Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Oddaa

Vi får gå for middelalderen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Topsy

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. september 2020, klokken 19:59
I forhold til gjennomsnitt så er det sånn at hvis du har ti bøtter isvann og ti bøtter med kokende vann så  har du i gjennomsnitt lunkent vann, men det er lite representativt for dette utvalget.

Som nevnt har jeg en 57 år gammel bil og to biler fra 2019, altså snittalder på våre biler er 19,6 år

Median er mer interresant enn gjennomsnitt av bilalder.

Så median i bilparken din er 1 år. Det er heller ikke særlig representativt  ;)

I bøtteeksempelet ditt vil jo også median bli lunkent vann. ;) ;)

hELgenen

Median ett år sier jo mye om bilparken.
Bare prøv å stille følgende spørsmål :
En bileier har en bilpark med snittalder på 19.6 år
Synes du han bør vurdere å kjøpe en ny bil?
Så bytt ut snitt med median og 19.6 med ett år...
Folk flest vil trolig bytte standpunkt,og median tallet forteller her mye mer enn snitt

Counterpointer

Sitat fra: Topsy på tirsdag 01. september 2020, klokken 23:36
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. september 2020, klokken 19:59
I forhold til gjennomsnitt så er det sånn at hvis du har ti bøtter isvann og ti bøtter med kokende vann så  har du i gjennomsnitt lunkent vann, men det er lite representativt for dette utvalget.

Som nevnt har jeg en 57 år gammel bil og to biler fra 2019, altså snittalder på våre biler er 19,6 år

Median er mer interresant enn gjennomsnitt av bilalder.

Så median i bilparken din er 1 år. Det er heller ikke særlig representativt  ;)

I bøtteeksempelet ditt vil jo også median bli lunkent vann. ;) ;)
Selvfølgelig er median på 1 år helt representativt for min bilpark Det er gjennomsnitt på 20 som er helt på viddene.

RuneW

Sitat fra: JorEl på søndag 30. august 2020, klokken 18:46
Trenger ikke et batteri som varer mye lenger enn bilen.

Inntil nå har Tesla holdt seg langt unna V2G og jeg mener å ha lest at argumentasjonen er at dette vil gå for mye utover levetiden til batteriene. Et "million mile"-batteri vil derimot kunne takle den ekstra belastningen V2G medfører og forsatt ha en brukbar levetid.

"Million mile battery" + V2G = "PowerWall" til alle med (ny) Tesla ?

Er jo litt av en "added value" å få med en PowerWall på kjøpet  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Sjøhyene

Rimerlig sikker på at Tesla ser for seg en fremtid der batteriene gjenbrukes i hjemmet eller i andre billigere biler lenge etter at bilen det opprinnelig stod i er utslitt. Verdien av dette er ganske åpenbar.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

JorEl

Sitat fra: RuneW på onsdag 02. september 2020, klokken 10:32
Sitat fra: JorEl på søndag 30. august 2020, klokken 18:46
Trenger ikke et batteri som varer mye lenger enn bilen.

Inntil nå har Tesla holdt seg langt unna V2G og jeg mener å ha lest at argumentasjonen er at dette vil gå for mye utover levetiden til batteriene. Et "million mile"-batteri vil derimot kunne takle den ekstra belastningen V2G medfører og forsatt ha en brukbar levetid.

"Million mile battery" + V2G = "PowerWall" til alle med (ny) Tesla ?

Er jo litt av en "added value" å få med en PowerWall på kjøpet  :+1:
Godt poeng! (Måtte google V2G)

Leste om NVE og nettleie i dag...Ville derfor innom for å ønske meg et bedre batteri :)
Det hadde vært kjekt å kunne lade litt frem og tilbake på nettet, tjene penger og sikre kraftsitusjonen i kongeriket og europa :) Bilens batteri må selfølgelig ikke falle mer i verdi, enn man tjener på å kjøpe og selge strøm. Tesla  vil forhåpentligvis komme med en garanti, som virker. Ikke et Elon-løfte ::)
Så nå er jeg på listen over de som venter på batteriday :angel:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RuneW

Sitat fra: JorEl på onsdag 02. september 2020, klokken 11:09
Godt poeng! (Måtte google V2G)

Hehe, måtte google selv, kunne ikke huske om det het VtG eller V2G...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

trondhla

I følge Reuters: TSLA vil melde at om tre eller fire år vil energitetthet i batteri fra Tesla øke med 50% fra dagens nivå....
https://www.reuters.com/article/us-tesla-batteries/teslas-musk-hints-of-battery-capacity-jump-ahead-of-industry-event-idUSKBN25L0MC

Personlig vil jeg heller se at Tesla fokuserer like mye på å få kvalitet produksjon av karosseri og komponenter ellers opp på akseptabelt nivå og likeverdig med konkurrenter ellers som på batteri og digital teknologi. Det er den største mangelen ved Tesla slik jeg og mange andre ser det.

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på onsdag 02. september 2020, klokken 13:17
Sitat fra: JorEl på onsdag 02. september 2020, klokken 11:09
Godt poeng! (Måtte google V2G)

Hehe, måtte google selv, kunne ikke huske om det het VtG eller V2G...
Det nye nå er V2X, som Lucid kommer med, hvor bilen kan også lade en annen bil mm dvs alt V2G har pluss litt til

Vaduz

"About five to ten years!" -alle batterifremskritt noensinne;)

Amoss

Det kan se ut til at det blir en "one more thing" på battery day, om kanskje ikke hva de fleste så for seg...

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-redesign-giga-berlin-battery-cell-production-details-elon-musk-interview-video
Sitat"Like I was saying, you know, we build the factory and then also there's a bunch of innovative stuff that we will be doing here that we will tell you about in the future... It's not just a copy of the Model Y. It's actually a radical redesign of the core technology of building a car. And some of this, when I do Battery Day in September, I'll be talking about what we are going to be doing here in Berlin. But it will be the first time there's going to be a transformation in the core structural design of the vehicle. It's quite, quite a big thing," Musk remarked.
Model S 85D

SurSnasen

Sitat fra: Amoss på torsdag 03. september 2020, klokken 21:07
But it will be the first time there's going to be a transformation in the core structural design of the vehicle. It's quite, quite a big thing," Musk remarked.

Er det ikke dette som er "helstøpsmetoden" for rammen? Er det den han skal offisielt omtale?

Amoss

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. september 2020, klokken 21:40
Er det ikke dette som er "helstøpsmetoden" for rammen? Er det den han skal offisielt omtale?

Hva han skal snakke om vet jeg så klart ikke, men det virker det ikke så relevant å snakke om på "battery day" akkurat.
Model S 85D

RJK

Sitat fra: RuneW på onsdag 02. september 2020, klokken 10:32
Sitat fra: JorEl på søndag 30. august 2020, klokken 18:46
Trenger ikke et batteri som varer mye lenger enn bilen.

Inntil nå har Tesla holdt seg langt unna V2G og jeg mener å ha lest at argumentasjonen er at dette vil gå for mye utover levetiden til batteriene. Et "million mile"-batteri vil derimot kunne takle den ekstra belastningen V2G medfører og forsatt ha en brukbar levetid.

"Million mile battery" + V2G = "PowerWall" til alle med (ny) Tesla ?

Er jo litt av en "added value" å få med en PowerWall på kjøpet  :+1:


Men hvor brukelig er dette for folk flest, om de kjører bilen til jobb om morgenen og lar den stå der gjerne uten å være plugget i. Når man kommer hjem, så er det gjerne tid for å lade opp. Det kan jo selvsagt være at man har bra med batterikapasitet når man kommer hjem, og har en restkapasitet å bruke av når forbruket er som mest, men da må man og lade desto mere på kveld/natt, og må da ha et kraftigere ladeuttak enn man ellers ville hatt bruk for.


Har man solcellepaneler, så vil man ikke kunne fylle på denne "powerWall'en" på dagtid, fordi den da står på jobb. Da blir det salg til grid istedet for, og håpe det gir bedre pris enn å spare på strømmen selv og bruke når behovet er som størst.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA