Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Amoss på mandag 31. august 2020, klokken 22:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 31. august 2020, klokken 14:43
Kan jo virke som de er inne på en kobolt-fri versjon med kortere levetid, men som blir mye billigere å lage. Da kan de gjerne ha overkapasitet i antall kWh, sånn at 70% gjenstående kapasitet er flere kWh enn 90% var med kobolt-batteriene...

Dette er nytt for meg. Har du noen kilder som kan underbygge dette?

Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 19:52
Får jo håpe det da blir mulig å kjøpe bil uten batteripakke, og så bare sette den på et nytt chassis...

;)

Når din da drøyt 20 år gamle bil avgår med en naturlig død vil jeg tro det burde være mulig å få fatt i en ~9-10 år gammel utgave med ett defekt batteri (flom, punktering etc.) til en billig pris som du så kan putte ditt gamle batteri i :)

Tanken min var at du har bil hvor resten av bilen faller fra hverandre såpass at det ikke er verdt å ta vare på lengre, men du sitter der med et batteri som kan leve i lang tid ennå, så kan du beholde batteriet og putte det inn i et nytt chassis. Så ingen vits å kjøpe et brukt et.

Selvsagt lite realistisk fordi et nytt batteri vil sikkert være langt bedre, lettere og med langt lengre rekkevidde. Det gamle vil nok finne et nytt bruksområde, eller man bruker det til egen batteribank/powerwall.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på mandag 31. august 2020, klokken 22:21
Når din da drøyt 20 år gamle bil avgår med en naturlig død
Hææ det er da alt for tidlig.


Jeg har en mc fra 1986 i full drift, ingen grunn til at ikke denne skal vare i minst like mange år til.



Og hyttebilen er 57 år gammel



Elbiler bør jo holde lengre da de er langt enklere konstruksjoner mekanisk

hELgenen

Morsom post - men samtidig en vekker. En elbil som kjøpes i dag er vel pr. def nesten umulig å få solgt om 10-20 år? Selv biler som ikke vil ruste istykker - som f.eks bmw i3 - vil jo ikke kunne brukes etter la oss si 20 år?
Da må noen begynne å levere batteripakker som kan byttes ut - og bilprodusentene må faktisk legge tilrette for
dette. Noen burde gå foran her. Det gir null mening i et miljøperspektiv å kaste en bil som ikke er spist opp av rust eller annet dersom det KUN er batteriet som ikke lenger holder - da må det være bedre å bare bytte batteri

Counterpointer

Det er for mye gevinst på å selge en ny bil heller enn å oppgradere en gammel.

Nissan har jo identiske batterikasser i Leaf fra 21 til 62 kWh om jeg forstår det riktig. Og i3 har også like kasser til 18,5 til 40 kWh. Zoe er lik fra 21 til 50 kWh.
Men ingen av disse er interessert i å levere større kapasitet til eldre model

Det finnes noen få tredjepartsfirmaer som leverer løsninger. Har sett tråder her på forumet hvor de har satt inn 40 kWh i orginal Leaf. Og også et bytte i en Golf, men husker ikke hvilken kapasitet. Så noen skrev at det ønsket å bytte i en i3 med kaputt 60ah batteri men de fikk ikke lov til å kjøpe 94 ah til den av BMW.

Kreisel hadde satt inn 50 kWh med celler i den orginale kassa til den første E-golfen.

Markedet for brukte bilbatterier er ikke modent enda, det er underskudd på batterier da de holder mye lengre enn antatt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:47Markedet for brukte bilbatterier er ikke modent enda, det er underskudd på batterier da de holder mye lengre enn antatt.
Det stemmer vel ikke helt. Det er enklere å finne et batteri uten bil, enn en bil uten batteri, altså har man et overskudd av batterier.

Dette er fordi det er en del ulykker, der bilene blir totalvrak, mens batteripakkene er OK.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:50
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:47Markedet for brukte bilbatterier er ikke modent enda, det er underskudd på batterier da de holder mye lengre enn antatt.
Det stemmer vel ikke helt. Det er enklere å finne et batteri uten bil, enn en bil uten batteri, altså har man et overskudd av batterier.

Dette er fordi det er en del ulykker, der bilene blir totalvrak, mens batteripakkene er OK.
Det er flere store planlagte anlegg for 2. life som ikke får startet opp på grunn av for lite tilgang på brukte batterier.

Nissan hadde planlagt et stort anlegg i Europa men det er ikke iverksatt enda. Og Nissan er jo verstingen med batteridegradering.

Det vil selvsagt være et stigende antall batterier fra skadde biler, men ikke stort nok til at en liten bedrift kan basere seg på leveranse av brukte batterier.

De som driver med ombygging av gamle biler til el klager på at bruktpriser er for høye enda.

Orbit

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:47
Så noen skrev at det ønsket å bytte i en i3 med kaputt 60ah batteri men de fikk ikke lov til å kjøpe 94 ah til den av BMW.
Off-topic: Det ligger et 60Ah batteri ute på Finn, fra en som har oppgradert til større batteri hos et BMW-verksted. Så det virker som det er muligheter for bytte nå. Så spørs det om donorbatteriet var fra en vrakbil, eller fabrikknytt.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på tirsdag 01. september 2020, klokken 15:02
Så spørs det om donorbatteriet var fra en vrakbil, eller fabrikknytt.....
Hvis det er den oppgraderingen som var omtalt her på forumet var vel det nye batteriet fra en donorbil, men fikk hjelp av bmw verksted til oppgradering. Har lest om noen som har fått byttet batteri hos bmw i Tyskland og. Så på i3 er det vel mere ett kost/nytte spørsmål.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:01
Hææ det er da alt for tidlig.
...

Er fullt klar over at det er fullt mulig å bruke biler mye lengre enn det, men tok utgangspunkt i gjennomsnittsalderen på biler før de blir vraket - sist jeg så mener jeg det var på 18,5år? Men det er kanskje en stund siden... - og la på litt for godt skjønn.



Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 22:43
Tanken min var at du har bil hvor resten av bilen faller fra hverandre såpass at det ikke er verdt å ta vare på lengre, men du sitter der med et batteri som kan leve i lang tid ennå, så kan du beholde batteriet og putte det inn i et nytt chassis. Så ingen vits å kjøpe et brukt et.

Selvsagt lite realistisk fordi et nytt batteri vil sikkert være langt bedre, lettere og med langt lengre rekkevidde. Det gamle vil nok finne et nytt bruksområde, eller man bruker det til egen batteribank/powerwall.

Forsto hva du mente, men prøvde på min måte å peke på - som du her selv også peker på - at det var en smule urealistisk. ... og pekte samtidig på den mest realistiske måten å gjøre noe så nært ditt forslag som kan være realistisk (dersom produsenten ikke i mellomtiden har endret formfaktor/kontakter på batteripakkene da... :p )
Model S 85D

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#40
Amoss :+1: :+1: du har helt rett.

Kopi:
Gjennomsnittsalderen på biler før de blir vraket - sist jeg så mener jeg det var på 18,5 år.

Det står det her også, fra 2017. Lenke og bilde under.

https://www.dinside.no/motor/bilene-som-lever-lengst--og-de-som-gar-forst-i-vrakpressa/71130577

Counterpointer

I forhold til gjennomsnitt så er det sånn at hvis du har ti bøtter isvann og ti bøtter med kokende vann så  har du i gjennomsnitt lunkent vann, men det er lite representativt for dette utvalget.

Som nevnt har jeg en 57 år gammel bil og to biler fra 2019, altså snittalder på våre biler er 19,6 år

Median er mer interresant enn gjennomsnitt av bilalder.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. september 2020, klokken 19:59
I forhold til gjennomsnitt så er det sånn at hvis du har ti bøtter isvann og ti bøtter med kokende vann så  har du i gjennomsnitt lunkent vann, men det er lite representativt for dette utvalget.

Helt korrekt, men det var nå det tallet som jeg hadde på minnet, tror aldri jeg har sett noe tall for medianalderen for biler som blir vraket i Norge...
Model S 85D

Electric cars in Norway

#43
Dagens beste :+1:

"medianalderen"

Snakket med en Bilopphogger som sa at han trodde elbilene ville vrakes tidligere enn fossil biler. Men siden det innføres mye mer av "gjennbruks" økonomi på elbiler så vil veldig mye mer brukes på nytt i andre biler sammenlignet med fossil biler. Det likte jeg. Les her om batteriene  :+1:

https://www.enova.no/om-enova/om-organisasjonen/teknologiportefoljen/gjenbruk-av-elbil-batterier-som-energilager-i-bolig/

hELgenen

Median er uansett et lett tall å forholde seg til da det forteller noe konkret. Gjennomsnitt er ofte mer til forvirring enn oppklaring,men brukes mye i media.
Håper bruken av median blir mer vanlig i media fremover.
Median alderen på dagens bilpark er nok ikke så høy som snittet vil jeg tro. Mange veteraner drar kanskje snittet ned
?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA