Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: Amoss på torsdag 03. september 2020, klokken 21:52
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. september 2020, klokken 21:40
Er det ikke dette som er "helstøpsmetoden" for rammen? Er det den han skal offisielt omtale?

Hva han skal snakke om vet jeg så klart ikke, men det virker det ikke så relevant å snakke om på "battery day" akkurat.

Nå skal det sies at full tittel på event er « 2020 Annual Meeting of Stockholders and Battery Day». Så her kan alt mulig være tema.

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. september 2020, klokken 23:15
Nå skal det sies at full tittel på event er « 2020 Annual Meeting of Stockholders and Battery Day». Så her kan alt mulig være tema.

Vel, hadde trodd han hadde sagt "on Shearholders meeting" om han hadde ment møtet, og "on Battery day" om han hadde ment presentasjonen. Det er så vidt jeg har forstått to forskjellige hendelser som holdes samme dag på *nesten* samme plass med så vidt jeg har forstått en liten pause mellom. Men ja, det stemmer at invitasjonene har den tittelen du nevnte, og inkluderer da altså både møtet og presentasjonen.
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 03. september 2020, klokken 22:05
Det kan jo selvsagt være at man har bra med batterikapasitet når man kommer hjem, og har en restkapasitet å bruke av når forbruket er som mest, men da må man og lade desto mere på kveld/natt, og må da ha et kraftigere ladeuttak enn man ellers ville hatt bruk for.
V2G er supernyttig. Det er jo når man er hjemme og våken at huset trekker mest strøm, og det er da strømmen er dyrest. Hvis man kan dra fra batteriet når strømmen er dyrest (morgenen og ettermiddagen) og lade når den er billigst (om natten) så vil det være nyttig.

Hvis man i tillegg kan bruke bilen som ups ved strømbrudd er det jo helt topp. Spesielt på hytta hvor vi har vannpumpe er dette viktig.

Fordrer dog at man har kraftig nok lader (7-11kW).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. september 2020, klokken 06:36
Sitat fra: RJK på torsdag 03. september 2020, klokken 22:05
Det kan jo selvsagt være at man har bra med batterikapasitet når man kommer hjem, og har en restkapasitet å bruke av når forbruket er som mest, men da må man og lade desto mere på kveld/natt, og må da ha et kraftigere ladeuttak enn man ellers ville hatt bruk for.
V2G er supernyttig. Det er jo når man er hjemme og våken at huset trekker mest strøm, og det er da strømmen er dyrest. Hvis man kan dra fra batteriet når strømmen er dyrest (morgenen og ettermiddagen) og lade når den er billigst (om natten) så vil det være nyttig.

Hvis man i tillegg kan bruke bilen som ups ved strømbrudd er det jo helt topp. Spesielt på hytta hvor vi har vannpumpe er dette viktig.

Fordrer dog at man har kraftig nok lader (7-11kW).


Vi er ikke uenige her, vi sier jo i realiteten det samme. Det fordrer at bilen har stort nok batteri til at du kommer deg til jobb og hjem igjen, og samtidig har mer enn nok kapasitet til å også avgi tilstrekkelig strøm til de tidspunktene. Og da må også nattladingen klare å fylle batteriet tilsvarende opp i løpet av natta.


For de dette passer for, så er det fint og flott. For de det ikke passer for, så er nok fremdeles en separat Powerwall nødvendig å vurdere, som var det jeg ville frem til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Espen Hugaas Andersen

Nå selger ikke Tesla biler med lite batteri. Men så klart, det kan være at batterikapasiteten ikke er stor nok for det man ønsker, og da kan en løsning være å intallere Powerwalls. Eller så kanskje man bare oppgraderer til 200 kWh Cybertruck eller noe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Shagma

Er det så lurt å bruke opp batteriets ladesykluser på V2G? Kan ikke se at det skal lønne seg å degradere et batteri til til mellom 50 og 200k for å spare noen øre på strømmen.

Amoss

Sitat fra: Shagma på lørdag 05. september 2020, klokken 17:00
Er det så lurt å bruke opp batteriets ladesykluser på V2G? Kan ikke se at det skal lønne seg å degradere et batteri til til mellom 50 og 200k for å spare noen øre på strømmen.

Litt forenklet sagt:
I dag: Nei.
Med "the Million Mile Battery": Ja.
Model S 85D

Shagma

Ja, da går det nok ikke nevneverdig utover batteriet. Blir uansett marginalt med fortjeneste om "alle" er med på V2G da prisen blir omtrent jevn gjennom døgnet. Eller kanskje man ønsker seg dette av andre grunner?

Oddaa

Sitat fra: Shagma på lørdag 05. september 2020, klokken 20:18
Ja, da går det nok ikke nevneverdig utover batteriet. Blir uansett marginalt med fortjeneste om "alle" er med på V2G da prisen blir omtrent jevn gjennom døgnet. Eller kanskje man ønsker seg dette av andre grunner?
Konseptet er interessant fordi det å jevne ut forbruket over døgnet vil øke utnyttelsen av distribusjonsnettet. På den måten kan nettleien holdes nede, altså en besparelse eller fortjeneste om du vil. Men tror nok at dagens batteri er mindre egnet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Counterpointer

Tror at det blir som de 20% en får i rabatt med Tibber på ladestrøm ved smartlading. Der justeres ladestrømmen bittelite hos veldig mange, dette gir stort utslag på nettet og lite hos den enkelte forbruker.

Hadde vært interessant å vite hvor mye strøm som returneres for en enkelt forbruker med V2G. Tror ikke jeg har sett eller hørt noe tall på akkurat det.
Har selv en mistanke om at største effekten med V2G er smartprinsippet om at etterspørsel og tilbud matches. Derfor tror jeg det utgjør forholdsvis få ladesykluser.

Kristian O

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 23:17
Tror at det blir som de 20% en får i rabatt med Tibber på ladestrøm ved smartlading. Der justeres ladestrømmen bittelite hos veldig mange, dette gir stort utslag på nettet og lite hos den enkelte forbruker.
Dette er genialt! Det bør utvidast til varmekabler og varmtvannstanker også. Da begynner man virkelig å snakke om store effekter på landsbasis.
I tillegg hadde det gjort seg med ein offensiv tilnærming til lading og nettleige; eg lar gjerne nettselskapet mitt få meir kontroll over ladinga mi om eg slepp nettleige for ladinga så lenge den er ferdig f.eks 07.00. Eller at effekten blir styrt av nettselskapet i eit område mellom f.eks 2- 7 kW.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Amoss

#71
https://twitter.com/elonmusk/status/1304445872885780480
Sitat
Elon Musk @elonmusk

Many exciting things will be unveiled on Battery Day 9/22 🗲
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Hmm, interessant. Kanskje de tar seg tid til mer enn batterier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 11. september 2020, klokken 20:16
Hmm, interessant. Kanskje de tar seg tid til mer enn batterier.
Høres definitivt sånn ut. Spørsmålet er mer om det er noe virkelig nytt, eller om det er ting som er varslet og dryppet før.

«Mange» er mer enn jeg trodde.

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. september 2020, klokken 22:40
Spørsmålet er mer om det er noe virkelig nytt, eller om det er ting som er varslet og dryppet før.

Er det noe igjen nå da, som ikke er spekulert om i forkant?  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA