Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MCU1 røyk i går, trenger anbefalinger fra forument å få løst situasjonen

Startet av Ampéreson, tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:01

« forrige - neste »

Ampéreson

Det er mange tråder vdr. MCU1, jeg ønsker å ta opp dette temaet og få tak i oppdatert informasjon.

Kort forklart hva som skjedde: leverte bilen til Service Center i går (mandag 29.06.2020) for å fikse en lekkasje i AC anlegget. Liten reperasjon og påfylling av gass som ikke skulle ta mer enn noen timer. Bilen ble aldri ferdig og de ringte meg på kvelden og forklarte. Når de begynte arbeidet på bilen, evt. mulig faktisk på veien inn på verkstedet, røk MCUen. Han forklarte at de aldri tidligere har observert når det faktisk skjedde. Han nevnte også at det var utypisk da det ikke var noen tegn i loggen at den var i ferd med å ta kvelden. Kan også melde at det ikke har vært noen symptomer før hendelsen, kun vilkårlig frys og restart med ujevne mellomrom (hver annen måned eller en gang i halvåret, alltid vært slik). Heller ingen treghet foruten nettleser.

2014 P85+
80 000 km
Alltid oppdatert på nyeste software, helt feilfri ellers og godt vedlikeholdt bil.

Ting jeg har fått med meg vdr. reperasjon eller oppgradering


  • Integrert eMMC brikke i MCU1, feiler pga. overdreven logging, for mange overskrivelser på brikken, skjer med pre 2018 modeller
  • Man må ut med rundt 30 000 for å få bilen fullt fungerende igjen, da om MCU1 ryker etter garantien er utløpt
  • Det er mulig å oppgradere til MCU2 for 2500 dollar https://electrek.co/2020/03/02/tesla-mcu-infotainment-upgrade/
  • De er visst noe på gang i USA med NHITSA. Lenke til Tesla Time news rapport på saken fra deres siste video: https://youtu.be/_8awf-MKH-c?t=2403

Trenger konkrete anbefalinger hvordan gå frem.

A. Skal jeg skru ut MMC og sende den til reperasjon, evt. hvor?
B. Krangle og kreve reklamasjon i og med at dette tilsynelatende er en designfeil?
C. Oppgradere til MCU2, er det noen som gjort dette, frykter at det pr. nå kun er tilgjenglig i USA (ref. lenke over)

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Ellemelle

Har sett nevnt andre steder at ny MCU1 nå koster rundt 17000, men dette kan også bare være flaks for den det gjaldt.

Når det gjelder det å skru ut minnebrikken og sende den til andre:  Det har blitt nevnt at det kan bli dyrere å fikse minnebrikken hvis skjermen allerede har gått i svart. Da er de nødt til å gjenskape dataene, og det vil jeg tro innebærer en risiko for at de ikke får alt med seg. I så fall hadde ikke jeg risikert å få en mangelfull oppgradering for å spare noe få tusenlapper (når du likevel skal betale såpass mye).

Klykken

MCU2-oppgradering er kun tilgjengelig i USA enn så lenge. Du får enten en ny MCU1 eller refurbished/reparert en og vil dermed ha et nytt havari i fremtiden. Og, det koster penger.

Ellers, registrer din info her:
https://www.tocn.no/2019/08/har-bilens-hovedskjerm-mcu-tatt-kvelden/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ampéreson

Fikk nettopp en telefon fra service center, de skal ha 21 753 kr incl. moms og arbeid for å bytte MCU. Uklart når MCU vil ankomme, må belage meg på noen uker sa de. Sammen med en reperasjon på AC anlegget på 22 781 så blir dette den herlige sum av 44 534 kr. Dårlige nyheter dager før planlagte bilferie med familien.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Klykken

Lite valg vedr reperasjon av MCU eller ikke da... Bilen er jo ubrukelig uten denne.

Angående AC så kan vel andre med kompetanse på område ta denne biten. Men til 20k så er vel radiatorer og/eller pumper gåen?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MeTesla

Du har min fulle sympati Ampéreson. Der fikk du to dårlige nyheter på samme ubeleilige dag.

Jeg hadde min bil inne for AC reperasjon igår. Først fikk jeg vite at det kom til å koste meg mellom 1500 og 5000 avhengig av hvor mye gass som måtte fylles. Så fikk jeg vite at alle O-ringer i anlegget måtte byttes og at prisen kom til å bli 7500. Deretter fikk jeg vite at det var en risk for at pumpa var gåen og da pratet de om ytterligere 11 000 for pumpa + arbeid...

Da bilen var fikset fikk jeg regning på 4100 som jeg gladlig betalte før jeg kom meg ut i en fei :)

Når det gjelder MCU så er det tydeligvis bare et spørsmål om tid før den tar kvelden for meg også vil jeg tro.

Men er det noe preventivt man kan gjøre for å utsette dette? Mener å huske å ha lest noe om logger som kan slettes etc... Hvis den holder lenge nok så kanskje det kommer billigere fikser på markedet, evt MCU2. Da får man i hvert fall litt moro igjen for de sure pengene.

alda

Sitat fra: MeTesla på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:32
Du har min fulle sympati Ampéreson. Der fikk du to dårlige nyheter på samme ubeleilige dag.

Jeg hadde min bil inne for AC reperasjon igår. Først fikk jeg vite at det kom til å koste meg mellom 1500 og 5000 avhengig av hvor mye gass som måtte fylles. Så fikk jeg vite at alle O-ringer i anlegget måtte byttes og at prisen kom til å bli 7500. Deretter fikk jeg vite at det var en risk for at pumpa var gåen og da pratet de om ytterligere 11 000 for pumpa + arbeid...

Da bilen var fikset fikk jeg regning på 4100 som jeg gladlig betalte før jeg kom meg ut i en fei :)

Når det gjelder MCU så er det tydeligvis bare et spørsmål om tid før den tar kvelden for meg også vil jeg tro.

Men er det noe preventivt man kan gjøre for å utsette dette? Mener å huske å ha lest noe om logger som kan slettes etc... Hvis den holder lenge nok så kanskje det kommer billigere fikser på markedet, evt MCU2. Da får man i hvert fall litt moro igjen for de sure pengene.
Ja, håller med om att detta var surt for trådstarter. Risikosport att äga Tesla utan garanti tydligen.... Överraskas över hur dålig kvalitet det är på A/C-anlegget? Har haft bilar där AC har funkat utan någon som helst service i över 10 år, men när det gäller Tesla verkar det vara ständiga problem med läckage och delar som måste bytas redan efter 4-5 år till hisnande kostnader.
När det gäller MCU är det väl bara att bita i det sura äpplet när det har gått så långt.... I förebyggande syfte kan man rensa navigationshistoriken med jämna mellanrum, det håller ned belastningen på minnebrickan till ett minimum ("swipe" alla gamla adresser till höger, så försvinner de).
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

MeTesla

Sitat fra: alda på tirsdag 30. juni 2020, klokken 13:02
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:32
Du har min fulle sympati Ampéreson. Der fikk du to dårlige nyheter på samme ubeleilige dag.

Jeg hadde min bil inne for AC reperasjon igår. Først fikk jeg vite at det kom til å koste meg mellom 1500 og 5000 avhengig av hvor mye gass som måtte fylles. Så fikk jeg vite at alle O-ringer i anlegget måtte byttes og at prisen kom til å bli 7500. Deretter fikk jeg vite at det var en risk for at pumpa var gåen og da pratet de om ytterligere 11 000 for pumpa + arbeid...

Da bilen var fikset fikk jeg regning på 4100 som jeg gladlig betalte før jeg kom meg ut i en fei :)

Når det gjelder MCU så er det tydeligvis bare et spørsmål om tid før den tar kvelden for meg også vil jeg tro.

Men er det noe preventivt man kan gjøre for å utsette dette? Mener å huske å ha lest noe om logger som kan slettes etc... Hvis den holder lenge nok så kanskje det kommer billigere fikser på markedet, evt MCU2. Da får man i hvert fall litt moro igjen for de sure pengene.
Ja, håller med om att detta var surt for trådstarter. Risikosport att äga Tesla utan garanti tydligen.... Överraskas över hur dålig kvalitet det är på A/C-anlegget? Har haft bilar där AC har funkat utan någon som helst service i över 10 år, men när det gäller Tesla verkar det vara ständiga problem med läckage och delar som måste bytas redan efter 4-5 år till hisnande kostnader.
När det gäller MCU är det väl bara att bita i det sura äpplet när det har gått så långt.... I förebyggande syfte kan man rensa navigationshistoriken med jämna mellanrum, det håller ned belastningen på minnebrickan till ett minimum ("swipe" alla gamla adresser till höger, så försvinner de).

Takk for tips! Det skal jeg forsøke.

Dieselbilene hadde sin registerreim - Tesla har sin MCU...

Klykken

Man kan få byttet eMMC til en større utgave hos f.eks blackscreen.no. Koster i underkant av 10k.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ampéreson

Sitat fra: MeTesla på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:32
Men er det noe preventivt man kan gjøre for å utsette dette? Mener å huske å ha lest noe om logger som kan slettes etc... Hvis den holder lenge nok så kanskje det kommer billigere fikser på markedet, evt MCU2. Da får man i hvert fall litt moro igjen for de sure pengene.

Man bør resette alle triptellere med jevne mellomrom og navigasjonshistorikken, dette har jeg gjort de siste årene. Samt ha oppdatert firmware versjon, det var en fra 2019 som stoppet unødvendig logging når bilen er av.

Spurte om MCU2, og den er ikke klar for levering i Norge enda, kommer sikkert dagen etter jeg har fått innstallert min refurbished MCU1.

Om man skal se det lille positive i det så vil jeg ha en god bil å selge når den tid kommer. Siste året har det tilkommet nytt 400V batteri og faktisk nytt tak. Snart er hele bilen skiftet ut.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Mdah

Hvis man tror eMMC er i ferd med å bryte sammen er det også lurt å slå av pin to drive og scheduled charging raskest mulig. Da får man i hvertfall fortsatt ladet hjemme og kan fortsatt kjøre.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Muffinman

Hvis det er over 5 år siden du kjøpte bilen, og det ikke er gjort utbedringsforsøk på MCU tidligere er ikke reklamasjon noe du vil nå fram med. Så her koker det ned til å velge utbedringsmetode.

Det koker nok ned til om du er villig til å skru ned selv, sende inn og få det fikset og montere sammen. Hvis ikke er den enkle veien å få Tesla til å bytte. Da har du alle komponenter nye (helt ny MCU), og 4g om du ikke hadde det fra før.

Forebyggende er det ikke mye man kan gjøre selv. Tesla har slått av loggingen helt når bilen er parkert, og redusert den ellers (hamret 24/7 tidligere). Så brikkene slites veldig lite nå, men de gamle har nok allerede fått såpass mye slitasje før det ble gjort grep at de vil ryke før eller senere uansett.

Muffinman

Sitat fra: Mdah på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:58
Hvis man tror eMMC er i ferd med å bryte sammen er det også lurt å slå av pin to drive og scheduled charging raskest mulig. Da får man i hvertfall fortsatt ladet hjemme og kan fortsatt kjøre.
Har man "gammel" bil uten nylig skiftet MCU bør man slå av dette uansett. Disse skjermene kan gi tegn på at de holder på å dø, eller bare slutte å virke uten noe som helst forvarsel. På vår 2015 skjedde det slik. Det var en kald tur til verksted midt på vinteren uten varmeapparat for å si det forsiktig. 13 mil og kuldegrader. Måtte kjøre med vinduet åpent for at frontruta ikke skulle dugge ned.

Ampéreson

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Ampéreson

Sitat fra: Klykken på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:16
Angående AC så kan vel andre med kompetanse på område ta denne biten. Men til 20k så er vel radiatorer og/eller pumper gåen?

Det var to stk. rør, en radiator og en masse oringer som må skiftes. Gassen er også dyr, tror faktisk hver del og gass hadde stk. pris på over 3000 kr pluss arbeid munner det opp til å bli ganske så meget.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA