Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

Havvo

Med Model 3 er det lett å kjøre over 500km om sommeren.

Chimp

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 15:53
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 07. oktober 2020, klokken 15:15
Forstår egentlig ikke over at folk hisser seg opp over dette. WLTP er en tenkt kjøring som ikke eksisterer i virkeligheten, i alle fall ikke i Norge...


Selvfølgelig er det irriterende dersom bil A) LETT klarer WLTP i Norge, mens bil B) ikke har sjans i havet.
Hvorfor er det så store forskjeller? Det er jo dette som er irriterende. Når vi står der som kunder og opplever at bilen en har LETT klarer WLTP så vil en vel tro at også bil B) lett skal kunne klare det med samme kjørestil?
Men det er altså IKKE tilfelle - så WLTP testen er ikke verdt papiret det er skrevet på. Vi som kunder føler oss lurt (i alle fall føler jeg meg lurt) - fordi en tror WLTP er en slags referanse en kan sammenligne biler etter.
Formålet med WLTP må vel være at vi som kunder skal kunne sammenligne bilene..eller er det noe annet?
Uansett - det går ikke å se på denne WLTP testen - den har vist seg helt tullete.

Godt beskrevet synes jeg. EPA har høyere verdi, har ikke sett liknende misforhold der.

hELgenen

Sitat fra: Havvo på onsdag 07. oktober 2020, klokken 22:37
Med Model 3 er det lett å kjøre over 500km om sommeren.

Model 3 har også store variasjoner sommer/vinter - trolig fordi den mangler varmepumpe. Polestar 2 har heller ikke varmepumpe.
En kan jo leke litt med tanken om tilsvarende reduksjon vil gjøre seg gjeldende for Polestar 2 til vinteren.  Hva snakker vi om reell rekkevidde på 100% og 80% lading da?

Tafsern

Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:00
Sitat fra: Havvo på onsdag 07. oktober 2020, klokken 22:37
Med Model 3 er det lett å kjøre over 500km om sommeren.

Model 3 har også store variasjoner sommer/vinter - trolig fordi den mangler varmepumpe. Polestar 2 har heller ikke varmepumpe.
En kan jo leke litt med tanken om tilsvarende reduksjon vil gjøre seg gjeldende for Polestar 2 til vinteren.  Hva snakker vi om reell rekkevidde på 100% og 80% lading da?

Skal jeg tippe, og da kun basert på EPA 37 mil, så ville jeg sagt 30 mil EPA-rekkevidde på vinteren uten varmepumpe. Men det er vel da også fra 100 % til 0 %. Kanskje 22-25 mil på langtur før man må stoppe å lade, i høy hastighet. Kanskje et sted mellom 25-29 mil om hastigheten er lavere (typisk landevei) på vinteren.

Igjen, det kommer an på kjøremønster, temperatur, hastighet, veiforhold, strekning etc, som igjen gir andre tall.

Regningen min kan være helt latterlig forsåvidt, man vil definivt lære mer om kWh/100km når man har fått kjørt litt på vinteren. Etterhvert vil man helt sikkert kunne pinpointe et gjennomsnittsforbruk i sommerhalvåret og i vinterhalvåret som gjør det hele mer forutsigbart.

De færreste kjører ofte lange transportetapper i høy hastighet, og da gjelder det jo å planlegge litt. Har man en hytte man er ofte på, forandrer jo ikke veien seg så ofte så man blir vant til både hvor man stopper og hvordan man kjører iht. hva man har av bil. Til hverdagskjøringen, og om man har egen parkering og lader, vil jeg tro rekkevidde strengt tatt er noe man glemmer. Det blir en vanesak å putte i ladekabelen en eller to ganger i uka.

En mindre effektiv bil koster litt mer penger å kjøre, men totalen blir bedre sammenlignet med fossile biler uansett. Samtidig er jo elbil veldig deilig å kjøre okke som.

Pendler man langt, har man en hytte som ligger 5 timers kjøring unna etc. så må man velge elbil etter hva man har behov for :) Og for all del, pust med magen. 35 minutters ladestopp går raskere enn man tror :)


Killa

Sitat fra: Elelel på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:29
Gode forbrukstall i denne testen
https://elbil.no/test-av-polestar-2-en-halvsvenske-det-er-lett-a-like/

Disse forbrukstallene har i alle fall ikke jeg en sjanse i havet til å oppnå med min PS2.... sukk... :(
Må vel øve meg på å kjøre under fartsgrensa antagelig.

olavxxx

Sitat fra: Havvo på onsdag 07. oktober 2020, klokken 22:37
Med Model 3 er det lett å kjøre over 500km om sommeren.
Ja, den er jo målt til over 612 Km på sommerføre, hvor 560 er oppgitt.
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/

Det er også elbilen som lader raskest
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/ladetest-sommer-2020/

Så hvor fort en langtur går, er ikke bare avhengig av rekkevidde, forbruk eller ladehastighet.
Det er jo en sammensetning, hvis forbruket er høyt og batteriet er stort, vil ikke nødvendigvis rask lading gjøre bilen rask på langtur. Er lading treg og forbrukt lavt, men rekkevidde kort, vil jo det heller være bra for langtur.

eSaab

#277
Polestars VD kommenterar på www.insideevs.com att:
"SW uppdateringar kommer öka räckvidden samt att man nästa år dessutom släpper en version av P2 som bara är framhjulsdriven".  Sen får vi se med hur mycket?


hELgenen

"Thomas Ingenlath mentioned also that the company is learning about Polestar 2 and will be improving its efficiency, through software updates. Hopefully, it will add some miles for new and already purchased cars."

Ja - dersom større rekkevidde gjennom software kun er et håp og ikke basert på noe mer vitenskapelig - så kan jeg vel også slenge på Trump sin egen vitenskapelige vurdering av Korona om at den ikke er farlig og vil forsvinne helt av seg selv. Begge uttalelsene, dog forskjellig innhold, er vel basert på noe man bare håper på...

Polestar burde sende bilen på en ny WLTP test etter at de er ferdige med alle oppdateringene - her ser det jo ut som de må inn med ny hardware og software for å rette opp alle feilene som er rapportert siste måned.
WLTP skal kunne brukes som sammenligningsgrunnlag mhp. forbruk og rekkevidde - det er hele formålet med testen. Når verdiene spriker såpass mye som de gjør så må man nesten gjøre en ny vurdering.

Forøvrig kan jeg melde om nok en tur over WLTP rekkevidde på min 1 år gamle pendlerkjerre BMW i3 med 40.000 km++ på telleren nå i går i temperaturer mellom 3 og 10 grader og periodevis lett regn, våt vegbane og 3 personer med tilhørende bagasje i bilen. Slik tallene rapporteres på Polestar 2 så tror jeg faktisk jeg ville slått den i går. WLTP på BMW i3 er forøvrig anslått til mellom 280 og 310 km (jeg klarte 315 km i går)

daktari

Er det ikke slik at WLTP kjøres av en computer mens bilen er på ruller/dynamometer? Da kan man programmere inn den mest optimale bruk av motorene. Er man uheldig er det umulig å kjøre bilen på samme måte via wattpefal, fordi den er mappet på en annen måte?
EPA er litt anderledes tror jeg: https://www.caranddriver.com/features/a33824052/adjustment-factor-tesla-uses-for-big-epa-range-numbers/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

#280
Dette var en interessant link.
Her ser vi at fabrikantene kan redusere EPA rekkevidden hvis de ønsker å være konservative. Historien om Hyundai sin 100 MUSD bot i 2012 fordi de oppga for gode tall kan være forlaringen på at bilene til Hyundai nå tilsynelatende har for konservative EPA og WLTP tall. Brent barn skyr ilden og Hyundai legger seg lavt av forsiktighetshensyn.

Tesla gjør hva de kan for å booste EPA tallene. Dette forklarer hvorfor Tesla sine EPA tall anses som for høye sammenlignet med konkurrentene.

hELgenen

Og det forteller at produsentene kan velge og rapportere den varianten som gir best rekkevidde. Synes ikke noe om dette da formålet er at vi kunder skal ta informative valg,og her åpner EPA opp for å rote det til. Ville ikke forundre om WLTP testen gir større frihet også . Her er det jo ennå større avvik rapportert ift faktisk oppnåelig rekkevidde.

daktari

Jeg vet heller ikke, men jeg tror wltp er mer standardisert enn epa. Men, det er lab-tester, så real world trenger ikke matche. Men epa sitt dynamometer gir motstand basert på en produsentoppgitt rullemotstand! Oppgir du lav rullemotstand får du en enklere reise på laven! Funker det sånn på wltp også?

En interessante sak er at f.eks Jaguar, med sterk regen, vinner mye på wltp city. VW med sin "intelligente" regen derimot vil vel tape. Hvordan er regen på PS2?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

alibaba

#283
Tesla gjør hva de kan for å booste EPA tallene. Dette forklarer hvorfor Tesla sine EPA tall anses som for høye sammenlignet med konkurrentene.
[/quote]

Telsa model 3 long range EPA er vel satt til 518km, noe som er langt under faktisk rekkevidde. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at Tesla "booster" EPA tallene sine?

TM3P

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: daktari på mandag 12. oktober 2020, klokken 12:06
En interessante sak er at f.eks Jaguar, med sterk regen, vinner mye på wltp city. VW med sin "intelligente" regen derimot vil vel tape. Hvordan er regen på PS2?

Regen på PS2 er ganske kraftig, uten at jeg har sjekket spesifikt hvor mange kW. Men teorien din understøttes jo med at PS2 har 560 km på WLTP Urban om jeg ikke husker feil.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA