Rekkevidde Vinter

Startet av Kires, onsdag 02. september 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

Toalmar

Da har vi tatt første "lang tur" med bilen i dag. Startet med 100% batteri, 300km rekkevidde og det var ca -2 grader ute.
Kjørte 104 km fra 240 moh til 840 moh. Bilen sa vi skulle ha igjen 61 % igjen på batteriet når vi kom frem og det stemte veldig bra. Temperaturen der var også -2 grader. Bilen ble parkert der i 1,5 time før vi vente nesen hjemover. I følge navigasjonen skulle vi komme igjen med ca 31 % igjen på batteriet og dette traff også. Rekkevidden sto da på 102 km.
Totalt kjørt 208 km med ett snitt forbruk på 23,9 kWh må jeg si meg fornøyd med. I tillegg gikk mesteparten av kjøringen på veien med skikkelig vinterføre.
Michelin dekkene sto gått på og jeg er godt fornøyd med det valget  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øyvind.h

Ny test til hytta. Planen var å kjøre dør til dør uten stans. Den gang ei :D
Startet med 100% og forvarmet en runde, men måtte et ærend før avreise, så da ble det 4-5km ekstra samt litt venting. Så, ved Manglerud kom det plutselig feilmelding på luftunderstellet. På FB har jeg sett at noen har måttet bytte kompressor, og jeg vurderte da å kansellere hele turen. Men bilen virket helt fin, så jeg tok en ny stopp ved Karihaugen og så over demperne. Alt ser bra ut og bilen oppfører seg normalt.

Forbi Hamar måtte minstemann på do. Passende nok ble målet Burger King, og der var det 4 ledige lynladere. Så at det kunne bli snaut med rekkevidde, så ladet 8-9 minutter til minstemann var klar.

Fikk dog en liten benchmark der ved Ringsaker; forbruket var 33,0kWh/100km. Bilen estimerte ankomst med 17% etter at jeg ladet rundt 14%, så med lik kjørestil ville det gått akkurat.
Til sammenligning var forbruket sist ca 37kWh/100km, tok en halvtime lenger og hadde skistativet på.

Kort fortalt brukte vi 105% i dag på 218km. Utnyttbar kapasitet var snaut 75kWh. Temperaturen var 10-17 minus. Cruise lå på ca 117 fra Oslo-Ringsaker. Deretter cruise på ca 125 fra Ringsaker-Moelv. Etter Moelv var det ikke en eneste bil på veien før jeg var nesten fremme i Øyer. Cruise stort sett på 95.
Snittforbruk til Øyer ble 33,5. Snitthastighet 92. Snitthastigheten ble nok dog en del lavere enn hastighet på veien grunnet tre stopp. Det var nesten ingen trafikk sent i går kveld.
Snittforbruk opp til 800m ble 35,9

Når en som oss uansett må stoppe på veien, laderne står perfekt til og er ledige, synes jeg dette går greit. Men - jeg merker at forbruket går opp når temperaturen faller ned mot 15-17 minus. Og når bilen er så stille og komfortabel og motorveien er tom så er det vanskelig å legge seg under fartsgrensen.
Bilen bruker mer enn forventet i disse temperaturene synes jeg. Kombinert med at netto utnyttbar kapasitet er lavere når batteriet er så kaldt får en dobbel negativ effekt.
De flinkeste ville helt sikkert klart turen uten problemer med 19" hjul, dekk med laveste rullemotstand og legge seg i eksempelvis 100km/t. Men jeg kjenner at jeg vil kjøre akkurat slik jeg vil og heller lade noen minutter. På denne turen ble det strengt talt ingen tidsulempe ettersom jeg ladet mens minstemann var på do.

Men...jaja. Det er forskjell i forbruk fra 25+ til -15....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Det er litt overraskende at man ikke klarer 22 mil uansett værforhold. Men din kjøring er jo ikke helt økonomisk, og min hyttevei som gir en snitthastighet rundt 66-70 km/t gir et helt annet resultat. Siste tur i 5-14 kuldegrader med en kort handlestopp startet med 81 % og endte med 13 % rest. 1000 m stigning og 19 mil. Det hjelper nok også at jeg starter fra temperert garasje 7-10 grader. Kjørte helt normalt på fartsgrense og med full varme (skjorte-temperatur)  :+1:
Spørs om du ikke må bytte til id.4 RWD for å kunne kjøre helt fram uten ladestopp  ;)

Øyvind.h

Ja E6 nordover fra Oslo er nok "worst case" hyttevei. Når jeg i tillegg ikke sparekjører, velger hjul utifra smak fremfor forbruk og bil utfra preferanser og ikke maks rekkevidde så blir det sånn :)

Id4 rwd ja :) Nei så viktig er ikke den bittelille endringen i rekkevidde på den modellen at jeg gidder leve med ulempene med 2wd. Blitt for godt vant med 4wd nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carboy

Interessant lesing, Øyvindh.

Vi skulle kjøre oss en spontantur i dag og tilbake i kveld, kjørte en forsiktig tur på 190km fra Bærum, over sollihøgda, til Hønefoss, til Sokna over Krøderen og tilbake via Vikersund og hjem igjen. Ikke motorvei riktignok. Droppet å ta EQC pga kulden (begynte i minus 8 i Oslo og det var mye minus 15 til minus 21 på det kaldeste) og det var tilfeldig at turen ble såpass kort. Men det hadde gått fint. Kjørte min S 500 v8 med biturbo 456hk bensinmotor. Begynte turen med 65% bensin på tanken og sluttet med 40% (den viser prosent). 1.02 liter pr mil. Det er omtrent bare rett over sommerforbruk. Tok for moro skyld et bilde, kjørte ikke spesielt økonomisk og hadde noen kickdowns og forbikjøringer. Snittfart 67km/t. Altså 20 liter bensin på 190km. Den har 80 liters tank. Rekkevidde på 750-800km i kulde er ganske enorm forskjell fra elbilen. Dessverre. Turens drivstoff med dagens bensinpris på 14 kr pr liter ville vel være rundt 280kr. Betydelig mer enn EQC ville kostet. Men må si jeg blir påminnet om hva jeg liker best på langtur, spesielt i kulden.

Med EQCen hadde det gått fint, men jeg tipper den ville brukt minst 70% av batteriet i sånn kulde. Må innrømme at jeg føler det begrensende med elbil på langtur. Men på sommerføre går det jo fint.
Nå ser man jo de får både 700km på EQS og 840km Model S wltp rekkevidde, men det ville vel ikke vært såpass i sånn kulde. 50-60% av wltp kanskje?
Men EQC er som du sier fantastisk bra bil å kjøre og drt går jo greit å lade. Min beskymring er hovedsaklig ladekøene. Er jo kjedelig å måtte kjøre en så god bil roligere enn man ønsker pga rekkeviddeangst for å kom,e frem til hytta 22 mil unna uten å måtte stå i ladekø i 20 minus.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

@Carboy. Forstår godt at du liker å kjøre, S500 😉
At forbruket ikke stiger merkbart om vinteren er jo naturlig, siden det meste av energien går til å fyre for kråkene  ;) Men jeg ser poenget. Skal man kjøre langt om vinteren, så er lading en usikkerhet. Det er heller ikke spesielt billig å kjøre EQC på langtur om vinteren med ladepriser på 4-6 kr/kwh. Er man heldig og passerer en Ionity lader er prisbildet helt annerledes. Men med S500 i stallen er kanskje ikke drivstoffprisene det som utgjør den strørste del av kostnaden.

Egil Fonn

Høy hastighet i kald luft suger mye energi. Spesielt for Elbiler. Fosilbilen som fyrer mye for kråka det meste av tiden fyrer faktisk litt mindre for kråka når det er kaldt siden den da kan bruke mer av sitt varme overskudd i kupeen.
Eqc sparer ikke på kupevarmer når det er kaldt men guffer på med varme og luftmengde så det holder. Til gjengjeld blir komforten veldig bra med lite kaldras fra vinduer og jevn og fin temp i kupe. Selv kjører jeg for det meste med varme i auto. Er man alene i bilen og ønsker litt mindre forbruk kan vifte/ luftutskifting  stilles litt ned.
Mine erfaringer i 10- 15 kuldegrader.
På litt lengre landeveis turer 70-80km med forvarmet bil. Kupe 19 grader auto, ligger forbruk på underkant 25kw/100km
Korte turer 15-20km med nedkjølt bil og varme i 19 auto er det enkelt å komme over 40kw/100km
Spare tur med MR modus. Varme i ratt og sete. Kupe vifte på 1-2 på vindu med 0 varme. Fobruk 18,5Kw/100km.
(MR modus for å unngå varming av kaldt batteri ved småkjøring)
Legg merke til at forbruk kan mer en halveres uten varme til kupe ved småkjøring i kulde. Og med varme i ratt og sete blir den korte turen slettes ikke ille. Grei innstilling og bruke om det er lite lade muligheter eller om man vil kjøre ekstra grønt :)

Ønsker man mindre grønt og mer fokus på fleksibilitet og mye energi reserve på tanken er fosilt best.
Merker det selv der jeg har hytta på Bjørnfjell, når veien plutselig stenger pga uvær liker jeg best å sitte i min Toyota LC 100 med mye diesel på tanken :)
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Carboy

Interessante data du har innhentet/testet Egil Fonn. Da er det altså klimaanlegget som er den største «strømsugeren» i kaldt vær. Tipper Mercedes ikke har tenkt på effektivitet i «sprengkulde» der enda og at de har brukt noe de har fra før som garantert fungerer fint til komfort i GLC og fossile biler, men som i en elbil trenger mer strøm enn andre elbiler.

Siden jeg har hatt etron 55 limited før og har en kamerat med dønn lik bil som jeg hadde, inviterte jeg han for å kjøre EQC og Etron 55 samme rute i minusgrader. Sånn i følge etter hverandre med avstand der vi forsøkte å kjøre likt. Det var tilbake i romjulen og da kjørte vi en 85-90km runde i landeveis hastigheter og 5 minutter motorvei. Min EQC har 20 tommere org vinterfelg med nokian piggfrie R3. Hans Etron har også org 20 tommers Conti viking piggfrie. Jeg har riktignok litt lavt dekktrykk i EQC, spesielt foran og har ikke rukket å justere det enda, men kameraten sa han har ca det samme lufttrykket i sin etron.
Etron har skiboks og EQC ikke. Likevel hrukte EQC faktisk 285 på runden mens etron brukte 276. Altså hårfint lavere forbruk på den tørste etronen selv med skiboks. Det overrasket meg. Men på sommerføre vil det nok snu om. Begge kjørte med 21 grader på klimaanlegget og modus i comfort. Temperaturer var fra minus 7 til minus 12.
Må si jeg var sikker på at EQC skulle ha lavere forbruk og jeg lurte bare på hvor stor forskjellen var. Og så ble det motsatt...
Vi hadde ikke tid til å starte med SOC helt likt, men EQC brukte 2% mer av batteriet enn etron. Etron startet på 85% og EQC på 82%. Avsluttet med etron: 51% og EQC: 46%.
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

Trond.m

@Egil Fonn. Takk for gode tips.

Har du noe erfaring med hvordan batterivarme kan aktiveres før avreise eller før lading i sterk kulde.

Vil bilen starte batterivarme hvis man slår den på, skrur ned kupevarme og setter den i Sport modus ?

Starter batterivarme automatisk hvis det blir ekstremt kaldt (eks. Leaf under 17 blå) og bilen er tilkoblet strøm ?

Vil den alltid forvarme batteriet hvis avreisetid settes i appen ?

Det tar tid å teste ut dette, så det enkleste hadde vært om Mercedes hadde dokumentert hvordan det virker. Hvis de vet det da 😉

Carboy

Sitat fra: Trond.m på fredag 29. januar 2021, klokken 18:08
@Carboy. Forstår godt at du liker å kjøre, S500 😉
At forbruket ikke stiger merkbart om vinteren er jo naturlig, siden det meste av energien går til å fyre for kråkene  ;) Men jeg ser poenget. Skal man kjøre langt om vinteren, så er lading en usikkerhet. Det er heller ikke spesielt billig å kjøre EQC på langtur om vinteren med ladepriser på 4-6 kr/kwh. Er man heldig og passerer en Ionity lader er prisbildet helt annerledes. Men med S500 i stallen er kanskje ikke drivstoffprisene det som utgjør den strørste del av kostnaden.

Har regnet litt på det og forskjellen i pris på forbruk mellom S 500 og EQC er kun betydelig dersom man har desinasjonsladere og unngår hurtiglading mer enn kun litt her og der. Og så har man bompenger og slike ting. I tillegg er jo normalt v8 en av de tørstere bensinbilene, men S 500 overrasker positivt i praktisk bruk. Og det å komme over i en bensinbil etter å ha kjørt mye elbil gir en befriende luksusfølelse dersom man skal kjøre et stykke.
Men jeg synes elbilene er meget interessante og gleder meg til de får mer orden på problemet med såpass mye lavere rekkevidde i kulde. I tillegg føles S 500 betydelig mye mer lett håndterlig og man merker det er en mye lettere bil (har veid de på vekt uten fører: S 500 coupe 4matic med full tank 2130kg vs EQC 2530kg, altså 400kg forskjell).
EQC føles fin å kjøre, lett håndterbar den også, men det er ved direkte sammenligning man merker forskjellene. I tillegg er EQC ganske så nære S-klassen på støydemping, det er behagelig. Og fin fjæringskomfort. Tipper (håper) batteriene blir en del lettere i forhold til kWh om 5-10 år.
Etter min mening er det kun batteriteknologien det står på, og ladenettverk (Tesla har klart det med ladenettverk, der burde de tyske og Ionity fulgt opp). Vi må jo tro at alt dette kommer. For elbiler er jo nydelige å kjøre ellers. Flott respons og like umiddelbart kraftoverskudd som en S 500 v8, bare uten giringen og lyden. Selv om det er viktig å få seg en dose med bensinbil-motorlyd innimellom (men det er en annen sak på entusiastnivå).
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

Trond.m

Sitat fra: Carboy på lørdag 30. januar 2021, klokken 09:34
Må si jeg var sikker på at EQC skulle ha lavere forbruk og jeg lurte bare på hvor stor forskjellen var.
Mitt inntrykk er at forbruket fra Asker til Dagali med EQC (1000 høydementer) ligger ca 10 % under hva jeg opplevde med e-tron. Det vil si samme % SOC. Det skyldes nok at jeg starter i varm garasje, og da vinner EQC litt fordi varmepumpen bruker batteriet som varmekilde !!!. Og EQC vil visstnok også forvarme batteriet hvis det er satt avgangstid, noe som pt. ikke fungerer på e-tron. Så i praksis tror jeg at man kommer omtrent like langt om vinteren med EQC som e-tron 55.

Carboy

Jeg trodde det samme, derfor vi sjekket ved å kjøre bilene samme rute samtidig. Men ut fra naf vintertest ser vi jo det samme, der går eqc ca 3 mil kortere på vinteren enn etron 55 og til gjengjeld 3-4 mil lenger på sommer. Hva denne forskjellen skyldes er jeg usikker på.

Mulig det blir annerledes opp til Dagali med høydemeter osv. EQC er jo litt lettere. Målte min Etron 55 limited til å veie 2640kg uten fører. EQC 2530kg. Målt på samme vegvesen-vekt.
Bare for å ha sagt det, er mer fornøyd med EQC enn e-tron. Hadde utrolig mye småfeil og et par større feil. Etron var meget god å kjøre riktignok, og den hurtigladet kjappere. Men liker EQC enda litt bedre kjøremessig. Den kjennes lettere og mer håndterbar. Rekkevidde sommer merker jeg at er litt bedre, jeg kan holde høyere hastighet i EQC på motorvei enn med etron til mine faste destinasjoner. Men vinterstid i kulde og motorvei kombo evt motorvei og slapseføre/regnvær blir begge bilene ganske svekket rekkeviddemessig.
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

Trond.m

Ja, jeg er klar over NAF testen. Men det ligger nok litt usikkerhet der med om de aktiverte batterivarme uten å være klar over det. Den tabben har jeg også gjort. Jeg har forøvrig samme erfaring med deg om e-tron vs. EQC. Er utrolig godt fornøyd med EQC. Framstår som et solid produkt med mindre feil enn e-tron.

Carboy

Skal kjøre Bærum-Hemsedal i morgen. Satser på å komme helt opp, og hotellet sier de har destinasjonslading, men uteparkering og meldt rimelig kaldt. Tenkte å prøve å kjøre elbilen oppover.
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

Øyvind.h

Burde gå fint det. Er ikke så langt, og lav hastighet. Nå har jeg ikke kjørt strekningen selv, men ser en på FB kjørte Drammen-Gol (19 mil) i temp -13 til -23 og kom frem med 19% igjen (fra 100%).
Har du takboks på, så kanskje 10% rest? Og med hard gassfot, kanskje 5% :D

Bruk navigasjon, den pleier treffe ganske bra. Men ref tips her - om navigasjon legger inn ladestopp så fyrer bilen opp batterivarmeren. Bilen tvinger inn ladestopp om restprosent er under 10. Skjer det så deaktiver navi og kjør helle navi med Waze eller Google maps via AA/Carplay. Du får fortsatt ruteanvisning på skjermene og i HUD fra mobilens karttjeneste. Om man trenger kartanvisning for å kjøre til Hemsedal da...  8)
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA