Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

Ingeniøren

Forstår egentlig ikke over at folk hisser seg opp over dette. WLTP er en tenkt kjøring som ikke eksisterer i virkeligheten, i alle fall ikke i Norge...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

oivindg

Sitat fra: Contango på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:49
Det irriterer meg grenseløst at noen fabrikanter manipulerer WLTP som de gjør, og at det er EPA vi må se til for å komme nogenlunde nærme sannheten.
Kan du forklare hva du mener med at de manipulerer WLTP. Er det noen som tilsier at de jukser, eller er det bare WLTP som ikke er dekkende nok for norske forhold?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

turfsurf

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:18
Jeg har registrert at det har vært endel diskusjon rundt dette på Jaguarforumet, men har ikke Jaguar løst dette ennå?
Wltp (etter ustrysrsvariant) er uproblematisk å oppnå med I-Pace. Fordrer landeveiskjøring i sommerhalvåret.

Det er selvfølgelig noen som mener man skal oppnå wltp til S modellen på vinterstid i 120 på motorveien med 22" hjul, men da har man misforstått. Rekkevidden på vår HSE er mellom 30 og 50 mil på norske veier. 50 mil fordrer dog en fin sommerdag med jevn flyt i 60km/t uten AC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 07. oktober 2020, klokken 15:15
Forstår egentlig ikke over at folk hisser seg opp over dette. WLTP er en tenkt kjøring som ikke eksisterer i virkeligheten, i alle fall ikke i Norge...


Selvfølgelig er det irriterende dersom bil A) LETT klarer WLTP i Norge, mens bil B) ikke har sjans i havet.
Hvorfor er det så store forskjeller? Det er jo dette som er irriterende. Når vi står der som kunder og opplever at bilen en har LETT klarer WLTP så vil en vel tro at også bil B) lett skal kunne klare det med samme kjørestil?
Men det er altså IKKE tilfelle - så WLTP testen er ikke verdt papiret det er skrevet på. Vi som kunder føler oss lurt (i alle fall føler jeg meg lurt) - fordi en tror WLTP er en slags referanse en kan sammenligne biler etter.
Formålet med WLTP må vel være at vi som kunder skal kunne sammenligne bilene..eller er det noe annet?
Uansett - det går ikke å se på denne WLTP testen - den har vist seg helt tullete.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. oktober 2020, klokken 15:39
Wltp (etter ustrysrsvariant) er uproblematisk å oppnå med I-Pace. Fordrer landeveiskjøring i sommerhalvåret.

Det er selvfølgelig noen som mener man skal oppnå wltp til S modellen på vinterstid i 120 på motorveien med 22" hjul, men da har man misforstått. Rekkevidden på vår HSE er mellom 30 og 50 mil på norske veier. 50 mil fordrer dog en fin sommerdag med jevn flyt i 60km/t uten AC.

Da leverer jo Jaguar omtrent som lovet, og det er bra. Polestar påstår faktisk 41 mil med mitt oppsett på landevei i +5, men ender på ca. 32 mil i +15 på moderat landeveiskjøring. Har kjørt den turen utallige ganger med både Model S og 3, og aldri endt opp med 2,21 i forbruk selv midtvinters. Det er realiteten i dag for (min) Polestar, og support svarer ikke i det hele tatt. Bilia vet ikke hva de skal gjøre med det, de får ingen informasjon om dette fra Polestar heller, så akkurat nå er det ganske kaotisk på hva den skal klare vs. hva de har solgt inn.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Electric cars in Norway

#260
Snakk om å gni det inn, da! Godeste Fred er vel litt over middels begeistret for Tesla (tenker nå jeg), så hvis han både kan sparke litt på Polestar så gjør han det da. Egentlig ikke et stort tema i det hele tatt at Polestar har litt lavere. Og P2 er en flott bil. Men, men..... journalistene skal ha annonse klikk inntekter de også.

https://electrek.co/2020/10/07/2021-volvo-xc40-recharge-polestar-2-official-epa-range/

Kopi:
The latter is more surprising since Polestar had previously hinted at an EPA range of about 200 miles with the 78 kWh battery pack.

Electrek's Brad Berman traveled 145 miles with 13% charge left in his first drive, but he drove it quite aggressively.

Contango

Sitat fra: oivindg på onsdag 07. oktober 2020, klokken 15:28
Kan du forklare hva du mener med at de manipulerer WLTP. Er det noen som tilsier at de jukser, eller er det bare WLTP som ikke er dekkende nok for norske forhold?
Vi har en lengre passiar om dette i Jaguar forum. WLTP er ikke noe representativt måleparameter på rekkevidde. Når du måler bilene mot hverandre stemmer ikke WLTP forholdstallene. De spriker i alle retninger og noen fabrikanter (eksvs Jaguar) har WLTP tall som er relativt sett mye bedre enn hva bilene faktisk klarer mot andre elbiler med lavere WLTP. Det er noe sykt med hele WLTP protokollen.
Og ja, Turfsurf, alle elbiler kan nå WLTP. Det er bare å kjøre sakte nok.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

RJK

Her er det viktig at man sammenligner likeverdige resultater, og det skal eksistere et krav om at det er ved blandet kjøring som må opplyses om. Når noen bruker "urban"-resultatet, så er det ikke rar man ikke oppnår dette i realiteten. Hva Polestar gjør, skal jeg ikke si, siden jeg ikke har sett de presisere dette.


Ser på Jaguar sine sider at det er "Urban"-tallet som er 470, mens valg på blandet gir 406 km. Og Maxus-importøren RSA får på pukkelen for å bruke "urban"-tallet. Det er selvsagt mindre drastisk at Jaguar faller 64 km i rekkevidde på et ganske godt tall, men når Maxus mister ca like mye på et tall som tilsvarer motorveihastighet for Jaguar, så blir det selvsagt mer drastisk, selv om  begge tallene er nesten like mye bortevekk i antall km, så er det prosentvise tallet langt værre for Maxus.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

oivindg

Sitat fra: Contango på onsdag 07. oktober 2020, klokken 18:10
Sitat fra: oivindg på onsdag 07. oktober 2020, klokken 15:28
Kan du forklare hva du mener med at de manipulerer WLTP. Er det noen som tilsier at de jukser, eller er det bare WLTP som ikke er dekkende nok for norske forhold?
Vi har en lengre passiar om dette i Jaguar forum. WLTP er ikke noe representativt måleparameter på rekkevidde. Når du måler bilene mot hverandre stemmer ikke WLTP forholdstallene. De spriker i alle retninger og noen fabrikanter (eksvs Jaguar) har WLTP tall som er relativt sett mye bedre enn hva bilene faktisk klarer mot andre elbiler med lavere WLTP. Det er noe sykt med hele WLTP protokollen.
Og ja, Turfsurf, alle elbiler kan nå WLTP. Det er bare å kjøre sakte nok.
Det er forskjell på at WLTP er syk og det å gjøre bevisst manipulering. Kan jo være greit å være litt presis i ordbruken.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Contango

#264
Da synes jeg du skal titte innom Jaguar forum. Jaguars WLTP er kun bykjøring. I flere år og fremdeles markedsfører de 470km som WLTP. Først nå er det mulig å se på sidene deres at WLTP for blandet kjøring er 406 km. Ingen har skjønt det før, de færreste skjønner det nå, og Jaguar gjemmer det inn i sidene sine så godt de kan. Jeg skjønte det i dag, da RJK viste det. Manipulering? Det grenser til svindel. Så hva gjør Volvo og Polestar?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

oivindg

Sitat fra: Contango på onsdag 07. oktober 2020, klokken 20:26
Da synes jeg du skal titte innom Jaguar forum. Jaguars WLTP er kun bykjøring. I flere år og fremdeles markedsfører de 470km som WLTP. Først nå er det mulig å se på sidene deres at WLTP for blandet kjøring er 406 km. Ingen har skjønt det før, de færreste skjønner det nå, og Jaguar gjemmer det inn i sidene sine så godt de kan. Jeg skjønte det i dag, da RJK viste det. Manipulering? Det grenser til svindel. Så hva gjør Volvo og Polestar?
Høres ut som villedende markedsføring og noe som nærmer seg svindel, ja. Selv om de ikke har manipulert testen.

Er det noe i Volvos tall som tyder på at de prøver å skjule noe?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Polestar

Polestar 2 - Tekniske data (på svensk):
https://www.polestar.com/bynder-assets/m/1647fb213380f0ff

Räckvidd (kombinerad körning) 470 km WLTP
Räckvidd (stadskörning) 560 km WLTP
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Contango

Det vet jeg ikke, men det er et voldsomt misforhold mellom WLTP og EPA som ligner på Jaguars. Polestar 2 har WLTP på 470. Den viser seg like uoppnåelig som Jaguars 470. TB klarte vel rundt 410 i 90 km/t? Volvo er akkurat samme bilen med et langt mindre strømlinjeformet karosseri og har WLTP på 418. EPA på den bilen er 333 (EPA på Polestar 2 er 372). Du er sikkert like god som meg til å gjette hva den realistiske rekkevidden blir, men 418 blir den ikke.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

#268
Sitat fra: Polestar på onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:25
Polestar 2 - Tekniske data (på svensk):
https://www.polestar.com/bynder-assets/m/1647fb213380f0ff

Räckvidd (kombinerad körning) 470 km WLTP
Räckvidd (stadskörning) 560 km WLTP

Det der - unnskyld at jeg sier det, og ikke personlig ment - høres ut som en svenskevits
Det finnes ikke sjans i verden på at Polestar klarer WLTP rekkevidden ute i den virkelige verden - da må det være medvind, helium i dekkene, 18 tommere og paddeflat som i Danmark.

Noen biler leverer nær opp til WLTP også i virkeligheten - og alle tester viser at Polestar 2 - i alle fall med dagens software, ligger langt unna WLTP. Det kommer sikkert noen oppdateringer som vil pynte på tallene - men maks 440 WLTP ville jeg kanskje tippet når siste software kommer. Ikke så galt i seg selv, men langt bak det kundene kanskje tror når de sitter der og kikker på tallene

Hentet fra samme sted :
Effektivitet – standard chassi bil utan extrautrustning
Energiförbrukning (viktad) 19.3 kWh/100 km

Det vi vet er at batteriet har en oppgitt kapasitet på 72.5 kwH (som da er det som brukeren kan utnytte)
Det blir da ca 37 mil i praksis gitt 19.3 kwh/100 km

RJK

Tja, om de starter i Kiruna, og kjører til Skellefteå, så skulle det kanskje gå, med nedoverbakker og hjemlengsel...


;-)


https://www.google.no/maps/dir/Kiruna+rådhus,+Stadshustorget+1,+981+85+Kiruna,+Sverige/Skellefteå,+Sverige/@66.2930985,18.999621,7z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x45d0b08203eaaaab:0x31c18e9b42588613!2m2!1d20.2225034!2d67.8526144!1m5!1m1!1s0x467ebf279f447101:0x4034506de8c8580!2m2!1d20.950917!2d64.750244!5i1
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA