Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: PF på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:50

(10.000,- mener å huske at det ble sagt det var summen, ikke skyt meg alt for mye hvis det var for høyt.)
Startet vel på 13k og så gikk det opp til 20k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hyeongnim

Vil si 400 km på motorvei på sommeren er urealistisk ja - nesten ingen biler klarer det. Som du sier, Tesla Model 3 long range er vel valget da - eventuelt Porshe Taycan, ser jeg av Bjørn Nyland sine tester.

Polestars rekkeviddekalkulator spår 360 km på motorvei i 25 grader med klimaanlegg på og 19" dekk. Så 360 km på motorvei er best case, og da snakker vi nok rundt 100 km/h, ikke mer. Ved 5 grader spår de en maks på 330 km på motorvei.

Det er flere på FB-siden som har forbruk på lange turer som svarer til over 400 km rekkevidde. Men man oppnår ikke det på en rute med mye motorvei.

Thule

Sitat fra: alagerqv på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:44

Dersom du hver dag har behov for å kjøre 400km+ er det ikke sikkert at elbil er det rette uansett. Og da er det nok pt kun Tesla som har tilfredstillende rekkevidde og ladeinfrastruktur om du vil ha batteribil, men du må også ta til takke med en bilprodusent som er så dårlig på absolutt alle andre aspekter knyttet til bilholdet. Her merker jeg at det å komme inn til Volvo er uendelig mye bedre.

Enig i mye av det du sier. Liker bilen godt på tross av feil - men, det er for mange av dem. Har ikke bruk for 400+ km rekkevidde til daglig, men det er noe med at rekkevidden som bilen er lansert med, også ga inntrykk av at dette kunne være bilen man tok på langtur og bilferie. I tilfelle man kunne oppnådd WLTP, og med utgangspunkt i at man lader 10-80%, ville man da måtte stoppe for å lade ca hver 4 time - men, som det ser ut nå er dette kanskje nede i ett stopp hver 2.5 time.. Noe som blir for drøyt.

En av grunnen til at jeg kjøpte bilen var nettopp dette med Volvo-konsernet og forhåpningen om at det skulle være bedre oppfølging enn Tesla. Veldig bra at du har en god opplevelse så langt. Kan jeg spørre om hva du opplever mtp oppfølging fra support og servicelokasjon? Og hvor?

Opplever selv at dette overhodet ikke er tilfelle, da det er null evt veldig treg respons fra support, selv ved alvorlige issues. Bilen min har også vært på verksted i rundt to uker, uten noen form for oppdatering rundt feil

DagfinnN

Sitat fra: alagerqv på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:44
Og da er det nok pt kun Tesla som har tilfredstillende rekkevidde og ladeinfrastruktur om du vil ha batteribil, men du må også ta til takke med en bilprodusent som er så dårlig på absolutt alle andre aspekter knyttet til bilholdet. Her merker jeg at det å komme inn til Volvo er uendelig mye bedre.
Hva er galt med Polestar eiere? Er bilen så dårlig at man alt for ofte må rakke ned på andre merker. Uttalelsen her er helt håpløs. Kan dere ikke kose dere/frustrere dere over den bilen dere har valgt isteden for dette skitpratet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

alagerqv

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:59
Hva er galt med Polestar eiere? Er bilen så dårlig at man alt for ofte må rakke ned på andre merker. Uttalelsen her er helt håpløs. Kan dere ikke kose dere/frustrere dere over den bilen dere har valgt isteden for dette skitpratet.

Hvor lett krenkbare er Tesla eiere? Det er da ikke noe galt i det jeg sier? Jeg har selv hatt Tesla i flere år, og vet meget godt hva jeg snakker om. Og så vidt jeg kan registerere, så er det vel ganske mye positivt om Tesla jeg sier også. #krenket

DagfinnN

Sitat fra: alagerqv på tirsdag 29. september 2020, klokken 11:36
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:59
Hva er galt med Polestar eiere? Er bilen så dårlig at man alt for ofte må rakke ned på andre merker. Uttalelsen her er helt håpløs. Kan dere ikke kose dere/frustrere dere over den bilen dere har valgt isteden for dette skitpratet.

Hvor lett krenkbare er Tesla eiere? Det er da ikke noe galt i det jeg sier? Jeg har selv hatt Tesla i flere år, og vet meget godt hva jeg snakker om. Og så vidt jeg kan registerere, så er det vel ganske mye positivt om Tesla jeg sier også. #krenket
Jeg velger ikke å snakke ned andre merker uansett hvor mye jeg erfarer/leser om de. At du sier at alle andre aspekter bortsett fra kjørelengde og ladenettverk er bedre hos Polestar, er konkret feil. Det er mange aspekter Tesla er bedre på enn Polestar. Velg dine ord med omhu når du skal skrive slik.
For øvrig kan du slutte med hersketeknikk, som "krenket" osv. Det å benytte hersketeknikk er et tegn på at man ikke har noen vettug å fare med.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hyeongnim

Hvis du er så opptatt av hva Polestar-eiere sier om Tesla som ifølge deg er feil, foreslår jeg at du bare oppretter en egen tråd om det temaet, eller sender en personlig melding, for dette blir litt off topic.

hELgenen

Relativt høyt forbruk og anbefalt lademaks til 80% gjør at mange vil finne bilen utilstrekkelig i det daglige.
Når jeg gikk for denne bilen med WLTP 470 km tenkte jeg ikke på 80% som lademaks i det daglige. Og jeg antok et WLTP forbruk på , 72.5/47 mil=  1.54 kwh/mil
Det var jo antydet at tilgjengelig batteri var 72.5 kwh.

Jeg mener kombinasjonen 80% lademaks og et mye høyere reellt forbruk en hva man fikk opplyst om når bilen ble bestilt - vil kunne slå uheldig ut for svært mange. Faktisk vil jeg gå så langt å si at mange kunder med rette kan føle seg lurt.

Jeg har selv en enkel "syretest" som sier at bilen MÅ kunne brukes til pendling til jobben 2 dager på rad uten lading med utgangspunkt i anbefalt lademaks. Min daglige pendlervei utgjør 12 mil.  Mao. bilen må klare 2 x 12 mil = 24 mil på en lading til anbefalt maks. Polestar anbefaler opp til 80% av 72.5 kwh tilgjengelig kapasitet = 58 kwh. 58 kwh/24 mil = 2.4 kwh/mil som maks forbruk. Når det nå - lenge før vinteren, rapporteres om forbruk på dette nivået allerede klarer ikke bilen min syretest.
Bakgrunnen for syretesten er rett og slett så enkelt at strømmen iblant blir borte - og da vil jeg vite at jeg kan planlegge for å kunne håndtere i alle fall 1 dag uten strøm. Mao. jeg skal kunne stå opp om morgenen - oppdage at bilen ikke har ladet - komme meg på jobb, og hjem igjen uten å måtte ty til hurtiglader. Så morgenen etter vil jeg også kunne reise til jobben, og er strømmen fortsatt borte - vel så hurtiglader jeg. Mao. jeg skal ikke tvinges over på hurtiglading før det virkelig er krise.

chargedup

Batterigaranti skal gjelde uansett, om du kun har hurtigladet bilen i 7 år og kjørt 140' km. Den gjelder da selvfølgelig også hvis du har ladet til 100% hver eneste dag (eller at du er en samler som setter bilen i stuen som en Ferrari kun for å se på den, har den plugget i laderen og kun kjører den opp og ned av planet på bergingsbilen som kjører den til service). Det at batteriet har mye bedre av å være et sted i midten enn i ytterpunktene 0 og 100% er intet nytt (artikkel fra 2015 https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare/196965 ).

Har du tenkt til å ha bilen i over 8år/150'km?
Hvis 80% hovedregelen bekymrer deg, kjøp en annen bil (du har vel allerede avbestilt?)! Enten en med anbefalt 100% lading eller en med lavere forbruk eller større batteri. Jeg tror at 80% som hovedregel i det daglige vil fungere fint for de fleste med PS2 (gitt at appen faktisk begynner å virke da), men det er klart noen få vil bli skuffet (selv om jeg tviler på at det finnes mange her på forumet som blir skuffet over normal batterihelse).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

CorsoDante

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. september 2020, klokken 15:07
Relativt høyt forbruk og anbefalt lademaks til 80% gjør at mange vil finne bilen utilstrekkelig i det daglige.
Når jeg gikk for denne bilen med WLTP 470 km tenkte jeg ikke på 80% som lademaks i det daglige. Og jeg antok et WLTP forbruk på , 72.5/47 mil=  1.54 kwh/mil
Det var jo antydet at tilgjengelig batteri var 72.5 kwh.

Jeg mener kombinasjonen 80% lademaks og et mye høyere reellt forbruk en hva man fikk opplyst om når bilen ble bestilt - vil kunne slå uheldig ut for svært mange. Faktisk vil jeg gå så langt å si at mange kunder med rette kan føle seg lurt.

Jeg har selv en enkel "syretest" som sier at bilen MÅ kunne brukes til pendling til jobben 2 dager på rad uten lading med utgangspunkt i anbefalt lademaks. Min daglige pendlervei utgjør 12 mil.  Mao. bilen må klare 2 x 12 mil = 24 mil på en lading til anbefalt maks. Polestar anbefaler opp til 80% av 72.5 kwh tilgjengelig kapasitet = 58 kwh. 58 kwh/24 mil = 2.4 kwh/mil som maks forbruk. Når det nå - lenge før vinteren, rapporteres om forbruk på dette nivået allerede klarer ikke bilen min syretest.
Bakgrunnen for syretesten er rett og slett så enkelt at strømmen iblant blir borte - og da vil jeg vite at jeg kan planlegge for å kunne håndtere i alle fall 1 dag uten strøm. Mao. jeg skal kunne stå opp om morgenen - oppdage at bilen ikke har ladet - komme meg på jobb, og hjem igjen uten å måtte ty til hurtiglader. Så morgenen etter vil jeg også kunne reise til jobben, og er strømmen fortsatt borte - vel så hurtiglader jeg. Mao. jeg skal ikke tvinges over på hurtiglading før det virkelig er krise.

Tror ikke dette er bilen for deg. På tide å se seg om etter noe annet.
TM3P "FSD"

RJK

Det sa han vel selv, når han konkluderer med art bilen ikke klarer "syretesten" hans, til tross for at den burde klare dette med god margin...


;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oddaa

Flere har foreslått avbestilling. Og tror vel egentlig at han har skrevet noe i retning av at han har avbestilt også ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

hELgenen

Ja,jeg har allerede sendt trekkskjema til Polestar som gjøres gjeldende under visse forutsetninger jeg har forklart dem.  Skal ikke gå inn på alle detaljer her,men i bunn og grunn går det den veien. Ikke hørt noe fra dem på over en uke nå.

Counterpointer

Pr tiden virker det som Polestar kundeservice er mye dårligere enn det Tesla sin er nå. Synes i det hele tatt det er mye fellestrekk med Tesla i tidlige faser av lansering. Bortsett fra rekkevidde/forbruk, der er det ikke noe stort problem his Tesla. (Merk det er Polestar som er fokuset det andre merket bare et eksempel)

Roy Aasen

Jeg snakket med de i går i forbindelsen avbestilling, da sier han at de har en stor backlog. De sliter nok med for mye salg, for mye feil og en ung organisasjon. Veldig likt ett annet merke for en tid tilbake.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA