Rekkevidde Vinter

Startet av Kires, onsdag 02. september 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

Trond.m

abetterrouteplanner.com beregner 23 % rest mellom Gjettum og Hemsedal Skisenter med 15 kuldegrader og tørr vei. Skal du høyere over havet vil marginen bli mindre, men det skulle gå fint. Ville satt bilen opp med forvarming til avreisetidspunktet hjemmefra hvis mulig.

Toalmar

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. februar 2021, klokken 19:54
Burde gå fint det. Er ikke så langt, og lav hastighet. Nå har jeg ikke kjørt strekningen selv, men ser en på FB kjørte Drammen-Gol (19 mil) i temp -13 til -23 og kom frem med 19% igjen (fra 100%).
Har du takboks på, så kanskje 10% rest? Og med hard gassfot, kanskje 5% :D

Bruk navigasjon, den pleier treffe ganske bra. Men ref tips her - om navigasjon legger inn ladestopp så fyrer bilen opp batterivarmeren. Bilen tvinger inn ladestopp om restprosent er under 10. Skjer det så deaktiver navi og kjør helle navi med Waze eller Google maps via AA/Carplay. Du får fortsatt ruteanvisning på skjermene og i HUD fra mobilens karttjeneste. Om man trenger kartanvisning for å kjøre til Hemsedal da...  8)
Man kań vel bare slå av rutealternativet "Electric Intelligence" så vil vel ikke bilen legge inn ladestopp eller?

https://moba.i.daimler.com/markets/ece-row/baix/cars/293.EV_mbux_2020_a/no_NO/page/ID_a5b0fc0827b47960ac190d2b4ab478b4-4b0c892f27b47960ac190d2b69994c1e-no-NO.html
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øyvind.h

Men da forsvinner kanskje beregning av restkapasitet?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Mulig den gjør, Har ikke testet det, men den mye diskuterte batterivarmingen starter ikke
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Carboy

Vi tok EQC'en og kom oss fint opp. Bærum-Hemsedal. Hadde ca 12% igjen ved ankomst og forvarmet før avreise. Vi hadde riktignok et par ventestopp som gjorde forbruket noe høyere. Endte med 31,3 iforbruk. Var stort sett mellom -15 og ned i -19 hele veien, så vil si det var overraskende bra i slik kulde. Bilen er god og varm med 21 grader i kupeen og man merker ingenting til kulden. Moro å ha fått konstatert at den kommer fint opptil Hemsedal til tross for 4-5 forbikjøringer med kickdown og stort sett kjøring med 10-15 over fartsgrensene, unntatt 50 og 40 grensene.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

#170
Kjørte fra Dagalifjell til Asker i dag. Bilen ble ladet opp til 80 % for 11 dager siden og har stått uten tilkoblet strøm i 10-18 kuldegrader. Den viste fortsatt 80 %, så den bruker ikke noe strøm i kulden.

Jeg startet forvarming fra appen 10-12 minutter før avreise. Den viste 76 % ved avreise. Forbruket endte på 24,5 kwh/100 km ved 66 km/t i snitt etter 179 km - 18 % rest.

Det interessante er at forbruk 24,5 x kjørelengde 1,79 / 58 % batteri = 75,6 kwh. Det er bra når batteriet ved avreise må ha holdt ca 15 kuldegrader 👍

Jeg la inn destinasjonen i navigasjonen rett etter start. Den kom da med forslag om lading underveis. Jeg fjernet da destinasjonen for å unngå at den startet batterivarme. Etter 15-20 minutters kjøring la jeg inn destinasjonen på nytt og fikk da estimert 16 % ved ankomst. Resultatet ble 18. Kjørte med 20 grader i comfort.

Egil Fonn

Sitat fra: Trond.m på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:44
Det interessante er at forbruk 24,5 x kjørelengde 1,79 / 58 % batteri = 75,6 kwh. Det er bra når batteriet ved avreise må ha holdt ca 15 kuldegrader 👍

:+1:  75,6kwh ved batteri temp -15 grader er bra. Når du kjører i comfort med batteri temp -15 grader vil den aktivere batterivarming og heve batteri temp noe. Heller ikke i E modus vil den akseptere - 15 i batteri.  Må over i MR modus om -15 batteri temp ikke skal aktivere batterivarming. La du merke til Max.Power indikator ved start og underveis?
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Det glemte jeg dessverre å ta bilde av. Den er ikke så lett å lese av. Dette er et bilde på slutten av turen. Da hadde maxpower økt en god del.

Egil Fonn

#173
Full Max.Power der. Dvs batteri temp fra +5 grader og oppover.
Lønner seg sikkert med aktiv varming av så nedkjølt batteri til langturer. Det den bruker på oppvarming for den igjen i flere kw/t disponibel. I tillegg blir det bedre regenerering og bedre ytelser.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 05. februar 2021, klokken 07:45
Full Max.Power der. Dvs batteri temp fra +5 grader og oppover.
Lønner seg sikkert med aktiv varming av så nedkjølt batteri til langturer. Det den bruker på oppvarming for den igjen i flere kw/t disponibel. I tillegg blir det bedre regenerering og bedre ytelser.
Høres litt rart ut at batteriet skal varmes opp fra minus 15 til +5 ved veldig økonomisk kjøring og 1000 meter fall. Uansett vil forvarming alltid øke det totale energien og kostnaden. Da vi dro var sportprisen 2,50, så totalprisen nærmet seg 4 kr/kwh. Og jeg visste at vi hadde strøm nok til å komme hjem.

Toalmar

#175
Har ikke lest meg opp i tråden her, men håper noen kan gi ett svar uansett om det er besvart tidligere. Synes bilen viser litt kort rekkevidde nå, litt som gjettometeret som noen kaller det på BMW sidene. Kan ikke se at jeg får økt rekkevidde om jeg velger å sette forvaring til avreisetid eller om jeg starter reisen uten å ha forvarmet bilen. I begge tilfeller starter reisen med samme batteriprosent.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Egil Fonn

Høres ikke normalt ut. Om bilen er forvarmet med strøm fra kontakten bør du ha et betydelig lavere forbruk de første km.
Jeg har 32A lader og da rekker bilen å varme kupe og delvis batteriet i løpet av 30 min.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

@Toalmar, med «økt rekkvidde», tenker du da på hva gjettometeret viser, eller reell rekkevidde. Med oppvarmet batteri og kupe må den reelle rekkevidden bli lenger, siden oppvarmet batteri også reduserer behovet for varme. Har forresten sett at jeg lett halverer forbruket på småkjøring til butikken 1-2 km ved å slå av varme. Det er jo unødvendig å varme opp bilen på så korte turer da man likevel har ytterklær på. Betyr kanskje lite hver gang, men mange bekker små... Og virker unødvendig å sløse med strøm i disse dager.

Toalmar

Hvordan ser man at batterivarmen står på?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Trond.m

Sitat fra: Toalmar på fredag 12. februar 2021, klokken 19:14
Hvordan ser man at batterivarmen står på?
Dessverre kan man ikke se det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA