Rekkevidde Vinter

Startet av Kires, onsdag 02. september 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

Toalmar

Da har jeg hatt en litt lengre kjøretur i dag. Startet fra Gjøvik ca kl 13, med bilen ladet til 100% + klimatisering av kupe til avreisetidspunkt. Utetemperaturen lå på ca -15 grader ved avreise.
Turen gikk til Ammerud med en kort stopp der, før jeg kjørte videre til Lambertseter med nok en kort stopp. Deretter gikk turen til Drammen, nærmere bestemt oppe på Konnerud ett sted. Da jeg la inn hjemadressen ville bilen innom og lade på turen. Ettersom dette var første tur med ladestopp via navigasjon så ble jeg usikker på hvor bilen skulle ta meg, noe jeg skjønte ikke var der hvor jeg ville kjøre. Gikk inn via bilens MBUX system og fant Ionity laderenen i Vik ved Sundvollen. Ved ankomst der viste bilen 17% restkapasitet på batteriet. Plugget i kontakten i bilen og fant frem Mercedes Charge kortet, holdt det foran RFID leseren etter en kort stund var ladesesjonen gang. Benyttet anledningen til å få gått på toalettet. Kom tilbake til bilen etter noen minutter og så at bilen ladet med 98 kW.
Det var flere som ladet der samtidig med meg, en Polestar sto rett foran meg når jeg kom, den hadde store problemer med å lade. Det så ut til at den falt ut av ladesesjonen flere ganger.
En Tesla 3 sto der også, denne var borte når jeg kom tilbake fra toalettet, tro den flyttet seg over til Circle K sine ladere. Det kom så en E-tron for å lade der også. Der slet de også med å få ladingen i gang. Da bilen visste 60% på batteriet stoppet jeg ladingen og fortsatte hjemover.
Når jeg stoppet ladingen visste den ca 85kW. Kom hjem med 22% igjen.
Temperaturen på turen var i snitt ganske lav. Som sagt startet med -15 kom til Oslo med ca -8, samme i Drammen, men etter der lå den på -13 til -22.
Kjørt strekning i dag ble 337km, gjennomsnittsfart ble 61km/t og ett forbruk på 27kWh

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Trond.m

Bra ladefart og det skyldes nok at den slo på batterivarme. Siden du ladet på Ionity med fast kwh pris, så betyr det at man sløser litt med energi = penger for å spare tid. Lader man på en lydlader med minuttpris, så vil man kunne spare både tid og penger om man forvarmer. Det kan være at batteriet «slites» mindre ved lynlading når det er driftsvarmt, men jeg antar at ladehastigheten er tilpasset temperaturen for å unngå skade.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA