Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

RJK

#90
Sitat fra: Pit på lørdag 29. august 2020, klokken 20:51
Sitat fra: power59 på torsdag 27. august 2020, klokken 09:21
Dette så interessant ut - så jeg tok et Google Maps søk etter "ladestasjoner" for mitt nærområde.

En del, men ikke alle hurtigladere kom opp. Ingen sakteladere ble vist. For noen hurtigladere var status angitt, andre ikke.

Google sin statusrapportering ble sjekket mot Fortum appen. Hvis vi forutsetter at Fortum viser riktig status så er Google sin statusrapportering åpenbart ikke oppdatert og foreløpig null verdt.
Stemmer nok det. Noen leverandører kaller sine ladestasjoner for hurtiglader, så søker du på det istedenfor ladestasjon i google maps vil nok de du manglet komme opp i kartet. Antar dette blir standardisert etterhvert.
I Polestar sin google maps implementering ( som ikke er helt lik den man har på tlf)  kommer alle stasjoner opp, og etter det jeg har sjekket, stemmer status med det som er i de dedikerte apper fra fortum, grønn kontakt osv. Så i Polestar (som første bil med google automotive integrert) så er dette allerede veldig bra integrert og dermed har man en bil som har minst 3 ganger så mange ladere online på skjermen som Tesla har. Og mye mer spredd utover.

Har du testet på å søke "hurtiglader OG ladestasjon"? Får du da alle de treffene du savner i de to individuelle søkene? Er det andre som da ikke vises? Ser sånn raskt ut som det gir treff på både Tesla SuC, Ionity ladestasjon, Kople, BKK, fortum og GK hurtiglader.

Edit: Fant nå og Virta og Midtkraft ved litt lek med zoom og forflytning på kart med automatisk oppdatering av søkeresultatet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thule

Hvordan ligger det ann med forbruk for dere som har fått utlevert bil?

Etter å ha kjørt elbil en del år har jeg et realistisk forhold til oppgitt vs reell rekkevidde, og har med det ikke forventet å nødvendigvis (enkelt) kunne oppnå 470 KM per WLTP. Men, kan virke som bilen er særdeles tørst.. Jeg ligger typisk på 22-24 kwh/100 km ved rolig bykjøring. På langkjøring (80 km/t) hvor jeg har hatt en par strekk på ca 200 km - klarer jeg ikke å få noe bedre enn 20.5 kwh/100 km. Det har vært antydet at netto kapasitet på batteriet er 75 KWh, så, med disse tallene får jeg en rekkevidde på hhv 312 - 340 km ved bykjøring, og 365 km ved landeveiskjøring. Temperatur har vært 10-15 grader.

Ser ut som bilen er særlig tørst ved start/stopp, som til en viss grad er naturlig da den er 2+ tonn. Men, ser samtidig ut som den trekker mye strøm med minimal belastning. Etter en par tester idag på nogenlunde rette strekk i konstant 50 km/t, som burde være ideellt, kan det på førerytelsesappen (som noe irriterende ikke angir spesifikke verdier - og kun gjennomsnitt for de siste 60 sekundene) se ut som den trekker opp mot 18 KWh/100 km. Lurer på om det er noe annet som driver å trekker mye strøm, hvor det eneste alternativet som vil utgjøre en merkbar forskjell er klimaanlegg samt kjøling/varming av batteri. Kjipt at man ikke kan se spesifikk forbruksdata.. Virker som man generellt har vært forsiktig/sparsom med å oppgi detaljerte verdier på ting. Eksempelvis oppgir bilen ved lading kun ampere og km/t som verdier, ikke KW.

Klarer meg med det over, men er en del dårligere enn det jeg forventet. Samtidig ser jeg at det rapporteres om enkelte som har forbruk ned på 16 kwh/100 km, så, interessant å høre flere erfaringer.

Kires

Det er faktiskt ikke langt unna e-tron, som i seg selv er veldig tørst. Får håpe de kommer med noen oppdateringer etterhvert som senker forbuket ganske mye.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Roy Aasen

Vinterrekkevidde ved 15 minus......250km da . Bilen blir fullstendig ubrukelig. Det kan da ikke være mulig!

Dette er jo bare skuff på skuff...og jeg som gledet meg til en nesten "super" bil.
Jeg sammenligner meg Kona som jeg har nå og da blir Polestar virkelig ett skritt baklengs. Fordelen med litt større bil og tilhengerfeste veier ikke opp for bakdelen med ett ekstremt høyt forbruk. Også sammenlignet med Tesla Model 3 som jo er "konkurrenten".   Og nei...jeg vil ikke ha Tesla.

Ørlite mer negativt nå, så blir det nok bil med helt annet drivstoff istedet og min karriere som elbilist opphører til ikke alt for langt frem i tid?.

Nesten så jeg vurderer å ringe Alexander Hørthe og spørre hva de driver med.

Strøm Tycoon

Sitat fra: z4rd på lørdag 29. august 2020, klokken 08:30
model3citizen: det var litt spesielt. aldri opplevd det. stod det 3/3? for øvrig er det 12 ladere på Røldal. kanskje det stod 3/12? :)

Jepp, det sto 3/3

Esop

Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 10. september 2020, klokken 09:38
Vinterrekkevidde ved 15 minus......250km da . Bilen blir fullstendig ubrukelig. Det kan da ikke være mulig!

Dette er jo bare skuff på skuff...og jeg som gledet meg til en nesten "super" bil.
Jeg sammenligner meg Kona som jeg har nå og da blir Polestar virkelig ett skritt baklengs. Fordelen med litt større bil og tilhengerfeste veier ikke opp for bakdelen med ett ekstremt høyt forbruk. Også sammenlignet med Tesla Model 3 som jo er "konkurrenten".   Og nei...jeg vil ikke ha Tesla.

Ørlite mer negativt nå, så blir det nok bil med helt annet drivstoff istedet og min karriere som elbilist opphører til ikke alt for langt frem i tid?.

Nesten så jeg vurderer å ringe Alexander Hørthe og spørre hva de driver med.

Jeg tenker faktisk helt likt som deg. Har Kona, den skal beholdes. Men skulle liksom ha Polestar 2 som fullverdig bil, da med 4x4 og hengerfeste for båt og litt annet småtjafs.

Jeg er tilbake på finn og ser etter alternativer som går på helt andre ting enn strøm for tiden.. :/

Counterpointer

Sitat fra: Esop på torsdag 10. september 2020, klokken 11:15
Jeg er tilbake på finn og ser etter alternativer som går på helt andre ting enn strøm for tiden.. :/
Litt på siden, men hva er et fosilt alternativ til Polestar 2 ?

hELgenen


hyeongnim

Interessant at du ikke kommer lavere. Top gear målte vel 410 og 430 på sin kjøring, og Bjørn Nyland hadde 18.6 kWh på sin rekkeviddetest i 90 kmh. Han fikk imidlertid ut kun 305km av den i 120km/h. Holdt du høyt snittempo kanskje?

e.e.n

Kanskje det kommer noen form for "range mode" (Tesla har dette på S og X)? Noe som reduserer energiforbruket, evt. tuning av regenerativ bremsing..

Thule

Sitat fra: hyeongnim på torsdag 10. september 2020, klokken 18:22
Interessant at du ikke kommer lavere. Top gear målte vel 410 og 430 på sin kjøring, og Bjørn Nyland hadde 18.6 kWh på sin rekkeviddetest i 90 kmh. Han fikk imidlertid ut kun 305km av den i 120km/h. Holdt du høyt snittempo kanskje?

Så at noen refererte testresultatene hans. Skjønner ikke det helt - lurer på hvor mye stigning det er på testløypen hans, om noe som helst.. Ser idag at selv i slake bakker er jeg oppe i 40-45 kWh ved 40 km/t. Nesten så jeg lurer på om det er noe feil med bilen.

Tallene jeg refererte i første post er primært 60 og 80-sone, hvor jeg har holdt maks 85 på speedometer. Ingen fjelloverganger, normal typ norsk vei med bakker/stigninger.

Ser at etter ca 900 km er gjennomsnittlig forbruk 24-25 kWh. Har kanskje hatt 4-5 harde akselerasjoner (sparker godt fra!)

hELgenen

Høres ut som det er noe feil. Sjekk om bremsene blir varme. Lest mange tester,ingen i nærheten av det du får. Kanskje noen andre polestar eiere du kan avtale en testtur med?

Roy Aasen

24 - 25 kWh .i snitt på 900km. Det kan overhodet ikke være riktig. Tror du bør be om en sjekk. Du har jo forbruk som passer til hastig motorveikjøring.

Tafsern

Prøvekjørte PS2 i Oslo, 18 grader, sol og tørre veier. Fra Kolbotn og inn i sentrum igjen, inkludert feilkjøring i byen og ekstra lang vei, endte vi opp på 16 kWh/100km. By og landeveiskjøring skal jo gi et vesentlig lavere forbruk enn ved kjøring på motorvei hva gjelder elbil. Synes tallene du oppgir høres helt feil ut! 😳

Thule

Sitat fra: Tafsern på torsdag 10. september 2020, klokken 20:08
Prøvekjørte PS2 i Oslo, 18 grader, sol og tørre veier. Fra Kolbotn og inn i sentrum igjen, inkludert feilkjøring i byen og ekstra lang vei, endte vi opp på 16 kWh/100km. By og landeveiskjøring skal jo gi et vesentlig lavere forbruk enn ved kjøring på motorvei hva gjelder elbil. Synes tallene du oppgir høres helt feil ut! 😳

Enig - høres feil ut, og håper for en gangs skyld at det er noe feil med bilen. Bildene under viser gjennomsnittlig forbruk de siste 840 km, 24.etellerannet kWh/100km. Samt bilde av instrumentpanel som viser estimert rekkevidde 150km ved 50% SOC, som stemmer greit med min erfaring så langt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA