Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: model3citizen på søndag 23. august 2020, klokken 17:17
Sitat fra: RJK på søndag 23. august 2020, klokken 12:56
Sitat fra: Oddaa på søndag 23. august 2020, klokken 12:45
Det ser ut til at de har valgt samme løsning som Volvo (ikke overraskende). Da kan du fritt velge mellom CC og ACC.

(Er på min andre Volvo med denne løsningen, og har aldri brukt CC. Kun ACC og Pilot-assist.)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan også på min velge mellom ACC og ren CC, men skjønner rett og slett ikke poenget med en dum CC når man har ACC.

Da har du rett og slett ikke opplevd nok fantombremsing.

Nei, jeg tror ikke min bil har fått den funksjonen...

;)

Joda, jeg har opplevd det, men sjeldent dramatisk, bare overraskende og uventet. Men man lærer jo å gjenkjenne i hvilke situasjoner dette vil inntreffe så man kan i mange tilfeller forutse dette og midlertidig slå av ACC før det inntreffer. Krever bare at man er årvåken og forutseende.

F.eks. i en krapp høyresving der det dukker opp bil i motsatt retning som bilen "plutselig ser", eller venstresving når man ligger i venstrefila i venstresving og bilen i høyrefila "plutselig" dukker opp foran bilen eller man kommer over en bakketopp og bilen foran som forsvant rett før "plutselig" dukker opp igjen.

Men det skal sies at det er faktisk ganske sjeldent det inntreffer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Holraven

Sitat fra: model3citizen på søndag 23. august 2020, klokken 17:17
Da har du rett og slett ikke opplevd nok fantombremsing.

Er ikkje alle som kjører Tesla, veit du... Ikkje hatt ein einaste fantombrems så langt, men med TMX var det nær sagt kvar gong me bruka ACC.
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

Contango

#77
Jeg skjønner godt at man har forskjellige preferanser, og at Tesla ikke treffer alle. Rekkevidde og ladehastighet betyr en del men er ikke avgjørende for alle. Men- jeg har selv ett forbehold der. Ingen andre biler enn Tesla (så lang jeg vet) gir online status på (Tesla) ladestasjoner i nærheten med ett tastetrykk. Vi har ikke allverdens mange langturer men noen har vi. Det å vite status på ladestasjonene foran gir allverdens fleksibilitet og ro i sinnet. Den funksjonen vil jeg savne hvis vi byttet, og jeg synes kanskje det kan være lov å forvente en sånn funksjonalitet fra en bil med «det siste» av integrert teknologi i bilen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Pit

#78
Sitat fra: Contango på tirsdag 25. august 2020, klokken 20:32
Jeg skjønner godt at man har forskjellige preferanser, og at Tesla ikke treffer alle. Rekkevidde og ladehastighet betyr en del men er ikke avgjørende for alle. Men- jeg har selv ett forbehold der. Ingen andre biler enn Tesla (så lang jeg vet) gir online status på (Tesla) ladestasjoner i nærheten med ett tastetrykk. Vi har ikke allverdens mange langturer men noen har vi. Det å vite status på ladestasjonene foran gir allverdens fleksibilitet og ro i sinnet. Den funksjonen vil jeg savne hvis vi byttet, og jeg synes kanskje det kan være lov å forvente en sånn funksjonalitet fra en bil med «det siste» av integrert teknologi i bilen.
Ikke det nei... Hva er dette da? Her spurte jeg google om nærmeste ladestasjoner....
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

power59

Dette så interessant ut - så jeg tok et Google Maps søk etter "ladestasjoner" for mitt nærområde.

En del, men ikke alle hurtigladere kom opp. Ingen sakteladere ble vist. For noen hurtigladere var status angitt, andre ikke.

Google sin statusrapportering ble sjekket mot Fortum appen. Hvis vi forutsetter at Fortum viser riktig status så er Google sin statusrapportering åpenbart ikke oppdatert og foreløpig null verdt.

chargedup

Det er vel uansett ikke verre enn at Fortum / Grønn Kontakt lager appen til Android automotive (tipper det er relativt lite programmeringsjobb, sannsynligvis mest med oppløsning å gjøre, da appene allerede finnes til Android). Det betinger nok at etterspørselen er der, men med både Polestar og Volvo på Android automotive skulle man tro ladeleverandørene var interessert. Hvis nok mennesker foreslår det for feks Fortum kan det jo hende de setter igang.
*Merk at jeg vet om disse appene allerede finnes til Android automotive og at jeg går utifra at det er ca disse appene https://9to5google.com/2020/07/24/android-automotive-apps-polestar-2/ som fantes for medieavspilling i juli.

Det beste hadde nok uansett vært å slippe x antall apper for å se hurtigladere med status, men jeg har til gode å se Google satse på noe som helst i Norge (hurtigladere med status gjelder vel foreløpig mest i Norge). Når blir Android auto og google sine egne telefoner tilgjengelig fra Google store (altså uten nedlasting av app fra tredjeparts nettside og gråimport)?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hELgenen

For Tesla er det jo en enkel sak å holde orden på status for egne ladere - vi andre må forholde oss til mange flere leverandører og det er pr. d.d ikke noe felles grensesnitt eller en felles sky server som viser status til ladere for alle leverandører. Status er uansett ferskvare så selv for Tesla eiere er det ikke gitt at når man er på vei til laderen at situasjonen er den samme når man kommer frem.

Synes uansett Google er på rett vei her - videre gir Google sin løsningen et mye større potensiale enn Tesla mhp. apper. Derfor mener jeg Google sin løsning er bedre totalt sett enn hva Tesla kan tilby.

chargedup

Mulighetene er der, spørs vel bare om de ser nok potensiale for inntjening (eller at det er noe de MÅ ha for at ikke andre skal bli store på det). Er jo bare å gjøre som med flyreiser at google får noen øre for hver lading de starter gjennom feks google maps fra Fortum ol. Jeg er evig optimist, selv om jeg har måtte laste ned AA utenom google store i mange år og kjøpt utallige Nexus/Pixel tlf på ferieturer i USA. Men nå har vi vel skeiet litt for langt utenfor temaet på tråden?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Strøm Tycoon

Sitat fra: hELgenen på torsdag 27. august 2020, klokken 10:55
For Tesla er det jo en enkel sak å holde orden på status for egne ladere - vi andre må forholde oss til mange flere leverandører og det er pr. d.d ikke noe felles grensesnitt eller en felles sky server som viser status til ladere for alle leverandører. Status er uansett ferskvare så selv for Tesla eiere er det ikke gitt at når man er på vei til laderen at situasjonen er den samme når man kommer frem.

Synes uansett Google er på rett vei her - videre gir Google sin løsningen et mye større potensiale enn Tesla mhp. apper. Derfor mener jeg Google sin løsning er bedre totalt sett enn hva Tesla kan tilby.

Når vi sto på Haukeli i sommer, så sto det at det var 3 ladere på Røldal, når vi kom frem var det mange flere, 8 eller 10?

Contango

Sitat fra: Pit på onsdag 26. august 2020, klokken 21:31
Ikke det nei... Hva er dette da? Her spurte jeg google om nærmeste ladestasjoner....
News to me. Selv om det ikke er perfekt er det en veldig god begynnelse.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

PF

Sitat fra: Contango på lørdag 29. august 2020, klokken 00:51
Sitat fra: Pit på onsdag 26. august 2020, klokken 21:31
Ikke det nei... Hva er dette da? Her spurte jeg google om nærmeste ladestasjoner....
News to me. Selv om det ikke er perfekt er det en veldig god begynnelse.
På audien kommer status opp på ledige offentlige ladere, samt mange av hurtigladerne opp i navien på bilen. Behøver ikke å spørre google engang.

hELgenen

Det gjør jo denne også. Du bare sier hvor du skal og så popper kartet opp med ruten din og viser ladere på veien. Dersom du må lade på veien skjønner systemet det og foreslår ladestopp på veien basert på ruten din og tilgjengelige ladere og trafikk. Du får også angitt hvor mange minutter du bør lade på de enkelte laderene. Systemet er av flere journalister allerede utpekt til det beste systemet de noen gang har brukt

z4rd

#87
model3citizen: det var litt spesielt. aldri opplevd det. stod det 3/3? for øvrig er det 12 ladere på Røldal. kanskje det stod 3/12? :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Contango

Sitat fra: hELgenen på lørdag 29. august 2020, klokken 08:11
Det gjør jo denne også. Du bare sier hvor du skal og så popper kartet opp med ruten din og viser ladere på veien. Dersom du må lade på veien skjønner systemet det og foreslår ladestopp på veien basert på ruten din og tilgjengelige ladere og trafikk. Du får også angitt hvor mange minutter du bør lade på de enkelte laderene. Systemet er av flere journalister allerede utpekt til det beste systemet de noen gang har brukt
Interessant. Har ikke sett det omtalt hverken på Audi eller Polestar. Og jeg som trodde jeg fikk med meg det meste....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Pit

#89
Sitat fra: power59 på torsdag 27. august 2020, klokken 09:21
Dette så interessant ut - så jeg tok et Google Maps søk etter "ladestasjoner" for mitt nærområde.

En del, men ikke alle hurtigladere kom opp. Ingen sakteladere ble vist. For noen hurtigladere var status angitt, andre ikke.

Google sin statusrapportering ble sjekket mot Fortum appen. Hvis vi forutsetter at Fortum viser riktig status så er Google sin statusrapportering åpenbart ikke oppdatert og foreløpig null verdt.
Stemmer nok det. Noen leverandører kaller sine ladestasjoner for hurtiglader, så søker du på det istedenfor ladestasjon i google maps vil nok de du manglet komme opp i kartet. Antar dette blir standardisert etterhvert.
I Polestar sin google maps implementering ( som ikke er helt lik den man har på tlf)  kommer alle stasjoner opp, og etter det jeg har sjekket, stemmer status med det som er i de dedikerte apper fra fortum, grønn kontakt osv. Så i Polestar (som første bil med google automotive integrert) så er dette allerede veldig bra integrert og dermed har man en bil som har minst 3 ganger så mange ladere online på skjermen som Tesla har. Og mye mer spredd utover.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA