Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla plutselig forbigått av VW på selvkjøring?

Startet av xerxes, torsdag 13. august 2020, klokken 21:30

« forrige - neste »

xerxes

Trodde Tesla lå langt fremme men etter å ha lyttet til denne biltesteren fra elbil24.no, så ble jeg litt usikker. Men synes han legger litt vel mye vekt på adaptive cruise som "selvkjøring". Håper Tesla kommer sterke tilbake når de får skiltgjenkjenning og slutter med "ghost braking" som han kaller det. Han nevner ikke Tesla med navn men er jo mange stikk som tyder på at han har lite til overs for Tesla sin tilnærming.

https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med-pa-test-av-markedets-beste-selvkjoringssystem/72728293

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

geirci2

Duh... har sett igjennom videoen og ser jo at sjåføren selv styrer bilen (rattet) i samtlige sviger der han kjører - samtidig som han gjentatte ganger kaller det "selvkjøring". Makan til "bløff".
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.3.2
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

JorEl

#3
Så bare halve filmen, og det var god reklame for VW. Det var jo nesten en reklamefilm som holder frem det som virker, og dekker over det som ikke er like fett 8) Her har man en god løsning på adaptiv kjøring. Men om bilen ikke kan styre, hadde jeg aldri byttet mot Tesla sin AutoPilot. Dette legger likevel litt press på Tesla om å komme med skiltgjennkjenning. Det er bare fint for oss bilkunder.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

#4
Hvordan synes dere Tesla med AP oppfører seg når den kommer til en sving? På min bil reduserer den farten med opptil 50% i (for) god tid nesten uansett hvor krapp svingen er, smyger seg igjennom, og akselererer sakte først når svingen er 50 meter bak. Det er vel ikke slik vanlige sjåfører kjører i svinger? På videoen ser det ut som VW har løst dette på en mye bedre måte. Legger også merke til at han må hjelpe til litt når VWen kommer til en sving. Sikkert noe med den berømte UN/EU-loven å gjøre når det gjelder G-krefter, og det kan vel også være grunnen til at Teslaen reduserer farten så mye som den gjør.

Hadde HUD på en BMW, og synes det var topp. VW har utviklet den videre, og den ser lekker ut. Fartsgrenser har jeg nesten gitt opp å tenke på. EM sa at dette kommer "soon" 10. mai 2020. Det er ca. 3 måneder siden.... "Soon" har liksom fått en annen dimensjon. Men så er det i disse dager 4 år siden det virket sist (AP1), og da er vel "soon" relativt til dette....

ps. @JorEl: Joda, den styrer selv, og man trenger ikke å legge trykk på rattet for å oppheve "naggen". Rattet er kapasativt, og trenger kun en liten berøring.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. august 2020, klokken 01:12
Hadde HUD på en BMW, og synes det var topp. VW har utviklet den videre, og den ser lekker ut.

Er det relatert til (den angivelige bedre) selvkjøringen på noe vis siden du nevner det?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Kanskje du heller kan svare på spørsmålet jeg stiller angående Tesla og svinger med AP? Hvordan oppfører din seg?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: xerxes på torsdag 13. august 2020, klokken 21:30
.....Håper Tesla kommer sterke tilbake når de får skiltgjenkjenning og slutter med "ghost braking" som han kaller det.
https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med-pa-test-av-markedets-beste-selvkjoringssystem/72728293
Han vet i alle fall at det heter "ghost braking" og ikke "phantom braking" som veldig mange feilaktig kaller det ;-)
Digresjon: Det heter heller ikke "phantom drain" men "vampire drain".
Den utstrakte og økende bruken av phantom vil snart gjøre at google søk vise flere treff med bruken av phantom i frasen enn de opprinnelige vampire og ghost.
Men når det gjelder videoen synes jeg det er rart at han ikke verdsetter selvstyring høyere.
Jeg mener det virkelig en ting som avlaster sjåføren og som må være svært viktig for sikkerheten for sjåfører som dessverre alt for ofte har oppmerksomheten rettet mot helt andre ting enn trafikken.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emphezis

De fleste "dumme" systemer vil vel i dag oppfattes som bedre enn Tesla. Poenget er vel at Tesla har en helt annen tilnærming til selvkjøring enn de andre. Selv de enkleste ting skal læres gjennom kunstig intelligens (AI) hos Tesla, mens andre satser mye mer på kunnskap bilen allerede har gjennom kart og oppmerking på veiene. Hva skjer når kartet ikke stemmer eller veien er uten oppmerking?

Tesla sitt system vil med tiden være mye mer robust og takle de fleste situasjoner, men det vil ta lang tid og frem til det skjer vil konkurrentene oppfattes som bedre.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Storg

Sitat fra: emphezis på fredag 14. august 2020, klokken 13:18
De fleste "dumme" systemer vil vel i dag oppfattes som bedre enn Tesla. Poenget er vel at Tesla har en helt annen tilnærming til selvkjøring enn de andre. Selv de enkleste ting skal læres gjennom kunstig intelligens (AI) hos Tesla, mens andre satser mye mer på kunnskap bilen allerede har gjennom kart og oppmerking på veiene. Hva skjer når kartet ikke stemmer eller veien er uten oppmerking?

Tesla sitt system vil med tiden være mye mer robust og takle de fleste situasjoner, men det vil ta lang tid og frem til det skjer vil konkurrentene oppfattes som bedre.
Anbefaler å se denne filmen fra Mobileye som leverer techen i VW. Her kjører de med samme tec som tesla og uten Lidar.


https://youtu.be/kJD5R_yQ9aw

Sulle

Ikke helt samme tech. De er avhengige av HD-kart og dermed geografisk begrenset.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Kim-

Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. august 2020, klokken 08:55
Kanskje du heller kan svare på spørsmålet jeg stiller angående Tesla og svinger med AP? Hvordan oppfører din seg?

Jeg syntes at etter begrensningene som kom med G-krefter i svingene har den blitt dårlig, og etter det, dårligere..  egentlig bare så generelt dårlig at jeg nesten ikke bruker den lengre.... Hverken cruise control eller AP kan brukes om man har passasjerer på med mindre man vil få kommentarer og spørsmål om hva som skjer. Helt ufattelig dårlig cruise control som bråbremser for alt mulig. Fruen sin ioniq er så mye bedre på cruise
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Hvis det denne gangen virkelig er hold i "løftene" hans om realisering om 6-8 uker, så skal den først ut til en testgruppe, for så å tilpasse seg UN/EU-regler. Det tok vel 6-8 måneder å få NoA til Europa? (Smart Summon har vi fremdeles ikke).  Men at den kan forbedre dagens oppførsel kan det muligens være lov å håpe på.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

xerxes

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 15. august 2020, klokken 11:16
Hvis det denne gangen virkelig er hold i "løftene" hans om realisering om 6-8 uker, så skal den først ut til en testgruppe, for så å tilpasse seg UN/EU-regler. Det tok vel 6-8 måneder å få NoA til Europa? (Smart Summon har vi fremdeles ikke).  Men at den kan forbedre dagens oppførsel kan det muligens være lov å håpe på.

Du trenger ikke frykte bli særlig skuffet med den innstillingen :)

Uansett, synes det høres veldig lovende ut jeg, og forklarer trolig hvorfor vi har sett så lite forbedring siste året. Altså at de har fokusert på denne rewrite'n. Typisk Musk å tenke stort (se bare på SpaceX). Jeg digger det!

Å, Hadde jeg bare hamstret flere aksjer før de ble dyre! Blir ny sjanse etter splitten, dog. Kanskje jeg skal legge opp til fast kjøp av en aksje per mnd lønn da (ca 300 dollar) :-D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA