Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:43
Nybillukt finnes på spay  :)
Fullstendig off topik.

Følger opp det

Spørsmål;
Vet dere hvorfor en del er så glade i damer med lakk, latex og lær??
Svar;
Fordi det lukter ny bil

Thule

Ser ut som EPA-rekkevidden til PS2 er satt. Mulig dette har vært nevnt allerede - men, har ikke selv sett dette før.

EPA-rekkevidden er 233 miles eller 375 km. Dette er en 20% reduksjon fra WLTP, og er mer i tråd med hva som blir rapportert av faktisk rekkevidde på bilen i forskjellige tester. Dette bekrefter nok også tidligere antagelser om at PS2 er tørst i situasjoner som ikke inngår i WLTP-vektingen, slik som forsering av høyder, fart/luftmotstand etc.

Men, verdt å merke at samtidig både her på forumet og på Facebook blir rapportert om et forbruk som er mye høyere enn EPA ratingen skulle tilsi ved "normal" kjøring, noe som ikke henger helt på greip, da EPA er temmelig realistisk.


Som en sammenligning har Model 3 Long Range 560 km WLTP-rekkevidde mens EPA er 500 km, en reduksjon på kun 10%, som uten tvil kan tilskrives at bilen er generellt mer effektiv, også i situasjoner hvor PS2 er særdeles tørst.

Dette passer med mine egne observasjoner etter å ha testet Model 3 mens min PS2 er på verksted. Dog, tallene mine tilsier at forskjellen er enda større, og PS2 er enda tørstere enn man skulle anta fra EPA-ratingen.

Chimp

Sier også litt om hvor bra EPA treffer normale forhold kontra til WLTP. Ville ihvertfall ikke sett meg blind på WLTP-tall alene ved kjøp av bil.

hELgenen

Mulig Polestar sine ingeniører har funnet en svakhet i WLTP testen? Det var jo snakk om 500km for Polestar 2,men etter laaaaang tid og gud bedre hvor mange tester måtte de melde om 470 km. Får jo inntrykk av at de gjorde mye for å prøve å nå 500 km..Synes uansett dette er det verste med hele bilen. Føler de jukser rett og slett

CorsoDante

Sitat fra: Thule på fredag 02. oktober 2020, klokken 13:40
Ser ut som EPA-rekkevidden til PS2 er satt. Mulig dette har vært nevnt allerede - men, har ikke selv sett dette før.

EPA-rekkevidden er 233 miles eller 375 km. Dette er en 20% reduksjon fra WLTP, og er mer i tråd med hva som blir rapportert av faktisk rekkevidde på bilen i forskjellige tester. Dette bekrefter nok også tidligere antagelser om at PS2 er tørst i situasjoner som ikke inngår i WLTP-vektingen, slik som forsering av høyder, fart/luftmotstand etc.


Ja.

Sjekket EPA vs. WLTP for eTron, Mustang og iPace? Er det Polestar eller Tesla som er anomalien her, tenker du?
TM3P "FSD"

Stikkkontakt

EPA for Taycan stemmer vel ganske godt med en snittfart på 150 km/t.
Begge er vel i overkant av 300 km.

Rolf Gjerdsjø

Må vel si at jeg hadde akseptert dersom den klarte 375 km under normale forhold, selv om det er litt snauere enn den burde. Men min ligger i praksis på 320 km, og når jeg kjører den i direkte sammenlikning med Teslaen ligger den alltid minimum 30% over i forbruk. Oftest mer enn det også.

Jeg håper virkelig at det er noe galt med min bil, i motsatt fall er det rent lureri fra Polestar.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

hELgenen

Daglig rekkevidde med 80% lading vil i praksis være under 30 mil. De færreste kjører ned under 5%
Om vinteren kanskje praktisk rekkevidde på 80% lading er nærmere 20 enn 30 mil.
WLTP skulle tilsi 470x0.8=376 km. Men da er forbruket nede på 1.54 kwh/mil. I praksis er det vesentlig høyere.

Bilen imponerer ikke mhp forbruk nei


TheDirtyWhoCare

Stemmer at den skal ligge på rundt 15,2 kWh/100km ved wltp, jeg tror vi kan komme med mot disse tallene ved gode forhold og at bilen(e) har fått luket bort en eller flere strømtyver. Kjørte uten klimaanlegg etter lsding (godt og varmt batteri) og fikk for første gang se et forbruk på 16 tallet, da er det mer spiselig

Polestar

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 05. oktober 2020, klokken 17:12
Må vel si at jeg hadde akseptert dersom den klarte 375 km under normale forhold, selv om det er litt snauere enn den burde. Men min ligger i praksis på 320 km, og når jeg kjører den i direkte sammenlikning med Teslaen ligger den alltid minimum 30% over i forbruk. Oftest mer enn det også.

Jeg håper virkelig at det er noe galt med min bil, i motsatt fall er det rent lureri fra Polestar.
Har du 19" eller 20"?
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Polestar på mandag 05. oktober 2020, klokken 18:23
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 05. oktober 2020, klokken 17:12
Må vel si at jeg hadde akseptert dersom den klarte 375 km under normale forhold, selv om det er litt snauere enn den burde. Men min ligger i praksis på 320 km, og når jeg kjører den i direkte sammenlikning med Teslaen ligger den alltid minimum 30% over i forbruk. Oftest mer enn det også.

Jeg håper virkelig at det er noe galt med min bil, i motsatt fall er det rent lureri fra Polestar.
Har du 19" eller 20"?

Jeg har 20'. Det er dels årsaken til endel lavere forventninger enn jeg kanskje burde hatt, fordi den har fremdeles samme bredde som 19', og har dekk med lav rullemotstand.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Contango

Dette minner meg veldig om mitt korte giftemål med Jaguar som ble avsluttet med en prompte skilsmisse etter rekkevidde utroskap. De to bilene har lik WLTP mens eierne rapporterer omtrent lik praktisk rekkevidde. Skiller et par mil i Polestars favør i TBs 90 km/t rekkeviddetest mens de er helt likt i 120 km/t. Det irriterer meg grenseløst at noen fabrikanter manipulerer WLTP som de gjør, og at det er EPA vi må se til for å komme nogenlunde nærme sannheten. Jeg bestiller aldri mer en elbil igjen på basis av fabrikantens WLTP spesifikasjoner.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.


Polestar

Rekkevidde iht. WLTP med ulike konfigurasjoner:

Polestar 2 med 19": 471 km
Polestar 2 med 20": 450 km
Polestar 2 med Performance Pack (20"): 443 km
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Contango på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:49
Dette minner meg veldig om mitt korte giftemål med Jaguar som ble avsluttet med en prompte skilsmisse etter rekkevidde utroskap. De to bilene har lik WLTP mens eierne rapporterer omtrent lik praktisk rekkevidde. Skiller et par mil i Polestars favør i TBs 90 km/t rekkeviddetest mens de er helt likt i 120 km/t. Det irriterer meg grenseløst at noen fabrikanter manipulerer WLTP som de gjør, og at det er EPA vi må se til for å komme nogenlunde nærme sannheten. Jeg bestiller aldri mer en elbil igjen på basis av fabrikantens WLTP spesifikasjoner.

Jeg har registrert at det har vært endel diskusjon rundt dette på Jaguarforumet, men har ikke Jaguar løst dette ennå?
Sånn som det er for Polestar akkurat nå, så forventer jeg at det er noe galt med ganske mange av bilene. At man ikke oppnår WLTP på høsten er kjent materie, men når bilen er såpass langt unna som den er selv i +15 grader, så ville noe annet vært villedende markedsføring. Ser riktignok stadig vekk at enkelte har forbruk nært det Polestar har lovet, men da er det oftest med veldig urealistiske kjøremønstre (negativ elevasjon, kjører med klima helt avslått etc).
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA