Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MCU1 røyk i går, trenger anbefalinger fra forument å få løst situasjonen

Startet av Ampéreson, tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:01

« forrige - neste »

BMW850

Sitat fra: MeTesla på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 13:23
Er det noen som har byttet daughter board der ute? Som kunne delt litt erfaringer?

Min MCU1 humper og går fortsatt men det tar laaaang tid fra jeg setter meg inn i bilen til jeg kan sette den i "drive". Hadde vært interessant å vite om den feilen forsvinner + andre opplevde forbedringer...
Opplevde også dette etter siste oppdatering. Det var kun at endel innstillinger var endret. «Energy saving on» stod på. Endret tilbake til «Off» og bilen er klar iløpet av ett par sekunder som alltid👍🏻
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

btsvennes

Sitat fra: MeTesla på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 13:23
Er det noen som har byttet daughter board der ute? Som kunne delt litt erfaringer?
Byttet daugher board i forrige uke. Gikk overraskende fort når diagnosen var klar (ved Tesla Rud) så de har tydeligvis deler på lager. Kom totalt på ca. kr 5 000. Jeg mistet alt av oppsett (kjøreprofiler, HomeLink, favorittkanaler, Spotify-innlogging etc). Greit å ha sånn nogenlunde oversikt over dette før man leverer bilen til reparasjon.
2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

btsvennes

2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

VigdisA

Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

alda

Sitat fra: btsvennes på tirsdag 10. november 2020, klokken 06:52
Håper dette vil gjelde Norge også: https://electrek.co/2020/11/09/tesla-emmc-failure-touchscreen-offers-extended-warranty/

Det är ju kanonbra Tesla! Borde kanske ha kommit lite tidigare, men bättre sent än aldrig. Synd för alla som har betalt massa tusenlappar för 3-parts lösningar...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Sandvika

Sitat fra: alda på tirsdag 10. november 2020, klokken 09:11
Sitat fra: btsvennes på tirsdag 10. november 2020, klokken 06:52
Håper dette vil gjelde Norge også: https://electrek.co/2020/11/09/tesla-emmc-failure-touchscreen-offers-extended-warranty/

Det är ju kanonbra Tesla! Borde kanske ha kommit lite tidigare, men bättre sent än aldrig. Synd för alla som har betalt massa tusenlappar för 3-parts lösningar...
Min mening er at dette er ikke kanonbra av Tesla. Det er en designfeil som de har visst om og som det skulle vært tilbakekall på for lenge siden. Er frekkhetens nådegave at de har krevd mangfoldige tusen i betaling av kunder som har fått problemer med denne etter garanti utløp. Som jeg har skrevet tidligere her, dette er en feil som ligger latent i kombinasjon av software og hardware. Hvorvidt kunden opplever problemet i garantitiden eller etter beror på tilfeldigheter 

Thomas Parsli

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:24
Min mening er at dette er ikke kanonbra av Tesla. Det er en designfeil som de har visst om og som det skulle vært tilbakekall på for lenge siden. Er frekkhetens nådegave at de har krevd mangfoldige tusen i betaling av kunder som har fått problemer med denne etter garanti utløp.

Litt som svinghjulet på VAG-biler? Som kostet over 20.000,- å bytte selv om bilen var rett utenfor garanti?
Eller turboen på VW-diesel som stort sett feilet rundt 130.000km?

Det er helt vanlig i bilbransjen å belaste kundene for sine egne feil.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Sandvika

Kjenner ikke til eksemplene dine fra VAG. Toyota har hatt recall på svinghjulene til RAV4 og BMW har hatt på registereimer så vidt jeg har plukket opp så ikke uvanlig at man bytter komponenter med kjente feil. At noe ryker på 130. Er utenfor garanti og det blir noe helt annet.

Muffinman

Det er heller ikke bra å legge kilometerbegrensning på denne garantien, for den stakkars emmc brikken ble hamret med skriving 24/7/365 inntil de begynte å redusere det for ca et års tid siden. Dermed har kjørelengde neppe stor innvirkning på hvor nær havariet er og tid vil være den viktigste faktoren. Selv om loggingen er vesentlig redusert og stopper helt når bilen ikke brukes nå kan jo det meste av skaden allerede ha skjedd. Havari nærmer seg dermed like fullt.

På vår 85D gikk det til skogs etter litt over 4 år og 172.000km. På vår 2013 P85, som er passert 7 år og 185.000km holder det mirakuløst nok enda.

fonberg

Har denne emmc-hamringen også en ca. startdato, eller har det "alltid" vært sånn frem til det ble løst i fjor høst?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Tror man trygt kan gå ut fra at dette har foregått siden bilene ble produsert inntil softwaren ble endret i fjor.

geear

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 11. november 2020, klokken 09:02
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:24
Min mening er at dette er ikke kanonbra av Tesla. Det er en designfeil som de har visst om og som det skulle vært tilbakekall på for lenge siden. Er frekkhetens nådegave at de har krevd mangfoldige tusen i betaling av kunder som har fått problemer med denne etter garanti utløp.

Litt som svinghjulet på VAG-biler? Som kostet over 20.000,- å bytte selv om bilen var rett utenfor garanti?
Eller turboen på VW-diesel som stort sett feilet rundt 130.000km?

Det er helt vanlig i bilbransjen å belaste kundene for sine egne feil.
Eller BMW sine 2-liters dieselmotorer som er nesten garantert registerhavari.

Det tristeste er at u-landet USA er mye lenger fremme systematiske "myndighetsstyrte" tilbakekallinger enn Norge og Europa.

drFloyd

Min bil står akkurat nå inne på service for bla. å få byttet eMMC og har fått beskjed om at dette dekkes av den utvidede garantien. Dette er en Model S Signature fra 2013.

Ampéreson

Noen som har nevnt at det kan søkes etter tilbakebetaling om man har måttet betale for reparasjonen. Mens de meldinger jeg har sett fra Tesla er det at man vil bli kontaktet innen februar 2021 om man skal ha tilbakebetalt. Noen som vet noe mer om dette?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Sitat fra: drFloyd på fredag 13. november 2020, klokken 09:17
Min bil står akkurat nå inne på service for bla. å få byttet eMMC og har fått beskjed om at dette dekkes av den utvidede garantien. Dette er en Model S Signature fra 2013.
Gått under 160.000km da antar jeg?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA