Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

Stikkkontakt


Roy Aasen

...og der sto også 380 km rekkevidde, noe som stemmer mer med virkeligheten. Det burde jo stå på hjemmesiden til PS.. istedet for 470 km.

Ser også at den vil bruke lengre til på langtur enn med Kona som jeg har nå da det mangler lynladere mange steder. Er det tilstrekkelig lynladere underveis så er PS2 lik med Kona tidsmessig.
Ref 1000km Challenge fra Bjørn Nylend.



Tafsern

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 27. september 2020, klokken 20:20
...og der sto også 380 km rekkevidde, noe som stemmer mer med virkeligheten. Det burde jo stå på hjemmesiden til PS.. istedet for 470 km.

Ser også at den vil bruke lengre til på langtur enn med Kona som jeg har nå da det mangler lynladere mange steder. Er det tilstrekkelig lynladere underveis så er PS2 lik med Kona tidsmessig.
Ref 1000km Challenge fra Bjørn Nylend.

Vær så snill, forstå hva WLTP på papiret er for noe før du legger ut om hva det skal stå i displayet på bilen...eller hvilken som helst bil.  :+1:

Roy Aasen

Jeg må ikke "forstå" en dritt om wltp. Jeg forstår kun hvor mange kilometer tralla kan kjøre.
Kona jeg har nå kjører lenger enn angitt wltp. Er kun det jeg trenger å vite.

hELgenen

Det er min erfaring er også at det  er mulig å kjøre lengre enn wltp. Men det er noe som ikke stemmer med Polestar 2 og 470 km wltp. Ingen klarer å komme i nærheten ser det ut som. 

Roy Aasen

Det ser ut til (jeg kan ta feil) at fulladet til 100% lander bruker på rundt 440km (oppgitt) rekkevidde på en god dag. Det virker som det blir slit nok  å klare dette.

En på fjesboka var litt oppgitt over at han ikke fikk 470km v. 100% ladet. Kan leses av de  (som meg) ikke har fjesboktilgang.


Bilen skal betales i morgen og hentes 5.10. Det er muligheter for at det ikke skjer..får sove på det og kjenne på magefølelsen i morgen.

hELgenen

Huff. Ingen god følelse det der når det renner inn rapporter om hvor tørst bilen faktisk er. Forskjell i driftkostnad ved WLTP og faktisk utgjør ikke så mange kronene i året. Ikke betyr det så mye i hverdagen heller kanskje. Men følelsen av å bli lurt er verre. Jeg mener det enten er noe feil med WLTP testen,eller så er det noe annet med bilene i test oppsettet som er så annerledes at det slår ut. PP pack,felger,bremser som slår mot bremseskiver,endret elektronikk eller SW styring. Har ingen anelse hva det faktisk er,men noe er det. Tesla bjørn er på langtur nå med P2 og har luftet noen tanker om dette live på turen. Han tenker blant annet tunge felger/dekk. Jeg tror det er noe mer. Kanskje en SW endring. Han får i alle fall mye dårligere tall nå enn under egen test tidligere.

Roy Aasen

De par kronene mer tar ikke livet av noen..tror jeg🙇.

Problemet mitt helt spesifikt..T/R jobb er 210km. Jeg kommer frem og tilbake med Kona med lading til 80%. Lader til 90 hvis det nærmer seg minus 15. Kommer hjem med god margin. Har bare 16A lading og vil vel slite med å lade PS2 tilstrekkelig mellom kjøringene.
Mer ladeytelse er ikke mulig.
Det er hovedgrunnen til at dette henger i en tynn tråd. Får se om support kommer med noe spennede i morgen.

Chimp

Det går ikke an å lage en så tung og klumpete elbil og samtidig være like god på forbruk som en koreaner eller tesla model 3. Var omtrent det de måtte være for å nå WLTP. Med 85kwh netto ville de klart det, men de har for lite batteri med de premissene som er. Så kan man selvfølgelig håpe på forbedringer via software, trolig mulig å hente en mil der, eller at både 12v-problematikken og rekkevidden skyldes et varmeelement som løper løpsk. Tviler...

RJK

Batteriet er større på PS2, og har en rekkevidde tilsvarende Kona 2020 med nye sommerdekk. Selv om forbruket er høyere, nettopp pga større bil, så skal altså dette dekkes opp av det større batteriet. Det burde derfor være mulig å få noe tilsvarende rekkevidde som med nettopp Kona.


At noe større bil og større batteri krever mer strømforbruk om vinteren for å varme bil og batteri, skal i utgangspunktet dekkes av nettopp mer batteri å ta av, men skal dog slå meg til ro med at den kanskje taper litt mere rekkevidde om vinteren.


Men igjen, det at den forbruker så mye ekstra i forhold til det Polestar oppgir, er rett og slett ikke godt nok, og eierne har grunn til å klage. Håper de finner ut av problemene og at man vil få se det forbruket og den rekkevidden man har grunn til å forvente, for bilen er veldig fristende å bytte til, men ikke før dette er på plass.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stikkkontakt

#175
Sitat fra: Chimp på søndag 27. september 2020, klokken 23:04
Det går ikke an å lage en så tung og klumpete elbil og samtidig være like god på forbruk som en koreaner eller tesla model 3. Var omtrent det de måtte være for å nå WLTP. Med 85kwh netto ville de klart det, men de har for lite batteri med de premissene som er. Så kan man selvfølgelig håpe på forbedringer via software, trolig mulig å hente en mil der, eller at både 12v-problematikken og rekkevidden skyldes et varmeelement som løper løpsk. Tviler...

PS2 har bedre aerodynamikk, lavere vekt, mindre hjul og er 2 år nyere enn f.eks I-Pace. Jeg trodde at utviklingen gikk videre og at PS2 med disse forutsetningene var mer effektiv enn engelskmannen. Men alt tyder på at den ikke er det.
Når det gjelder koreanerne så har burde ikke PS2 brukt mer enn en Niro med 5 personer. Da blir den like tung. Den har tilsvarende aerodynamikk og ved normal belastning bør den bruke en motor på 150kw.
Her er det noen som til de grader har strøket på eksamen.

Chimp

#176
Sitat fra: RJK på mandag 28. september 2020, klokken 01:56
Batteriet er større på PS2, og har en rekkevidde tilsvarende Kona 2020 med nye sommerdekk. Selv om forbruket er høyere, nettopp pga større bil, så skal altså dette dekkes opp av det større batteriet. Det burde derfor være mulig å få noe tilsvarende rekkevidde som med nettopp Kona.


At noe større bil og større batteri krever mer strømforbruk om vinteren for å varme bil og batteri, skal i utgangspunktet dekkes av nettopp mer batteri å ta av, men skal dog slå meg til ro med at den kanskje taper litt mere rekkevidde om vinteren.

Sorry, men det går ikke engang å sammenlikne med Kona og Niro. Vektforskjellen er 2,2 tonn vs 1,7 tonn, så selv med 5 personer gjør man ikke opp for den forskjellen. Kona og Niro har bakhjulsdrift og betydelig mindre effekt. Det er nok det som betyr mest her. Polestar kjører konstant AWD med betydelig mer effekt

Chimp

#177
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 28. september 2020, klokken 08:04
Sitat fra: Chimp på søndag 27. september 2020, klokken 23:04
Det går ikke an å lage en så tung og klumpete elbil og samtidig være like god på forbruk som en koreaner eller tesla model 3. Var omtrent det de måtte være for å nå WLTP. Med 85kwh netto ville de klart det, men de har for lite batteri med de premissene som er. Så kan man selvfølgelig håpe på forbedringer via software, trolig mulig å hente en mil der, eller at både 12v-problematikken og rekkevidden skyldes et varmeelement som løper løpsk. Tviler...

PS2 har bedre aerodynamikk, lavere vekt, mindre hjul og er 2 år nyere enn f.eks I-Pace. Jeg trodde at utviklingen gikk videre og at PS2 med disse forutsetningene var mer effektiv enn engelskmannen. Men alt tyder på at den ikke er det.
Når det gjelder koreanerne så har burde ikke PS2 brukt mer enn en Niro med 5 personer. Da blir den like tung. Den har tilsvarende aerodynamikk og ved normal belastning bør den bruke en motor på 150kw.
Her er det noen som til de grader har strøket på eksamen.

Jeg skrek om dette i disse forumene for et år siden, at dette er identiske tall med i-pace, men med mindre batteri - hvordan skal de klare rekkevidden? Er ikke meningen å hovere over å ha rett, fordi jeg vil mye heller at bilen overrasker meg og at elbiler går i riktig retning.
Du som også har jaguaren har jo sammenlikningsgrunnlaget, så jeg vet ikke hvor du får det fra at polestar 2 har et så mye bedre utgangspunkt.

Begge bilene veier 2,2 tonn
Polestar har bittelitt bredere hjul i innstegsversjonen (245 vs 235)
Polestar har 19 tommer vs jaguar 18 tommer (innstegsversjonen)
Begge bilene har PM-motor som til en viss grad krever konstant AWD, dog har vel i-pace fikset dette i rekkeviddeoppdateringen så da skal polestar også klare akkurat det
Polestar er noe smalere og sånn sett mer aerodynamisk, men cw-verdiene er "identiske" 0,28 vs 0,29

Ganske identiske tall, bare at ipace har 84kwh netto som er betydelig mer

Kires

Til sammenligning så hadde jeg forbruk på 22,2 kwh/100km til fjells på fredag med en full lasta eTron 50. 800 høydemeter og 65 km/t snitthastighet. 230 km totalt.
Er veldig skuffende at Polestar nærmer seg blubba eTron i forbruk. eTron har i tillegg varmepumpe så rekkevidde forskjellen mellom disse blir mindre og mindre fremover.

Hadde et lite ønske om å bytte i3'en i en polestar for å ha en bil med veldig god rekkevidde a la Model 3, men med så liten forskjell fra eTron er det ikke aktuelt.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Havvo

Kansellert PS2 bestilling, ID4 Max bestilt. PS2 har for lav rekkevidde til mitt bruk. Tør ikke tenke på rekkevidden vinter uten varmepumpe med ett slikt forbruk under optimale sommerforhold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA