Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på

Startet av TorS, lørdag 18. juli 2020, klokken 18:07

« forrige - neste »

TorS

Du stiller visker følsomheten på Auto med en "rulleknapp" på viskerhendelen. Dersom den visker litt for sjelden og du ønsker ett visk, men vil beholde Auto på, kan du ta denne knappen opp og ned en gang. Dersom du trykker helt ned for å få et enkelt visk slår du av Auto. Det er ikke mulig med ren intervall. Det er et savn når automatikken ikke henger helt med.

Nei, det er ikke mulig å vise soc i bilen. Her bør vi prøve å legge press på BMW alle sammen slik at det kommer i en senere oppdatering. i3 manglet dette i starten, men det kom i en senere oppdatering. Her kunne man få fram soc ved å trykke på knappen som veksler visningen i instrumentet. Instrumentet er såpass stort at det burde være mulig å finne plass til dette. Appen oppdaterer seg kun når du slår av bilen eller står til lading.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Øyvind.h

Kan man ikke se hvor bilen er i et kart når den er i bevegelse?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TorS

iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

daktari

Sitat fra: TorS på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:05
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:04
Kan man ikke se hvor bilen er i et kart når den er i bevegelse?
Nei.
Ja? Har man ikke et navi-kart som kortleseren kan zoome og scrolle rundt i når man kjører?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

BMW gir ikke ut telemetri via app/API når bilen er i bevegelse, sannsynligvis av personvernhensyn. Bilen (i alle fall i3) sender riktignok posisjon til BMW med jevne mellomrom når du kjører, men denne er ikke (lett) tilgjengelig for deg som bruker (annet enn på bilens egen skjerm).

For mer detaljert overvåkning av batteritilstand må nok OBD-porten tas i bruk. Jeg er beta-tester på en ny app "BMW EV" fra en tredjepart, som gir veldig mye detaljert informasjon om batteriet på i3. Den er ikke prøvd mot iX3 ennå, men når forhandlerne i Oslo-området åpner opp igjen, tar jeg nok en tur innom for å se om det virker også på iX3.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sjokosaus

Skal være en form for SoC nederst til venstre
Liker elbiler

TorS

Sitat fra: Sjokosaus på lørdag 27. mars 2021, klokken 17:18
Skal være en form for SoC nederst til venstre
Det er ønskelig å se nøyaktig soc i %. Den du henviser til blir litt for unøyaktig. Det er en større visning av det samme når bilen lader, men den viser heller ikke nøyaktig %. Det blir litt primitivt å telle streker / "barer".
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Sjokosaus

Sitat fra: TorS på lørdag 27. mars 2021, klokken 17:30
Sitat fra: Sjokosaus på lørdag 27. mars 2021, klokken 17:18
Skal være en form for SoC nederst til venstre
Det er ønskelig å se nøyaktig soc i %. Den du henviser til blir litt for unøyaktig. Det er en større visning av det samme når bilen lader, men den viser heller ikke nøyaktig %. Det blir litt primitivt å telle streker / "barer".
Sant nok, men å kunne se 5% (hver strek er 10% men går er enkelt å se når pilen er mellom to streker) intervall er bedre en ingenting :)
Liker elbiler

bobakka

Sitat fra: Orbit på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:19
For mer detaljert overvåkning av batteritilstand må nok OBD-porten tas i bruk. Jeg er beta-tester på en ny app "BMW EV" fra en tredjepart, som gir veldig mye detaljert informasjon om batteriet på i3. Den er ikke prøvd mot iX3 ennå, men når forhandlerne i Oslo-området åpner opp igjen, tar jeg nok en tur innom for å se om det virker også på iX3.
Håper den virker mot iX3 og at den kan kjøre på gamle iPad'er :-) Jeg brukte en Samsung Pad på min iMiev og ble helt avhengig av SoC og batterispenning (samt sjekke tempen) når jeg kjørte da instrumenteringen var altfor dårlig i forhold til den korte rekkevidden den hadde. På iX3 skulle jeg gjerne hatt SoC, samt batteri-spenning og variasjon og temperatur.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Orbit

Du får disse dataene (og mer til) på i3, og utvikler har planer om å også støtte andre elbiler fra BMW (men mangler biler å teste mot inntil videre).

Dersom du har en Android-enhet (ref Samsung), er Electrified ute offentlig med en tilvarende løsning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Unified86

#70
Sitat fra: bobakka på lørdag 27. mars 2021, klokken 09:44
- Hjulboltene ser standard ut. Jeg mente at de skulle være "tyverisikre" med egne spor.
Bmw kan ordne spesialhjulbolt om du ønsker det, men er ikke et must ettersom det er alarmen som har jobben om å holde tyvene unna, det gjelder også hjulene 👍 (Alarmen står nærmere beskrevet i manualen)
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

moonbuggy

#71
Noen som har litt spesialisert info om batteriet i ix3?
Det mest detaljerte jeg har sett er i denne artikkelen fra pushevs som er relativt gammel:
https://pushevs.com/2020/07/15/bmw-ix3-gets-a-ncm-811-battery-from-catl/[url]]]https://pushevs.com/2020/07/15/bmw-ix3-gets-a-ncm-811-battery-from-catl/[url][/url]
Batteri fra CATL, med batteriet arrangert i 94*2 celler.
I utgangspunktet betyr det litt lavere batterispenning enn i i3 med 96 celler i kjeden. Ladet til 100% ligger batteriet i i3 litt på 401-402 Volt. ix3 vil tilsvarende ligge på 393-394V, men kanskje struper man ladingen litt før i ix3?
Det vil være sannsynlig, fordi CATL hadde problemer med sine NCM811 batterier i fjor etter flere bilbranner i Kina. NCM811 krever bedre styring enn f.eks. NCM batteriene i i3, så BMW legger seg sikkert godt innenfor marginene, med lavere topplading...

Avio

Hvordan tar man av plast dekslene på vinterfelgene, så de blir helt sorte?

På forhånd takk:)

Hallgrim86

Sitat fra: Orbit på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:19
BMW gir ikke ut telemetri via app/API når bilen er i bevegelse, sannsynligvis av personvernhensyn. Bilen (i alle fall i3) sender riktignok posisjon til BMW med jevne mellomrom når du kjører, men denne er ikke (lett) tilgjengelig for deg som bruker (annet enn på bilens egen skjerm).

For mer detaljert overvåkning av batteritilstand må nok OBD-porten tas i bruk. Jeg er beta-tester på en ny app "BMW EV" fra en tredjepart, som gir veldig mye detaljert informasjon om batteriet på i3. Den er ikke prøvd mot iX3 ennå, men når forhandlerne i Oslo-området åpner opp igjen, tar jeg nok en tur innom for å se om det virker også på iX3.

Bilen sender telemetri? Jeg kan følge bilen min på vei hjem med appen. Oppdaterer jeg får jeg eksakt posisjon, selv i fart.  Bilen er på tur nå, funker det. Mulig jeg misforsto hva du mente her.

Batteriprosent? Si battery status
Ambient belysningsinstillingee? Si det, ambient light settings

Talefunksjonen bruker jeg faktisk litt i denne bilen.


Ansjosfilet

Er det noen som vet forskjellen på mode 3 kabelen som følger med bilen, og den til 700,- i utstyrslisten?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA