Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Motorwatt

Ser ut som om det kan komme mye nytt fra Tesla i tiden framover, og da er det kanskje rimelig å anta at mange av/alle disse vil komme på Battery Day 22 september.

Her er noen rykter. Fyll på:

Facelift TM3
Facelift/ny S/X
Lansering av omskrevet FSD-software (med skiltgjenkjenning?)
Ny batteriteknologi
-
-
-


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Jeg håper på FaceLift X og S med lyddempende glass m.m, matrix lys og normale bakdør. Oled-skjermer, ikke lcd, bedre seter. Matrixlys på 3 og Y kanskje?

FSD er 4 år gammelt nå, og vil  hypes fortsatt. De er ekstremt langt unna tror jeg.

Batterier vil være hype og håp, lite konkret, fortsatt mye forskning igjen for å få evnt hypoteser omsatt i reelle slitesterke batterier.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Tror ikke Matrix er lovlig i USA, så da er vel sjansen ikke stor. Men på bildet av de nye lyktene på TM3 ser det ut som det er en ny lyskilde:


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

TeslaModelX

Er egentlig mest spent på hva prisen vil bli?
Stiger S og X syns jeg de priser seg ut sett mot alternativene.

Rollep

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 25. august 2020, klokken 23:56
Tror ikke Matrix er lovlig i USA, så da er vel sjansen ikke stor. Men på bildet av de nye lyktene på TM3 ser det ut som det er en ny lyskilde:
Er rimelig sikker på at det er lovlig, Porsche Taycan og andre modeller selges med LED-Matrix i USA ;)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

daktari

Tror vi får se plaid. Håper også på lyktespyler.
Synes også det er rart Tesla ikke gjør som Audi/BMW/Merce: flere lakkfarger, hvorav noen er kjempedyre. et utall felger, svindyre. Chrome-delete som egentlig er billigere å produsere enn forkromming, men til en stort påslag. En ekstra banepakke for p-modellene til 100k ekstra, med skikkelige bremser, betongfjæring, og bøtteseter. Burde være en del penger å hente. Innen e-tron bruker jo folk flest på FB mest penger på felger, senk og kosmetisk design, men ingen har noe mer utstyr enn en vanlig Octavia.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rollep på onsdag 26. august 2020, klokken 10:48Er rimelig sikker på at det er lovlig, Porsche Taycan og andre modeller selges med LED-Matrix i USA ;)
Da er det i så fall i løpet av det siste året det har blitt lovlig.

Jeg tror at sonedimmingen kan være slått av i SW. Det antydes i hvert fall her: https://www.engadget.com/2019-11-19-audi-e-tron-headlight-tech.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#7
Når det gjelder Battery Day, så er jeg ganske sikker på at det vil for det meste dreie seg om batteriene. Jeg tror egentlig ikke noe annet vil vises frem. Det vil være litt begrenset med tid til å se på mye annet, når Battery Day også kombineres med generalforsamlingen. Bare generalforsamlingen og batteriene er sikkert 2 timer.

Tidligere har det vært snakk om "Battery and Powertrain Investor Day". Nå er det bare snakk om "Battery Day". Det kan tyde på at de har kuttet ut Plaid fra programmet, som jeg tror var med på et tidspunkt. Det man kanskje kan håpe mest på er at de bekrefter f.eks 120 kWh batteripakke til Model S/X.

Når det gjelder presentasjon av plaid og slikt, så kan det hende det blir en presentasjon senere på året. Jeg antar de vil ønske å ha folk til stede, og det er foreløpig ikke mulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Minner om rykteflommen før Apple presentasjoner. Det er ikke grenser for hva som visstnok skal komme, men ender ofte med skuffelse...

Espen Hugaas Andersen

#9
Sitat fra: daktari på tirsdag 25. august 2020, klokken 23:42Batterier vil være hype og håp, lite konkret, fortsatt mye forskning igjen for å få evnt hypoteser omsatt i reelle slitesterke batterier.
Jeg tror det vil være begge deler. Både konkret hva de ruller ut i år og neste år, og hva de ser for seg kan være mulig på litt lengre sikt. Noen temaer jeg tror vil kunne være sentrale:

- Maxwells DBE teknologi, som kan gi betydelige forbedringer på levetid og kostnad, og nevneverdige forbedringer på energitetthet og andre områder.
- Nikkelrik kobolt-fri kjemi for katoden, forsket på av Jeff Dahn og hans team. Dette kan øke enegitetthet og redusere kostnad.
- Silisium-nanotråd-anode, slik Amprius jobber med. Dette kan øke energitetthet betraktelig.
- Omvising på batteriproduksjonsfasilitetene i Kato Road.
- Hvilke produkter teknologien muliggjør, inkludert 200 kWh Roadster/Cybertruck og 1000 kWh Semi.
- Hvordan batteriene muliggjør V2G, kanskje også detaljer på hvordan bileierne kan bli kompanserte for å bli med på virituelle kraftverk.
- Hvordan de ser for seg forholdet mellom Tesla og Panasonic/LG Chem/CATL i fremtiden.
- Hva de planlegger å installere av batteriproduksjonslinjer ved fabrikken i Austin, Texas (for så å gjenta det i Berlin og andre steder.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RuneW

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. august 2020, klokken 12:27
Når det gjelder Battery Day, så er jeg ganske sikker på at det vil for det meste dreie seg om batteriene.

Det er jeg også temmelig sikker på. Noe annet vil bare være i en bisetning.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

Sitat fra: daktari på onsdag 26. august 2020, klokken 11:46
Tror vi får se plaid. Håper også på lyktespyler.
Synes også det er rart Tesla ikke gjør som Audi/BMW/Merce: flere lakkfarger, hvorav noen er kjempedyre. et utall felger, svindyre. Chrome-delete som egentlig er billigere å produsere enn forkromming, men til en stort påslag. En ekstra banepakke for p-modellene til 100k ekstra, med skikkelige bremser, betongfjæring, og bøtteseter. Burde være en del penger å hente. Innen e-tron bruker jo folk flest på FB mest penger på felger, senk og kosmetisk design, men ingen har noe mer utstyr enn en vanlig Octavia.
Må si jeg er glad for at Tesla ikke kjører på med det harryballet til Audi/BMW/Merce. Det er jo ikke utenkelig at det kommer etterhvert, men for en relativt nykommer er det nok mye tryggere og mer forutsigbart med enkle tilvalg.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 26. august 2020, klokken 11:46
Tror vi får se plaid. Håper også på lyktespyler.
Synes også det er rart Tesla ikke gjør som Audi/BMW/Merce: flere lakkfarger, hvorav noen er kjempedyre. et utall felger, svindyre. Chrome-delete som egentlig er billigere å produsere enn forkromming, men til en stort påslag. En ekstra banepakke for p-modellene til 100k ekstra, med skikkelige bremser, betongfjæring, og bøtteseter. Burde være en del penger å hente. Innen e-tron bruker jo folk flest på FB mest penger på felger, senk og kosmetisk design, men ingen har noe mer utstyr enn en vanlig Octavia.

Tesla kom faktisk med en egen Track Package til TM3P i mars. Koster $ 5500.
Musk har jo for øvrig sagt at hans mål ikke er å maksimere profitt men å maksimere utskiftingen fra fossile til elektriske kjøretøy...og det virker som han holder seg til den planen.
Tesla Model Y                         2021-

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. august 2020, klokken 12:55
Jeg tror det vil være begge deler. Både konkret hva de ruller ut i år og neste år, og hva de ser for seg kan være mulig på litt lengre sikt. Noen temaer jeg tror vil kunne være sentrale:

Er stort sett enig med deg i denne listen, men med noen modifikasjoner/betenkninger:


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. august 2020, klokken 12:55
- Silisium-nanotråd-anode, slik Amprius jobber med. Dette kan øke energitetthet betraktelig.

Er ikke helt sikker på om denne teknologien er helt klar enda?  Med de har også andre teknologier som gjør at Tesla kan øke Silisium andelen av anoden ytterligere (de har jo alt innført noe Silisium der), og med *planer* om å gå over til Silisium-nannotråd-anode så snart teknologien er moden nok i løpet av en ca. 2-3-4 år. Men så klart, tar jeg feil her så blir jeg i alle fall ikke trist av den grunn ;)

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. august 2020, klokken 12:55
- Hvordan batteriene muliggjør V2G, kanskje også detaljer på hvordan bileierne kan bli kompanserte for å bli med på virituelle kraftverk.

Er heller ikke overbevist om at de er helt klare for V2G enda, på tross av all hypen rundt dette nå i det siste.  Men også her kan de snakke om en strategi mot dette i en ikke alt for fjern fremtid.



Og tror også at det var meningen å presentere Plaid samtidig - den skulle jo egentlig kommet nå i sommer. Men ser helt klart argumentene i mot dette her i tråden, spesielt tiden og at de har byttet navnet til kun "battery day".
Model S 85D

Cobos

Det virker som battery day har blitt utsatt delvis pga Korona fordi de ville ha en hands-on event, bokstavelig talt. Da virker det rart med bare batterier, som jo er noe som i stor grad gjør seg like godt på en powerpoint som i en omvisning.
Jeg må innrømme at jeg finner det hele relativt forvirrende, men håper selv på Plaid og batteriforbedringer. Battery day mente jo Musk at "blowed his mind", men det skal ikke så mye til for det, så jeg vet virkelig ikke.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA