Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

80 vs 80X og framkommelighet

Startet av Stip, fredag 04. september 2020, klokken 11:47

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 20:22
Denne diskusjonen har vi hatt i utallige tråder. Poengene som veldig ofte glemmes å ta med er stabiliteten til awd når du kjører, muligheten til å komme deg ut i veien og opp i fart trygt, muligheten til å manøvrere i slaps og grøtete snø.

Totalt sett er awd fullstendig overlegent, men det at det er mulig å kompensere (sakte fart, vente, piggdekk, generell  kjørekompetanse) for fwd/rwd sine mangler gjør at en stor andel tror det er like bra
Vente på våren tenker jeg vi sier...  ;D

Bigdrago

Folk kom seg frem med fullasta 740 før i tiden. Null stress med 2hjuls skoda enyaq.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Counterpointer

Sitat fra: Bigdrago på lørdag 05. september 2020, klokken 21:08
Folk kom seg frem med fullasta 740 før i tiden. Null stress med 2hjuls skoda enyaq.
Har du kjørt 740?

Det har jeg. Faren min solgte Volvo i 25 år. Det er mye en kan si om 740 men det er ingen god vinterbil hvis du ikke har bagasjen fullastet.

Personlig kjørte jeg en 240 varebil, og selv om den kom seg frem på et vis var det ikke å anbefale.

Oddaa

Vokste opp i bakhjulsdrevet Volvo og kjørte selv BMW 5-serie i studietiden. Sandsekker bak var obligatorisk i vinterhjulsesongen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Bigdrago

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 21:30
Sitat fra: Bigdrago på lørdag 05. september 2020, klokken 21:08
Folk kom seg frem med fullasta 740 før i tiden. Null stress med 2hjuls skoda enyaq.
Har du kjørt 740?

Det har jeg. Faren min solgte Volvo i 25 år. Det er mye en kan si om 740 men det er ingen god vinterbil hvis du ikke har bagasjen fullastet.

Personlig kjørte jeg en 240 varebil, og selv om den kom seg frem på et vis var det ikke å anbefale.

Hei. Jepp det var fatterns bil i 10 år før jeg tok over og hadde den ytterligere 6 år. Bodde i midtnorge med fjell på alle kanter. God bil til å få sleng med i svinger :) ingen god vinterbil men kom oss frem.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Øyvind.h

#20
Sitat fra: Bigdrago på lørdag 05. september 2020, klokken 21:08
Folk kom seg frem med fullasta 740 før i tiden. Null stress med 2hjuls skoda enyaq.
Og folk kom seg frem med 80-90hk også :)
Men forventingene til hvordan en bil skal oppføre seg har steget betraktelig siden folk aksepterte at 740 var ok. Nå skal en kunne stoppe i bakken ved møtende trafikk, og ta i gang uten et snev av usikkerhet eller planlegging. 4wd er en annen verden, spesielt om bilen har litt krefter. At en rwd uten elektronikk er morsom for bilentusiaster på vinteren er det ingen tvil om. Men til hverdags og fritid kan ikke 2wd og 4wd sammenlignes. Selv ikke i noe så basic som et lyskryss. Om det er snø/glatt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OlaM

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 20:22
Poengene som veldig ofte glemmes å ta med er stabiliteten til awd når du kjører, muligheten til å komme deg ut i veien og opp i fart trygt, muligheten til å manøvrere i slaps og grøtete snø.


Det var vel akkurat dette jeg siktet til. Du forveksler fremkommelighet med sikkerhet, det er jo nettopp det som fører til de høye ulykkestallene.

Komme seg opp i fart trygt? Hvis det skal være utrygt å komme seg opp i fart treigt så må det vel være for at man enten kjører inn i en for liten luke eller fordi de andre på veien kjører for fort på forhold som er dårlige å bremse på. Poenget mitt var at vi tar med oss bilvanene fra de tørre sesongene og kjører akkurat likt på vinteren, fordi vi stoler veldig på de gode bilene, bl.a. fordi de har så mye grep når vi gir gass at det føles som om snø og is ikke er noe problem. Men når energien skal andre veien, når vi plutselig må ned i fart fordi en uventet situasjon har oppstått, da er ting annerledes. På sommeren hadde den tunge 4WDen skrubbet vekk 80 km/t på et par billengder med god margin til hindringen, men om vinteren treffer du hindringen i 60-70. Jaja, du kom deg i alle fall "trygt" opp i 80.

"Muligheten til å manøvrere" er akkurat det som gir det falsk trygghet, igjen dette med gassen. Fordi du kom deg opp bakken så tror du at du kommer deg trygt ned igjen. Den satt jo så bra? 4WD er absolutt bedre enn 2WD på fremkommelighet, det gjør det mindre utsatt for å bli sittende fast. Men det gjør deg ikke mindre utsatt for alvorlige ulykker, som er nettopp det som er dokumentert statistisk.

Kanskje det er argumentene brukt til konene som sitter igjen i hodet på folk, om hvorfor man må bruke så mye penger på bil? Sikkerhet selvsagt! Det er jo fordi det er så trygt med firhjulstrekk! Og performance pakken, da blir det enda sikrere. Og 21-tommerne er lagd i magnesium, utrolig trygt materiale, kan jo ikke ruste. Subwooferen kan bli viktig for å varsle Røde Kors og flammelakkeringen på panseret gjør bilen lett å se i en nødsituasjon.

Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein. Og de 60 ekstra hestene er jo fine til "trygge forbikjøringer", ikke sant konemor?
'21 3LR

J@x

Hadde det vært samme leveringstid på 2 og 4wd hadde jeg nok gått for 4wd. Men gidder ikke å vente 6mnd+ på det. Har hatt mellom 20 og 30 biler på mine 30 år som bilist, og til nå har jeg ikke eid en eneste 4wd (men har kjørt det en del) og savnet har ikke vært der mange gangene heller, så det blir nok 2wd på meg. Har hatt både 240 og 940, og kan ikke si de gav meg mer problem om vinteren enn V70´en gjorde..
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Zubzero

Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 20:22
Poengene som veldig ofte glemmes å ta med er stabiliteten til awd når du kjører, muligheten til å komme deg ut i veien og opp i fart trygt, muligheten til å manøvrere i slaps og grøtete snø.

Kanskje det er argumentene brukt til konene som sitter igjen i hodet på folk, om hvorfor man må bruke så mye penger på bil? Sikkerhet selvsagt! Det er jo fordi det er så trygt med firhjulstrekk! Og performance pakken, da blir det enda sikrere. Og 21-tommerne er lagd i magnesium, utrolig trygt materiale, kan jo ikke ruste. Subwooferen kan bli viktig for å varsle Røde Kors og flammelakkeringen på panseret gjør bilen lett å se i en nødsituasjon.

Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein. Og de 60 ekstra hestene er jo fine til "trygge forbikjøringer", ikke sant konemor?
Fantastisk innlegg  :+1:

turfsurf

Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein.
Sikkerhet er så mangt. Ikke tvil om at AWD kan gi falsk trygghet, men det er faktisk reell sikkerhet.

Når man kjører inn på en hovedvei kommer man seg trygt og raskt inn og opp i fart i stedet for å bli stående å spinne og få bilen som kommer kjørende i siden. Det er økt sikkerhet.

Når man akselerer i en sving (det er faktisk noe man gjør for å holde jevn fart) så vil en 2wd slippe tidligere. Det er økt sikkerhet.

Man kan stoppe for å slippe folk frem i glatte bakker og være trygg på å komme i gang igjen. Det er økt sikkerhet.

Å si at AWD ikke gir økt sikkerhet grunnet en gammel statistikk er naivt og unyansert. Tipper den statistikken ikke sammenligner like biler. Dvs store, tunge biler med AWD vs småbiler med 2WD.

Skal en slik statistikk gi mening må man sammenligne like biler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Når man kjører inn på en hovedvei kommer man seg trygt og raskt inn og opp i fart i stedet for å bli stående å spinne og få bilen som kommer kjørende i siden. Det er økt sikkerhet.

Som jeg sa over, da har du enten kjørt ut i en for liten luke, eller så holder den andre bilen for høy fart. Hvis du trenger 4WD for å skvise deg inn her, så er det nettopp en sånn situasjon som vi snakker om. Man kjører som om det var tørrvær, man pusher grensene for hva som går på glatt føre og man slipper stort sett unna fordi bilen har så god fremkommelighet. Helt til det går galt. Det er falsk trygghet.

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22

Når man akselerer i en sving (det er faktisk noe man gjør for å holde jevn fart) så vil en 2wd slippe tidligere. Det er økt sikkerhet.

Hvis 4WDen holder der 2WDen hadde sluppet, så kjører 4WDen for fort etter forholdene.

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Man kan stoppe for å slippe folk frem i glatte bakker og være trygg på å komme i gang igjen. Det er økt sikkerhet.

Nei, det er fremkommelighet. Hvorfor blander folk disse to hele tiden? Sikkerhet har ingenting å gjøre med å være trygg på at du kommer fram i tide.

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Å si at AWD ikke gir økt sikkerhet grunnet en gammel statistikk er naivt og unyansert. Tipper den statistikken ikke sammenligner like biler. Dvs store, tunge biler med AWD vs småbiler med 2WD.

Skal en slik statistikk gi mening må man sammenligne like biler.

Nei, det er ikke slik statistikk funker. Hvis 4WD var tryggere enn 2WD og man målte en stor nok mengde ulykker, så ville 4WD vært innblandet i relativt færre enn 2WD. Det man fant var at risikoen var ca lik og at 4WD ofte hadde holdt høyere hastighet.

SitatResultatet av Folksams studie visar att fyrhjulsdrivna bilar har precis samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna bilar. Detta gäller oavsett väglag och oavsettom bilen har antisladd eller ej. Studien visar också indikationer på en oväntat negativ effekt –de fyrhjulsdrivna bilar har i större gradvarit inblandade i krockar i högre hastigheter än liknande bilar utan fyrhjulsdrift.

–Fyrhjulsdriften verkar invaggaförarna i en falsk säkerhetsom får dem att underskatta väglaget. Det innebär att detinte är odelat positivt med fyrhjulsdrift, även om framkomligheten är bättre, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare Folksam.

4WD gir økt fremkommelighet, men reduserer ikke ulykkesrisiko. Ferdig snakka. Men økt fremkommelighet er jo bra og dette med å ikke kjøre for fort på glatt vei kan en jo velge å jobbe med individuelt.

Alt annet likt ville jeg foretrukket 4WD, men i Enyaqens tilfelle får det jo noe å si på pris, på rekkevidde og muligens på svingradius. Da blir jeg mindre sikker. Det er flere ganger jeg har måttet jobbe litt for å komme fram til litt avsidesliggende langrennanlegg med 2WD, men det har aldri skjedd at jeg ikke kom meg fram.
'21 3LR

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein.
Sikkerhet er så mangt. Ikke tvil om at AWD kan gi falsk trygghet, men det er faktisk reell sikkerhet.

Når man kjører inn på en hovedvei kommer man seg trygt og raskt inn og opp i fart i stedet for å bli stående å spinne og få bilen som kommer kjørende i siden. Det er økt sikkerhet.

Når man akselerer i en sving (det er faktisk noe man gjør for å holde jevn fart) så vil en 2wd slippe tidligere. Det er økt sikkerhet.

Man kan stoppe for å slippe folk frem i glatte bakker og være trygg på å komme i gang igjen. Det er økt sikkerhet.

Å si at AWD ikke gir økt sikkerhet grunnet en gammel statistikk er naivt og unyansert. Tipper den statistikken ikke sammenligner like biler. Dvs store, tunge biler med AWD vs småbiler med 2WD.

Skal en slik statistikk gi mening må man sammenligne like biler.
Fantastisk innlegg

Counterpointer

Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 20:22
Poengene som veldig ofte glemmes å ta med er stabiliteten til awd når du kjører, muligheten til å komme deg ut i veien og opp i fart trygt, muligheten til å manøvrere i slaps og grøtete snø.


Det var vel akkurat dette jeg siktet til. Du forveksler fremkommelighet med sikkerhet, det er jo nettopp det som fører til de høye ulykkestallene.

Komme seg opp i fart trygt? Hvis det skal være utrygt å komme seg opp i fart treigt så må det vel være for at man enten kjører inn i en for liten luke eller fordi de andre på veien kjører for fort på forhold som er dårlige å bremse på. Poenget mitt var at vi tar med oss bilvanene fra de tørre sesongene og kjører akkurat likt på vinteren, fordi vi stoler veldig på de gode bilene, bl.a. fordi de har så mye grep når vi gir gass at det føles som om snø og is ikke er noe problem. Men når energien skal andre veien, når vi plutselig må ned i fart fordi en uventet situasjon har oppstått, da er ting annerledes. På sommeren hadde den tunge 4WDen skrubbet vekk 80 km/t på et par billengder med god margin til hindringen, men om vinteren treffer du hindringen i 60-70. Jaja, du kom deg i alle fall "trygt" opp i 80.

"Muligheten til å manøvrere" er akkurat det som gir det falsk trygghet, igjen dette med gassen. Fordi du kom deg opp bakken så tror du at du kommer deg trygt ned igjen. Den satt jo så bra? 4WD er absolutt bedre enn 2WD på fremkommelighet, det gjør det mindre utsatt for å bli sittende fast. Men det gjør deg ikke mindre utsatt for alvorlige ulykker, som er nettopp det som er dokumentert statistisk.

Kanskje det er argumentene brukt til konene som sitter igjen i hodet på folk, om hvorfor man må bruke så mye penger på bil? Sikkerhet selvsagt! Det er jo fordi det er så trygt med firhjulstrekk! Og performance pakken, da blir det enda sikrere. Og 21-tommerne er lagd i magnesium, utrolig trygt materiale, kan jo ikke ruste. Subwooferen kan bli viktig for å varsle Røde Kors og flammelakkeringen på panseret gjør bilen lett å se i en nødsituasjon.

Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein. Og de 60 ekstra hestene er jo fine til "trygge forbikjøringer", ikke sant konemor?
Det høres ut som du ikke helt forstår hva sikkerhet innbærer. Ofte dreier det seg om å kunne ha valget til å finne en løsning. Alle som har kjørt bil en stund vet at en kommer opp i situasjoner som ikke er forutsett. For eksempel at det er glattere enn en trodde.

Det virker merkelig om du ikke har opplevd å skulle kjøre ut på en vei og det ser ut som du har god luke, men når du kommer ut i veibanen er det glatt og bare spinner. DA er det god sikkerhet å komme OPP i fart.

Fremkommelighet er ikke en diskusjon, der er awd best punktum !

Counterpointer

Sitat fra: Zubzero på søndag 06. september 2020, klokken 07:03
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 20:22
Poengene som veldig ofte glemmes å ta med er stabiliteten til awd når du kjører, muligheten til å komme deg ut i veien og opp i fart trygt, muligheten til å manøvrere i slaps og grøtete snø.

Kanskje det er argumentene brukt til konene som sitter igjen i hodet på folk, om hvorfor man må bruke så mye penger på bil? Sikkerhet selvsagt! Det er jo fordi det er så trygt med firhjulstrekk! Og performance pakken, da blir det enda sikrere. Og 21-tommerne er lagd i magnesium, utrolig trygt materiale, kan jo ikke ruste. Subwooferen kan bli viktig for å varsle Røde Kors og flammelakkeringen på panseret gjør bilen lett å se i en nødsituasjon.

Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein. Og de 60 ekstra hestene er jo fine til "trygge forbikjøringer", ikke sant konemor?
Fantastisk innlegg  :+1:
Det var kanskje flamingen du likte

batterimannen

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. september 2020, klokken 10:56
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein.
Sikkerhet er så mangt. Ikke tvil om at AWD kan gi falsk trygghet, men det er faktisk reell sikkerhet.

Når man kjører inn på en hovedvei kommer man seg trygt og raskt inn og opp i fart i stedet for å bli stående å spinne og få bilen som kommer kjørende i siden. Det er økt sikkerhet.

Når man akselerer i en sving (det er faktisk noe man gjør for å holde jevn fart) så vil en 2wd slippe tidligere. Det er økt sikkerhet.

Man kan stoppe for å slippe folk frem i glatte bakker og være trygg på å komme i gang igjen. Det er økt sikkerhet.

Å si at AWD ikke gir økt sikkerhet grunnet en gammel statistikk er naivt og unyansert. Tipper den statistikken ikke sammenligner like biler. Dvs store, tunge biler med AWD vs småbiler med 2WD.

Skal en slik statistikk gi mening må man sammenligne like biler.
Fantastisk innlegg

Når man ser på ulykkestall så får man heller ikke noe informasjon om hvilke kjøpere/type mennesker som kjøper hvilke biler. Personer som liker fart og akselerasjon vil ofte velge biler med bedre ytelse. Hvis de blir involvert i ulykker vil de ofte være høyere fart. Det er ikke nødvendigvis at bare du får 4WD på en bil så kjører du fortere, men gjennomsnittet av befolkningen som har valgt 4WD/biler med høyere ytelse er ikke lik som befolkingen med 2WD.

Petter Northug hadde ikke kjørt godt over 200 km/t i en Toyota Yaris (i en 80-sone). Tviler på at han hadde kjøpt en Yaris i det hele tatt. Tante Olga på Toten som skal kjøre i butikken og på apoteker og kanskje en tur på bingo vil ikke betale ekstra for AWD eller en eller annen performance pack.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA