Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

hyeongnim

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 29. september 2020, klokken 21:16
Jeg snakket med de i går i forbindelsen avbestilling, da sier han at de har en stor backlog. De sliter nok med for mye salg, for mye feil og en ung organisasjon. Veldig likt ett annet merke for en tid tilbake.

Knall, håper noen av dem har avbestilt en magnesium uten PP  :D jeg tar gjerne over den.

Jeg tror nok Polestar blir litt entusiastbil i starten. For de som allerede vurderer Model 3, ipace eller etron, er det nok fort feil bil. Og totalt feil bil for de som vurderer de mer praktiske ekvivalenter som id3 eller enyaq. Den er mindre effektiv enn model 3, er mindre premium enn de dyrere merkene med tilsvarende lav rekkevidde, og har masse barnesykdommer. Det finnes få fornuftige grunner til å velge Polestar, slik det har blitt.

Men likevel, for oss som har møtt bilen i vårt liv er det en no brainer.  :D

JO

Det er enkelt å avbestille, send de en mail med kontaktskjemaet på nettsiden. Det tar litt tid før de svarer men det er ingen problem. jeg fikk svar etter ca 2 uker.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Chimp på søndag 27. september 2020, klokken 23:04
Det går ikke an å lage en så tung og klumpete elbil og samtidig være like god på forbruk som en koreaner eller tesla model 3. Var omtrent det de måtte være for å nå WLTP. Med 85kwh netto ville de klart det, men de har for lite batteri med de premissene som er. Så kan man selvfølgelig håpe på forbedringer via software, trolig mulig å hente en mil der, eller at både 12v-problematikken og rekkevidden skyldes et varmeelement som løper løpsk. Tviler...

Men markedsføringsloven i Norge har noen klare regler mot "tenk på et tall" som salgsargument. Polestar må jo ha kommet frem til tallet på en måte, og da skal det under gode forhold være mulig å nå - eller overgå, som i Motors test i sommer. Polestar er langt unna der p.t., og har vel aldri kjørt en elbil som er konsekvent så langt unna WLTP.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:59
Sitat fra: alagerqv på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:44
Og da er det nok pt kun Tesla som har tilfredstillende rekkevidde og ladeinfrastruktur om du vil ha batteribil, men du må også ta til takke med en bilprodusent som er så dårlig på absolutt alle andre aspekter knyttet til bilholdet. Her merker jeg at det å komme inn til Volvo er uendelig mye bedre.
Hva er galt med Polestar eiere? Er bilen så dårlig at man alt for ofte må rakke ned på andre merker. Uttalelsen her er helt håpløs. Kan dere ikke kose dere/frustrere dere over den bilen dere har valgt isteden for dette skitpratet.

Enig, det å rakke ned på andre merker, og spesielt Tesla, har vært en gjenganger på POCN på Facebook også. Mange gjorde seg høye og mørke og fortalte med bred pensel at NU JÄVLOR! Nå skulle Tesla se hvem som fikk til dette. De har vært lite aktive etter at de første bildene av Polestar 2 på planet til Viking kom inn...

Jeg har forøvrig både Polestar 2 og Tesla Model 3. Det er overraskende få punkter Polestar slår Tesla på akkurat nå, hvilket inkluderer serviceaspektet. De har en gigantisk jobb foran seg.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Chimp

Det er en uting å rakke ned på andre elbilmerker, sammen bør vi dra toget i riktig retning.
Det gjelder alle merker, ikke bare tesla og polestar. Det har nok vært en greie med at tesla har befestet en posisjon, noen har følt seg truet av at det kommer noen utfordrere - andre igjen har likt å hovere med at de er en bedre utfordrer. Det er egentlig veldig unødvendig, fordi alle diskusjoner ender opp med å bli et merke mot et annet.

Når det gjelder polestar er det synd hvis rekkevidden ikke kan løses med nytt varmeelement/en oppdatering, fordi da er dette skikkelig magaplask i forhold til WLTP. Jeg husker diskusjonen med i-pace, men synes den nå har roet seg etter oppdateringer - også her er det mismatch mellom WLTP og hva som er oppnåelig i praksis. Men da snakker vi mer at sommerrekkevidden med 18 tommer er 440 km og ikke 470. Med polestar virker det nå som om det er et enda større avvik, og er det ikke mulig å reklamere/få kompensasjon for dette er regelverket en vits.

Tenk hvordan dette slår ut med tanke på annenhåndsverdien, det er jo klart at man som forbruker lider et tap som følge av en mangel...

CorsoDante

#230
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. september 2020, klokken 20:34
Ja,jeg har allerede sendt trekkskjema til Polestar som gjøres gjeldende under visse forutsetninger jeg har forklart dem.  Skal ikke gå inn på alle detaljer her,men i bunn og grunn går det den veien. Ikke hørt noe fra dem på over en uke nå.

Ekstremt merkelig at du ikke hører noe på bakgrunn av ''trekkskjemaet'', og der tilhørende klausuler.  :D

Spørs om du ikke bare skal gjøre alle, ikke minst deg selv, en stor tjeneste og kjøpe noe annet.

Etter et par dager med denne bilen er jeg *ekstremt* godt fornøyd med min Polestar, herunder utleveringen, men venter til jeg har hatt den to uker før jeg konkluderer på ''initiell kvalitet''. Lader gjør den jammen meg også.
Driftsstans vil endre på opplevelsen, selvsagt.  ;D

Forbruket har jeg ikke sett på, men noterer meg at rekkevidden går nedover. Kan vel se nærmere på dette når viriliteten over ny bil har lagt seg.

Også vil jeg slå et slag på vegne av Polestar-eiere, for generalistene der ute; Tesla Model 3 er en knakendes bra bil. Men av praktiske hensyn er det ingen vei tilbake, selv om jeg må vurdere Model Y når plassbehovet blir hakket større.
TM3P "FSD"

hELgenen

Hva skjedde på utleveringen som gjorde deg så fornøyd?

CorsoDante

#232
Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. september 2020, klokken 18:28
Hva skjedde på utleveringen som gjorde deg så fornøyd?

Jeg er mer fornøyd med bilen enn utleveringen, men den får definitivt godkjent; Hyggelig, effektiv og passe omstendig. Stålkontroll på bilen. Meget god belysning i utleveringsområdet. Hadde tid til alt av spørsmål, men jeg hadde ikke all verden av den slags; Kom greit forberedt, og tenker jeg lærer meg detaljene etter hvert. Bilen oppleves som intuitiv, og softwaren er da også dynamisk. For meg var det viktigste å gå over det ytre; Ingen skader, ingen skavanker. Petimetre kan tillate seg en hel time uten å føle på kleinhet, i den grad de har slike følere.
TM3P "FSD"

Polestar

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 30. september 2020, klokken 13:14Jeg har forøvrig både Polestar 2 og Tesla Model 3. Det er overraskende få punkter Polestar slår Tesla på akkurat nå, hvilket inkluderer serviceaspektet. De har en gigantisk jobb foran seg.
Jeg ser du også har hatt en Tesla Model S 75D. Er det riktig å anta at Polestar 2 kan sammenliknes nokså direkte med forbruket og rekkevidden til Model S 75D?
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

hELgenen

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 30. september 2020, klokken 20:48
Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. september 2020, klokken 18:28
Hva skjedde på utleveringen som gjorde deg så fornøyd?

Jeg er mer fornøyd med bilen enn utleveringen, men den får definitivt godkjent; Hyggelig, effektiv og passe omstendig. Stålkontroll på bilen. Meget god belysning i utleveringsområdet. Hadde tid til alt av spørsmål, men jeg hadde ikke all verden av den slags; Kom greit forberedt, og tenker jeg lærer meg detaljene etter hvert. Bilen oppleves som intuitiv, og softwaren er da også dynamisk. For meg var det viktigste å gå over det ytre; Ingen skader, ingen skavanker. Petimetre kan tillate seg en hel time uten å føle på kleinhet, i den grad de har slike følere.

Fikk du vite hvordan man betjener nødutløseren for ladekabelen?
Spurte om dette i sin tid under prøvekjøring - null svar.
Spurte om det samme til Polestar support - de henviste til manualen - som ikke stemte helt med virkeligheten.

Fikk du avklart hvordan du kan sette opp google til å styre alt av smarte dingser du event. har i huset?
(Jeg styrer mye via google og det virker også i Android Auto - kan f.eks åpne garasjeporten, skru på varme,kjøle og lys hjemme, stille vekkerklokker,starte robotstøvsugere i huset,skru på tv osv osv..)

Fikk du avklart om 12V batteriet anbefales å vedlikeholdslades?

Fikk du svar på om rustbehandling er ok mhp. garanti - og hva de event. anbefaler?

Fikk du tildelt serviceverksted slik at du vet hvor du skal henvende deg?

Fikk du nærmere beskjed om når app kommer - og hvilke funksjoner som der kommer?


1000kwh

Sitat fra: Polestar på onsdag 30. september 2020, klokken 20:55
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 30. september 2020, klokken 13:14Jeg har forøvrig både Polestar 2 og Tesla Model 3. Det er overraskende få punkter Polestar slår Tesla på akkurat nå, hvilket inkluderer serviceaspektet. De har en gigantisk jobb foran seg.
Jeg ser du også har hatt en Tesla Model S 75D. Er det riktig å anta at Polestar 2 kan sammenliknes nokså direkte med forbruket og rekkevidden til Model S 75D?
TMS 75D ligger gjerne på 2kwt/10km på motorveg og ned mot 16kwt/10km på landeveg.

CorsoDante

#236
Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. september 2020, klokken 22:06
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 30. september 2020, klokken 20:48
Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. september 2020, klokken 18:28
Hva skjedde på utleveringen som gjorde deg så fornøyd?

Jeg er mer fornøyd med bilen enn utleveringen, men den får definitivt godkjent; Hyggelig, effektiv og passe omstendig. Stålkontroll på bilen. Meget god belysning i utleveringsområdet. Hadde tid til alt av spørsmål, men jeg hadde ikke all verden av den slags; Kom greit forberedt, og tenker jeg lærer meg detaljene etter hvert. Bilen oppleves som intuitiv, og softwaren er da også dynamisk. For meg var det viktigste å gå over det ytre; Ingen skader, ingen skavanker. Petimetre kan tillate seg en hel time uten å føle på kleinhet, i den grad de har slike følere.

Fikk du vite hvordan man betjener nødutløseren for ladekabelen?
Spurte om dette i sin tid under prøvekjøring - null svar.
Spurte om det samme til Polestar support - de henviste til manualen - som ikke stemte helt med virkeligheten.

Fikk du avklart hvordan du kan sette opp google til å styre alt av smarte dingser du event. har i huset?
(Jeg styrer mye via google og det virker også i Android Auto - kan f.eks åpne garasjeporten, skru på varme,kjøle og lys hjemme, stille vekkerklokker,starte robotstøvsugere i huset,skru på tv osv osv..)

Fikk du avklart om 12V batteriet anbefales å vedlikeholdslades?

Fikk du svar på om rustbehandling er ok mhp. garanti - og hva de event. anbefaler?

Fikk du tildelt serviceverksted slik at du vet hvor du skal henvende deg?

Fikk du nærmere beskjed om når app kommer - og hvilke funksjoner som der kommer?

Mye her som jeg ikke kunne tenkt meg å kaste bort tiden på, blant annet fordi informasjonen finnes i hanskerommet (og ikke nødvendigvis blir aktuell med det første). Utvikling av app'en holder Polestar meg i loopen med, ser virkelig frem til at Google Android Automotive (meget, meget bra, spesielt når man kjenner Google-sjargongen!) blir helintegrert med mitt Google Home.

Fikk selvsagt et Service-punkt (samme som utleveringsstedet).

Dette med understellsbehandling er det eneste jeg kunne funnet på å spurt om (kjøpte bilen med lakkforsegling), men det er da for det meste plast under der. Mulig det vil være hensiktsmessig å fjerne plasten og behandle bilen; Dette punktet kan vi holde liv i.

For meg var det aller viktigste å se på at bilen ikke hadde noen ytre skavanker, noe lakkforseglingsjobben sikkert fikk fikset for meg, i den grad det skulle være med noe tjafs fra Kina og/eller transport. Bilen var strøken, både ut og inn. Lukter dog litt snedig, nærmest såpeaktig. Ikke den nybillukten jeg er vant med, dessverre. Men det er vel nye tider. Og deler av årsaken kan sikkert anspores til at jeg holdt meg unna skinn, denne gangen. Det er noe lettere paradoksalt med elbil og ekte skinn.
TM3P "FSD"

Ingeniøren

Ved skikkelig behandling plukkes alt av innerskjermer og plastplater bort slik at man kommer til bak. Det dog noe produsenter som ikke liker at man gjør dette så man bør sjekke hva produsenten anbefaler.

Nybillukt finnes på spay  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

CorsoDante

#238
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:43
Ved skikkelig behandling plukkes alt av innerskjermer og plastplater bort slik at man kommer til bak. Det dog noe produsenter som ikke liker at man gjør dette så man bør sjekke hva produsenten anbefaler.

Nybillukt finnes på spay  :)

Ja, må holde liv i dette med understellsbehandling, saltlaken i Norge er døden for alt av biler, inkl. Model S ser jeg (som selvsagt dør litt mindre, av åpenbare årsaker).

Hehe, får vurdere å kjøpe denne sprayen  :D
TM3P "FSD"

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Polestar på onsdag 30. september 2020, klokken 20:55
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 30. september 2020, klokken 13:14Jeg har forøvrig både Polestar 2 og Tesla Model 3. Det er overraskende få punkter Polestar slår Tesla på akkurat nå, hvilket inkluderer serviceaspektet. De har en gigantisk jobb foran seg.
Jeg ser du også har hatt en Tesla Model S 75D. Er det riktig å anta at Polestar 2 kan sammenliknes nokså direkte med forbruket og rekkevidden til Model S 75D?

Per i dag nei, men håper at den kommer dit. Tanken min var jo at den skulle ligge omtrent der S'en var, men foreløpig er forbruket på Polestar betydelig høyere, spesielt på langtur.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA