Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på

Startet av TorS, lørdag 18. juli 2020, klokken 18:07

« forrige - neste »

TorS

Jeg fant svaret. Det var stemningslys som var satt til elbil blått. Det ble alt for intenst. Når jeg fikk endret til orange ser det mye bedre ut.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

bobakka

Sitat fra: TorS på torsdag 25. mars 2021, klokken 23:38
Jeg fant svaret. Det var stemningslys som var satt til elbil blått. Det ble alt for intenst. Når jeg fikk endret til orange ser det mye bedre ut.
Hvor endret du det? Det blir mye å sette seg inn i og leke med- iX3 er jo også en datamaskin på hjul :-)
Jeg fant ikke ut av det med å aktivere nøkkelkortet.
Ser også jeg trenger en nyere iPhone for å bruke den som "nøkkel".
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

bobakka

Sitat fra: bobakka på tirsdag 24. november 2020, klokken 08:14
Sitat fra: 1317142119 på mandag 23. november 2020, klokken 14:50
Ikke direkte relatert til iX3, men til nye BMWer generelt.

Hvorfor er det ikke lov med Remote 3D i BMW pga personvern, når Tesla får snikfilme alt og alle?
Slik jeg har forstått det så signerer du på når du overtar en Tesla at de har full tilgang til alle kameraene og kan sende opptak til USA for nærmere prosessering når de ønsker (eller etter at algoritmene som ligger i systemene har bestemt seg for det).
Kinesiske myndigheter er bekymret for spionasje fra Tesla's biler. Elon benekter selvfølgelig at bildene aldri har blitt brukt til spionasje.. BMW har en mye mer fornuftig tilnærming for samfunn og eiere, men mister selvfølgelig en del på at de ikke kan innhente bilder fra alle bilene som kjører rundt.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Øyvind.h

Jeg tok med dashcam-funksjonen, men ser at det uansett blir 2-kanals dashcam montert da den ikke er god nok.
Om en må huske på å trykke på opptak når noe skjer, og den bare tar opp 20 sek frem/tilbake der og da, blir det veldig begrenset funksjonalitet og stor risiko for å ikke få med det som har skjedd.
For min del er parkeringsovervåkning viktigere enn dokumentasjon av hendelser ute i trafikken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TorS

Sitat fra: bobakka på fredag 26. mars 2021, klokken 11:00
Hvor endret du det? Det blir mye å sette seg inn i og leke med- iX3 er jo også en datamaskin på hjul :-)
Fra manualen i "Driver's guide" på telefonen > Kjøretøyinformasjon > Betjening > Lys > Stemningslys > Velge fargeskjema:

1. "CAR", 2. "Innstillinger", 3. "Innvendig belysning", 4. "Farge", 5. Velg ønsket innstilling

Det tar nok litt tid før jeg har like god kontroll på iDrive 7 i iX3, som jeg hadde på den i første utgave av i3.

Lurer på om det er standard med "elbilblått" på stemningslysene i vanlig X3 ?
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

TorS

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. mars 2021, klokken 11:31
Jeg tok med dashcam-funksjonen, men ser at det uansett blir 2-kanals dashcam montert da den ikke er god nok.
Ditto. Tar gjerne imot tips om hvilket system du velger og hvordan det ble montert.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

TorS

Det virker som det er "hull" i dørene på innsiden helt ute nederst. Metallet er ikke lukket. I min bil var det fullt av poleringsmasse. På framdørene er de større enn på bakdørene. Andre som har dette ? "Standard" på X3 ?

Jeg har spurt selger, men ikke fått svar enda. (Han skulle levere ut en iX3 til i dag.)
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Øyvind.h

Sitat fra: TorS på fredag 26. mars 2021, klokken 12:00
Ditto. Tar gjerne imot tips om hvilket system du velger og hvordan det ble montert.
Løsning blir nok den samme som i dag - Blackvue 750 2-kanals. Installasjon i EQC`en brukte jeg kanskje 1-1,5 time på. Tipper det blir noe i samme retning i IX3`en. Men jeg må se hvor sikringsboks sitter, om ODB2 gir permanent strøm eller bare midlertidig som i EQC`en og hvor det er enklest å trekke kablene.

Om det er like lett som i EQC festes kamera øverst i frontruta, strømkabel dras langs taktrekket, ned A-stolpe og til nærmeste sted det er permanent 12V. Signalkabel til bakre kamera dras ved å løsne gummipakning rundt for- og bakdør, trekkes rett bakover langs kanten i taket og deretter hentes ut i taket rett over bakluka. Den beste installasjonen får en til om en løsner kabelstrømpe mellom bil og bagasjeluke og trekker signalkabel igjennom der. Da kan kamera festes i ruta. Men - det er ikke alltid like lett å løsne denne strømpen, og med mindre en føler seg kapabel til å skjøte må det også være plass til å trekke igjennom kabelen med signalpluggen urørt.

I retrospekt skjønner jeg ikke hvorfor jeg gadd å ta med BMWs dashcam-funksjon. Bortkastede penger egentlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: TorS på fredag 26. mars 2021, klokken 12:04
Det virker som det er "hull" i dørene på innsiden helt ute nederst. Metallet er ikke lukket. I min bil var det fullt av poleringsmasse. På framdørene er de større enn på bakdørene. Andre som har dette ? "Standard" på X3 ?

Jeg har spurt selger, men ikke fått svar enda. (Han skulle levere ut en iX3 til i dag.)
Bilder? Dreneringshull må du ha, det lekker alltid vann inn fra vinduet på innsiden av døren, og det må ut igjen et sted.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TorS

Sitat fra: daktari på fredag 26. mars 2021, klokken 13:53
Bilder? Dreneringshull må du ha, det lekker alltid vann inn fra vinduet på innsiden av døren, og det må ut igjen et sted.
Du har garantert rett. Har ikke tenkt på det før. Ikke helt lurt å fylle det med poleringsmasse da. Får rense ut av hullene.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

TorS

Det er mulig å sette et mål for lading. Det står i manualen at for DC hurtiglading anbefales 80%. Jeg antar dette er for å få en fornuftig avslutning av ladingen når ladehastigheten har avtatt betydelig (< 50kW). Siden det dessverre ikke er mulig å se noen eksakt soc, kan det være en mulighet å bruke dette om man ønsker å avslutte på en bestemt soc. Om jeg husker rett kan det se ut fra diverse ladekurver at ca. 77% (faller fra 60kW til 48kW) er tingen på langtur.

Det er jo følgelig mulig å sette en lavere mål for den daglige ladingen hjemme. Jeg finner ikke noe umiddelbart i manualen vedr. den daglige AC ladingen og anbefalt mål for denne. Bilen har såpass rekkevidde at daglig mål kan settes forholdsvis lavt, feks. 70% eller lavere, uten problem for oss. Spørsmålet er om det er noe poeng å gjøre dette for å bevare batterikapasitet?

BMW har vel god kontroll på dette og erfaring fra i3 så de har vel satt av nok buffer til at lading til 100% i det daglige er uproblematisk. (For i3 var det jo anbefalt å sette den til lading så snart det var mulig og la den stå tilkoblet.)

Noen tips / råd i denne saken?
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

z4rd

#56
Fra et teknisk perspektiv så kommer du ikke unna at mellom 40-60% er det optimale området å oppbevare Li-Ion-batterier over tid :) Spiller ingen rolle om det er BMW, Audi, Tesla eller Renault (osv).

Om det vil være betydelig og en merkbar forskjell etter 2 år med dårlige "ladevaner" vs. gode? Neppe. Etter 5 år? Ja, trolig nok til at det kan få praktisk betydning i form av noen km. 

På min TM3 lader jeg til 60% i det daglige. Det gir meg ca. 30 mil rekkevidde, som er mer enn nok for mitt bruk. Etter 1 år og 17000km viser 100% like mange km som da bilen var ny. Dette er enkelt å gjøre og "koster" meg ingenting.

Hvis du har behov for 90% range så lad til 90% daglig og bruk bilen. Samme med 100%. Men å lade helt opp og deretter å la den stå ubrukt er ikke gunstig i lengden. Som sagt, lader du til 100% og deretter bruker bilen innen "kort" tid, så er det uproblematisk. Mitt endelige råd er: Bruk bilen etter ditt behov :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

TorS

Tusen takk for svar. Nå fant jeg også at det står i menyen 80% anbefalt for daglig lading, 100% for langtur. Kan vurdere å stille den enda noe lavere i det daglige.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

StormFurby

Sitat fra: TorS på fredag 26. mars 2021, klokken 18:09
Siden det dessverre ikke er mulig å se noen eksakt soc, kan det være en mulighet å bruke dette om man ønsker å avslutte på en bestemt soc.

Når du er koblet til en hurtiglader vil du kunne se SoC i prosent på laderen. Ellers skal man vel også kunne se SoC i prosent i BMW-appen, ikke den enkleste løsningen men i alle fall en mulighet til de forhåpentligvis får på plass prosentvisning i bilen også.

Ha i bakhodet at ladekurver er veldig dynamiske ting, selv om man kan ta utgangspunkt i ca 80% er det mange faktorer som gjør at man kanskje noen ganger bør avbryte på 60 og andre ganger kan fortsette til 85. Poenget, følg med på ladingen mens den foregår, så slipper du å få en kjip overraskelse i form av at bilen bare er på 55% når den burde ha kommet til 75.

bobakka

Etter at jeg fikk bilen og hadde den på en god kjøretur i går lurer jeg også på noen ting:
- Intervall på vindusvisker? Jeg fikk den på Auto, men syns den visket litt mye da - fant ikke intervallfunksjon
- Er det mulig å vise SoC? Jeg prøvde via ConnnectedApp'en  - men den viste samme % i en halvtime - så åpenbart ikke oppdatert kontinuerlig. Under lading ser SoC ut til å være korrekt
- Hjulboltene ser standard ut. Jeg mente at de skulle være "tyverisikre" med egne spor
Veldig fornøyd med at ventetiden er over og at jeg kan glede meg over min iX3 som innfrir forventningene :-)
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA