Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW iX3 => Emne startet av: TorS på lørdag 18. juli 2020, klokken 18:07

Tittel: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorSlørdag 18. juli 2020, klokken 18:07
Noen som vet om iX3 kan lade på 3 fase IT nett?

(https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937-Informasjon-om-3-fase-lading-p%C3%A5-IT-nett)
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: RJKsøndag 19. juli 2020, klokken 02:17
Sitat fra: TorS på lørdag 18. juli 2020, klokken 18:07
Noen som vet om iX3 kan lade på 3 fase IT nett?

(https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937-Informasjon-om-3-fase-lading-p%C3%A5-IT-nett)

Bilen støtter 11 kw effekt på hjemmelading/AC-lading, og det krever så vidt jeg kjenner til 3-fase 230V for å få til, alternativt 400V 3-fase, som hadde gitt 22 kW om ombordladeren kunne tatt i mot så mye.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Trond.msøndag 19. juli 2020, klokken 10:41
Tipper at det blir som i3. Du får 11 kW ved 400V 16A.
Med IT nett 230V kan du lade med 32A - 1 fase 7,4 kW.

i3 støtter ikke 3-fas IT nett. Zaptec skriver følgende:

«Vær oppmerksom på at hvis 3-fase lading er aktivert så kan enkelte bilmodeller lade saktere enn normalt. BMW i3 kan f.eks. lade ved 16A istedet for 32A om 3-fase lading er aktivert på IT-nett»
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: RJKsøndag 19. juli 2020, klokken 11:12
Sitat fra: TM på søndag 19. juli 2020, klokken 10:41
Tipper at det blir som i3. Du får 11 kW ved 400V 16A.
Med IT nett 230V kan du lade med 32A - 1 fase 7,4 kW.

i3 støtter ikke 3-fas IT nett. Zaptec skriver følgende:

«Vær oppmerksom på at hvis 3-fase lading er aktivert så kan enkelte bilmodeller lade saktere enn normalt. BMW i3 kan f.eks. lade ved 16A istedet for 32A om 3-fase lading er aktivert på IT-nett»

Dette kan tyde på at jeg hadde rett. Dog, om dette kun fungerer på 230V TN-nettverk eller og på IT-nett, det skal jeg ikke svare på.

"Charging time for 100% charge 7.5 h at 11 kW (16 A / 230 V, three-phase AC, Wallbox)"

Sitert fra vedlagt pdf om tekniske detaljer på denne artikkelen/pressemeldingen:

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0310696EN/the-first-ever-bmw-ix3
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Trond.msøndag 19. juli 2020, klokken 12:25
Jeg er ikke elektriker, men hvordan skulle 230V 16A gi 11 kW ?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Jambosøndag 19. juli 2020, klokken 12:27
Sitat fra: TM på søndag 19. juli 2020, klokken 12:25
Jeg er ikke elektriker, men hvordan skulle 230V 16A gi 11 kW ?
Trefase, altså 3x16A.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Radialsøndag 19. juli 2020, klokken 12:31
16a 3-fas på 230v er 6,3kw.
32A derimot, da har du 12,7kw..eller 11kw som det i praksis blir.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Jambosøndag 19. juli 2020, klokken 12:37
Sitat fra: Radial på søndag 19. juli 2020, klokken 12:31
16a 3-fas på 230v er 6,3kw.
32A derimot, da har du 12,7kw..eller 11kw som det i praksis blir.
16A 3-fase på et 400V TN-anlegg (som er normen de fleste steder i Europa og i nye anlegg i Norge) gir tre faser med 230V hver. 230V*16A*3=11,04kW.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: turfsurfsøndag 19. juli 2020, klokken 12:38
Sitat fra: TM på søndag 19. juli 2020, klokken 12:25
Jeg er ikke elektriker, men hvordan skulle 230V 16A gi 11 kW ?
På 400V 3fas TN nett lader bilene på 230V mellom den enkelte faseleder og N. Altså 230V*16A*3 som gir ca 11kW.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Radialsøndag 19. juli 2020, klokken 13:25
Sitat fra: Jambo på søndag 19. juli 2020, klokken 12:37
Sitat fra: Radial på søndag 19. juli 2020, klokken 12:31
16a 3-fas på 230v er 6,3kw.
32A derimot, da har du 12,7kw..eller 11kw som det i praksis blir.
16A 3-fase på et 400V TN-anlegg (som er normen de fleste steder i Europa og i nye anlegg i Norge) gir tre faser med 230V hver. 230V*16A*3=11,04kW.

Selvfølgelig...de bruker jo N lederen :+1:
Merkelig å skrive det, kan jo absolutt misforstås.
Man må jo ha 400v anlegg for å få dette til
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Trond.msøndag 19. juli 2020, klokken 13:44
Sitat fra: turfsurf på søndag 19. juli 2020, klokken 12:38
Sitat fra: TM på søndag 19. juli 2020, klokken 12:25
Jeg er ikke elektriker, men hvordan skulle 230V 16A gi 11 kW ?
På 400V 3fas TN nett lader bilene på 230V mellom den enkelte faseleder og N. Altså 230V*16A*3 som gir ca 11kW.
Det vet jeg, men påstanden var vel at 16A 3-fas IT nett skulle gi 11 kW 😏.
Men det er jo ikke første gang at pressemeldinger inneholder opplysninger som er egnet til å misforstå.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorSsøndag 19. juli 2020, klokken 14:01
For å få 11 kW på 3 fase IT-nett trenger man i underkant av 28A. Det er ikke så mye mindre enn 32A, men fordelen med 3 fase er at belastningen blir bedre balansert. Jeg har tidligere lest at noen nettselskaper har krav om veldig lite (16A?) strømtrekk på 1-fase laster.

TN-nett: 3 x 230V x 16A = 11.040W

IT-nett: 11.040W / (230V x Rot(3)) = 27,7A
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Trond.msøndag 19. juli 2020, klokken 14:58
Men det støtter vel ikke laderen i iX3, så den eneste muligheten til å lade med 11 kW er TN nett 400V 16A ?

Nå har jeg aldri hatt behov for hurtig hjemmelading. 1-fas 16A holder lenge for mitt behov...og for de fleste antar jeg. Det gir jo over 15 mil hver natt i løpet av 10 timer.  Kjører man batteriet nesten tomt hver dag er det naturligvis viktig med rask lading.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: turfsurfsøndag 19. juli 2020, klokken 16:46
Sitat fra: TM på søndag 19. juli 2020, klokken 13:44
Det vet jeg, men påstanden var vel at 16A 3-fas IT nett skulle gi 11 kW .

Hvor ble det påstått det? Jeg ser bare det står at den lader med 11kW på 230V/16A trefas som jo er korrekt.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Trond.msøndag 19. juli 2020, klokken 18:03
Mulig jeg misforstod @RJK. Men det er vel endelig avklart at man må ha 400V TN nett for å kunne lade med 11 kW.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: RJKsøndag 19. juli 2020, klokken 18:53
Sitat fra: TM på søndag 19. juli 2020, klokken 18:03
Mulig jeg misforstod @RJK. Men det er vel endelig avklart at man må ha 400V TN nett for å kunne lade med 11 kW.

Ja, akkurat det, var absolutt ikke noen påstand fra min side. Jeg kopierte infoen fra det linkede dokumentet, som blandet inn 16V. Min påstand var kun at den klarer 11 kW via 230V 3-fase. Så tok jeg et lite forbehold vedrørende IT-nett.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 19. juli 2020, klokken 18:55
Og på 11kW snakker vi ikke 230V trefas, men 400V trefas.

Legger en opp 230V trefas og forventer 11kW blir en skuffet :)
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: RJKsøndag 19. juli 2020, klokken 19:00
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. juli 2020, klokken 18:55
Og på 11kW snakker vi ikke 230V trefas, men 400V trefas.

Legger en opp 230V trefas og forventer 11kW blir en skuffet :)

28/32A 3-fase på 230V IT-nett vises det jo til at gir 11 kW, og det samme med 16A 230V 3-fase på TN gir også 11 kW.

Spørsmålet er hva bilen takler på IT, feiler den eller gir den bare 1-fase. Det er spørsmålet
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 19. juli 2020, klokken 19:37
Ja skal du ha 11kW på 230V trefas må du opp på 28A.
11kW ved 16A er kun 400V trefas.

Mulig Model 3 støtter 230V trefas, men ytterst få biler som gjør det.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: turfsurfsøndag 19. juli 2020, klokken 19:58
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. juli 2020, klokken 19:37
Ja skal du ha 11kW på 230V trefas må du opp på 28A.
11kW ved 16A er kun 400V trefas.
Dette er semantikk, men ingen biler lader med 400v, men 230V på trefas. Det er mye mere korrekt å snakke om IT vs TN nett, enn å blande inn 400V.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 19. juli 2020, klokken 20:06
Kall det gjerne semantikk, men i praksis snakker en om 400v trefas og 230v trefas når en skal lade elbil.
Jeg har foreløpig ikke vært borti en bilprodusent eller ladeleverandør som kaller det 230v trefas når det er snakk om 400v trefas. Nettopp for å unngå misforståelser som dukker opp i denne tråden.
400x1,73x16=11kW.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorSsøndag 19. juli 2020, klokken 20:19
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. juli 2020, klokken 19:37
Mulig Model 3 støtter 230V trefas, men ytterst få biler som gjør det.

Jeg må si at jeg ble overrasket over hvor mange merker som nå støtter 3 fase IT lading:

https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937-Informasjon-om-3-fase-lading-p%C3%A5-IT-nett
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: geearsøndag 19. juli 2020, klokken 21:39
Sitat fra: TorS på søndag 19. juli 2020, klokken 20:19
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. juli 2020, klokken 19:37
Mulig Model 3 støtter 230V trefas, men ytterst få biler som gjør det.

Jeg må si at jeg ble overrasket over hvor mange merker som nå støtter 3 fase IT lading:

https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937-Informasjon-om-3-fase-lading-p%C3%A5-IT-nett
Av bilene listet opp er det vel kun Model 3 som faktisk fullt ut støtter tre faser på IT-nett. De andre henter strøm fra alle tre faselederne, men bruker den ene faselederen som fellesleder (N), så det er mer "2-fas"...
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: JorgenMtirsdag 11. august 2020, klokken 17:54
Tenkte å "kose" meg med iX3-konfiguratoren på bmw.no

Skulle det ikke være 3 utstyrsvarianter?
Ser kun Charged og Charged Plus. Hva med Fully Charged?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Jallatirsdag 11. august 2020, klokken 18:59
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 11. august 2020, klokken 17:54
Tenkte å "kose" meg med iX3-konfiguratoren på bmw.no

Skulle det ikke være 3 utstyrsvarianter?
Ser kun Charged og Charged Plus. Hva med Fully Charged?
Du trenger ikke besøke optiker - øyene dine er helt fine.  :)
Av en eller annen grunn så har den ikke kommet i konfigurator enda, men tar du utgangspunkt i Charged Plus, og legger til følgende så er du der: Tilhengerfeste, mørkt taktrekk, bortfall av blå eksteriørdetaljer, mørke ruter og «Shadowline»
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: bobakkalørdag 26. september 2020, klokken 12:51
Noen som vet hva "WiFi Hotspot" betyr i utstyrslista?
Er dette noe som man må abonnere på, kan man bruke sitt eget SIM kort eller er det gratis?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: JorgenMlørdag 26. september 2020, klokken 14:04
Fra bmw.no:

Med WiFi-hotspot har du rask nettilgang med LTE-hastighet (avhenger av det tilgjengelige nettverket) i bilen. Du og passasjerene dine kan være på nett med inntil ti enheter, uten å bruke mobildata fra mobilabonnementet ditt. Den passordbeskyttede høyhastighetsforbindelsen opprettes gjennom SIM-kortet som er montert i din BMW, og takantennen. Det sikrer rask, sikker og stabil dataoverføring i hele Europa. Dermed kan du strømme videoer, laste ned bilder og spille nettspill. For å kunne bruke WiFi-hotspot må du være ConnectedDrive-bruker og opprette en gratis Hotspot Drive-konto hos vår partner, Deutsche Telekom AG.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: RJKlørdag 26. september 2020, klokken 16:03
Sitat fra: bobakka på lørdag 26. september 2020, klokken 12:51
Noen som vet hva "WiFi Hotspot" betyr i utstyrslista?
Er dette noe som man må abonnere på, kan man bruke sitt eget SIM kort eller er det gratis?


Stortsett enhver mobil kan dele bredbåndstilknytningen sin ved å opprette ett Wifi HotSpot. Men når det snakkes om at bilen har muligheten for Wifi HotSpot, så betyr altså det at bilen har funksjon for å dele nettverket fra sitt innebygde mobile modem, som vel for de fleste biler betyr fra 4G, enten man bruker eget sim i bilen eller innebygget eSIM.


Det JorgenM snakker om, er altså deling av mobilt bredbånd fra bilen, ikke fra din private mobil.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: bobakkalørdag 26. september 2020, klokken 19:47
Sitat fra: JorgenM på lørdag 26. september 2020, klokken 14:04
Fra bmw.no:
For å kunne bruke WiFi-hotspot må du være ConnectedDrive-bruker og opprette en gratis Hotspot Drive-konto hos vår partner, Deutsche Telekom AG.[/i]

Det kan virke som en ConnectedDrive bruker så har man gratis data via WiFi hotspot så lenge man bruker eller er i nærheten bilen. Stemmer det?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: JorgenMlørdag 26. september 2020, klokken 19:57
Ser på hotspotdrive.com at det som er GRATIS kun er selve registreringen :-1:

Ellers er prisen 59.-/mnd for 1GB og 149,-/mnd for 5GB.
Men jeg ser ikke NORGE i den land-lista...?

https://www.bmw.hotspotdrive.com/#/infos/product/productcontracts
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: bobakkasøndag 27. september 2020, klokken 18:33
Sitat fra: JorgenM på lørdag 26. september 2020, klokken 19:57
Ser på hotspotdrive.com at det som er GRATIS kun er selve registreringen :-1:

Ja, da e det bedre med sitt eget hotspot. 5 GB går jo også rimelig raskt ved å streame film.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: 1317142119mandag 23. november 2020, klokken 14:50
Ikke direkte relatert til iX3, men til nye BMWer generelt.

Hvorfor er det ikke lov med Remote 3D i BMW pga personvern, når Tesla får snikfilme alt og alle?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: JorgenMmandag 23. november 2020, klokken 15:59
Fordi man på Tesla ikke har mulighet til å følge med i sanntid?

Nei, aner ikke jeg :)
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: StormFurbymandag 23. november 2020, klokken 16:07
I følge BMW må du inn i kjøretøyet og gi tillatelse til Remote 3D, kanskje derfor det ser ut til å ikke fungere?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: 1317142119mandag 23. november 2020, klokken 16:28
Det leveres ikke i det hele tatt i Norge, i følge denne artikkelen i Broom. Men det er en kjekk funksjonalitet jeg gjerne skulle hatt.

https://www.tv2.no/broom/11784046/
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: 1317142119mandag 23. november 2020, klokken 17:38
Får man "ambient air package til iX3 også?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: StormFurbymandag 23. november 2020, klokken 19:25
ikke en del av tilgjengelig utstyr nei. blir nok en wünderbaum istedet
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: bobakkatirsdag 24. november 2020, klokken 08:14
Sitat fra: 1317142119 på mandag 23. november 2020, klokken 14:50
Ikke direkte relatert til iX3, men til nye BMWer generelt.

Hvorfor er det ikke lov med Remote 3D i BMW pga personvern, når Tesla får snikfilme alt og alle?
Jeg syns det er et veldig godt spørsmål som jeg også har lurt på.

Slik jeg har forstått det så signerer du på når du overtar en Tesla at de har full tilgang til alle kameraene og kan sende opptak til USA for nærmere prosessering når de ønsker (eller etter at algoritmene som ligger i systemene har bestemt seg for det). Det blir som Microsoft eller Apple hvor de eier programmene og dataen, mens du allernådigst får bruke det, men må finne deg i å bli overvåket (ref helseapp'en til Apple som ble brukt som bevismateriale i en nylig rettssak)

Jeg forstår heller ikke at med denne avtalen og kameraene så bryter vel Tesla flere lover i Norge, bla at du ikke skal overvåke offentlig rom uten tillatelse, og de kommer unna til det. Eller har de sikret seg på en eller annen måte?

Jeg har ofte lurt på hvorfor de andre bilprodusentene ikke følger etter? Er det fordi de ønsker at Tesla skal brøyte vei? At de har en helt annen filosofi? At de ikke har teknologien på plass? Eller fordi de tror konstant overvåkning er funksjonalitet bare en liten del av bilkjøperne ønsker?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Ansjosfiletsøndag 14. februar 2021, klokken 12:14
Helt til høyre i instrumentpanelet til iX3 er det en temperaturmåler. Noen som vet hva denne måler?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Trond.msøndag 14. februar 2021, klokken 13:08
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 14. februar 2021, klokken 12:14
Helt til høyre i instrumentpanelet til iX3 er det en temperaturmåler. Noen som vet hva denne måler?
Mener noen skrev at det var motortemperatur. Men det kan være en kombinasjon av motor og batteri. Ser i instruksjonboken at det er temperatur på drivsystem, hva de legger i det. Men det er kanskje det du lurer på 😏
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Ansjosfiletsøndag 14. februar 2021, klokken 17:31
Takk for info! Den gir vel da kanskje en indikasjon på når man får god effekt på hurtigladingen.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Trond.msøndag 14. februar 2021, klokken 18:49
Da vil jeg tro. Mercedes har noe liknende, men litt mindre tydelig indikator som de kaller Max Power. Personlig hadde jeg foretrukket batteritemperatur som Taycan har.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: bobakkamandag 15. februar 2021, klokken 17:36
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 14. februar 2021, klokken 17:31
Den gir vel da kanskje en indikasjon på når man får god effekt på hurtigladingen.
Hvis det er "hurtigladeeffektsindikator" kombinert på en smart måte med "makseffektuttaksindikator" sammen med en "overopphetingsindikator" så har virkelig BMW lagd et smart instrument. Vi får prøve den ut :-)
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorStorsdag 25. mars 2021, klokken 22:51
Det er et lite blått lys i "konsollet" i taket som er litt plagsomt ved kjøring i mørket. Noen andre som ser dette, eller er det kun min bil?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Nodlandtorsdag 25. mars 2021, klokken 23:25
Ikke taklys du har skrudd på ved uhell mon tro ? :p
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorStorsdag 25. mars 2021, klokken 23:38
Jeg fant svaret. Det var stemningslys som var satt til elbil blått. Det ble alt for intenst. Når jeg fikk endret til orange ser det mye bedre ut.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: bobakkafredag 26. mars 2021, klokken 11:00
Sitat fra: TorS på torsdag 25. mars 2021, klokken 23:38
Jeg fant svaret. Det var stemningslys som var satt til elbil blått. Det ble alt for intenst. Når jeg fikk endret til orange ser det mye bedre ut.
Hvor endret du det? Det blir mye å sette seg inn i og leke med- iX3 er jo også en datamaskin på hjul :-)
Jeg fant ikke ut av det med å aktivere nøkkelkortet.
Ser også jeg trenger en nyere iPhone for å bruke den som "nøkkel".
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: bobakkafredag 26. mars 2021, klokken 11:06
Sitat fra: bobakka på tirsdag 24. november 2020, klokken 08:14
Sitat fra: 1317142119 på mandag 23. november 2020, klokken 14:50
Ikke direkte relatert til iX3, men til nye BMWer generelt.

Hvorfor er det ikke lov med Remote 3D i BMW pga personvern, når Tesla får snikfilme alt og alle?
Slik jeg har forstått det så signerer du på når du overtar en Tesla at de har full tilgang til alle kameraene og kan sende opptak til USA for nærmere prosessering når de ønsker (eller etter at algoritmene som ligger i systemene har bestemt seg for det).
Kinesiske myndigheter er bekymret for spionasje fra Tesla's biler. Elon benekter selvfølgelig at bildene aldri har blitt brukt til spionasje.. BMW har en mye mer fornuftig tilnærming for samfunn og eiere, men mister selvfølgelig en del på at de ikke kan innhente bilder fra alle bilene som kjører rundt.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Øyvind.hfredag 26. mars 2021, klokken 11:31
Jeg tok med dashcam-funksjonen, men ser at det uansett blir 2-kanals dashcam montert da den ikke er god nok.
Om en må huske på å trykke på opptak når noe skjer, og den bare tar opp 20 sek frem/tilbake der og da, blir det veldig begrenset funksjonalitet og stor risiko for å ikke få med det som har skjedd.
For min del er parkeringsovervåkning viktigere enn dokumentasjon av hendelser ute i trafikken.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorSfredag 26. mars 2021, klokken 11:57
Sitat fra: bobakka på fredag 26. mars 2021, klokken 11:00
Hvor endret du det? Det blir mye å sette seg inn i og leke med- iX3 er jo også en datamaskin på hjul :-)
Fra manualen i "Driver's guide" på telefonen > Kjøretøyinformasjon > Betjening > Lys > Stemningslys > Velge fargeskjema:

1. "CAR", 2. "Innstillinger", 3. "Innvendig belysning", 4. "Farge", 5. Velg ønsket innstilling

Det tar nok litt tid før jeg har like god kontroll på iDrive 7 i iX3, som jeg hadde på den i første utgave av i3.

Lurer på om det er standard med "elbilblått" på stemningslysene i vanlig X3 ?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorSfredag 26. mars 2021, klokken 12:00
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. mars 2021, klokken 11:31
Jeg tok med dashcam-funksjonen, men ser at det uansett blir 2-kanals dashcam montert da den ikke er god nok.
Ditto. Tar gjerne imot tips om hvilket system du velger og hvordan det ble montert.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorSfredag 26. mars 2021, klokken 12:04
Det virker som det er "hull" i dørene på innsiden helt ute nederst. Metallet er ikke lukket. I min bil var det fullt av poleringsmasse. På framdørene er de større enn på bakdørene. Andre som har dette ? "Standard" på X3 ?

Jeg har spurt selger, men ikke fått svar enda. (Han skulle levere ut en iX3 til i dag.)
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Øyvind.hfredag 26. mars 2021, klokken 12:18
Sitat fra: TorS på fredag 26. mars 2021, klokken 12:00
Ditto. Tar gjerne imot tips om hvilket system du velger og hvordan det ble montert.
Løsning blir nok den samme som i dag - Blackvue 750 2-kanals. Installasjon i EQC`en brukte jeg kanskje 1-1,5 time på. Tipper det blir noe i samme retning i IX3`en. Men jeg må se hvor sikringsboks sitter, om ODB2 gir permanent strøm eller bare midlertidig som i EQC`en og hvor det er enklest å trekke kablene.

Om det er like lett som i EQC festes kamera øverst i frontruta, strømkabel dras langs taktrekket, ned A-stolpe og til nærmeste sted det er permanent 12V. Signalkabel til bakre kamera dras ved å løsne gummipakning rundt for- og bakdør, trekkes rett bakover langs kanten i taket og deretter hentes ut i taket rett over bakluka. Den beste installasjonen får en til om en løsner kabelstrømpe mellom bil og bagasjeluke og trekker signalkabel igjennom der. Da kan kamera festes i ruta. Men - det er ikke alltid like lett å løsne denne strømpen, og med mindre en føler seg kapabel til å skjøte må det også være plass til å trekke igjennom kabelen med signalpluggen urørt.

I retrospekt skjønner jeg ikke hvorfor jeg gadd å ta med BMWs dashcam-funksjon. Bortkastede penger egentlig.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: daktarifredag 26. mars 2021, klokken 13:53
Sitat fra: TorS på fredag 26. mars 2021, klokken 12:04
Det virker som det er "hull" i dørene på innsiden helt ute nederst. Metallet er ikke lukket. I min bil var det fullt av poleringsmasse. På framdørene er de større enn på bakdørene. Andre som har dette ? "Standard" på X3 ?

Jeg har spurt selger, men ikke fått svar enda. (Han skulle levere ut en iX3 til i dag.)
Bilder? Dreneringshull må du ha, det lekker alltid vann inn fra vinduet på innsiden av døren, og det må ut igjen et sted.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorSfredag 26. mars 2021, klokken 14:12
Sitat fra: daktari på fredag 26. mars 2021, klokken 13:53
Bilder? Dreneringshull må du ha, det lekker alltid vann inn fra vinduet på innsiden av døren, og det må ut igjen et sted.
Du har garantert rett. Har ikke tenkt på det før. Ikke helt lurt å fylle det med poleringsmasse da. Får rense ut av hullene.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorSfredag 26. mars 2021, klokken 18:09
Det er mulig å sette et mål for lading. Det står i manualen at for DC hurtiglading anbefales 80%. Jeg antar dette er for å få en fornuftig avslutning av ladingen når ladehastigheten har avtatt betydelig (< 50kW). Siden det dessverre ikke er mulig å se noen eksakt soc, kan det være en mulighet å bruke dette om man ønsker å avslutte på en bestemt soc. Om jeg husker rett kan det se ut fra diverse ladekurver at ca. 77% (faller fra 60kW til 48kW) er tingen på langtur.

Det er jo følgelig mulig å sette en lavere mål for den daglige ladingen hjemme. Jeg finner ikke noe umiddelbart i manualen vedr. den daglige AC ladingen og anbefalt mål for denne. Bilen har såpass rekkevidde at daglig mål kan settes forholdsvis lavt, feks. 70% eller lavere, uten problem for oss. Spørsmålet er om det er noe poeng å gjøre dette for å bevare batterikapasitet?

BMW har vel god kontroll på dette og erfaring fra i3 så de har vel satt av nok buffer til at lading til 100% i det daglige er uproblematisk. (For i3 var det jo anbefalt å sette den til lading så snart det var mulig og la den stå tilkoblet.)

Noen tips / råd i denne saken?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: z4rdfredag 26. mars 2021, klokken 19:39
Fra et teknisk perspektiv så kommer du ikke unna at mellom 40-60% er det optimale området å oppbevare Li-Ion-batterier over tid :) Spiller ingen rolle om det er BMW, Audi, Tesla eller Renault (osv).

Om det vil være betydelig og en merkbar forskjell etter 2 år med dårlige "ladevaner" vs. gode? Neppe. Etter 5 år? Ja, trolig nok til at det kan få praktisk betydning i form av noen km. 

På min TM3 lader jeg til 60% i det daglige. Det gir meg ca. 30 mil rekkevidde, som er mer enn nok for mitt bruk. Etter 1 år og 17000km viser 100% like mange km som da bilen var ny. Dette er enkelt å gjøre og "koster" meg ingenting.

Hvis du har behov for 90% range så lad til 90% daglig og bruk bilen. Samme med 100%. Men å lade helt opp og deretter å la den stå ubrukt er ikke gunstig i lengden. Som sagt, lader du til 100% og deretter bruker bilen innen "kort" tid, så er det uproblematisk. Mitt endelige råd er: Bruk bilen etter ditt behov :)
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorSfredag 26. mars 2021, klokken 20:40
Tusen takk for svar. Nå fant jeg også at det står i menyen 80% anbefalt for daglig lading, 100% for langtur. Kan vurdere å stille den enda noe lavere i det daglige.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: StormFurbyfredag 26. mars 2021, klokken 23:19
Sitat fra: TorS på fredag 26. mars 2021, klokken 18:09
Siden det dessverre ikke er mulig å se noen eksakt soc, kan det være en mulighet å bruke dette om man ønsker å avslutte på en bestemt soc.

Når du er koblet til en hurtiglader vil du kunne se SoC i prosent på laderen. Ellers skal man vel også kunne se SoC i prosent i BMW-appen, ikke den enkleste løsningen men i alle fall en mulighet til de forhåpentligvis får på plass prosentvisning i bilen også.

Ha i bakhodet at ladekurver er veldig dynamiske ting, selv om man kan ta utgangspunkt i ca 80% er det mange faktorer som gjør at man kanskje noen ganger bør avbryte på 60 og andre ganger kan fortsette til 85. Poenget, følg med på ladingen mens den foregår, så slipper du å få en kjip overraskelse i form av at bilen bare er på 55% når den burde ha kommet til 75.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: bobakkalørdag 27. mars 2021, klokken 09:44
Etter at jeg fikk bilen og hadde den på en god kjøretur i går lurer jeg også på noen ting:
- Intervall på vindusvisker? Jeg fikk den på Auto, men syns den visket litt mye da - fant ikke intervallfunksjon
- Er det mulig å vise SoC? Jeg prøvde via ConnnectedApp'en  - men den viste samme % i en halvtime - så åpenbart ikke oppdatert kontinuerlig. Under lading ser SoC ut til å være korrekt
- Hjulboltene ser standard ut. Jeg mente at de skulle være "tyverisikre" med egne spor
Veldig fornøyd med at ventetiden er over og at jeg kan glede meg over min iX3 som innfrir forventningene :-)
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorSlørdag 27. mars 2021, klokken 10:21
Du stiller visker følsomheten på Auto med en "rulleknapp" på viskerhendelen. Dersom den visker litt for sjelden og du ønsker ett visk, men vil beholde Auto på, kan du ta denne knappen opp og ned en gang. Dersom du trykker helt ned for å få et enkelt visk slår du av Auto. Det er ikke mulig med ren intervall. Det er et savn når automatikken ikke henger helt med.

Nei, det er ikke mulig å vise soc i bilen. Her bør vi prøve å legge press på BMW alle sammen slik at det kommer i en senere oppdatering. i3 manglet dette i starten, men det kom i en senere oppdatering. Her kunne man få fram soc ved å trykke på knappen som veksler visningen i instrumentet. Instrumentet er såpass stort at det burde være mulig å finne plass til dette. Appen oppdaterer seg kun når du slår av bilen eller står til lading.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 27. mars 2021, klokken 11:04
Kan man ikke se hvor bilen er i et kart når den er i bevegelse?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorSlørdag 27. mars 2021, klokken 11:05
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:04
Kan man ikke se hvor bilen er i et kart når den er i bevegelse?
Nei.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: daktarilørdag 27. mars 2021, klokken 11:15
Sitat fra: TorS på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:05
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:04
Kan man ikke se hvor bilen er i et kart når den er i bevegelse?
Nei.
Ja? Har man ikke et navi-kart som kortleseren kan zoome og scrolle rundt i når man kjører?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Orbitlørdag 27. mars 2021, klokken 11:19
BMW gir ikke ut telemetri via app/API når bilen er i bevegelse, sannsynligvis av personvernhensyn. Bilen (i alle fall i3) sender riktignok posisjon til BMW med jevne mellomrom når du kjører, men denne er ikke (lett) tilgjengelig for deg som bruker (annet enn på bilens egen skjerm).

For mer detaljert overvåkning av batteritilstand må nok OBD-porten tas i bruk. Jeg er beta-tester på en ny app "BMW EV" fra en tredjepart, som gir veldig mye detaljert informasjon om batteriet på i3. Den er ikke prøvd mot iX3 ennå, men når forhandlerne i Oslo-området åpner opp igjen, tar jeg nok en tur innom for å se om det virker også på iX3.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Sjokosauslørdag 27. mars 2021, klokken 17:18
Skal være en form for SoC nederst til venstre (https://mediacloud.carbuyer.co.uk/image/private/s--jaHRoMYO--/f_auto,t_content-image-full-desktop@1/v1604413368/carbuyer/2020/11/BMW%20iX3%20SUV%20review%202020%20carbuyer-22.jpg)
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: TorSlørdag 27. mars 2021, klokken 17:30
Sitat fra: Sjokosaus på lørdag 27. mars 2021, klokken 17:18
Skal være en form for SoC nederst til venstre
Det er ønskelig å se nøyaktig soc i %. Den du henviser til blir litt for unøyaktig. Det er en større visning av det samme når bilen lader, men den viser heller ikke nøyaktig %. Det blir litt primitivt å telle streker / "barer".
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Sjokosauslørdag 27. mars 2021, klokken 18:05
Sitat fra: TorS på lørdag 27. mars 2021, klokken 17:30
Sitat fra: Sjokosaus på lørdag 27. mars 2021, klokken 17:18
Skal være en form for SoC nederst til venstre
Det er ønskelig å se nøyaktig soc i %. Den du henviser til blir litt for unøyaktig. Det er en større visning av det samme når bilen lader, men den viser heller ikke nøyaktig %. Det blir litt primitivt å telle streker / "barer".
Sant nok, men å kunne se 5% (hver strek er 10% men går er enkelt å se når pilen er mellom to streker) intervall er bedre en ingenting :)
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: bobakkalørdag 27. mars 2021, klokken 19:59
Sitat fra: Orbit på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:19
For mer detaljert overvåkning av batteritilstand må nok OBD-porten tas i bruk. Jeg er beta-tester på en ny app "BMW EV" fra en tredjepart, som gir veldig mye detaljert informasjon om batteriet på i3. Den er ikke prøvd mot iX3 ennå, men når forhandlerne i Oslo-området åpner opp igjen, tar jeg nok en tur innom for å se om det virker også på iX3.
Håper den virker mot iX3 og at den kan kjøre på gamle iPad'er :-) Jeg brukte en Samsung Pad på min iMiev og ble helt avhengig av SoC og batterispenning (samt sjekke tempen) når jeg kjørte da instrumenteringen var altfor dårlig i forhold til den korte rekkevidden den hadde. På iX3 skulle jeg gjerne hatt SoC, samt batteri-spenning og variasjon og temperatur.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Orbitlørdag 27. mars 2021, klokken 22:17
Du får disse dataene (og mer til) på i3, og utvikler har planer om å også støtte andre elbiler fra BMW (men mangler biler å teste mot inntil videre).

Dersom du har en Android-enhet (ref Samsung), er Electrified (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bremeier.ralf.electrified) ute offentlig med en tilvarende løsning.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Unified86søndag 28. mars 2021, klokken 13:34
Sitat fra: bobakka på lørdag 27. mars 2021, klokken 09:44
- Hjulboltene ser standard ut. Jeg mente at de skulle være "tyverisikre" med egne spor.
Bmw kan ordne spesialhjulbolt om du ønsker det, men er ikke et must ettersom det er alarmen som har jobben om å holde tyvene unna, det gjelder også hjulene 👍 (Alarmen står nærmere beskrevet i manualen)
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: moonbuggyfredag 25. juni 2021, klokken 12:49
Noen som har litt spesialisert info om batteriet i ix3?
Det mest detaljerte jeg har sett er i denne artikkelen fra pushevs som er relativt gammel:
https://pushevs.com/2020/07/15/bmw-ix3-gets-a-ncm-811-battery-from-catl/[url]]]https://pushevs.com/2020/07/15/bmw-ix3-gets-a-ncm-811-battery-from-catl/[url] (https://pushevs.com/2020/07/15/bmw-ix3-gets-a-ncm-811-battery-from-catl/%5Burl=http://)[/url]
Batteri fra CATL, med batteriet arrangert i 94*2 celler.
I utgangspunktet betyr det litt lavere batterispenning enn i i3 med 96 celler i kjeden. Ladet til 100% ligger batteriet i i3 litt på 401-402 Volt. ix3 vil tilsvarende ligge på 393-394V, men kanskje struper man ladingen litt før i ix3?
Det vil være sannsynlig, fordi CATL hadde problemer med sine NCM811 batterier i fjor etter flere bilbranner i Kina. NCM811 krever bedre styring enn f.eks. NCM batteriene i i3, så BMW legger seg sikkert godt innenfor marginene, med lavere topplading...
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Aviosøndag 23. januar 2022, klokken 19:43
Hvordan tar man av plast dekslene på vinterfelgene, så de blir helt sorte?

På forhånd takk:)
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Hallgrim86søndag 13. februar 2022, klokken 18:39
Sitat fra: Orbit på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:19
BMW gir ikke ut telemetri via app/API når bilen er i bevegelse, sannsynligvis av personvernhensyn. Bilen (i alle fall i3) sender riktignok posisjon til BMW med jevne mellomrom når du kjører, men denne er ikke (lett) tilgjengelig for deg som bruker (annet enn på bilens egen skjerm).

For mer detaljert overvåkning av batteritilstand må nok OBD-porten tas i bruk. Jeg er beta-tester på en ny app "BMW EV" fra en tredjepart, som gir veldig mye detaljert informasjon om batteriet på i3. Den er ikke prøvd mot iX3 ennå, men når forhandlerne i Oslo-området åpner opp igjen, tar jeg nok en tur innom for å se om det virker også på iX3.

Bilen sender telemetri? Jeg kan følge bilen min på vei hjem med appen. Oppdaterer jeg får jeg eksakt posisjon, selv i fart.  Bilen er på tur nå, funker det. Mulig jeg misforsto hva du mente her.

Batteriprosent? Si battery status
Ambient belysningsinstillingee? Si det, ambient light settings

Talefunksjonen bruker jeg faktisk litt i denne bilen.

Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Ansjosfiletmandag 20. juni 2022, klokken 17:17
Er det noen som vet forskjellen på mode 3 kabelen som følger med bilen, og den til 700,- i utstyrslisten?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: LMORmandag 20. juni 2022, klokken 18:34
Sitat fra: Ansjosfilet på mandag 20. juni 2022, klokken 17:17
Er det noen som vet forskjellen på mode 3 kabelen som følger med bilen, og den til 700,- i utstyrslisten?
Tipper det er den samme. Står 1x32A og 3x gir 11kW som er maks iX3 kan ta. Gir ikke helt mening hvis ikke alle fasene da klarer 32A
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Ansjosfiletlørdag 16. juli 2022, klokken 20:48
På den som fulgte med bilen står det 20A.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Anders.mlbkonsdag 10. august 2022, klokken 15:28
Videre spørsmål innenfor samme retning: Kan ikke finne noe sted på BMW appen hvor jeg kan lese ladehastigheten (KW) under lading. Viser bare prosent og rekkevidde.  Noen løsninger på dette ?
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: LMORonsdag 10. august 2022, klokken 18:13
Sitat fra: LMOR på mandag 20. juni 2022, klokken 18:34
Sitat fra: Ansjosfilet på mandag 20. juni 2022, klokken 17:17
Er det noen som vet forskjellen på mode 3 kabelen som følger med bilen, og den til 700,- i utstyrslisten?
Tipper det er den samme. Står 1x32A og 3x gir 11kW som er maks iX3 kan ta. Gir ikke helt mening hvis ikke alle fasene da klarer 32A
Etter å ha testet en del, tror jeg disse BMW kablene bare klarer 1(2) faser, og da på 32A.
For å få ut 11kW så må en kjøpe en annen kabel, beste totalt sett er da å kjøpe en 3x32A kabel.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Ansjosfiletsøndag 14. august 2022, klokken 20:41
Neida. Min lader med 11kw i garasjen med den medfølgende kabelen.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Ansjosfiletsøndag 14. august 2022, klokken 20:42
Sitat fra: Anders.mlbk på onsdag 10. august 2022, klokken 15:28
Videre spørsmål innenfor samme retning: Kan ikke finne noe sted på BMW appen hvor jeg kan lese ladehastigheten (KW) under lading. Viser bare prosent og rekkevidde.  Noen løsninger på dette ?

Dette er dessverre ikke mulig.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: RJKmandag 15. august 2022, klokken 00:54
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 14. august 2022, klokken 20:41
Neida. Min lader med 11kw i garasjen med den medfølgende kabelen.
Hvilken modell har du? Om jeg har oppfattet riktig, ble bilene i starten levert med 3-fase-kabel, men så ble dette erstattet med 1-fase, og så må folk kjøpe eller betale oppgradering til 3-fase.

Dog usikker på hvilke BMW-modeller dette gjaldt og fra når. Så mulig du fikk så tidlig at du fikk den dyrere kabelen, mens andre som har fått bil senere, har fått den tregere 1-fase-kabelen.

Med forbehold om at jeg har fått med meg feil info.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: LMORmandag 15. august 2022, klokken 07:12
Finner bare denne hos BMW, som er den samme jeg har fått på alle bilene jeg har hatt,
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: Hallgrim86mandag 15. august 2022, klokken 09:45
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 14. august 2022, klokken 20:41
Neida. Min lader med 11kw i garasjen med den medfølgende kabelen.

Det er mulig å få 11kw ut av 20a kabel om du har 400V anlegg vel? Mener jeg ladet 11kw på hytta med iX3en - originalkabel.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: turfsurfmandag 15. august 2022, klokken 09:46
Sitat fra: LMOR på mandag 15. august 2022, klokken 07:12
Finner bare denne hos BMW, som er den samme jeg har fått på alle bilene jeg har hatt,
Dette er jo enfas kabel. Med vår 2019 i3 fulgte det med trefas 32A.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: LMORmandag 15. august 2022, klokken 11:23
Nettopp, det er poenget.
De selger ikke 3-fas kabel lengre, og bilene leveres med 1-fas.
Jeg så det ikke før nå at jeg så at jeg hadde fått en 1-fas kabel og ladet med 1x32 i stedet for 3x16A.
Men godt mulig dette skyldes en global mangel på kabler, og at noen heldige får 3 fase kabel.
Tittel: Sv: Ting jeg lurer på
Skrevet av: RJKmandag 15. august 2022, klokken 14:22
Sitat fra: turfsurf på mandag 15. august 2022, klokken 09:46
Sitat fra: LMOR på mandag 15. august 2022, klokken 07:12
Finner bare denne hos BMW, som er den samme jeg har fått på alle bilene jeg har hatt,
Dette er jo enfas kabel. Med vår 2019 i3 fulgte det med trefas 32A.
Takk, det bekrefter vel langt på vei det jeg sa. Så må man bare søke litt rundt for å se nøyaktig når dette endret seg. Tror det finnes en egen tråd på det, eller står i en annen tråd om lading og ladefart.

:+1: