Tesla plutselig forbigått av VW på selvkjøring?

Startet av xerxes, torsdag 13. august 2020, klokken 21:30

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: trykkertor på onsdag 19. august 2020, klokken 07:23
Sitat fra: emphezis på onsdag 19. august 2020, klokken 01:05
Tesla/myndighetene må stole på at vi klarer å holde fokus på veien i litt mer enn 15 sekunder av gangen uten at den maser ihjel om det.
Det stoler ikke jeg på. Har du sett hva som finnes av sjåfører og aktiviteter der ute.
Får folk "muligheten" til å svime, så svimer de.
Mener at autosteer gjør en bedre jobb enn mennesker, så tror det bare er en fordel med 30-60 sek uten varsel

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. august 2020, klokken 08:22
Sitat fra: emphezis på onsdag 19. august 2020, klokken 01:05
MEN å måtte nappe i rattet hvert 15. sekund fjerner bare all avslapning med autopilot, blir heller et konstant stresselement (holder seg jo våken da..). Når jeg hadde lodd på rattet hadde jeg hendene i fanget og tomlene på nederste del av rattet, hver gang det kom en litt brå kurve eller når vi møtte mye biler hadde jeg hendene klar på rattet.

Har man hendene skikkelig på rattet behøves ingen "napping". Jeg lar venstrehånda hvile på kl. 9 med albuen i vinduskarmen, da er det absolutt null mas. Dette fungerer både på X og 3.

Helt enig (bortsett fra at jeg foretrekker høyrearmen). Å holde på å "nappe" blir helt håpløst. Hvile konstant er mye mer behagelig og ikke minst tryggere enn å ikke holde i rattet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

UN/EU har noe de skulle ha sagt:

6. Human Machine Interface/operator information
6.1. Driver Availability Recognition System
The fulfilment of the provisions of this paragraph shall be demonstrated by the manufacturer to the technical service during the inspection of the safety approach as part of the assessment to Annex 4 and according to the relevant tests in Annex 5.
6.1.1. The system shall comprise a driver availability recognition system.
The driver availability recognition system shall detect if the driver is present in a driving position, if the safety belt of the driver is fastened and if the driver is available to take over the driving task.
6.1.2 Driver presence
A transition demand shall be initiated according to paragraph 5.4. if any of the following conditions is met:
(a) When the driver is detected not to be in the seat for a period of more than one second; or
(b) When the driver's safety belt is unbuckled.
ECE/TRANS/WP.29/2020/81
11
ECE/TRANS/WP.29/2020/81
The second level warning of the safety-belt reminder according to UN-R16 may be used instead of an acoustic warning of the Transition Demand.

6.1.3. Driver availability
The system shall detect if the driver is available and in an appropriate driving position to respond to a transition demand by monitoring the driver.
The manufacturer shall demonstrate to the satisfaction of the technical service the vehicle's capability to detect that the driver is available to take over the driving task.

6.1.3.1. Criteria for deeming driver availability
The driver shall be deemed to be unavailable unless at least two availability criteria (e.g. input to driver-exclusive vehicle control, eye blinking, eye closure, conscious head or body movement) have individually determined that the driver is available in the last 30 seconds.
At any time, the system may deem the driver unavailable.
As soon as the driver is deemed to be unavailable, or fewer than two availability criteria can be monitored, the system shall immediately provide a distinctive warning until appropriate actions of the driver are detected or until a transition demand is initiated. At the latest, a transition demand shall be initiated according to paragraph 5.4. if this warning continues for 15s.

Justification for the number and combination of availability criteria, in particular with regard to the corresponding time interval, shall be provided by the manufacturer by documented evidence. However, the time interval required for any availability criteria shall not exceed 30 seconds. This shall be demonstrated by the manufacturer and assessed by the technical service according to Annex 4.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: THE på onsdag 19. august 2020, klokken 08:02
For min del går VW forbi Tesla i selvkjøring hvis VW plasserer bilen 10-15 cm lenger til høyre i kjørefeltet. Min Tesla ligger så og si klistrert til gulstripa med AP aktivert, og har stort sett gjort det siden utlevering i sept. 2017. Resultatet er at jeg avbryter AP og legger bilen nærmere hvitstripa for hver eneste buss og lastebil jeg møter. I venstresvinger legger bilen seg ofte på gulstripa også. Sjelden jeg orker å aktivere AP, både pga. plassering i kjørefelt, men også pga. spontan bremsing som ofte oppstår uten forvarsel. For å redde situasjonen må jeg sitte med høyrefoten klar på gasspedalen for å overstyre bremsingen til bilen. For min del er det mye mer avslappende å kjøre manuelt enn å sitte med hjerte i halsen hver gang jeg møter større kjøretøy, og å konstant være redd for at bilen bak skal smelle inn i bakenden min når Teslaen blir redd for noe og hugger inn bremsen.
Opplever du problemet med plassering i andre Teslaer enn din egen? Evt prøvd å velge rekalibrering? Syns min ligger veldig fint midt i feltet...

Elmo

Sitat fra: geear på onsdag 19. august 2020, klokken 17:16
Opplever du problemet med plassering i andre Teslaer enn din egen? Evt prøvd å velge rekalibrering? Syns min ligger veldig fint midt i feltet...

Jeg opplever eksakt det samme på min TM3 som THE sier her (om sin TMX):

Sitat fra: THE på onsdag 19. august 2020, klokken 08:02
Min Tesla ligger så og si klistrert til gulstripa med AP aktivert, og har stort sett gjort det siden utlevering i sept. 2017. Resultatet er at jeg avbryter AP og legger bilen nærmere hvitstripa for hver eneste buss og lastebil jeg møter. I venstresvinger legger bilen seg ofte på gulstripa også.

Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.7
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Øyvind.h

Jeg hadde den feilen på S90D'en en uke eller to. Den la seg for nære midtstripen. Det merkelige var at en kunne se på skjermen at bilen visste den lå helt inntil stripen. Ingen misvisning på avstandssensorer. Jeg feilmeldte til support. Og vipps ble bilen normal igjen. Aner ikke om de gjorde noe eller om det forsvant av seg selv. Aldri noe problem siden hverken på S90D'en eller X90D'en.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Plassering i veibanen er ikke konsekvent heller. Noen SW versjoner har vært bedre enn andre. Testet sist i dag, og noen steder plasserer bilen seg bra, andre steder alt for langt inn til venstre. Riktig plassering vises i skjermen også, så virker ikke som en kalibreringssak.

Har hatt en del lånebiler, men det har enten vært biler uten AP eller med AP1. Jeg har en (u)vane at jeg kjører nær hvitstripa selv, så det kan jo være at andre vil mene min bil plasserer seg OK i veibanen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emphezis

Jeg synes også min Model S med HW3 og FSD ligger for nær hvitstripa en del ganger. Hender jeg føler jeg må avbryte AP når det kommer busser/vogntog i en kurve. Ligger den møtende bilen like nær stripa som jeg gjør i noen kurver så ryker det minst et speil.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Handyman

Sitat fra: THE på onsdag 19. august 2020, klokken 22:26
.... Riktig plassering vises i skjermen også, så virker ikke som en kalibreringssak.
Mener du "faktisk/virkelig plassering" når du skriver "riktig plassering".
Du mener vel at plassering langt til venstre ikke er riktig?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: emphezis på torsdag 20. august 2020, klokken 11:15
Jeg synes også min Model S med HW3 og FSD ligger for nær hvitstripa en del ganger. Hender jeg føler jeg må avbryte AP når det kommer busser/vogntog i en kurve. Ligger den møtende bilen like nær stripa som jeg gjør i noen kurver så ryker det minst et speil.
Mener du kanskje gulstripa? Du snakker jo om biler i mot, og at speil kan ryke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

cra

Jeg synes plasseringa til AP jevnt over er bra, untatt i kurver. Der ligger den på ytteren i stå stor grad at det er meget ubehagelig/skummelt. Skulle det være grus e.l. på veiskulderen (venstresving) kan det gå utover grepet, og i høyresving ligger den så tett på gulstripa at man kan treffe motgående trafikk som "kutter" svingen (ikke over stripa, men inntil) slik sikkert de aller fleste av os gjør i større eller mindre grad.

Svingene føles også mye hardere når de tas i ytterspor enn de gjør i innerspor. Rom for forbedring der, altså.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: geear på onsdag 19. august 2020, klokken 17:16

Hvordan gjøres rekalibrering?

Vår bil ligger også fint i feltet 95% av strekningene, dessverre er nærområdet vårt en del av de siste 5 :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

THE

Sitat fra: Handyman på torsdag 20. august 2020, klokken 12:15
Sitat fra: THE på onsdag 19. august 2020, klokken 22:26
.... Riktig plassering vises i skjermen også, så virker ikke som en kalibreringssak.
Mener du "faktisk/virkelig plassering" når du skriver "riktig plassering".
Du mener vel at plassering langt til venstre ikke er riktig?
Det jeg mener er at bilens plassering i kjørebane vises også i instrumentpanelet. Hvis bilen fysisk ligger mot gulstripa så vises den i grafikken i IC at bilen ligger nærmere venstre kantlinje enn høyre kantlinje. Når bilen ligger sentrert i kjørefeltet så vises den også sentrert på skjermen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Thomas Parsli

Problemet med plassinger i vegbanen har vært konsistent over 4-5 programvareversjoner på vår bil (Model X med EAP) -og på de tre leiebilene vi har hatt (Model X med EAP, Model S med AP og Model S med EAP).

Tenker det beviser at problemet er hvordan Tesla trener programvaren (ML) -og ikke noen andre faktorer.
Det gjør meg også optimistisk med tanke på en løsning :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA