Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Egne inntrykk ved prøvekjøring av ID.3

Startet av Gnist, fredag 04. september 2020, klokken 17:29

« forrige - neste »

ENTO

Sitat fra: model3citizen på mandag 07. september 2020, klokken 19:57
Prøvde forøvrig ID. 3. i helgen, bare en halvtime. Det eneste jeg fant å pirke på var litt rar følelse i bremsepedalen.

Den var veldig myk i starten, og overgangen mellom regenerering og bremsing syntes jeg var merkbar. Noen flere som opplevde det samme?

Ellers er dette en helt topp bruksbil, hadde den hatt støtte for hengervekt hadde vi nok like godt kunne hatt den i stedet for Polestar 2 som vi venter på.

Liberalisten

Sitat fra: Gnist på fredag 04. september 2020, klokken 17:29Jeg har prøvekjørt ID.3 i en klokketime. Her er mine førsteinntrykk.

Det er sannsynlig at det er faktafeil i teksten som følger på grunn av at jeg har misoppfattet eller husker feil.

Jeg kjørte en 1st Plus. 190 høy testperson.

FØRERPLASSEN

Lett å komme inn og ut av førersetet.

Satt greit og det var lett å finne en god kjørestilling.

Følte at sikkerhetsbeltet lå noe mot utsiden av skulderen. Dette selv når setet var justert ned til nesten laveste posisjon. Ikke mulig å justere høyden på beltefestet i veggen.

God utsikt fremover og til sidene.

Begrenset utsikt bakover gjennom bakspeilet. Dette fordi:
  • Taket bak er trukket langt ned bak noe som gjør at høye personer ikke kan se vannrett bakover via bakspeilet. Anslår at jeg kunne se veibanen inntil ca 20 meter bak bilen. Når jeg sank litt ned i setet kunne jeg se vannrett ut bakover via bakspeilet.
  • Bakvinduet er (sterkt?) tonet. ( ?? )

KJØREOPPLEVELSE

Bilen føles smidig.

Bilen føles ikke tung under kjøring.

Kommer over fartsdumper uten at det føles som noen stor hindring.

Akselerer mer enn raskt nok i alle hastigheter jeg prøvde mellom 0 og 100.

Jeg følte jeg hadde lite oversikt over det som skjedde bak bilen. Spesielt i en situasjon hvor det gikk fotgjengere bak og på siden av bilen.

Begrenset utsyn bakover ved rygging. Det lille, tonede bakvinduet i kombinasjon med brede C-søyler og lavt tak gjorde at jeg synes det var vanskelig å få tilstrekkelig oversikt ved å se bakover under rygging. Ryggekameraet ga selvsagt en mye bedre oversikt og fungerte helt som forventet.

ASSISTENTER

Jeg opplevde at når man seiler så bremser bilen automatisk ned når fartsgrensen går ned og når man nærmer seg kryss, rundkjøringer eller andre hindre. Denne funksjonen var til stede uavhengig av om fartsholder eller fartsbegrenser var aktivert.

Fartsholderen bremser bilen dersom man ned en bakke ellers ville trillet raskere enn innstilt fart. (Det er mulig at man kan ha på både fortsholder og fartsbegrenser samtidig og at dette var situasjonen da jeg opplevde at bilen bremset da den rullet ned en bakke.)
 
I den begrensede tiden jeg hadde, så fant jeg ingen måte å skru av de to overnevnte funksjonene.

NAVIGASJON

Bilnavigasjonen fungerte greit det lille jeg rakk å teste den. Jeg fant stedet jeg ønsket å kjøre til på kartbildet, klikket på det og anga det som destinasjon. Skjermen viste mer enn stort nok kartbilde.

Noe jeg likte godt var hvordan den mange-fargede led-stripen som går langs hele nedre kant av frontruta viste hvor jeg skulle kjøre ut av kryss.

BETJENINGSKNAPPER

Ikke lett å umiddelbart forstå hvordan aktivere/deaktivere og stille inn fartsholder og fartsbegrenser.

Jeg opplevde det som det lett ble registrert feiltrykk på knappene på begge sider av rattet. Dette fordi trykk ble registrert når fingrene gled over knapper uten å på noen måte trykke ned.

Ikke mulig å føle seg frem til knappene på rattet, man må se på dem. Dette fordi trykk registreres når fingene bare så vidt er nær knappene. Jeg tror heller ikke det var andre taktile markører som kunne hjelpe fingrene å finne frem. (Eksempel på slike taktile markører er hvordan noen pc-tastatur har en forhøyning på F- og J-tastene.)

Sliderknappene under skjermen midt på dashbordet var ikke intuitive å bruke. Kanskje i første rekke fordi de er for dårlig merket.

Touch-skjermen midt på dashbordet er enkel å bruke og hjem knappen til venstre på touch-skjermen er genial.
Knappene for styring av sidevindu og speil sitter uventet langt fremme på døren på førersiden. Tungvint at det ikke var egne knapper for å justere vinduene fremme og bak.

Hendelen for å sette bilen i Park, D, B eller revers var for meg skjult bak rattet slik at den var ute av syne.

Knappene for innstilling av lys på dashbordet til venstre for rattet er skjult av rattet.

Følte det det at disse to settene av knappe var skjult bidro til å gjøre dashbordet mindre oversiktlig.

Jeg er mer skeptisk til betjeningsknappene på dashbordet nå enn før jeg prøvekjøre bilen.

Jeg vil tro at etter mer trening så ville jeg vendt meg til de fleste av betjeningsknappene, men jeg er svært skeptisk til at knappene på rattet registrerer trykk bare man så vidt er nær dem. Jeg ser for meg at dette kan bli et langvarig irritasjonsmoment.

TALEASSISTENT

Bilen har taleassisten som aktiviseres når man sier "Hello ID".

Fra man har sagt aktiviseringsfrasen til systemet er klart til å ta imot kommandoer gikk det flere sekunder. Litt for mange sekunder slik jeg følte det.

Slik jeg har skjønt det så er taleassistenten slik laget at tolkning av det man sier skjer på servere knyttet til nettet og ikke i bilen. Dette slik som Amazon Alexa og Google Assistant også er implementert.

Jeg har en del erfaring med taleassistenter og er vant til å snakke klart og tydelig til slike enheter.

Taleassistenten i ID.3 misforstår lett det man sier.

I min testing var det svært begrenset hva taleassistenten kunne gjøre.

Dialogen med taleassistenten må følge strenge maler, for eksempel i hvordan man angir en adresse.

Jeg klarte ikke å få taleassistenten til å skjønne adressene jeg anga. Dette på tross av 10-15 forsøk på å angi 2-3 ulike adresser. Jeg har en mistanke om at dette handler om at assistenten ikke klarer å oversette norsk uttale av stedsnavn til korrekt skriftlig representasjon av samme navnet.

Taleassistenten uttaler norske adresser dårlig. Antagelig er taleassistenten så langt kun trent til å si et begrenset antall fraser på godt norsk. Når den skal uttale adresser med ukjente ord så benytte den antagelig uttaleregler som gjelder for et annet språk enn norsk.

Jeg er sikker på at taleassistenten ikke er ferdig tilpasset norsk språk ennå.

Jeg er sikker på at taleassistenten vil bli forbedret i månedene som kommer og fordi den etter all sannsynlighet i hovedsak er implementert på servere så tror jeg forbedring av taleassistenten kan skje løpende og uten at bilens programvare må oppdateres.

UNDERHOLDNINGSSYSTEM

Jeg fikk lett koblet mobilen til lydsystemet via Bluetooth og startet avspilling av musikk strømmet gjennom telefonen. Jeg har imidlertid sett enklere brukersnitt for å gjøre disse operasjonene tidligere. Lydkvaliteten var helt grei. Det var imidlertid ikke lyd i de bakre høyttalerne i bilen jeg testet.

TIL SLUTT

Kombinasjonen av svært godt utsyn fremover og til sidene sammen med at jeg satt bra gjør at jeg føler at dette er en bil jeg gjerne kjører langt og lenge i.

Samtidig opplevde jeg det som om jeg med lettet kommer inn og ut av bilen noe som jeg tenker er behagelig ved bruk av bilen til ærender i nærmiljøet.

Det som for meg trekker ned er at jeg føler at betjeningsknappenes utforming, virkemåte og plassering ikke er gjennomarbeidet godt nok og at utsikten bakover via bakspeilet blir for begrenset.

Dersom det skulle vise seg at det ikke er mulig å skru av at assistentene bremser bilen inn mot kryss, så vil dette også trekke ned for meg.

"Jeg er sikker på at taleassistenten ikke er ferdig tilpasset norsk språk ennå. "

Det var nok svært naivt.

Jeg kjøpte en ID4 i mars 2023 og problemet er identisk.

VW burde kjøpe et taleassistent-system fra noen som vet hvordan det må lages. Gjerne Google, som forstår stort sett alt man sier på mange forskjellige måter.

VW sitt system er ELENDIG!

Bilen er fantastisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA