Tester av ID.3

Startet av daktari, tor 23. jul 2020, kl. 12:51

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på ons 28. okt 2020, kl. 18:08
Bensinstasjon? Lader? Jeg tror ikke noen av delene finnes på Vingrom...Mener du Vingnes?
Jepp, mente Vingnes :) Heder jeg blander de to.

Sitat fra: jkirkebo på ons 28. okt 2020, kl. 18:12
Da blir det neppe tysk bil på oss fremover. Ladeport på høyre side er håpløst.
Ja synes venstre bak fungerer best for meg og mitt behov der jeg normalt parkerer. Rygger helst inn, og da slipper jeg å tråkke over kabelen når jeg går fra bilen, og jeg slipper å gå rundt bilen for å plugge i. Perfekt. Men - lever greit med ladeporter andre steder også. Det påvirker bare hvor lang kabelen må være, hvor klønete den blir ift å være i veien og hvor værutsatt den er.

Sitat fra: elektro på tor 29. okt 2020, kl. 08:42
@Øyvind.h Håper du tar feil, at de tenker på hengerfestet. Men redd dette er ID-arkitektur. Q4 e-tron har den også høyre bak.. EQC har vel også høyre bak.
Mitt inntrykk er at de kommer til å standardisere på høyre bak fremover mtp at flere merker ser ut til å lande på det nå. Løsningen er mer fornuftig utformede ladestasjoner og eventuelt noe lengre kabler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på tor 29. okt 2020, kl. 09:15
Sitat fra: elektro på tor 29. okt 2020, kl. 08:42
Det er vel ganske «random» hva som er best ift. høyre og venstre side i den enkelte garasje, er min erfaring. Det som er sikkert er at tilgangen til bagasjerommet ofte er et problem med ladeporten bak i p-hus, kjellere og garasjer hvor laderen er på veggen innerst. Og man ønsker jo ikke å stå en meter utenfor den oppmerkede plassen i forkant.

Det er ikke så random. Sjåføren må jo alltid ut. Ang tilgang bak, så trenger man vel ikke mere enn 20cm klaring får å få opp bakluka...

Det er sant, men du skal jo parkere rimelig nærme veggen både på høyre side og bak før det ikke går an å komme til for å stikke in en Type 2 kabel på høyre side. Da kommer du jo da heller ikke inn i bagasjerommet. Hva som er mest praktisk kommer jo til syvende og sist an på hvor laderen er plassert og om det er mest hensiktsmessig det er å kjøre med fronten inn eller rygge inn. Alt dette er ganske random.

Som i Teslabjørn sin garasje her f.eks, så hadde det vært mye bedre å kjøre med front inn og koblet til på høyre side bak.
https://youtu.be/LT5Oifh4Icw?t=104 Type 2 ledningen kunne bare hengt i en kveil rett innenfor og da har man mye bedre tilgang til bagasjerommet. Noe man ofte trenger før man drar- og når man kommer hjem.

Her er litt gateparkering, greit off topic nå, men dette kunne jo vært en ID.3..  :)
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Nja. Bjørn burde jo helt klart ha den på venstre side bak. Da kan han kjøre rett inn, trenger ikke mye plass på høyre side og kan parkere forskjøvet mot høyre for bedre plass på førersiden. Plugger i og lukker garasjen. Og ditto når han skal ut. Plugger ut og kjører av gårde. Ikke noe poeng å måtte holde på på høyre side av bilen da. Det gir bare mindre plass og man må inn på motsatt side av bilen for å plugge inn/ut.
Foran til venstre er primært en fordel om en stå med nesa inn av praktiske årsaker, eksempelvis fordi man har for kort garasje og vil ha tilgang til bagasjerommet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på tor 29. okt 2020, kl. 10:09
Nja. Bjørn burde jo helt klart ha den på venstre side bak. Da kan han kjøre rett inn, trenger ikke mye plass på høyre side og kan parkere forskjøvet mot høyre for bedre plass på førersiden. Plugger i og lukker garasjen. Og ditto når han skal ut. Plugger ut og kjører av gårde. Ikke noe poeng å måtte holde på på høyre side av bilen da. Det gir bare mindre plass og man må inn på motsatt side av bilen for å plugge inn/ut.
Foran til venstre er primært en fordel om en stå med nesa inn av praktiske årsaker, eksempelvis fordi man har for kort garasje og vil ha tilgang til bagasjerommet.

De fleste som har plass ønsker vel å stå mest mulig midtstilt sånn at man kan bruke alle dørene. Det er ikke så slitsomt å holde på på høyre side av bilen hvis man uansett nærmer seg bilen bakfra og kabelen henger der. Og hvem vil ikke heller ha god tilgang til bagasjerommet, hvis de må velge? Det er i alle fall der jeg setter handleposer, kofferter, ungenes sparkesykler ol. i det daglige, og jeg har, som Bjørn, ingen dør direkte inn i huset, men bruker porten.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

oivindg

Jeg har hatt trange garasjeplasser i mange år. Har stått såpass nær veggen med høyre side av bilen at det ville vært kronglete å plugge inn og ut kontakt på høyre side. Så for mitt bruksmønster er det en fordel at kontakten er på førersiden.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Øyvind.h

I trange eldre rekke-garasjer slik blant annet Bjørn har er det normalt begrenset plass både i bredde og lengde. De er ikke dimensjonert for moderne biler :)
I en perfekt verden har en god plass rundt hele bilen, men mange må plassere bilen hensiktsmessig fremfor sentrert.
Men - parkeringsplass, plass rundt, mulig plassering av ladeutstyr etc vil alt påvirke hvor en foretrekker å ha ladeporten. Så dette blir man uansett ikke enig om, fordi folk har forskjellig bruk og preferanser :D

ID3 og andre tyskere virker nå å standardisere på høyre bak. Skal en kjøre tysk fremover vil antakelig tilpasning av plassering av ladeutstyr til høyre bak være hensiktsmessig. Jeg er så heldig at jeg har full fleks både hjemme og på hytta, så jeg kan plugge i greit uansett hvor porten er. Førersiden synes jeg er enklest så jeg slipper å gå rundt bilen. Men jeg lever fint med alle plasseringer.
VW ID4 GTX 2023

02jan

Har selv ingen problemer med ladeport på høyre bak. Men ser problemstillingen med trang plass innerst i parkeringskjeller og «lang» elbil.

«Komisk»hvis det er Jeep Wrangler 2021 mod som viser hvor ladeporten skal stå.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

jkirkebo

Sitat fra: elektro på tor 29. okt 2020, kl. 09:11
Ok, skal ikke nekte på det. De kan ha byttet kabler for alt jeg vet. Mener bare å huske at du ikke skulle stå langt unna med Model S'en på Lillehammer før det ble knapt med kabel. Litt snø foran og skjevheter i rekka var nok.

De byttet alle stolpene og kablene når de oppgraderte til CCS der, så det er bra lengde på kablene nå.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Finnes en løsning for fremtiden, som gjør denne diskusjonen gammeldags. Svaret er trådløs induksjonslading. Funker på ladestasjon. Funker i garasjen eller på parkeringsplassen din, eller på parkeringsplassen i gata eller på parkeringsplassen på kjøpesenteret og hotellet. Slippe stolper man kan krasje i, knotet med hvilken vei man skal stå, og hvilken side den j..la ladeporten er. Kabel må bli nødløsningen.

https://www.youtube.com/watch?v=6qoHCMy-laA

EDIT: Glemte å si, tenk så fint å slippe kabler og stolper av rent estetiske årsaker også...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Ulempen induksjonslading er at det øker tapet med noen prosent. Ikke verdens undergang, og det utgjør nok ikke mer enn noen hundre kWh hvert år. Men det blir en kostnad. Og den bør antakelig holdes fri for snø og is gjennom varme for de som parkerte ute.
VW ID4 GTX 2023

RJK

Liten pris å betale for å slippe å tenke på hvordan man skal parkere for å få koblet til laderen. Forøvrig nevner videoen at det er minst like lite tap som ved kabel, til tider bedre og, så det er ikke veldig store tapet å se til.

I og med at det er magnetisme, og man visstnok kan asfaltere over, så ser jeg ikke at det behøver å bli store problemet med snø og is, med OK drenering. Men klart, det vil testing i vinterlandet kunne avdekke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tor 29. okt 2020, kl. 20:28
Ulempen induksjonslading er at det øker tapet med noen prosent. Ikke verdens undergang, og det utgjør nok ikke mer enn noen hundre kWh hvert år. Men det blir en kostnad. Og den bør antakelig holdes fri for snø og is gjennom varme for de som parkerte ute.
Witricity sier de har eliminert dette tapet.

https://witricity.com/

elektro

Sorry, bare kjapt innpå her med en ny(?) test av i VG+, betalingsmur altså, men de ga kort fortalt terningkast 6, signert mangeårig motor journalist Hanne Hattrem. Trakk frem god restverdi, ellers lite nytt, men altså mest positivt. https://www.vg.no/i/jd3laL

Electric cars in Norway

Her var det mye feil!

Dette må da være en mandagsbil han har fått utlevert?

Dette er hvertfall ikke god reklame på forsiden av VG nett med lenke til Tek.no og denne testen.

Overskrift:

Hjelp, jeg blir elbilist

... og ingenting virker.

27 OKT 2020 19:43

https://www.tek.no/nyheter/kommentar/i/zgG2z4/hjelp-jeg-blir-elbilist?utm_source=vgfront&utm_content=row-r10

Bjoris

Det blir jo litt feil å lage en slik artikkel basert på en bil, men VW fortjener litt pes på denne håndteringen så syns ikke synd i dem. De har bare en jobb å gjøre nå og det er å få orden på dette ved årskifte slik de har lovet og etter det bør det ikke være mye feil, litt må en forvente, men ikke sånn som nå.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA