Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Spiser" USB

Startet av gruffalo, fredag 21. august 2020, klokken 11:26

« forrige - neste »

gruffalo

Hei, bilen min har tatt knekken på 3-4 USB-sticks, er dette tilfeldig eller gjør jeg noe feil?

De bare dør etter å ha fungert normalt en stund først.
E-tron 55 sportback 2022

chargedup

USB minnepinner er ikke laget for kontinuerlig skriving. Min spiste 2 stk (en røk allerede etter et par dager, men den var noe billig kinaræl med reklame). Så kjøpte jeg en harddisk istedenfor og det fungerte glimrende over lang tid. Harddisker er laget for kontinuerlig skriving.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

thbo

Hva slags harddisk? Hvilken som helst portabel med USB-A?

Den har drept to 256Gb minnepinner her også.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Anders9

Sitat fra: thbo på fredag 21. august 2020, klokken 11:58
Hva slags harddisk? Hvilken som helst portabel med USB-A?

Den har drept to 256Gb minnepinner her også.

Bruker selv Samsung sin 500gb t5 ssd, har aldri hatt noe problem med den.

chargedup

Alt ifra billig portabel (med strømforsyning gjennom USB) til SSD. Jeg kjøpte en SSD harddisk og satt den inn i kabinett selv som jeg brukte uten problem i 8mnd (etter å ha solgt bilen brukes den som ekstern harddisk til videofiler). Orket ikke ha en snurredisk som kanskje sluttet å virke pga slag/kulde etc (kunne like gjerne fortsatt med billig minnepenn hvis det skulle være risiko for at den sluttet å virke)...
Diskutert utallige ganger her: https://www.google.com/search?q=harddisk+model+3+site:elbilforum.no&client=firefox-b-d&sxsrf=ALeKk00YMOjRZzfJfDimHGnh-hO3I_X7OQ:1598004405109&sa=X&ved=2ahUKEwibwqmnhqzrAhUsmIsKHeOuACkQrQIoBHoECAMQBQ&biw=1536&bih=744
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ludde

Jeg kjøpte en ganske simpel samsung minnepenn med 32gb og grei skrivehastighet. Husker ikke specsene, men den kostet 200-300kr. Denne ble kjøpt rett etter at sentrymode kom til bilen, og det eneste jeg har gjort med minnepennen er å formatere den og opprette nødvendige mapper. Den har fungert som den skal i godt over et år nå. I starten plugget jeg den i pc 1-2 ganger i måneden for å se igjennom og samtidig slettet filer. Men nå som man kan se igjennom video i bilen, og at bilen automatisk overskriver gamle filer, så har ikke lagringsplass heller vært et tema.

emurof

Sitat fra: gruffalo på fredag 21. august 2020, klokken 11:26
Hei, bilen min har tatt knekken på 3-4 USB-sticks, er dette tilfeldig eller gjør jeg noe feil?

De bare dør etter å ha fungert normalt en stund først.

Jeg mistet også et par minnepinner før jeg prøvde et MicroSD-minnekort med USB-adapter. Der virket det som det var adapteret som tok kvelden etter hvert, men det varte mye lenger. MicroSD-kortet fungerer fortsatt fint.

ladov

Sitat fra: gruffalo på fredag 21. august 2020, klokken 11:26
Hei, bilen min har tatt knekken på 3-4 USB-sticks, er dette tilfeldig eller gjør jeg noe feil?

De bare dør etter å ha fungert normalt en stund først.
Har du sjekket specs på dem? Min første døde etter noen få måneder. Noe jeg fant på clasern og var spesifisert til 35 grader og det skal ikke mye til før en bilkupe overskrider det.

Den jeg har nå skal klare 65+
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

thbo

Bestilte meg en Seagate Expansion 500GB SSD på kampanje fra Komplett nå og rapporterer så fort jeg kan hente den.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Dwerg

Flash minne har et begrenset antall skrivesykluser før det ikke kan skriver til lengre. En større minnepenn vil vare lengre fordi minnet ikke blir overskrevet like ofte. Tenker det kan være stor variasjon fra en minnepenn til en annen, slik som med CPUer og batterier. De er ikke laget for slik aktiv bruk uansett, det finnes derimot SD kort som er laget for å holde ut mange skrivesykluser og egner seg godt til nettopp dashcams osv.

MuskElBil

#10
Sitat fra: emurof på fredag 21. august 2020, klokken 15:54
Sitat fra: gruffalo på fredag 21. august 2020, klokken 11:26
Hei, bilen min har tatt knekken på 3-4 USB-sticks, er dette tilfeldig eller gjør jeg noe feil?

De bare dør etter å ha fungert normalt en stund først.

Jeg mistet også et par minnepinner før jeg prøvde et MicroSD-minnekort med USB-adapter. Der virket det som det var adapteret som tok kvelden etter hvert, men det varte mye lenger. MicroSD-kortet fungerer fortsatt fint.

Har også gått for denne etter flere havari på diverse standard minnepenner.
Først med endurance MicroSD i typisk billig kortleser, men den havarerte. MicroSD'ene fungerer fortsatt fint etter ca snart 1 år i bruk.
Har nå 2 stk Samsung MicroSD endurance 32Gb som står i hver sin kortleser av merkene Sandberg og Icybox.
Begge har både usb-A, micro-usb og usb-C kontakter som gir god fleksibilitet.
Gidder som regel ikkje sjekke videofiler i bilen. Når eg vil sjekke den ene er det bare å bytte til den andre.

Edit: Skriveleif
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

LeafSwe

I have had this usb memory for 16 months/1800mil without problems. Easy to hook up with iphone and scroll fast in sentry movies.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=3697163
3P+
3SR+

thbo

Sitat fra: LeafSwe på lørdag 22. august 2020, klokken 09:30
I have had this usb memory for 16 months/1800mil without problems. Easy to hook up with iphone and scroll fast in sentry movies.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=3697163
The car has destroyed two of those for me. I have automatic sentry mode on.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Autowinder

Det er varmen som tar knekken på dem, har selv fått to SanDisk minnepinner ødelagt. Etter at jeg byttet til Samsung FIT Plus USB 3.1 Flash Drive har det ikke vært problemer. Den er sertifisert for høye temperaturer.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ToWalkOrDrive

Tidligere så var det en stor ADVARSEL mot å la minnepinnen stå i ved oppdateringer...hvis ikke ødelegges minnepinnen.

En annen ting som ødela minnepinnene var om en tok ut minnepinnen uten å trykke på ikonet (utløserknappen).

Vet ikke om dette er like kritisk nå.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA