Rekkevidde Vinter

Startet av Kires, onsdag 02. september 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Kires på lørdag 16. januar 2021, klokken 09:37
Det ble heftig forbruk i går i spreng kulda. Jeg endte opp med 30,9kw h i forbruk på jagge . Du kan trøste deg med at du ikke skulle «hurtiglade» en Ipace😆

Tss. Jeg klarte mye høyere enn det :D over 39kWh/100km. Men det teller nok med et par stopp med varme i bilen, for det lå en del lavere på første stopp etter kø og motorvei.

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. januar 2021, klokken 10:03
Virker som om EQC har ganske effektivt drivverk, så god rekkevidde når temperaturene er litt høyere, men skikkelig kaldt vær så slår luftmotstand og oppvarming av kupe til og merkes mye bedre. Litt som vi ser på Teslaene, i motsetning til f.eks etron og til en viss grad I-Pace.
Så akkurat samme erfaring meldt av en med E-tron på fredag. Dvs. veldig høyt forbruk kulden.
Men - NAF-testen viser at EQC virker å tape noe mer rekkevidde i kulde enn E-tron ettersom EQC går lengre på sommer og kortere på vinter.

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 16. januar 2021, klokken 11:27
Øyvind. Det skistativet du har på bilen (foto tidligere i tråden) drar mye ekstra energi. Spesielt i kald luft og høy fart. Tenker det drar mer enn en takboks. Om det er valg mellom lading inkl lade kø og litt saktere fart i høyre filen ville jeg definitivt valgt lavere fart i høyre filen. Personlig senker jeg også kupe temperatur litt om det kan spare en lade stopp med kø.
Ja godt mulig det er verre enn en aerodynamisk takboks. Det er to fine firkanta klosser som nok skaper en del motstand og turbulens. Har konkludert med at de like greit kan tas av og oppbevares på hytta, for det er her jeg bruker dem. Montering tar bare 2-3 minutter og er veldig enkel uten verktøy, så det kan jeg koste på meg.
Når det gjelder hastighet var jeg i en periode "tvunget" til å kjøre fort, og jeg klarer ikke helt å holde meg fast i høyrefila i lav hastighet. Det er en del ladere rundt Lillehammer, og jeg regnet med det ville gå greit å finne et sted å lade der. Og jeg hadde jo ikke forventet at rekkevidden skulle bli såpass knapp.

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. januar 2021, klokken 13:52
"Tabben" du gjorde var vel evt. å ikke kombinere dobehov med lading? Dessverre er det lite på strekningen Kolomoen-Hamar, men om den trengende hadde holdt ut noen få minutter til er det bra med både doer og ladere ved IKEA Ringsaker.
Når det er helt dokrise med småbarn er det å begynne å lete etter lading i bunn av prioriteringslisten. Vi stoppet faktisk på Max rett ved Ikea, men på sparket kunne jeg ikke se noe annet enn Max sine AC ladere når jeg parkerte. Etter at første del av stopp-behovet var dekket kikket jeg kjapt i ladekartet mens jeg ventet på takeaway, men det var tilsynelatende et stykke å gå om jeg skulle hurtigladet. Jeg kunne alltids gått ut, flyttet bilen til lader gått tilbake og bestilt mat og så gå tilbake til bilen igjen. Kanskje jeg hadde klart å spare noen minutter. Men lading var som sagt ikke på planen da. Og da trodde jeg Ionity Øyer var innen rekkevidde uansett....

Sånn oppsummert var det en helt grei tur. Vi kom jo frem og det ble en artig tur å diskutere med svogeren min som er på besøk (han kjørte for øvrig Ioniq 28kWh og klarte seg med ett stopp på Tangen). Ingen sure folk ved laderne :) Og alle laderne jeg testet fungerte.
Men dette her hadde jeg aldri i verden giddet på fast basis. Da hadde det blitt Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Interessant rapport @Øyvind_h. Vet ikke hva forbruket på turen ble, men det måtte vel være over 35 kwh/100 km ? Å redusere farten fra 115 til 100 km/t et par timer vil nok redusere forbruket minst 15 %= ca 8 kwh (luftmotstanden reduseres med 25 %), men en ladestopp ville være nødvendig uansett.
Men dette er nok uansett ekstreme forhold, og det er jo ikke kritisk om dette skjer en gang eller 2 i året. Men det virker kanskje som om EQC ikke er helt optimal i temperaturer under 10-15 kuldegrader.

Når det gjelder NAF sin test, så vet vi vel ikke om de uten å vite om det aktiverte batterivarme. Det er jo ikke usannsynlig, og jeg synes ikke at mine egne erfaringer tyder på at rekkeividden på EQC er dårligere enn e-tron 55.

Kires

Øyvind, for å få den farten på lader. Måtte du navigere til lader slik at batteriet varmet?
2023 Ford Mustang Mach E LR AWD
2023 VW ID.3 Pro S

Øyvind.h

Sitat fra: Kires på lørdag 16. januar 2021, klokken 17:07
Øyvind, for å få den farten på lader. Måtte du navigere til lader slik at batteriet varmet?
Nei gjorde ingen ting. Om noe sparte jeg på strømmen til varme fordi jeg så rekkevidden var knapp. Navigere ikke til lader. Sånn sett ok å se at jeg fikk nærmere 100kW fra start på Ionity. Hadde jo stått en del stille i ladekø og under pause i relativt streng kulde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carboy

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. januar 2021, klokken 09:20
Da har jeg for første gang opplevd å ikke komme frem til Hafjell, med god margin! Lading til 100% og en runde forvarming var ikke nok denne gangen gitt.

Tidsmessig tapte vi ikke mer enn stoppen på Mer, som var kanskje 25 minutter? Det er ikke verdens undergang en gang i året. Men - det er behov for flere ladere synes jeg. Og behov for at alle kjøper så stort batteri at ladebehovet er minimalt.

Interessant lesing og takk for rapport.
Det som jeg er mest skuffet over er at Ionity ikke følger opp tempoet til Tesla mtp superchargers. De trenger ikke 20 og 40 stk for hvert sted, men i alle fall 10-12 ladere pr sted hadde jo vært lurt. I tillegg synes jeg de skulle bygget ut ladere på alle de stedene Tesla bygger ut. Men det regnes nok som litt for tidlig enda for produsentene som står bak Ionity...?
Når Mercedes kommer med EQS og BMW med i4 osv - nå ruller stolthetene frem etter at Porsche Taycan som er første dedikerte lang-rekkevidde elbil fra Tyskland (i3 er vel først?), og Etron/EQC som er fossilbaserte allerede har ankommet. Og nå nylig kom jo id.3 og snart id.4. Blir køtrøbbel på de 4 eller 2 150kw Ionity her og der fremover. Tenker jeg beholder bensinbilen til det er sløsende mange ladere. For tipper at selv EQS får betydelig kortere rekkevidde i konstant minus 20.

I tillegg er det merkelig at de ikke kan hand-shake bare ved tilkobling, slio Tesla klarer. Det kommer vel etterhvert... jeg bytter ikke bensinbilene med elbil før det er i nærheten av Tesla-nivå på lademuligheter. Elbilene er ikke blitt fullt så gode på rekkevidde enda, spesielt om vinteren.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Øyvind.h

Hjemme igjen fra fjellet nå. Denne gangen med 99% ved avreise samt forvarmet i 30 minutter+ for en gangs skyld!

Demonterte takstativet med snowpack`en og la den igjen på fjellet da det kun brukes der uansett.
Kom hjem med 23% igjen, så brukte dermed 76%. Kan legge til at jeg på vei ned fra fjellet studerte fordeling mellom regenerering og brems, og bilen blander inn mye friksjonsbrems når bilen er fulladet. Det var nok ikke  mye strøm som kom inn på batteriet på vei ned. Hadde jeg kjørt motsatt vei i dag ville jeg brukt ca 86-88% av kapasiteten. Det er egentlig brukbart når det er fra -5 til -13 og jeg ligger mye i 120-125km/t.

I tillegg til at det gikk 14% mindre strøm var det vesentlig kaldere nå (-13 nå mot -6 for to uker siden).

Tror du har rett Egil i at den riggen jeg har på taket nok er vel så strømkrevende som en takboks, om ikke mer. 

Mtp. hva jeg manglet av strøm for å komme frem til hytta på fredag ser jeg at det hadde gått fint om jeg hadde kjørt uten takstativ/snowpack og tatt det bittelitt roligere. Det er en grei lærdom til neste runde med streng kulde.
VW ID4 GTX 2023

Egil Fonn

:+1: Bra turen kan la seg gjøre begge veier uten behov for ladestopp.
Det holder vel å lade 90% fra hytta. Da får du regenerert mer de første bakkene ned fra hytta og kommer likevel hjem med +20% soc.
Hva ble forbruk og avstand tilbake? Tenker på hvor mye kapasitet du får ut av batteriet.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 18. januar 2021, klokken 07:46
:+1: Bra turen kan la seg gjøre begge veier uten behov for ladestopp.
Det holder vel å lade 90% fra hytta. Da får du regenerert mer de første bakkene ned fra hytta og kommer likevel hjem med +20% soc.
Hva ble forbruk og avstand tilbake? Tenker på hvor mye kapasitet du får ut av batteriet.
Har hjul som er drøyt 2% for store, så distanse og forbruk blir litt feil (misvisning på speedo er nesten borte :D )
Men - om jeg ikke korrigerer noen av tallene blir det vel riktig uansett, for bilen rapporterer da høyere forbruk, men kortere distanse. Og reduksjon i SOC er jo den samme.
76% forbruk på 204km og snitt på 28,4 gir 76,2kWh ut av pakken. Det er vel helt greit når forbruket er såpass høyt og utetemp -13 til -5.

Reelt sett ca 210km og forbruk på 27,8. Etter å ha forvarmet en stund hørte jeg varmepumpen jobbe nå og da.

Angående avreise SOC - ja jeg pleier ikke lade til mer enn 90-95% før avreise fra hytta, fordi det ikke er nødvendig og fordi jeg da har bra med regenerering på vei ned. Men denne gangen ville jeg teste med 100% fordi det var såpass kaldt og jeg kom hjem med relativt lite igjen på batteriet forrige tur.
På neste tur blir det nok bare lading til et sted mellom 90 og 95%.

Edit: la til et par stemningsbilder fra ladestopp på turen opp :)
VW ID4 GTX 2023

Egil Fonn

76,2Kwh ut av batteri pakken virker normalt med temperert batteri. Selv om batteriet er forvarmet før avreise er det neppe over +10 grader. Er kun om det navigeres til hurtiglader det varmes høyere.
Ser det er mye ladekø på foto. Hadde alle andre Elbiler kunnet forvarme batteriet før lading slik som Eqc, så hadde lading gått fortere og køene blitt mindre..

Trond.m

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 18. januar 2021, klokken 18:57
76,2Kwh ut av batteri pakken virker normalt med temperert batteri. Selv om batteriet er forvarmet før avreise er det neppe over +10 grader. Er kun om det navigeres til hurtiglader det varmes høyere.
Ser det er mye ladekø på foto. Hadde alle andre Elbiler kunnet forvarme batteriet før lading slik som Eqc, så hadde lading gått fortere og køene blitt mindre..
Er vi sikre på at batterivarme ikke aktiveres hvis det er veldig kaldt, uavhengig av navigasjon til hurtiglader ?

Egil Fonn

Sitat fra: Trond.m på mandag 18. januar 2021, klokken 20:03
Er vi sikre på at batterivarme ikke aktiveres hvis det er veldig kaldt, uavhengig av navigasjon til hurtiglader ?

Jo. Som nevnt i batterivarme tråden.
Batteri -7 grader. Batterivarme ikke aktivert i MR, E eller C. Men ble aktivert i S modus.
Batteri. -13 grader. Batterivarme ble aktivert også i E modus.

Øyvind.h

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 18. januar 2021, klokken 18:57
Ja det var litt kø her og der. På Mer stod jeg nok desidert kortest av alle som ladet. Fra jeg plugget i til jeg dro var det bare èn bil som dro, og den hadde stått der fra jeg stilte meg opp i kø.

På Ionity var vi to EQC av alle ting som bare skulle ha 3-4 minutters påfyll, så det gikk kjapt. I utgangspunktet vil jeg tro de fleste brukerne av Ionity får relativt OK hastighet. Jeg fikk bare 90kW mot normalt 110kW, så noe reduksjon pga kulde var det. Men hadde ikke navigert til lader da jeg var veldig usikker på om vi bare skulle kjøre rett opp eller ei.

For øvrig ser jeg det stadig dukker opp tråder i forskjellige merkegrupper angående fredagen som var, med beskrivelser av hvor ekstremt forbruket var den dagen. Så tydelig at mange opplevde det samme som meg mtp rekkevidde, uavhengig av merke. Det gir jo også utslag på ladestasjonene når alle får betydelig kortere rekkevidde enn normalt, for jeg som mange andre trenger jo "aldri" de stasjonene. De er bare backup i helt spesielle tilfeller.
VW ID4 GTX 2023

Carboy

Ikke direkte rekkevidde-relatert, men likevel litt relevant i kulde:

Vedrørende webasto/forvarmeren med knappen i midtkonsollen har den lyst gult helt til høyre en stund. Jeg skjønte ikke hvorfor den stod på i all slags ulike temperaturer. Kom ikke så langt ved å lese instruksjonsboken, der står det bare «klimaregulator». Fant ut etter litt tasting inne i klimamenyen at kona hadde stilt inn varme på tid ukentlig. Kom på at vi gjorde det en gang tidligere. Jeg satte den til av, og da gikk det gule lyset bort. Med det gule lyset tent kunne man fortsatt manuelt skru av og på forvarmeren (rød lampe tent ved knappen og man merker klimaanlegget gir gass osv).
Hva utgjør egentlig forskjellen? Er det batterivarme den gir mens knappen har det gule lyset tent? Noen som vet?
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

Øyvind.h

Slik du beskriver det høres det ut som det gule lyser indikerer at det er programmerte tider.
Rødt konstant lys betyr oppvarming. Blått konstant lys betyr kjøling. Når en har aktivert parkeringsvarmeren vel og merke :)
VW ID4 GTX 2023

Carboy

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. januar 2021, klokken 11:54
Slik du beskriver det høres det ut som det gule lyser indikerer at det er programmerte tider.
Rødt konstant lys betyr oppvarming. Blått konstant lys betyr kjøling. Når en har aktivert parkeringsvarmeren vel og merke :)

Takk for svar. Ja, blått og rødt er lettere å forstå, men den gule indikerer vel at det er programmert kanskje ja. Siden den først kom på i det kalde været vi har hatt trodde jeg et øyeblikk at den indikerte at batteriet varmes opp. Det står dessuten et webasto-tegn inne iinstrumentpanelet også når den gule lampen lyser. Har ikke sett gult lys på den andre bensin-Mercedesen jeg har som også har webasto og lignende webastoknapp i midtkonsollen.
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA