Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

Tafsern

Sitat fra: Thule på torsdag 24. september 2020, klokken 21:43
Sitat fra: Tafsern på torsdag 24. september 2020, klokken 20:42
Ser en i Sverige har fått byttet en del (den som har kuket til 12 volt) og fått inn siste oppdateringer, og merket umiddelbart forskjell på forbruket. Han lånte en lånebil (ps2) og kjørte samme strekning med den og fikk utlevert sin egen fra Bilia igjen, og kjørte samme strekning på samme måte. Differanse på nesten 5 kwh/100km. 😳

Interessant. Hvilken gruppe/forum ligger dette på? Har du link?

Polestar 2 Owners Club Sweden på Facebook.

mroek

Det kan synes ganske åpenbart at PS2 er ganske strømsugen, og at det med denne bilen er vanskelig/umulig å oppnå WLTP selv om man virkelig går inn for det. Slik skal det jo egentlig ikke være, selv om man ikke kan forvente å klare WLTP med vanlig kjøring.

På en rolig langtur (20-25 mil) endte jeg opp med litt over 20 kWh/100 km, delvis regn, delvis våt/fuktig vei. Rundt 11-14 grader. Hadde håpet å komme under 20, men det gikk altså ikke. Hvis det er 72 kWh man har tilgjengelig (tror faktisk det er litt mindre), så tilsvarer 20 i forbruk en rekkevidde på 36 mil. Det skal nok være tilstrekkelig for mitt bruk, men jeg skulle virkelig ønske tallene var litt bedre likevel. Blir spennende å se om vinterhjulene (som er 19" kontra 20" på sommer) gir noe redusert forbruk.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Thule

Sitat fra: mroek på fredag 25. september 2020, klokken 13:54
Det kan synes ganske åpenbart at PS2 er ganske strømsugen, og at det med denne bilen er vanskelig/umulig å oppnå WLTP selv om man virkelig går inn for det. Slik skal det jo egentlig ikke være, selv om man ikke kan forvente å klare WLTP med vanlig kjøring.

På en rolig langtur (20-25 mil) endte jeg opp med litt over 20 kWh/100 km, delvis regn, delvis våt/fuktig vei. Rundt 11-14 grader. Hadde håpet å komme under 20, men det gikk altså ikke. Hvis det er 72 kWh man har tilgjengelig (tror faktisk det er litt mindre), så tilsvarer 20 i forbruk en rekkevidde på 36 mil. Det skal nok være tilstrekkelig for mitt bruk, men jeg skulle virkelig ønske tallene var litt bedre likevel. Blir spennende å se om vinterhjulene (som er 19" kontra 20" på sommer) gir noe redusert forbruk.

Du kan muligens oppnå målrekkevidden om du kjører under WLTP-forhold, som da er flat veg og optimal temperatur. Forskjellen fra PS2 og andre biler som jeg nevner, er at de ser ut til å komme nærmere WLTP-rekkevidde selv under "vanlig" kjøring og norske forhold enn det PS2 vil klare, og dette ser i hovedsak ut å skyldes at de takler forsering av høyder og generell akselering bedre enn PS2. Dette er forhold som ikke tas høyde for ved WLTP, og dermed vil bilenes generelle rekkevidde og evne til å oppnå WLTP-tall under vanlig kjøring være forskjellig.

Et tankekors dog er at I-Pace har samme WLTP som Polestar 2 på 470KM, og det ved et bortimot 20% større batteri, men ved kun 10% høyere forbruk en PS2. Dette etter som jeg kan se i forskjellige tester av I-Pace samt oppgitte gjennomsnittsforbruk på PS2 i forum og på facebook.

chargedup

Sitat fra: Thule på fredag 25. september 2020, klokken 14:09
Et tankekors dog er at I-Pace har samme WLTP som Polestar 2 på 470KM, og det ved et bortimot 20% større batteri, men ved kun 10% høyere forbruk en PS2. Dette etter som jeg kan se i forskjellige tester av I-Pace samt oppgitte gjennomsnittsforbruk på PS2 i forum og på facebook.
Nå blir dette innlegget litt utenfor tema siden jeg har null info om forbruk på PS2 bortsett fra det jeg har lest her og sett Teslabjørn sitt forbruk i 90, men:
I-pace var jo også kjent som en bil på forumet her som en bil som brukte for mye strøm ift WLTP. Var mange som klagde ekstremt mye, ble sagt på forumet at de måtte ha jukset på WLTP testen osv. Igjen så er det vanskelig å vite hvor realistisk WLTP er for ens egen bruk. Tar man utgangspunkt i NAFs rekkeviddetest ( https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-sommer-2020/ ) ser man jo at I-pace leverer over WLTP. I-pace har fått oppdateringer på bilen siden klagingen i starten, men jeg tror ikke de har gjort noen ekstremt store forbedringer i forbruk, kun at eiere har justert sine forventinger. Se feks fra tidlig test Teslabjørn  av I-pace (pre rekkeviddeoppdateringer) mot e-tron og model x, der I-pace har lavest forbruk i lave hastigheter og totalt har høyere forbruk enn model x, men lavere enn e-tron.

Hvis man kommer fra en koreansk elbil (som har en WLTP rekkevidde som sannsynligvis bevisst fra produsentens side er altfor lav) eller om man kommer fra en fossilbil blir man skuffet over rekkevidden til PS2 (men de ville nok også bli skuffet i I-pace).
*Sier dette kun som et tenkt scenario om at PS2 gjør det som rekkevidde i 90 km/t testen til Teslabjørn med et OK resultat, at noen eiere opplever noe helt annet tviler jeg ikke på.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Really

Sitat fra: Thule på fredag 25. september 2020, klokken 13:47
Sitat fra: TheDirtyWhoCare på fredag 25. september 2020, klokken 13:03
Synes det vanskelig å følge de forskjellige diskusjonene på FB-gruppa, hvor det diskuteres rekkevidde på innlegg fra enkeltpersoner etc.

Har noen en oversikt over forbruk og rekkevidde på forskjellige biler?

Utifra mine tall får jeg følgende rekkevidde med mitt forbruk:
Tilgjengelig batteri 72kWh (?)
Forbruk 22,8 kWh/100km
Rekekvidden blir da ca 31-32 mil. Det er 68% av oppgitt rekkevidde, og det under ok forhod (10 grader, noe våt veibane på noe av kjøringen)

Tror ikke man skal legge alt for mye i de forskjellige trådene som eksisterer på de forskjellige Facebookgruppene rundt forbruk. I de tilfellene noen rapporterer om forbruk ned på 16-17 Kwh i forbruk, og andre kommer inn og reagerer stort da eget fobruk er over 20Kwh,  blir det konsekvent ikke sagt noe om topografi på de rutene som er kjørt for å oppnå et slikt forbruk. I alle tilfelle jeg har sjekket har det vært en tydelig ubalanse her, hvor fordelaktige forbruk har vært oppnådd gjerne ved ruter som starter i høyden, eller som har en generellt sett lite skiftende topografi - og motsatt for de med hørt forbruk. Dette ser ut til å være situasjoner hvor PS2 er særdeles tørst - både i det å starte fra stillstående/akseleringer, og det å forsere høyder. Jeg har selv en del bakker i mitt nærområde, om enn ikke store, har jeg konkludert med at dette er noe av grunnen til at mitt gjennomsnittsforbruk er særs høyt. Dette handikappet virker være større for PS2 enn for andre elbiler jeg har kjørt, og, er jo samtidig et element som ikke blir tatt høyde for i det hele tatt i WLTP - som igjen kan forklare hvorfor WLTP virker mer uoppnåelig for PS2 enn for andre. Når det er sagt, reagerer jeg på at grunnforbruket mitt (og andres) ser ut til å være noe høyt, og håper at det kan ha noe med varme/kjøling å gjøre. Får se hva verksted sier..

Har hatt bilen et par uker nå og følger jeg trafikken ligger forbruket rund 20 kWh/100km med snitthastighet på 70. Ruten jeg kjører oftest er 65 km med en høydeforskjell på ca 700 m, hovedsaklig på 2 bakker.

hELgenen

For å sette ditt forbruk litt i perspektiv.
En Outlander PHEV bruker mellom 1.8 og 2.0 kwh/mil.
Når en nesten 1.9 tonn tung kassebil  slepende rundt med fossil motor  lett slår Polestar 2 mhp forbruk,så blir jeg ikke imponert. En bil designet tio å være 100% elbil burde en kunne forvente var noe mer effektiv

e-h

Veier ikke Polestar 2 noenlunde det samme som Outlander da? Med litt feil i software styring så er det ikke rart den bruker mer.

Barrabas

Sitat fra: hELgenen på fredag 25. september 2020, klokken 21:21
For å sette ditt forbruk litt i perspektiv.
En Outlander PHEV bruker mellom 1.8 og 2.0 kwh/mil.
Når en nesten 1.9 tonn tung kassebil  slepende rundt med fossil motor  lett slår Polestar 2 mhp forbruk,så blir jeg ikke imponert. En bil designet tio å være 100% elbil burde en kunne forvente var noe mer effektiv

?? ok hvor vil du med dette? siden du sier mellom 1.8 og 2.0 KWh/mil la oss si 1.9 KWh/mil dvs 19KWh/100km for Outlander PHEV og PS2 som er 200 Kg tyngre så synes jeg dette ser fornuftig ut, eller er det noe annet du tenker på?

hELgenen

Nei,tenkte ikke noe mer enn at designet og at bilen var en fossil med elmotor burde tale imot den mhp forbruk mot en ny elbil. Tesla model X klarer også forbruk på 1.8 og mindre i 70,men den er større og tyngre. Som nevnt før så sliter Polestar 2 eiere å klare WLTP tall (1.9) ,men dersom en virkelig forsøker å kjøre økonomisk så er min erfaring at det klarer man enkelt på andre elbiler. De første rapporter om forbruk på Polestar 2 ga også tall under WLTP,men plutselig fikk vi mange som ikke klarte det. Hvorfor? Hørtes jo ut som det plutselig var noe galt med mange biler utlevert. Feil software eller hardware? Jeg aner ikke,men fant det hele snodig og derfor dro jeg inn en gammel fossil med elmotor som referanse

turfsurf

Sitat fra: Barrabas på lørdag 26. september 2020, klokken 01:34
?? ok hvor vil du med dette? siden du sier mellom 1.8 og 2.0 KWh/mil la oss si 1.9 KWh/mil dvs 19KWh/100km for Outlander PHEV og PS2 som er 200 Kg tyngre så synes jeg dette ser fornuftig ut, eller er det noe annet du tenker på?
Vekt er ikke veldig avgjørende for forbruk så lenge start og stopp er på samme sted, og det ikke er alt for bakkete eller svingete veier.

PS2 er en mye lavere bil enn Outlander, så det den taper på vekt burde den ta igjen på luftmotstand, selv om den ikke er dominant i landeveiesfart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TheDirtyWhoCare

Skal man ta rapporten fra den svenske gruppen (FB) så kan det være at varmeelementet som igjen gir 12V problemer ser ut til å gi rundt 5kWh/100km mer i forbruk. Utifra mine egne målinger  kan jeg da komme ned i rundt 18-19 med rolig kjøring.

Pr. Har jeg et forbruk på 23-24kwh/100km selv rett etter lading (80%), da skal ikke temperaturen ha så mye å si (?). Hadde da 24,7 kWh/100km med gjennomsnittsfart på 49km/h...

Synes det lukter feil på min bil. Er forsåvidt det eneste jeg har å pirke på, og er ellers veldig fornøyd med bilen.

mroek

Jeg kjørte fra Nesttun til Haugesund i dag (inkludert en liten omvei lokalt i Sveio som senket snittfarten noe), og endte på 19.2 kWh/100 km (kjørt distanse 122 km). Startet med kald bil (men fin utetemp, selv om bilen var helt neddugget), og hadde klima på 20 grader hele turen. To voksne og litt lett bagasje. 20" hjul, ikke PP.

Gitt at dette er en strømsugen bil, så tror jeg nesten det forbruket må sies å være akseptabelt. Lusekjørte ikke noe sted, og la meg på 5 over fartsgrensene (som med litt misvisning er garantert å unngå bøter). Observerte faktisk også en laserkontroll i motsatt retning...

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Dersom forbruket er nede på 18-19 med rolig kjøring og nytt varmeelement er det innenfor WLTP testen - det er det jeg hadde håpet å se. Ser at Tesla Bjørn er ute å kjører nå og hans forbruk er av en annen verden. Ligger vel på rundt 26 på langkjøring - og det er på landvei, ikke motorvei - dog rundt 4-6 grader kaldt og delvis vått. Men uansett - også denne ligger noe høyere enn hva en kunne forvente. Blir sikkert en interessant video etterhvert av den turen hvor vi får mer oversikt over forbruket på denne opp mot en del andre biler han har kjørt.
Ser noen er inne på e-tron 50 og sammenliger litt med denne - og selv om e-tron 50 har mye,mye mindre wltp, så er jeg enig at disse to i praksis ofte er ganske like tross enorme forskjeller i wltp. Det e-tron 50 taper i rekkevidde spiser den raskt opp med ladehastighet, mens Polestar 2 taper en del rekkevidde opp mot angitt WLTP jevnt over i alle mulige tester.   En teori jeg har er at Polestar 2 kanskje har forskjellige kinesiske underleverandører på samme komponent - høres villt ut, men synes tallene på en del tester spriker så mye at det må finnes en naturlig forklaring ett sted. Og jeg har hørt om historiske tilfeller der en produsent har kjøpt samme komponent fra forskjellige underleverandører der kvaliteten har vist seg vesentlig forskjellig - kan det tenkes at noe slikt her skjedd her? At Polestar har flere underleverandører på samme komponent , f.eks dette varmeelementet, og at det ene er bare søppel, mens det andre holder mål?

mroek

Min har ikke fått skiftet dette varmeelementet, og forbruket ligger generelt godt over 20, men turen i dag var jo litt opptur, selvfølgelig. 19,2 er jo også laaangt bak WLTP, men temperaturen var jo også noe lavere enn for en WLTP-test, selvfølgelig.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA