Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Ampéreson på tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:01
Det er mange tråder vdr. MCU1, jeg ønsker å ta opp dette temaet og få tak i oppdatert informasjon.
Kort forklart hva som skjedde: leverte bilen til Service Center i går (mandag 29.06.2020) for å fikse en lekkasje i AC anlegget. Liten reperasjon og påfylling av gass som ikke skulle ta mer enn noen timer. Bilen ble aldri ferdig og de ringte meg på kvelden og forklarte. Når de begynte arbeidet på bilen, evt. mulig faktisk på veien inn på verkstedet, røk MCUen. Han forklarte at de aldri tidligere har observert når det faktisk skjedde. Han nevnte også at det var utypisk da det ikke var noen tegn i loggen at den var i ferd med å ta kvelden. Kan også melde at det ikke har vært noen symptomer før hendelsen, kun vilkårlig frys og restart med ujevne mellomrom (hver annen måned eller en gang i halvåret, alltid vært slik). Heller ingen treghet foruten nettleser.
2014 P85+
80 000 km
Alltid oppdatert på nyeste software, helt feilfri ellers og godt vedlikeholdt bil.
Ting jeg har fått med meg vdr. reperasjon eller oppgradering
- Integrert eMMC brikke i MCU1, feiler pga. overdreven logging, for mange overskrivelser på brikken, skjer med pre 2018 modeller
- Man må ut med rundt 30 000 for å få bilen fullt fungerende igjen, da om MCU1 ryker etter garantien er utløpt
- Det er mulig å oppgradere til MCU2 for 2500 dollar https://electrek.co/2020/03/02/tesla-mcu-infotainment-upgrade/ (https://electrek.co/2020/03/02/tesla-mcu-infotainment-upgrade/)
- De er visst noe på gang i USA med NHITSA. Lenke til Tesla Time news rapport på saken fra deres siste video: https://youtu.be/_8awf-MKH-c?t=2403 (https://youtu.be/_8awf-MKH-c?t=2403)
Trenger konkrete anbefalinger hvordan gå frem.
A. Skal jeg skru ut MMC og sende den til reperasjon, evt. hvor?
B. Krangle og kreve reklamasjon i og med at dette tilsynelatende er en designfeil?
C. Oppgradere til MCU2, er det noen som gjort dette, frykter at det pr. nå kun er tilgjenglig i USA (ref. lenke over)
Har sett nevnt andre steder at ny MCU1 nå koster rundt 17000, men dette kan også bare være flaks for den det gjaldt.
Når det gjelder det å skru ut minnebrikken og sende den til andre: Det har blitt nevnt at det kan bli dyrere å fikse minnebrikken hvis skjermen allerede har gått i svart. Da er de nødt til å gjenskape dataene, og det vil jeg tro innebærer en risiko for at de ikke får alt med seg. I så fall hadde ikke jeg risikert å få en mangelfull oppgradering for å spare noe få tusenlapper (når du likevel skal betale såpass mye).
MCU2-oppgradering er kun tilgjengelig i USA enn så lenge. Du får enten en ny MCU1 eller refurbished/reparert en og vil dermed ha et nytt havari i fremtiden. Og, det koster penger.
Ellers, registrer din info her:
https://www.tocn.no/2019/08/har-bilens-hovedskjerm-mcu-tatt-kvelden/
Fikk nettopp en telefon fra service center, de skal ha 21 753 kr incl. moms og arbeid for å bytte MCU. Uklart når MCU vil ankomme, må belage meg på noen uker sa de. Sammen med en reperasjon på AC anlegget på 22 781 så blir dette den herlige sum av 44 534 kr. Dårlige nyheter dager før planlagte bilferie med familien.
Lite valg vedr reperasjon av MCU eller ikke da... Bilen er jo ubrukelig uten denne.
Angående AC så kan vel andre med kompetanse på område ta denne biten. Men til 20k så er vel radiatorer og/eller pumper gåen?
Du har min fulle sympati Ampéreson. Der fikk du to dårlige nyheter på samme ubeleilige dag.
Jeg hadde min bil inne for AC reperasjon igår. Først fikk jeg vite at det kom til å koste meg mellom 1500 og 5000 avhengig av hvor mye gass som måtte fylles. Så fikk jeg vite at alle O-ringer i anlegget måtte byttes og at prisen kom til å bli 7500. Deretter fikk jeg vite at det var en risk for at pumpa var gåen og da pratet de om ytterligere 11 000 for pumpa + arbeid...
Da bilen var fikset fikk jeg regning på 4100 som jeg gladlig betalte før jeg kom meg ut i en fei :)
Når det gjelder MCU så er det tydeligvis bare et spørsmål om tid før den tar kvelden for meg også vil jeg tro.
Men er det noe preventivt man kan gjøre for å utsette dette? Mener å huske å ha lest noe om logger som kan slettes etc... Hvis den holder lenge nok så kanskje det kommer billigere fikser på markedet, evt MCU2. Da får man i hvert fall litt moro igjen for de sure pengene.
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:32
Du har min fulle sympati Ampéreson. Der fikk du to dårlige nyheter på samme ubeleilige dag.
Jeg hadde min bil inne for AC reperasjon igår. Først fikk jeg vite at det kom til å koste meg mellom 1500 og 5000 avhengig av hvor mye gass som måtte fylles. Så fikk jeg vite at alle O-ringer i anlegget måtte byttes og at prisen kom til å bli 7500. Deretter fikk jeg vite at det var en risk for at pumpa var gåen og da pratet de om ytterligere 11 000 for pumpa + arbeid...
Da bilen var fikset fikk jeg regning på 4100 som jeg gladlig betalte før jeg kom meg ut i en fei :)
Når det gjelder MCU så er det tydeligvis bare et spørsmål om tid før den tar kvelden for meg også vil jeg tro.
Men er det noe preventivt man kan gjøre for å utsette dette? Mener å huske å ha lest noe om logger som kan slettes etc... Hvis den holder lenge nok så kanskje det kommer billigere fikser på markedet, evt MCU2. Da får man i hvert fall litt moro igjen for de sure pengene.
Ja, håller med om att detta var surt for trådstarter. Risikosport att äga Tesla utan garanti tydligen.... Överraskas över hur dålig kvalitet det är på A/C-anlegget? Har haft bilar där AC har funkat utan någon som helst service i över 10 år, men när det gäller Tesla verkar det vara ständiga problem med läckage och delar som måste bytas redan efter 4-5 år till hisnande kostnader.
När det gäller MCU är det väl bara att bita i det sura äpplet när det har gått så långt.... I förebyggande syfte kan man rensa navigationshistoriken med jämna mellanrum, det håller ned belastningen på minnebrickan till ett minimum ("swipe" alla gamla adresser till höger, så försvinner de).
Sitat fra: alda på tirsdag 30. juni 2020, klokken 13:02
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:32
Du har min fulle sympati Ampéreson. Der fikk du to dårlige nyheter på samme ubeleilige dag.
Jeg hadde min bil inne for AC reperasjon igår. Først fikk jeg vite at det kom til å koste meg mellom 1500 og 5000 avhengig av hvor mye gass som måtte fylles. Så fikk jeg vite at alle O-ringer i anlegget måtte byttes og at prisen kom til å bli 7500. Deretter fikk jeg vite at det var en risk for at pumpa var gåen og da pratet de om ytterligere 11 000 for pumpa + arbeid...
Da bilen var fikset fikk jeg regning på 4100 som jeg gladlig betalte før jeg kom meg ut i en fei :)
Når det gjelder MCU så er det tydeligvis bare et spørsmål om tid før den tar kvelden for meg også vil jeg tro.
Men er det noe preventivt man kan gjøre for å utsette dette? Mener å huske å ha lest noe om logger som kan slettes etc... Hvis den holder lenge nok så kanskje det kommer billigere fikser på markedet, evt MCU2. Da får man i hvert fall litt moro igjen for de sure pengene.
Ja, håller med om att detta var surt for trådstarter. Risikosport att äga Tesla utan garanti tydligen.... Överraskas över hur dålig kvalitet det är på A/C-anlegget? Har haft bilar där AC har funkat utan någon som helst service i över 10 år, men när det gäller Tesla verkar det vara ständiga problem med läckage och delar som måste bytas redan efter 4-5 år till hisnande kostnader.
När det gäller MCU är det väl bara att bita i det sura äpplet när det har gått så långt.... I förebyggande syfte kan man rensa navigationshistoriken med jämna mellanrum, det håller ned belastningen på minnebrickan till ett minimum ("swipe" alla gamla adresser till höger, så försvinner de).
Takk for tips! Det skal jeg forsøke.
Dieselbilene hadde sin registerreim - Tesla har sin MCU...
Man kan få byttet eMMC til en større utgave hos f.eks blackscreen.no. Koster i underkant av 10k.
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:32
Men er det noe preventivt man kan gjøre for å utsette dette? Mener å huske å ha lest noe om logger som kan slettes etc... Hvis den holder lenge nok så kanskje det kommer billigere fikser på markedet, evt MCU2. Da får man i hvert fall litt moro igjen for de sure pengene.
Man bør resette alle triptellere med jevne mellomrom og navigasjonshistorikken, dette har jeg gjort de siste årene. Samt ha oppdatert firmware versjon, det var en fra 2019 som stoppet unødvendig logging når bilen er av.
Spurte om MCU2, og den er ikke klar for levering i Norge enda, kommer sikkert dagen etter jeg har fått innstallert min refurbished MCU1.
Om man skal se det lille positive i det så vil jeg ha en god bil å selge når den tid kommer. Siste året har det tilkommet nytt 400V batteri og faktisk nytt tak. Snart er hele bilen skiftet ut.
Hvis man tror eMMC er i ferd med å bryte sammen er det også lurt å slå av pin to drive og scheduled charging raskest mulig. Da får man i hvertfall fortsatt ladet hjemme og kan fortsatt kjøre.
Hvis det er over 5 år siden du kjøpte bilen, og det ikke er gjort utbedringsforsøk på MCU tidligere er ikke reklamasjon noe du vil nå fram med. Så her koker det ned til å velge utbedringsmetode.
Det koker nok ned til om du er villig til å skru ned selv, sende inn og få det fikset og montere sammen. Hvis ikke er den enkle veien å få Tesla til å bytte. Da har du alle komponenter nye (helt ny MCU), og 4g om du ikke hadde det fra før.
Forebyggende er det ikke mye man kan gjøre selv. Tesla har slått av loggingen helt når bilen er parkert, og redusert den ellers (hamret 24/7 tidligere). Så brikkene slites veldig lite nå, men de gamle har nok allerede fått såpass mye slitasje før det ble gjort grep at de vil ryke før eller senere uansett.
Sitat fra: Mdah på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:58
Hvis man tror eMMC er i ferd med å bryte sammen er det også lurt å slå av pin to drive og scheduled charging raskest mulig. Da får man i hvertfall fortsatt ladet hjemme og kan fortsatt kjøre.
Har man "gammel" bil uten nylig skiftet MCU bør man slå av dette uansett. Disse skjermene kan gi tegn på at de holder på å dø, eller bare slutte å virke uten noe som helst forvarsel. På vår 2015 skjedde det slik. Det var en kald tur til verksted midt på vinteren uten varmeapparat for å si det forsiktig. 13 mil og kuldegrader. Måtte kjøre med vinduet åpent for at frontruta ikke skulle dugge ned.
Min står på scheduled charging, men ikke pin to drive.
Sitat fra: Klykken på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:16
Angående AC så kan vel andre med kompetanse på område ta denne biten. Men til 20k så er vel radiatorer og/eller pumper gåen?
Det var to stk. rør, en radiator og en masse oringer som må skiftes. Gassen er også dyr, tror faktisk hver del og gass hadde stk. pris på over 3000 kr pluss arbeid munner det opp til å bli ganske så meget.
Sitat fra: Ampéreson på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:14
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:32
Men er det noe preventivt man kan gjøre for å utsette dette?
Man bør resette alle triptellere med jevne mellomrom og navigasjonshistorikken, dette har jeg gjort de siste årene.
Men siden din MCU faktisk gikk i svart, kan man vel egentlig ikke si at disse triksene har hatt noen effekt? :-)
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 30. juni 2020, klokken 16:31
Sitat fra: Ampéreson på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:14
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:32
Men er det noe preventivt man kan gjøre for å utsette dette?
Man bør resette alle triptellere med jevne mellomrom og navigasjonshistorikken, dette har jeg gjort de siste årene.
Men siden din MCU faktisk gikk i svart, kan man vel egentlig ikke si at disse triksene har hatt noen effekt? :-)
Akkurat det tipset har ingen invirkning på loggnivået til operativsystemet...
I tillegg lagres vel heller ikke de dataene på eMMC...
Men å oppgradere programvaren så man får en versjon uten overdreven logging er lurt.
Bilen var service centers hende da MCU kreperte?
Kanskje prøve seg med at de ødela den, og bør ta ansvar med å fikse den... den feilte ikke noe angående dette da du leverte den inn ;D
Synes jo det er viktig å bli enig med Tesla når MCUhavariet skjedde. Jeg hadde fått skiftet mest mulig, av Tesla, men selvfølgelig til en hyggelig pris. Kostnaden må jo Tesla kunne hjelpe deg med om MCUen virket når du leverte den inn.
Alle kunder med en modelS og MCU1 handlet biler av Tesla når selskapet kjempet i motbakke/etablerte seg. Håper noen i Teslasystemet husker dette :police:
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. juni 2020, klokken 16:40
I tillegg lagres vel heller ikke de dataene på eMMC...
Stemmer, de lagres på et utskiftbart minnekort. MCU vil i tillegg fortsette å fungere selv om dette skulle svikte.
SitatMen å oppgradere programvaren så man får en versjon uten overdreven logging er lurt.
Ingen tvil om det. Det ble innført gradvis fra en eller annen versjon høsten 2019-
Har tenkt på å ta en prevantiv eMMC oppgradering på min. Men glad jeg ikke har gjort det, for nå har skjermen begynt å boble.
Ja, det er jo ikke helt ukjent at disse skjermene til tider begynner å lekke.
Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. juli 2020, klokken 20:07
Ja, det er jo ikke helt ukjent at disse skjermene til tider begynner å lekke.
Dessverre så er det slik. Men noe å tenke på før man oppgraderer eMMC, så man ikke må kjøpe en ny MCU rett etter at man har utført oppgraderingen. Ikke hørt om noen 3part som utfører denne reprasjonen?
Bilen min står på parkeringsplassen til service center og venter på ny MCU. Jeg var oppe og kjørte litt med den i dag. Den tok sin tid å starte opp, svart skjerm, jack mode var på, men det gikk fint å kjøre den, hastighet i kmt. Fikk ikke kjørt noe mer enn inne på den parkeringsplassen da det er en bom som sperrer på søndager. Prøvde til og med å lade og det gikk fint.
Er det mulig å få den ut av "jack mode" når skjermen er svart, noen som vet? Evt. går den av av seg selv når jeg kjører litt? Er det skadelig at den står i jack mode i ukesvis eller å kjøre med den slik? Kan jo ikke være bra.
Skal normalt gå ut av jack mode når du setter bilen i D. Men med ødelagt MCU er det vanskelig å vite hva som fungerer og ikke.
Ikke skadelig å stå i jack mode, da det bare slår av korrigering av nivåreguleringen til luftfjæringa.
Etter planen skulle jeg hente bilen min i dag, det gikk ikke, fikk denne SMSen fra de. Noen som kan spekulere i hva det kan være som er galt?
Ref. SMS: "Vi har litt problemer med oppdatering av bilen din og reparasjon tar da lenger tid enn ventet. Vi vil da dessverre ikke få ferdigstilt bilen din i dag som vi håpet på. Gir deg en ny oppdatering på mandag".
Vanskelig å si. Kanskje de sliter med å overføre eksisterende lagret info fra gammel eMMC til ny eMMC (i ny MCU)?
De kan helt sikkert flashe den brikka med data fra andre steder enn den gamle emmc`en vil jeg tro ;)
Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. juli 2020, klokken 21:30
De kan helt sikkert flashe den brikka med data fra andre steder enn den gamle emmc`en vil jeg tro ;)
Ja, den flashes på nytt. Ingenting overføres. Når jeg fikk byttet på min forsvant livstidsforbruket, alt av førerprofiler, innstillinger, radiokanaler osv. Det var som å ta en fabrikkreset, slik man gjør før man selger bilen.
Ok, så lenge de klarer å få den operativ igjen så er jeg fornøyd.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2020, klokken 12:59
Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. juli 2020, klokken 21:30
De kan helt sikkert flashe den brikka med data fra andre steder enn den gamle emmc`en vil jeg tro ;)
Ja, den flashes på nytt. Ingenting overføres. Når jeg fikk byttet på min forsvant livstidsforbruket, alt av førerprofiler, innstillinger, radiokanaler osv. Det var som å ta en fabrikkreset, slik man gjør før man selger bilen.
Har din MCU tatt kvällen redan, på en 2017-modell? Trodde nästan det bara var 2014-15 modeller... Inte hört om så ny bil med svart skärm...
Sitat fra: alda på mandag 20. juli 2020, klokken 09:35
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2020, klokken 12:59
Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. juli 2020, klokken 21:30
De kan helt sikkert flashe den brikka med data fra andre steder enn den gamle emmc`en vil jeg tro ;)
Ja, den flashes på nytt. Ingenting overføres. Når jeg fikk byttet på min forsvant livstidsforbruket, alt av førerprofiler, innstillinger, radiokanaler osv. Det var som å ta en fabrikkreset, slik man gjør før man selger bilen.
Har din MCU tatt kvällen redan, på en 2017-modell? Trodde nästan det bara var 2014-15 modeller... Inte hört om så ny bil med svart skärm...
Ja, den tok kvelden i fjor, da den var snaue 2 år gammel. Jeg vet jo ikke om det var emmc eller noe annet, men jeg fikk ny skjerm ihvertfall. Den gamle hadde ikke gule striper, den nye fikk det nesten umiddelbart :/ Fikk fikset de gule stripene også i forrige uke.
Problemet er for alle Tesla Model S og X produsert før Februar 2018, mao. alle med MCU1.
Sitat fra: Ampéreson på mandag 20. juli 2020, klokken 13:44
Problemet er for alle Tesla Model S og X produsert før Februar 2018, mao. alle med MCU1.
Jepp, känner till det.
Men det sägs att Tesla hade sämre kvalitet på emmc-brickan en period i 2014-15(annan leverantör?), och det är ju klart flest av dessa årsmodeller där den ryker. Så vitt jag vet är det t.ex färre 2013-modeller där den ryker, och det är ju ologiskt då den är äldre och "fått mer stryk".
Hoppas väl att den ryker på min egen bil innan garanti/reklamationsrätt går ut i sep-21, alternativt håller tills jag har bytt bil...
Jeg hentet min bil i dag etter MCU1 bytte, her er mine erfaringer etter å ha hentet og kjørt den litt.
- Prisen ble redusert til 13 000 kr inkl moms, vet ikke hvorfor, spurte ikke heller da jeg ble litt tatt på senga av det.
- Alt av personlige innstillinger er borte foruten TuneIn merkelig nok.
- Måtte skru på kontakt med App
- Nettleser fortsatt elendig :)
Tilbake til det med prisen, de har gitt meg så mye rabatter på dette ser det ut, eller så har de gjort feil, først skulle de ha 31 000 kr for alt, så tok de goodwill på all diagnose som var over 9 000 kr og kom til 21 500 kr. Og nå når jeg hentet den står prisen på 13 000 kr, tidligere sto den til 17 000 pluss arbeid på 4 500 kr tilsammen 21 500 inkl. moms. Altså de skulle nå plutselig ha 13 000 og ikke noe for arbeidet. Skyndet meg ut i en fei. :+1:
Relatert erfaring:
Hadde min 2013-modell til MCU-analyse i dag da den var ute i en time i helgen. Ikke fristende å ta sommerferie med en bil med slik oppførsel. Dette var andre tilfellet av unormal reboot. For en måneds tid siden var den i svart i 15 minutter.
(Helgens frys kom ved at GUIet stoppet å reagere, og da jeg prøve en soft restart kom den ikke opp igjen. Prøvde så en hard restart uten reaksjon...Vendte da nesen hjem og underveis hjem prøvde jeg soft restart 2 ganger. Da bootet den, men frøs på logoen. Vel hjemme prøvde jeg en hard restart igjen - og da kom den opp etter et kvarter..)
Tesla Kokstad hadde bilen fra morgenen av og ut dagen. Det var ingen logger fra kræsjtidspunktet å finne, de kunne se at den manglet en mappe dog - og mente det kunne være en softwarebug. De hadde bare lagt inn software på nytt (litt ekstra slitasje :-O). Jeg spurte dem om ikke det ikke var mulig å lese ut noen indikasjoner på slitasje på brikken, men den muligheten sa de ikke er på 2013-modellene... :-\
En ting jeg synes er litt uklart er hva man egentlig risikerer å tape av kritiske funksjoner når MCUen svikter (kjekt å vite når man skal vurder eom man skal fortsette på turne eller skynde seg hjem f.eks).
PIN-kode er jo åpenbart et problem om man har det aktivert, og scheduled charging visstnok...men det kan man slå av. Klimaanlegget stopper - det merket jeg jo, og det kan være litt problematisk, men ikke kritisk på sommeren.
Noen har rapportert i ulike forum at vindusviskerne stopper - hvilket jo stopper en kjapt i en by som Bergen, men det er ikke tilfellet sier Tesla (glemt å teste selv). Tesla sa at du kan få problemer med å lade dog, kanskje den bare lader litt - og det kan jo være ille om man har lange avstander mellom laderne. Men hva annet?
Nå vurderer jeg å få byttet minnebrikken hos EV Services for sikkerhets skyld. At det er gjort endringer fra 2013 til 2014 dog fikk meg til å lure på om det vil ha noe å si for en slik utskiftning?
Sitat fra: alda på mandag 20. juli 2020, klokken 16:50
Så vitt jag vet är det t.ex färre 2013-modeller där den ryker, och det är ju ologiskt då den är äldre och "fått mer stryk".
Det er kanskje ikke så ulogisk med tanke på at det er solgt mangedobbelt så mange biler i 2014-2015 som i 2013. Den første høsten ble bare et fåtall biler levert, mens de i de påfølgende to årene ble levert tusenvis.
Sitat fra: saphran på mandag 20. juli 2020, klokken 23:30
Nå vurderer jeg å få byttet minnebrikken hos EV Services for sikkerhets skyld
Gjør disse denne jobben? Pris/tid?
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:40
Sitat fra: alda på mandag 20. juli 2020, klokken 16:50
Så vitt jag vet är det t.ex färre 2013-modeller där den ryker, och det är ju ologiskt då den är äldre och "fått mer stryk".
Det er kanskje ikke så ulogisk med tanke på at det er solgt mangedobbelt så mange biler i 2014-2015 som i 2013. Den første høsten ble bare et fåtall biler levert, mens de i de påfølgende to årene ble levert tusenvis.
Har inte du en 2013-modell? Bytt på den?
2013-modellen har foreløpig original MCU, ja.
Har også en 2013 med original MCU - snodige greier da min fungerer helt toppers (bank i bordet!).
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:40
Sitat fra: alda på mandag 20. juli 2020, klokken 16:50
Så vitt jag vet är det t.ex färre 2013-modeller där den ryker, och det är ju ologiskt då den är äldre och "fått mer stryk".
Det er kanskje ikke så ulogisk med tanke på at det er solgt mangedobbelt så mange biler i 2014-2015 som i 2013. Den første høsten ble bare et fåtall biler levert, mens de i de påfølgende to årene ble levert tusenvis.
Disse bilene har heller ikke AP.
Tenker det kan ha litt å si også
Sitat fra: VigdisA på lørdag 25. juli 2020, klokken 13:50
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:40
Sitat fra: alda på mandag 20. juli 2020, klokken 16:50
Så vitt jag vet är det t.ex färre 2013-modeller där den ryker, och det är ju ologiskt då den är äldre och "fått mer stryk".
Det er kanskje ikke så ulogisk med tanke på at det er solgt mangedobbelt så mange biler i 2014-2015 som i 2013. Den første høsten ble bare et fåtall biler levert, mens de i de påfølgende to årene ble levert tusenvis.
Disse bilene har heller ikke AP.
Tenker det kan ha litt å si også
Tänker det samma, chipen blir väl inte lika hårt belastad med skrivningar om bilen inte har AP-software kanske?
Hjelper lite at det er solgt mange 2016 og 17biler. Når mange av 12 og 13 bilene har gått 10x så langt. En Sw i 2019 satte døds støtet på en del mcu. Men den tar et stort jafs av nyere biler :)
Sitat fra: Ampéreson på mandag 20. juli 2020, klokken 19:36
Jeg hentet min bil i dag etter MCU1 bytte, her er mine erfaringer etter å ha hentet og kjørt den litt.
- Prisen ble redusert til 13 000 kr inkl moms, vet ikke hvorfor, spurte ikke heller da jeg ble litt tatt på senga av det.
hvilket service center var dette?[/list]
Sitat fra: saphran på mandag 20. juli 2020, klokken 23:30
En ting jeg synes er litt uklart er hva man egentlig risikerer å tape av kritiske funksjoner når MCUen svikter (kjekt å vite når man skal vurder eom man skal fortsette på turne eller skynde seg hjem f.eks).
virker som det er litt forkskjellig fra bil til bil(mulig det har med hvor i startup MCUen stopper, eller bare hva bilen sto instilt på sist den funket)
i mitt tilfelle virket aircon, tror den sto på 20c og virka som om det fortsatte, viskere og blinklys fungerte dog uten lyd. ladet normal på hjemmelader men testet ikke SuC. '
jeg har den inne for for bytte av emmc hos bilexperten bosch nå, selvom dette var etter mcu feilet sier de at de fikk till å overføre data etter litt om og men, så får se hvordan ting fungerer når jeg får den tilbake. om tesla nå har gått ned i pris for bytte av mcu til 13000 som han over her er det selfølgelig det beste, da det koster ca det samme å bare skifte emmc hos 3. part.
Sitat fra: dettvardett på søndag 26. juli 2020, klokken 09:15
Sitat fra: Ampéreson på mandag 20. juli 2020, klokken 19:36
Jeg hentet min bil i dag etter MCU1 bytte, her er mine erfaringer etter å ha hentet og kjørt den litt.
- Prisen ble redusert til 13 000 kr inkl moms, vet ikke hvorfor, spurte ikke heller da jeg ble litt tatt på senga av det.
hvilket service center var dette?[/list]
Det var Kokstad i Bergen.
Her er bilde av faktura, prisen her er da uten moms, totalen med moms blir da kr 13 532,43. Ser nå at de faktisk tok en time for arbeidet mot hva jeg sa tidligere i denne tråden.
(https://i.ibb.co/2NRn6SL/invoice.jpg)
Ampèrson, har du nå en MCU1 eller MCU2?
Sitat fra: JorEl på mandag 27. juli 2020, klokken 13:21
Ampèrson, har du nå en MCU1 eller MCU2?
Har fortsatt en MCU1 desverre. Jeg spurte eksplisitt etter å få en MCU2, men var ikke tilgjenglig for Norge enda sa de. Distributeres visst kun i USA for tiden.
Da har jo prisen halvert seg på kort tid.
Spørs om ikke dette var et spesialtilbud...
Var vel litt frem og tilbake der ja, og diverse annet som ble gjort i samme slengen. Ikke så godt å vite hva de 13" var oppgjør for.
RMN = Remanufactured? I så fall kan det forklare den lavere prisen. De andre som har blitt nevnt tidligere, har vel fått ny MCU?
Sitat fra: MeTesla på mandag 27. juli 2020, klokken 21:25
Spørs om ikke dette var et spesialtilbud...
Läst om flera på FB som fått denna prisen, så det är nog gällande pris nu. Tesla har väl fått med sig vad oavhängiga verksteder tar för reparasjon, och anpassat priset för att konkurrera ut dessa.
Det står litt i kontrast til de ca 45k de første kundene i USA med problemet måtte betale. Hvis gjeldende rate er 13k tillater jeg meg faktisk å gi en forsiktig :+1: til Tesla på dette.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 28. juli 2020, klokken 18:04
Det står litt i kontrast til de ca 45k de første kundene i USA med problemet måtte betale. Hvis gjeldende rate er 13k tillater jeg meg faktisk å gi en forsiktig :+1: til Tesla på dette.
Ja, håller med.
Men det er en "refurbished" MCU man får, med bara 2 års garanti... Och den har ju de samma bristerna som gammal enhet såvitt jag vet, vilket betyder att den kommer att ryka igen...Tesla borde åtminstone sätta in en större minnebricka, osäker på om de gör det...
Mener å ha lest rykte om at de setter inn 32GB, men finner ikke igjen. Uansett er svakheten først og fremst i software (logging), og det er utbedret nå. Så MCU vil nok holde mye lengre selv med 8GB brikka nå.
MCU røk på min 2013 P85 Signature.
Tesla tok diagnose, og fakturerte 3000kr for å meddele at MCU er død. Noe jeg klart visste selv.. Pris for ny (dvs refurbished) skulle de ha 25000kr for. Først ble jeg fortalt at det var ny som kostet 25000kr, men ca 13000kr for refurbished. Men så kom en annen og sa at det ikke produseres MCU1 lenger så det er bare refurbished og det er tomt for disse i hele verden. Og prisen er ikke 13000kr, men 25000kr . Så jeg står på venteliste, og de kunne ikke en gang få en forventet levringstid, de snakket om måneder.
Så siden jeg må betale selv uansett, går jeg til 3.part, og får utbedret til ca. 12-14000kr pluss oppgradere til LTE i samme slengen. Synes faktisk ikke Tesla fortjener disse pengene for en så kjent feil som dette.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 28. juli 2020, klokken 20:56
Uansett er svakheten først og fremst i software (logging), og det er utbedret nå.
Nei den store svakheten som gjenstår er at eMMC den ikke tåler varmen den blir utsatt for og det er det som tar virkelig knekken på den.
Hva slags varme blir den utsatt for? Og hva er den spesifisert for?
Også fint om du forklarer litt om hvordan skrivesykluser og ikke fungerende wear-levelling ikke er hovedproblemet.
Det lurer jeg også på... :) Det er aktiv kjøling i MCU, så dette burde ikke vært et problem.
Her har du forresten en fin kilde til "estimering av slitasjene" på eMMC, og hva som kan gjøres.
https://www.cnx-software.com/2019/08/16/wear-estimation-emmc-flash-memory/
Problemet er vel heller at Tesla bruker komponenter med lav kvalitet, kombinert med amatørmessing oppsett av systemene. Hvis temperatur er et problem så tviler jeg på om dette er fikset i MCU2, så da kommer det til å bli et problem der også, bare at det kommer til å ta litt lenger tid, siden MCU2 så vidt jeg vet har dobbelt så stort minne.
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 21. juli 2020, klokken 11:15
Sitat fra: saphran på mandag 20. juli 2020, klokken 23:30
Nå vurderer jeg å få byttet minnebrikken hos EV Services for sikkerhets skyld
Gjør disse denne jobben? Pris/tid?
12000 kr, 3 dager.
Noen som har prøvd å la Bilkomponeneter gjøre jobben på Kløfta? https://www.bilkomponenter.no/products/emmc-oppgradering-tesla-model-sx
https://blackscreen.no/ har ferie til 14. august....
Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juli 2020, klokken 20:43
Hva slags varme blir den utsatt for? Og hva er den spesifisert for?
Det er for dårlig kjøling på MCU1, den lager masse varme selv, og selv om det finnes eMMC på markedet som tåler varme godt, så er den originale på MCU1 ikke en slik. Denne problemstilling er godt kjent i ved overklokking av cpu fra pc-verdenen.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juli 2020, klokken 20:43
Også fint om du forklarer litt om hvordan skrivesykluser og ikke fungerende wear-levelling ikke er hovedproblemet.
Skrivesykluser var hovedproblemet, men selv om logging / bruk / overskriving er kraftig redusert, så er varmen der fortsatt. Og det er for mye varme til at den får langt liv, før den er byttet til en type som tåler varme bedre.
Håper jeg folklarte med på en måte som alle forstår.
Overklokking er jeg godt kjent med ja. Har drevet med det i mange år, men noen år siden nå. Kjøret Vapo`en i gryna :(
Synes egentlig svaret ditt ikke inneholder noe annet enn udokumentert synsing jeg da, no offence. Men lar den ligge .
Sitat fra: Muffinman på torsdag 30. juli 2020, klokken 21:42
Synes egentlig svaret ditt ikke inneholder noe annet enn udokumentert synsing jeg da, no offence. Men lar den ligge .
Er nok riktig. Ikke godt dokumentert. Jeg det fra jeg diskuterte dette med Sigurdi, det er gjenfortelling av hans påstander, han har jo som kjent demontert bilene i fillebiter - og ja han sier at det finnes jo eMMC "av industristandard" som tåler temp, så han er mest av alt irritert at Tesla ikke valgte dette.
Men er mye bedre på "MCU3" - dvs den som er i Model3...
Skjermen min har fungert helt fint inntil nå mot slutten av ferien. Den siste uken har lille skjermen ofte vært svart når jeg skal starte opp. Etter noen sekunder kommer Tesla-logoen og etter enda noen sekunder kan jeg starte. Den store skjermen er normal.
Er dette de første tegnene på at MCU holder på å ta kvelden?
Nei. Det er tegn på at bilen din har gått i "sleep", og da bruker instrumentpanelet litt tid på å starte opp igjen. Hvis du skrur av "Energy saving", så vil den ikke sovne, og vil da være raskere i gang når du åpner døra.
Sitat fra: sjokomelk på fredag 31. juli 2020, klokken 22:29
Nei. Det er tegn på at bilen din har gått i "sleep", og da bruker instrumentpanelet litt tid på å starte opp igjen. Hvis du skrur av "Energy saving", så vil den ikke sovne, og vil da være raskere i gang når du åpner døra.
Det samme som Nie beskriver skjer med min bil også. Kan bekrefte at jeg ikke har Energy saving aktivert. Opplevde også i går at navigasjonen brukte 8 minutter(!) på å legge inn en destinasjon. Måtte stoppe bilen og bruke Google Maps på mobilen i stedet fordi det tok så lang tid. Jeg håper vi kan tilskrive dette nok en dårlig oppdatering (2020.24.6.11) og ikke en MCU som snart tar kvelden. Så tregt systemet er nå er mildt sagt frustrerende - gjelder ikke kun navigasjon.
Sitat fra: L3eif på lørdag 01. august 2020, klokken 08:18
Sitat fra: sjokomelk på fredag 31. juli 2020, klokken 22:29
Nei. Det er tegn på at bilen din har gått i "sleep", og da bruker instrumentpanelet litt tid på å starte opp igjen. Hvis du skrur av "Energy saving", så vil den ikke sovne, og vil da være raskere i gang når du åpner døra.
Det samme som Nie beskriver skjer med min bil også. Kan bekrefte at jeg ikke har Energy saving aktivert. Opplevde også i går at navigasjonen brukte 8 minutter(!) på å legge inn en destinasjon. Måtte stoppe bilen og bruke Google Maps på mobilen i stedet fordi det tok så lang tid. Jeg håper vi kan tilskrive dette nok en dårlig oppdatering (2020.24.6.11) og ikke en MCU som snart tar kvelden. Så tregt systemet er nå er mildt sagt frustrerende - gjelder ikke kun navigasjon.
Det er samme på min, så det er nok bugs igjen ;)
Kan noen verifisere om det nå er 13000 kr som tesla har lagt seg på for skifte av mcu?
Jeg fikk pris på rett over 20000, men Alianz tok heldigvis den på utvidet garanti.
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 01. august 2020, klokken 09:45
Sitat fra: L3eif på lørdag 01. august 2020, klokken 08:18
Sitat fra: sjokomelk på fredag 31. juli 2020, klokken 22:29
Nei. Det er tegn på at bilen din har gått i "sleep", og da bruker instrumentpanelet litt tid på å starte opp igjen. Hvis du skrur av "Energy saving", så vil den ikke sovne, og vil da være raskere i gang når du åpner døra.
Det samme som Nie beskriver skjer med min bil også. Kan bekrefte at jeg ikke har Energy saving aktivert. Opplevde også i går at navigasjonen brukte 8 minutter(!) på å legge inn en destinasjon. Måtte stoppe bilen og bruke Google Maps på mobilen i stedet fordi det tok så lang tid. Jeg håper vi kan tilskrive dette nok en dårlig oppdatering (2020.24.6.11) og ikke en MCU som snart tar kvelden. Så tregt systemet er nå er mildt sagt frustrerende - gjelder ikke kun navigasjon.
Det er samme på min, så det er nok bugs igjen ;)
Min oppleves rimelig kjapp på det meste, f.eks. DAB-radio og Spotify. Bruker typisk 5-15 sek. på å få opp NAV avhengig av lengde på tur, noe jeg synes er akseptabelt. 2017-modell hentet ut september, gått 84k, samme SW-versjon som over.
Nu händer det grejer hos Tesla...
De har börjat erbjuda EMMC-byte för ca. 400 USD = 3600 NOK. Flera i USA som har fått detta tilbudet parallelt med komplett MCU-byte. Kommer med största säkerhet till Norge snart, kroken på döra för Blackscreen & Co?
Det er jo en fantastisk nyhet! Kilde for dette?
Sitat fra: Klykken på tirsdag 11. august 2020, klokken 21:47
Det er jo en fantastisk nyhet! Kilde for dette?
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Hvordan får man det til å stemme med både emmc til bytte på gammel mcu til $300ish, samtidig som det betales for "infotainment upgrade" til $2500? Ser jo ut som de har reparert gammel MCU og deretter oppgradert til MCU2 her?
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:38
Hvordan får man det til å stemme med både emmc til bytte på gammel mcu til $300ish, samtidig som det betales for "infotainment upgrade" til $2500? Ser jo ut som de har reparert gammel MCU og deretter oppgradert til MCU2 her?
Slik jeg leser det, er dette et tilbud med to valg for kunden.
Option 1: Replace
Option 2: Upgrade
Altså veldig billig eMMC fix eller ganske billig oppgradering til MCU2
Ah, det høres plausibelt ut. Ser ut som det røres deg på ymse forum ang dette. Håper de klarer å få noe sånn opp her i Norge også, men redd det vil ta litt tid. Men har ikke noe imot å bli overrasket :)
Løsning på vei:
https://www.tocn.no/2020/08/oppdatering-ift-dod-mcu-hovedskjerm/#more-14640
Sitat fra: Muffinman på søndag 16. august 2020, klokken 14:41
Løsning på vei:
https://www.tocn.no/2020/08/oppdatering-ift-dod-mcu-hovedskjerm/#more-14640
Som datamenneske er jeg kjent med at eMMC er en tragisk løsning der data skrives i store mengder. Og når det som skrives bare skjer på en liten del av minnet, så er dette en "katastrofe som venter på å skje". Dette er helt klart en feil man må kunne si har ligget latent fra produksjon, og noe jeg mener Tesla må fikse uten kostnad for eierne, utgått garanti/reklamasjonsrett eller ikke.
Det finnes langt mer robust minne som burde vært brukt istedet, og jeg annser ikke en oppgradert eMMC-brikke som noen varig løsning, men en fremdeles utsettelse av kommende defekt, igjen. Spørsmålet er mer om dette skjer før eller etter at bilen er kondemnert.
Svaret er rett og slett at Tesla burde lagt inn en SSD av ok kvalitet på dette kortet, istedet for en svak eMMC-brikke. Først da er det sannsynlighet for at brikken vil overleve bilen. Det er litt dyrere, men langt billigere enn å måtte gjøre en slik workaround.
Bare å stå på, TOCN. Denne saken håper jeg dere vinner frem med, men som sagt, krev SSD fremfor eMMC-brikke.
De må ha løst dette i software nå vel? (Dvs. Ikke skrive logger konstant, kjøre små skriveoperasjoner kontinuerlig) Jeg tror ingenting på at Tesla er så dumme at dette problemet oppstår igjen. De må ha implementert de enkle grepene det er å unngå unødvendig skriving til eMMC.
Jeg teller selv på fingrene for å få blackscreen til å fikse dette for meg. Men hvis det er så nært å få samme fiksen billigere fra tesla lurer jeg på om jeg avventer litt.
Det er ikke samme fiksen. Det er en bedre fiks som inkluderer hele datterkortet med emmc, noe ram og diverse annet. Ingen lodding av komponenter, bare utskifting av hele kortet.
Ja så det. Blackscreen bytter bare chippen.
Teslas fiks er vel kanskje mer permanent og stødig? "MCU1,5" 🤔
For de som opplever feilen så blir jo bilen mer eller mindre ubrukbar og ikke trygg å kjøre. Dette står på TOCN og er temmelig beskrivende:
"Er bilen kjørbar når skjermen blir svart? Ja, den er kjørbar, men den er ikke like sikker. Og kanskje ikke lovlig å kjøre."
Da jeg var hos Tesla sist og overhørte en samtale mellom en rammet kunde og Tesla, sa de også der at bilen ikke kan kjøres lovlig pga at flere av sikkerhetssystemene ikke virker.
Det jeg lurer på da, er hvorfor ikke den 8 års garantien for batteri og drive enhet slår til...
TOCN skriver at de har advokater på saken og det er bra. Håper bare min MCU holder inntil denne saken har fler svar enn spørsmål...
8år på batteri og drivverk har ingenting med skjerm og gjøre.
Sitat fra: RJK på søndag 16. august 2020, klokken 18:10
Som datamenneske er jeg kjent med at eMMC er en tragisk løsning der data skrives i store mengder. Og når det som skrives bare skjer på en liten del av minnet, så er dette en "katastrofe som venter på å skje". Dette er helt klart en feil man må kunne si har ligget latent fra produksjon, og noe jeg mener Tesla må fikse uten kostnad for eierne, utgått garanti/reklamasjonsrett eller ikke.
Mye enig, har selv argumentert for det samme. "Mangelen" foreligger fra dag 1 da løsningen som er valgt bryter med god designpraksis. Altså kan det foreligge grunn for å reklamere før MCU feiler. 5årsfristen er så vidt jeg vet likevel å regne som absolutt, men siden Tesla ikke har kjørt service bulletin og byttet prevantivt eller på annen måte vært åpne om problemene så bør de nok sterkt vurdere å dekke dette etter 5årsfristen.
Sitat fra: Klykken på mandag 17. august 2020, klokken 23:09
8år på batteri og drivverk har ingenting med skjerm og gjøre.
Pirkemodus her nå, men garantien er ikke på drivverk, men kun på driveunit. Det vil si at ikke engang tilførselskablene eller simmeringen på utgående aksling er dekket på garanti. Det blir faktisk praktisert å ta betalt om tilførselkablene er irret istykker og må klippes ved garantibytte av driveunit.
Haha, seriøst? 😄 De driver butikk på makromarginer as...
Ja, helt seriøst. Jeg har nettopp en slik simmering som er svett som jeg tenkte å få byttet i fobindelse med neste oljeskift og har fått bekreftet at den ikke går under garantien. For øvrig ganske vanlig at disse ryker på de små driveunitene.
Det er denne delen de bytter med nå, gitt de tilbyr tjenesten enda i Norge:
MSX MCU PC TEGRA DAUGHTERBOARD-PROVISIONED (64GB) 2728211-S0-A Restricted
Listeprisen i USA er visst $500, usikker på hva den koster i Norge, men ofte stemmer x 10 ganske bra.
Sitat fra: petersv på onsdag 19. august 2020, klokken 10:44
Det er denne delen de bytter med nå, gitt de tilbyr tjenesten enda i Norge:
MSX MCU PC TEGRA DAUGHTERBOARD-PROVISIONED (64GB) 2728211-S0-A Restricted
Listeprisen i USA er visst $500, usikker på hva den koster i Norge, men ofte stemmer x 10 ganske bra.
Tesla tar 120$ för denna delen, som du kan se av inlägg 75 på förra sidan.
Sitat fra: alda på onsdag 19. august 2020, klokken 11:33
Sitat fra: petersv på onsdag 19. august 2020, klokken 10:44
Det er denne delen de bytter med nå, gitt de tilbyr tjenesten enda i Norge:
MSX MCU PC TEGRA DAUGHTERBOARD-PROVISIONED (64GB) 2728211-S0-A Restricted
Listeprisen i USA er visst $500, usikker på hva den koster i Norge, men ofte stemmer x 10 ganske bra.
Tesla tar 120$ för denna delen, som du kan se av inlägg 75 på förra sidan.
Dette ser veldig lovende ut! Jeg gleder meg til å høre første norske erfaring med dette, hva det kostet til slutt og hvordan det oppleves...
Sitat fra: RJK på søndag 16. august 2020, klokken 18:10
Som datamenneske er jeg kjent med at eMMC er en tragisk løsning der data skrives i store mengder. Og når det som skrives bare skjer på en liten del av minnet, så er dette en "katastrofe som venter på å skje". Dette er helt klart en feil man må kunne si har ligget latent fra produksjon, og noe jeg mener Tesla må fikse uten kostnad for eierne, utgått garanti/reklamasjonsrett eller ikke.
Det finnes langt mer robust minne som burde vært brukt istedet, og jeg annser ikke en oppgradert eMMC-brikke som noen varig løsning, men en fremdeles utsettelse av kommende defekt, igjen. Spørsmålet er mer om dette skjer før eller etter at bilen er kondemnert.
Svaret er rett og slett at Tesla burde lagt inn en SSD av ok kvalitet på dette kortet, istedet for en svak eMMC-brikke. Først da er det sannsynlighet for at brikken vil overleve bilen. Det er litt dyrere, men langt billigere enn å måtte gjøre en slik workaround.
Bare å stå på, TOCN. Denne saken håper jeg dere vinner frem med, men som sagt, krev SSD fremfor eMMC-brikke.
Som "datamenneske" burde du egentlig vite at det ikke er noe problem hvis Tesla hadde brukt eMMC-brikker av god kvalitet...
Dette har ingenting med eMMC vs. SSD å gjøre. En SSD av lav kvalitet ville hatt akuratt samme problemene som vi har nå. Du får eMMC-brikker som er sertifiserte for industrielle applikasjoner (også aerospace om så).
Problemet koker ned til:
1. Tesla har brukt en for liten eMMC-brikke, når brikken er full så er det ikke plass til å sjule "defekt minne".
2. Tesla har valgt en brikke som har dårlig tolleranse for antall skriveoperasjoner og temperatur.
3. Dårlig programmering fra Tesla sin side med overdreven logging av data har aksellererert problemet.
De av dere som har opplevd at MCU har tatt kvelden - hvor lenge tror dere jeg har igjen?
1. I midten av juli mens jeg var på ferie var skjermen svart en morgen. Jeg ladet ved et hotell med Type 2 kabelen. Prøvde å resette flere ganger, det så ut som den begynte å starte opp, og så var den svart igjen. Etter mye prøving og feiling brukte jeg nøkkelen til å løse ut ladekabelen, noe jeg vanligvis ikke gjør og måtte google hvordan man gjør, faktisk. (UMC og supercharger har jo egen knapp, og ellers bruker jeg skjermen.) Når jeg da forsøkte en ny restart igjen etter å ha plugget ut så gikk det faktisk. Den startet opp og alt var normalt, tilsynelatende.
2. Nå er det en sang i Spotify som ikke kan spilles. Den bare står og jobber, og jeg mener at om jeg lar den stå og jobbe lenge nok, så restarter skjermen. Normalt sett er jeg rask til å trykke til en annen sang, og da hopper den til den sangen etter kanskje 30 sekunder med jobbing.
3. Innimellom når jeg kommer tilbake til bilen har Spotify glemt sangen den sto på, og begynner heller å spille en podcast (som er riktignok i favorittene).
Jeg følger med på det. Og krysser fingrene for at MCU varer lenge nok til at jeg kan få oppgradert til MCU2. Men kanskje jeg bare skal få byttet den? Vet ikke om Tesla er med på bytte på reklamasjon uten at den er stein dau.
Ta bilde, og send serviceforespørsel med tidspunkt, når du har problemer. Hadde nettopp vår S inne for feil på skjerm (ikke sort, men spraglete, eller menyer som ikke virker). Tesla fant ingenting, men ba om at jeg meldte fra med tidspunkt for hendelse hvis det kom igjen. Var tilbake igjen en time etter henting ...
Sitat fra: HKS på onsdag 19. august 2020, klokken 15:28
Sitat fra: RJK på søndag 16. august 2020, klokken 18:10
Som datamenneske er jeg kjent med at eMMC er en tragisk løsning der data skrives i store mengder. Og når det som skrives bare skjer på en liten del av minnet, så er dette en "katastrofe som venter på å skje". Dette er helt klart en feil man må kunne si har ligget latent fra produksjon, og noe jeg mener Tesla må fikse uten kostnad for eierne, utgått garanti/reklamasjonsrett eller ikke.
Det finnes langt mer robust minne som burde vært brukt istedet, og jeg annser ikke en oppgradert eMMC-brikke som noen varig løsning, men en fremdeles utsettelse av kommende defekt, igjen. Spørsmålet er mer om dette skjer før eller etter at bilen er kondemnert.
Svaret er rett og slett at Tesla burde lagt inn en SSD av ok kvalitet på dette kortet, istedet for en svak eMMC-brikke. Først da er det sannsynlighet for at brikken vil overleve bilen. Det er litt dyrere, men langt billigere enn å måtte gjøre en slik workaround.
Bare å stå på, TOCN. Denne saken håper jeg dere vinner frem med, men som sagt, krev SSD fremfor eMMC-brikke.
Som "datamenneske" burde du egentlig vite at det ikke er noe problem hvis Tesla hadde brukt eMMC-brikker av god kvalitet...
Dette har ingenting med eMMC vs. SSD å gjøre. En SSD av lav kvalitet ville hatt akuratt samme problemene som vi har nå. Du får eMMC-brikker som er sertifiserte for industrielle applikasjoner (også aerospace om så).
Problemet koker ned til:
1. Tesla har brukt en for liten eMMC-brikke, når brikken er full så er det ikke plass til å sjule "defekt minne".
2. Tesla har valgt en brikke som har dårlig tolleranse for antall skriveoperasjoner og temperatur.
3. Dårlig programmering fra Tesla sin side med overdreven logging av data har aksellererert problemet.
Generelt har SSD langt høyere antall les/skriv, så med samme størrelse er SSD sterkt å fortrekke. Noe av forskjellen kan man selvsagt utligne ved å bruke større brikker og av bedre kvalitet. Jeg vil fremdeles hevde at det hadde vært best å bruke en SSD, selv en av "dårlig" kvalitet til SSD å gjøre.
Men jeg gjorde vel den feilslutningen å tro de hadde brukt brikker som var sertifiserte, og derfor av god kvalitet til den forventede bruken, selv om realitetene viste seg å bety langt mere skriving enn forespeilet. Har de brukt brikker av dårlig kvalitet i tillegg, så er det jo enda større grunn til å kritisere Tesla for valget.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. august 2020, klokken 16:02
De av dere som har opplevd at MCU har tatt kvelden - hvor lenge tror dere jeg har igjen?
1. I midten av juli mens jeg var på ferie var skjermen svart en morgen. Jeg ladet ved et hotell med Type 2 kabelen. Prøvde å resette flere ganger, det så ut som den begynte å starte opp, og så var den svart igjen. Etter mye prøving og feiling brukte jeg nøkkelen til å løse ut ladekabelen, noe jeg vanligvis ikke gjør og måtte google hvordan man gjør, faktisk. (UMC og supercharger har jo egen knapp, og ellers bruker jeg skjermen.) Når jeg da forsøkte en ny restart igjen etter å ha plugget ut så gikk det faktisk. Den startet opp og alt var normalt, tilsynelatende.
2. Nå er det en sang i Spotify som ikke kan spilles. Den bare står og jobber, og jeg mener at om jeg lar den stå og jobbe lenge nok, så restarter skjermen. Normalt sett er jeg rask til å trykke til en annen sang, og da hopper den til den sangen etter kanskje 30 sekunder med jobbing.
3. Innimellom når jeg kommer tilbake til bilen har Spotify glemt sangen den sto på, og begynner heller å spille en podcast (som er riktignok i favorittene).
Jeg følger med på det. Og krysser fingrene for at MCU varer lenge nok til at jeg kan få oppgradert til MCU2. Men kanskje jeg bare skal få byttet den? Vet ikke om Tesla er med på bytte på reklamasjon uten at den er stein dau.
Eg hadde min inne hos Tesla ein veke nå med tilsvarende problemer, fekk kun muntlig beskjed om at dei hadde slettet noko data på den og resatt den så den er ok nå. Min var offline, konstant svart hovedskjerm og miles i km visning (som er standard defekt MCU oppførsel).
Men eg antar reparasjonen("ryddinga") er kun midlertidig og at dette kjem igjen. Min er 2 1/2 år gamal og gått vel 90000 km.
Spotifyoppførselen din har eg og sett av og til; men kun på tidligere oppdateringen, min har vore stabil nå i 4-5 mnd.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. august 2020, klokken 16:02
De av dere som har opplevd at MCU har tatt kvelden - hvor lenge tror dere jeg har igjen?
1. I midten av juli mens jeg var på ferie var skjermen svart en morgen. Jeg ladet ved et hotell med Type 2 kabelen. Prøvde å resette flere ganger, det så ut som den begynte å starte opp, og så var den svart igjen. Etter mye prøving og feiling brukte jeg nøkkelen til å løse ut ladekabelen, noe jeg vanligvis ikke gjør og måtte google hvordan man gjør, faktisk. (UMC og supercharger har jo egen knapp, og ellers bruker jeg skjermen.) Når jeg da forsøkte en ny restart igjen etter å ha plugget ut så gikk det faktisk. Den startet opp og alt var normalt, tilsynelatende.
2. Nå er det en sang i Spotify som ikke kan spilles. Den bare står og jobber, og jeg mener at om jeg lar den stå og jobbe lenge nok, så restarter skjermen. Normalt sett er jeg rask til å trykke til en annen sang, og da hopper den til den sangen etter kanskje 30 sekunder med jobbing.
3. Innimellom når jeg kommer tilbake til bilen har Spotify glemt sangen den sto på, og begynner heller å spille en podcast (som er riktignok i favorittene).
Jeg følger med på det. Og krysser fingrene for at MCU varer lenge nok til at jeg kan få oppgradert til MCU2. Men kanskje jeg bare skal få byttet den? Vet ikke om Tesla er med på bytte på reklamasjon uten at den er stein dau.
Sjansen er stor for at de gjør en alternativ fiks nå først, så varer det en stund til, og du får i praksis "uendelig" garanti på den, siden det allerede har vært meldt inn feil og vært forsøkt rettet. Min har vært inne for nødhjelp to ganger allerede (på under 40kkm).
Jeg som startet tråden og nå har fått en "remanufactured" MCU har faktisk dette spotify problemet nå. Og dette uheldigvis på min sønns to favorittsanger, Maga khans sang og Pinkys sang på det nyeste Kaptein Sabeltann albumet. Veldig vanskelig å forklare at de ikke fungerer.
Bruk heller telefonen og stream fra den. Er også slik at mcu restartes ved noen søkefraser i tillegg til at noen sanger bare låser hele greia🤷♂️
Sitat fra: Klykken på torsdag 20. august 2020, klokken 14:48
Bruk heller telefonen og stream fra den. Er også slik at mcu restartes ved noen søkefraser i tillegg til at noen sanger bare låser hele greia🤷♂️
Det der er genialt å gjøre når man er passasjer hos noen som nettopp har kjøpt helt ny bil :D
😄😄 #Stress
Sitat fra: saphran på onsdag 29. juli 2020, klokken 21:59
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 21. juli 2020, klokken 11:15
Sitat fra: saphran på mandag 20. juli 2020, klokken 23:30
Nå vurderer jeg å få byttet minnebrikken hos EV Services for sikkerhets skyld
Gjør disse denne jobben? Pris/tid?
12000 kr, 3 dager.
Fikk tilbake bilen selv nå nylig fra EV Services i Bergen. De sliter nok litt med bemanningen for tiden (ansatt i karantene) så jobben tok lengre tid, men nå er ihvertfall jobben gjort. Prisen var også justert ned, så det var kjekt. MCUen føles nå betydelig kjappere både i bruk og ved restart. :+1:
Jeg må si jeg synes det er topp at vi nå får alternativer til Tesla på service, både på pris og ventetid... Hvis man også greier å være bedre på tilbakemeldinger underveis om fremdrift/forsinkelser (hvilket burde være enkelt nok så dårlig Tesla er på det) kan livet med service-trengende bil bli meget bedre. :D
Har ventet på ny MCU i to måndere - og nå er den endelig installert. Fikk faktura nå. Da jeg godkjente servicen for noen uker siden stod det dette delenumemret + noe annet de skulle skifte:
LTE MCU JPN/HK/Macau/Taiwan/SK(1045006-03-H)
Rear View Camera HSD Jumper(1127304-00-B) 1.0
ANTENNA , BLUETOOTH(1052393-00-B)
Men nå fikk jeg en ny faktura der det ser ut som en Premium MCU.. Er dette den nye det er snakk om?:
MS Tegra MCU LTE Premium EU(1004740-20-A)
Tegra er MCU1..
Ser noen nederlendere har fått samme:
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&nv=1&pto=aue&rurl=translate.google.com&sl=auto&sp=nmt4&tl=no&u=https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/scherm-model-s.192851/page-2&usg=ALkJrhj8hcfftHECUjImCmSR_ObuN5PB0Q
Då verkar det som Tesla Norge har bekräftat att "dotterbricka-byte" blir ett av alternativen för att fixa død MCU. Och priset blir långt ifrån avskräckande: 3748 kroner. TOCN skriver om saken på sina medlemssidor.
https://www.tocn.no/2020/09/den-nye-losningen-for-dod-mcu-emmc-naermer-seg/
Link for de late. Sannhet med modifikasjoner at de bytter "datterkort", da det er en vurderingssak og om det faktisk er tilgjengelig. Tipper unntaket blir en slik operasjon.
Sitat fra: Klykken på fredag 04. september 2020, klokken 19:35
https://www.tocn.no/2020/09/den-nye-losningen-for-dod-mcu-emmc-naermer-seg/
Link for de late. Sannhet med modifikasjoner at de bytter "datterkort", da det er en vurderingssak og om det faktisk er tilgjengelig. Tipper unntaket blir en slik operasjon.
Varför tror du det, och vad tror du blir vanligaste lösningen da? Detta är kort som kommer att produceras, samtidigt som hela MCU1-enheter inte längre är i produktion, man använder brukte enheter - så det lär väl vara större manko på detta än nyproducerade dotterkort.
Her antydes det at de nye datterkortene ikke er kompatible med MCU i de eldste bilene:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-now-repairing-mcu1-with-a-new-tegra-card-for-500.202899/page-14#post-4982387
Noen som har hørt noe her på bjerget?
Sitat fra: Muffinman på fredag 11. september 2020, klokken 17:30
Her antydes det at de nye datterkortene ikke er kompatible med MCU i de eldste bilene:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-now-repairing-mcu1-with-a-new-tegra-card-for-500.202899/page-14#post-4982387
Noen som har hørt noe her på bjerget?
Intressant, ser at man skriver att skäringspunkten är bilar producerade någon gång tidigt 2014. Det finns alltså en MCU 0 oxå, annan typ än MCU1... Det betyder att äldre bilar inte är kompatibla med dotterbyte-fixen (byte av hela MCU enda lösningen hos Tesla).
Då kommer väl Blackscreen & Co. in i bilden igen (Blacksreen har förresten justerat priset på sin fix til "Tesla-nivå" säger de), för den kan väl göras på alla bilar oavsett ålder?
Viktig å ta inn over seg at dette må anses å være på ryktebørsen. Det er ikke noen offisiell informasjon om saken, og TOCN undersøker.
Sitat fra: Muffinman på fredag 11. september 2020, klokken 17:30
Her antydes det at de nye datterkortene ikke er kompatible med MCU i de eldste bilene:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-now-repairing-mcu1-with-a-new-tegra-card-for-500.202899/page-14#post-4982387
Noen som har hørt noe her på bjerget?
Alle europesiek biler har ny nok MCU for å bruke det Tegra-kortet som selges. De har dog kommet med en versjon for de eldre også i den amerikanske epc-en.
Takk for god info :)
Eg fekk att bilen min i dag, ein X -18 med MCU1 feil, der dei hadde skifta daugtherboards, så eg antar det er desse. 3 dagers ventetid på deler.
Har ikkje fått detaljene enda da dei klarer ikkje å sende ut serivcerapporten, får den heller ikkje opp i appen.
Er det noen som har byttet daughter board der ute? Som kunne delt litt erfaringer?
Min MCU1 humper og går fortsatt men det tar laaaang tid fra jeg setter meg inn i bilen til jeg kan sette den i "drive". Hadde vært interessant å vite om den feilen forsvinner + andre opplevde forbedringer...
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 13:23
Er det noen som har byttet daughter board der ute? Som kunne delt litt erfaringer?
Min MCU1 humper og går fortsatt men det tar laaaang tid fra jeg setter meg inn i bilen til jeg kan sette den i "drive". Hadde vært interessant å vite om den feilen forsvinner + andre opplevde forbedringer...
Energy saving=off?
Jeg har byttet. Bilen virker nå som tidligere. Alt er like tregt som det alltid har vært, men jeg slipper å vente i 30 sekunder før bilen starter.
Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 23:00
Jeg har byttet. Bilen virker nå som tidligere. Alt er like tregt som det alltid har vært, men jeg slipper å vente i 30 sekunder før bilen starter.
Takk for info. Da er i hvert fall det største problemet etter min mening vekk...
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 13:23
Er det noen som har byttet daughter board der ute? Som kunne delt litt erfaringer?
Min MCU1 humper og går fortsatt men det tar laaaang tid fra jeg setter meg inn i bilen til jeg kan sette den i "drive". Hadde vært interessant å vite om den feilen forsvinner + andre opplevde forbedringer...
Opplevde også dette etter siste oppdatering. Det var kun at endel innstillinger var endret. «Energy saving on» stod på. Endret tilbake til «Off» og bilen er klar iløpet av ett par sekunder som alltid👍🏻
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 13:23
Er det noen som har byttet daughter board der ute? Som kunne delt litt erfaringer?
Byttet daugher board i forrige uke. Gikk overraskende fort når diagnosen var klar (ved Tesla Rud) så de har tydeligvis deler på lager. Kom totalt på ca. kr 5 000. Jeg mistet alt av oppsett (kjøreprofiler, HomeLink, favorittkanaler, Spotify-innlogging etc). Greit å ha sånn nogenlunde oversikt over dette før man leverer bilen til reparasjon.
Håper dette vil gjelde Norge også: https://electrek.co/2020/11/09/tesla-emmc-failure-touchscreen-offers-extended-warranty/
Sitat fra: btsvennes på tirsdag 10. november 2020, klokken 06:52
Håper dette vil gjelde Norge også: https://electrek.co/2020/11/09/tesla-emmc-failure-touchscreen-offers-extended-warranty/
Vet om eiere i Sverige som har fått e-post fra Tesla i alle fall, så kommer nok.
Sitat fra: btsvennes på tirsdag 10. november 2020, klokken 06:52
Håper dette vil gjelde Norge også: https://electrek.co/2020/11/09/tesla-emmc-failure-touchscreen-offers-extended-warranty/
Det är ju kanonbra Tesla! Borde kanske ha kommit lite tidigare, men bättre sent än aldrig. Synd för alla som har betalt massa tusenlappar för 3-parts lösningar...
Sitat fra: alda på tirsdag 10. november 2020, klokken 09:11
Sitat fra: btsvennes på tirsdag 10. november 2020, klokken 06:52
Håper dette vil gjelde Norge også: https://electrek.co/2020/11/09/tesla-emmc-failure-touchscreen-offers-extended-warranty/
Det är ju kanonbra Tesla! Borde kanske ha kommit lite tidigare, men bättre sent än aldrig. Synd för alla som har betalt massa tusenlappar för 3-parts lösningar...
Min mening er at dette er ikke kanonbra av Tesla. Det er en designfeil som de har visst om og som det skulle vært tilbakekall på for lenge siden. Er frekkhetens nådegave at de har krevd mangfoldige tusen i betaling av kunder som har fått problemer med denne etter garanti utløp. Som jeg har skrevet tidligere her, dette er en feil som ligger latent i kombinasjon av software og hardware. Hvorvidt kunden opplever problemet i garantitiden eller etter beror på tilfeldigheter
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:24
Min mening er at dette er ikke kanonbra av Tesla. Det er en designfeil som de har visst om og som det skulle vært tilbakekall på for lenge siden. Er frekkhetens nådegave at de har krevd mangfoldige tusen i betaling av kunder som har fått problemer med denne etter garanti utløp.
Litt som svinghjulet på VAG-biler? Som kostet over 20.000,- å bytte selv om bilen var rett utenfor garanti?
Eller turboen på VW-diesel som stort sett feilet rundt 130.000km?
Det er helt vanlig i bilbransjen å belaste kundene for sine egne feil.
Kjenner ikke til eksemplene dine fra VAG. Toyota har hatt recall på svinghjulene til RAV4 og BMW har hatt på registereimer så vidt jeg har plukket opp så ikke uvanlig at man bytter komponenter med kjente feil. At noe ryker på 130. Er utenfor garanti og det blir noe helt annet.
Det er heller ikke bra å legge kilometerbegrensning på denne garantien, for den stakkars emmc brikken ble hamret med skriving 24/7/365 inntil de begynte å redusere det for ca et års tid siden. Dermed har kjørelengde neppe stor innvirkning på hvor nær havariet er og tid vil være den viktigste faktoren. Selv om loggingen er vesentlig redusert og stopper helt når bilen ikke brukes nå kan jo det meste av skaden allerede ha skjedd. Havari nærmer seg dermed like fullt.
På vår 85D gikk det til skogs etter litt over 4 år og 172.000km. På vår 2013 P85, som er passert 7 år og 185.000km holder det mirakuløst nok enda.
Har denne emmc-hamringen også en ca. startdato, eller har det "alltid" vært sånn frem til det ble løst i fjor høst?
Tror man trygt kan gå ut fra at dette har foregått siden bilene ble produsert inntil softwaren ble endret i fjor.
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 11. november 2020, klokken 09:02
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:24
Min mening er at dette er ikke kanonbra av Tesla. Det er en designfeil som de har visst om og som det skulle vært tilbakekall på for lenge siden. Er frekkhetens nådegave at de har krevd mangfoldige tusen i betaling av kunder som har fått problemer med denne etter garanti utløp.
Litt som svinghjulet på VAG-biler? Som kostet over 20.000,- å bytte selv om bilen var rett utenfor garanti?
Eller turboen på VW-diesel som stort sett feilet rundt 130.000km?
Det er helt vanlig i bilbransjen å belaste kundene for sine egne feil.
Eller BMW sine 2-liters dieselmotorer som er nesten garantert registerhavari.
Det tristeste er at u-landet USA er mye lenger fremme systematiske "myndighetsstyrte" tilbakekallinger enn Norge og Europa.
Min bil står akkurat nå inne på service for bla. å få byttet eMMC og har fått beskjed om at dette dekkes av den utvidede garantien. Dette er en Model S Signature fra 2013.
Noen som har nevnt at det kan søkes etter tilbakebetaling om man har måttet betale for reparasjonen. Mens de meldinger jeg har sett fra Tesla er det at man vil bli kontaktet innen februar 2021 om man skal ha tilbakebetalt. Noen som vet noe mer om dette?
Sitat fra: drFloyd på fredag 13. november 2020, klokken 09:17
Min bil står akkurat nå inne på service for bla. å få byttet eMMC og har fått beskjed om at dette dekkes av den utvidede garantien. Dette er en Model S Signature fra 2013.
Gått under 160.000km da antar jeg?
Ja, drøyt 120 000 km.
Etter at bila ble satt inn for service, fikk jeg først beskjed om at det ville komme seg på drøyt 3800 å få byttet eMMCen, men at dette ville bli dekket av den utvidede forsikringa jeg har gjennom Allianz. I tillegg fikk jeg vite at de hadde endret policien på det med lånebil etter at jeg hadde bila inne til forrige service for tre uker siden (...) og fikk derfor ingen lånebil.
Dagen etter leste jeg tilfeldigvis på ei engelsk nyhetsside at Tesla nå innrømmet feilen med eMMCene og at de hadde satt opp en utvidet garantiordning. Tok opp dette med serviceverkstedet og like etter fikk jeg vite at, jo, den utvidede garantien fra Tesla ville dekke kostnaden. Nå får jeg også lånebil i påvente av at bila venter på den nye eMMCen.
Da får vi med "gamle biler" håpe at problemet oppstår før kjørte 160 000 KM. Er det sagt eksplisitt som gjeldende in Norge noe sted eller er det bare at vi antar at dette vil bli konverteringen fra 100 000 miles?
Det ser ikke ut for at man må vente helt til eMMCen tar sitt siste sukk. Symptomene i min bil var en veldig treg start av bila (kunne ta opptil et minutt før den kunne kjøres) samt at installeringa av ny software kunne ta veldig lang tid, eller også feile flere ganger før den omsider ble installert.
Jaja, ikke mye å hente for meg her da med en bil @200.000km og 1 år gammel MCU, og bil2@185.000km med 7 år gammel MCU. Koster heldigvis ikke en formue å reparere.
Mon tro om de kan gjøre det preventivt mot betaling?
Ulempen er vel da at man mister alle data, garasjeåpner etc etc.
Ikke mye av slikt hos meg uansett :) Så mister man det jo når det havarerer også. Et preventivt bytte kan man imidlertid planlegge.
Sitat fra: geear på torsdag 12. november 2020, klokken 18:15
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 11. november 2020, klokken 09:02
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:24
Min mening er at dette er ikke kanonbra av Tesla. Det er en designfeil som de har visst om og som det skulle vært tilbakekall på for lenge siden. Er frekkhetens nådegave at de har krevd mangfoldige tusen i betaling av kunder som har fått problemer med denne etter garanti utløp.
Litt som svinghjulet på VAG-biler? Som kostet over 20.000,- å bytte selv om bilen var rett utenfor garanti?
Eller turboen på VW-diesel som stort sett feilet rundt 130.000km?
Det er helt vanlig i bilbransjen å belaste kundene for sine egne feil.
Eller BMW sine 2-liters dieselmotorer som er nesten garantert registerhavari.
Det tristeste er at u-landet USA er mye lenger fremme systematiske "myndighetsstyrte" tilbakekallinger enn Norge og Europa.
Det var den jeg refererte til etterpå da BMW faktisk har recall på dette og fikser.
Recall på registerreimene i Norge? Må ha vært noen få utvalgte i så fall. :P
Sitat fra: MeTesla på fredag 13. november 2020, klokken 14:26
Ulempen er vel da at man mister alle data, garasjeåpner etc etc.
Jeg fikk bilen min igjen akkurat som den var!
Sitat fra: Johnny på søndag 15. november 2020, klokken 23:37
Sitat fra: MeTesla på fredag 13. november 2020, klokken 14:26
Ulempen er vel da at man mister alle data, garasjeåpner etc etc.
Jeg fikk bilen min igjen akkurat som den var!
Hvis du fortsatt har alt av oppsett lagret, så har de ikke byttet ut datterkortet.
Da har de nok gjort noe annet.
Om de ikke har fått ut dataene og kopiert inn på det nye da?
Ja hvis det er gjort hos tredjepart, så er det måten de løser dette på (kopierer data fra gammel brikke til ny).
Men Tesla gjør ikke det, de bytter kortet og overfører ikke noe data. Dette er bekreftet informasjon, ikke spekulering.
Noen som har fått byttet på utvidet garanti uten om å ha blitt varslet på mail om denne garantien?
Var selv innom Tesla Porsgrunn og nevnte at min skjerm er veldig treg + at menyen ofte ikke virker (horisontale striper over hele skjermen..). De sa at kun de som hadde fått mail om denne garantien hadde bil med feil på MCU som fikk dekket dette. Har ikke fått mail, så da betyr det kanskje at feilen på MCU skyldes noe annet (...)?
P85 - 2015 - 155.000km
Enn så lenge så bør du vente med å gjøre noe så lenge det ikke er prekært..
Kan høres ut som de prøver å sno seg unn frem til alle får beskjed om garantien..
Sitat fra: Ellemelle på mandag 16. november 2020, klokken 07:44
Sitat fra: Johnny på søndag 15. november 2020, klokken 23:37
Sitat fra: MeTesla på fredag 13. november 2020, klokken 14:26
Ulempen er vel da at man mister alle data, garasjeåpner etc etc.
Jeg fikk bilen min igjen akkurat som den var!
Hvis du fortsatt har alt av oppsett lagret, så har de ikke byttet ut datterkortet.
Da har de nok gjort noe annet.
I mitt tilfelle byttet de hele MCUen ja.
De kan ta ut backup av innstillinger.
Jeg byttet til MCU2 og fikk førerprofiler, garasjeåpner, destinasjoner fra MCU1.
Nå var ikke min MCU1 død, bare tilnærmet ubrukelig i mitt hode.
MCU2 er desverre verdt prisen. I hvertfall for meg som nærmest hatet MCU1.
Endelig fungerer MCU som den skulle gjort når bilen var ny. 5nye år med reklamasjonsrett.
Digg å få sidekameraene i ryggevisningen.
Visualisering, spill og media er bare bonuser. Det er jo alt annet som nå endelig fungerer!
Da fikk jeg denne mailen, skal bli bra om vi får tilbakebetalt de pengene vi har lagt ut.
(https://i.imgur.com/55UXOnu.jpg)
(https://i.imgur.com/WhDNAGv.jpg)
Lenke til mer info om den utvidede garantien: https://www.tesla.com/no_NO/support/warranty-adjustment-program?redirect=no&utm_source=Iterable&utm_medium=email&utm_campaign=warranty_adjustment_program&utm_content=ownership&utm_locale=no_NO (https://www.tesla.com/no_NO/support/warranty-adjustment-program?redirect=no&utm_source=Iterable&utm_medium=email&utm_campaign=warranty_adjustment_program&utm_content=ownership&utm_locale=no_NO)
Bra at de som har lagt ut får det tilbake. Fikk denne jeg også, men er på 161 tusen, men på. Den annen side nå er det 5 tusen for bytte
Hei Min MCU ble svar sist uke etter en periode med ekstrem lang oppstart for å kunne kjøre, dager før virket ikke blinklys etc. Meldte feil, så for meg 30K MCU repacement siden min Modem S er 2013, så dukket Mail opp fra Tesla OMG, de ringte meg i dag at de fikser issue gratis på mandag, fikk tilbud on gratis leiebil siden det ville ta en del tid, ble faktisk imponert på håndteringen fra Tesla sin side :-D
Ja dette er gode nyheter, godt at folk får nyte godt av det. Jeg var ikke så heldig, min gikk i svart to dager før vi skulle på ferie på Sørlandet, Dyreparken og Abra havn. Måtte ta ut en leiebil for egen regning i syv dager, ikke billig det heller når man er glad i bil og ønsker å kjøre staselig ;D. Kremt, Volvo XC 90 T8, kremt.
3 år gammel TMS75D.
Den store skjermen gikk i svart og Tesla byttet daugtherboard i Oktober.
Etter kort tid var cache på daughterboard full og de fleste MCU-funksjonene sviktet.
All lyd i bilen forsvant også, dvs all lyd som skulle kommet på høytalerne.
Bilen er igjen inne på rep, Tesla sitt løsningsforslag er kun å tømme cache.
Jeg tviler på at dette løser problemet, min erfaring fra andre sammenhenger er at det gjerne er feil på minnet eller algoritmen som styrer cache overflow når slikt skjer.
Noen som har tilsvarende erfaringer?
Sitat fra: Cirion på torsdag 19. november 2020, klokken 09:58
De kan ta ut backup av innstillinger.
Jeg byttet til MCU2 og fikk førerprofiler, garasjeåpner, destinasjoner fra MCU1.
Nå var ikke min MCU1 død, bare tilnærmet ubrukelig i mitt hode.
MCU2 er desverre verdt prisen. I hvertfall for meg som nærmest hatet MCU1.
Endelig fungerer MCU som den skulle gjort når bilen var ny. 5nye år med reklamasjonsrett.
Digg å få sidekameraene i ryggevisningen.
Visualisering, spill og media er bare bonuser. Det er jo alt annet som nå endelig fungerer!
Gratulerer! Hva kostet oppgraderingen? Jeg synes skjermen min er blitt tregere siste månedene, mulig jeg bare synser og det ikke stemmer. 2018 modell registrert 24 april så har HW 2,5 tror jeg det heter, ihvertfall ikke nyeste.
28550 kroner: https://www.tesla.com/no_NO/support/infotainment?redirect=no
Versjon av AP og MCU henger ikke sammen. Hvis du er usikker på hva du har, så går du i menyen på Software og "Additional vehicle information". Står det "Nvidia Tegra" på infotainment, har du MCU1. Står det "Intel Atom" eller noe annet med Intel, har du MCU2.
Bilen er fra 27.09.2013 ca 174 649 km
Har oppgradert til MCU2 mener jeg de er, de føles som jeg har fått ny bil.
Den lager ruter så raskt at de er ikke til og tro.
Tenkte på en iPad Pro (20 000 full spec) med youtube eller netflix til bruk på lade plasser på tur men dette er en mye bedre investering helt klart.
Bilen er utenfor garanti. Jeg kjørte ganske mange km med 4.55% (innfor 5% reglen) for små dekk så km er jo ikke helt riktig men tro ikke jeg kan få gjort noe med de.
Michelin 235/40R19 96 ZY Pilot Super sport
Michelin 285/30R20 99Y Pilot Super sport XL
Sitat fra: sjokomelk på fredag 04. desember 2020, klokken 17:02
28550 kroner: https://www.tesla.com/no_NO/support/infotainment?redirect=no
Versjon av AP og MCU henger ikke sammen. Hvis du er usikker på hva du har, så går du i menyen på Software og "Additional vehicle information". Står det "Nvidia Tegra" på infotainment, har du MCU1. Står det "Intel Atom" eller noe annet med Intel, har du MCU2.
Tenker jeg skal høre om de vil gi en samlet pris på dette + FSD som nå ligger til kr. 29 800,- i appen (har EAP).
Skulle nesten tro de ønsker det nå på slutten av året.
Som tidligere nevt fikk flere av oss en epost fra Tesla vdr. MCU, utvidet garanti, tilbakebetaling av utlegg etc. Det stod at man innen februar 2021 ville få informasjon vdr. tilbakebetaling. Jeg har ikke hørt noe enda, noen som vet noe mer?
Sitat fra: Ampéreson på fredag 12. februar 2021, klokken 13:56
Som tidligere nevt fikk flere av oss en epost fra Tesla vdr. MCU, utvidet garanti, tilbakebetaling av utlegg etc. Det stod at man innen februar 2021 ville få informasjon vdr. tilbakebetaling. Jeg har ikke hørt noe enda, noen som vet noe mer?
Det nye nå er vel innen utgangen av mars?
https://www.tesla.com/no_NO/support/8gb-emmc-recall-frequently-asked-questions?redirect=no
Innen utgangen av mars sto også i e-posten jeg fikk tilsendt. Nå har jeg uansett ikke hatt noen utlegg som jeg skal prøve å få refundert.
Noen som har hørt noe mer vdr. refusjon? Skulle komme innen utgangen av Februar, som ble endret til utgangen av Mars?
Sitat fra: Ampéreson på tirsdag 30. mars 2021, klokken 20:20
Noen som har hørt noe mer vdr. refusjon? Skulle komme innen utgangen av Februar, som ble endret til utgangen av Mars?
Ja lurer på det samme?
Sitat fra: Henke på tirsdag 06. april 2021, klokken 03:53
Sitat fra: Ampéreson på tirsdag 30. mars 2021, klokken 20:20
Noen som har hørt noe mer vdr. refusjon? Skulle komme innen utgangen av Februar, som ble endret til utgangen av Mars?
Ja lurer på det samme?
Jeg fikk i hvert fall mail fra Tesla om dette i dag kl. 13, med link til refusjonsskjema. (Jeg har ikke hatt utlegg til dette på min bil, så de sender antakelig ut til alle som har en S eller X produsert før mars 2018.)
Hvis du logger inn på Teslasiden og åpner denne linken, så var i hvert fall mitt skjema ferdigutfylt med riktig informasjon (jeg har ikke fått mail):
https://www.tesla.com/no_NO/contactus/reimbursement (https://www.tesla.com/no_NO/contactus/reimbursement)
Sitat fra: fonberg på onsdag 07. april 2021, klokken 14:45
Sitat fra: Henke på tirsdag 06. april 2021, klokken 03:53
Sitat fra: Ampéreson på tirsdag 30. mars 2021, klokken 20:20
Noen som har hørt noe mer vdr. refusjon? Skulle komme innen utgangen av Februar, som ble endret til utgangen av Mars?
Ja lurer på det samme?
Jeg fikk i hvert fall mail fra Tesla om dette i dag kl. 13, med link til refusjonsskjema. (Jeg har ikke hatt utlegg til dette på min bil, så de sender antakelig ut til alle som har en S eller X produsert før mars 2018.)
Eller som HAR HATT. Jeg fikk også, men jeg solgte min for 27 måneder siden og den har siden da IKKE vært stående på meg i Tesla sine systemer. Jeg videresendte til den jeg solgte bilen til og han hadde ikke hørt noe.
Hei,
Jeg betalte 25.775,- for denne reparasjonen i fjor og fikk nettopp link til eMMC refusjonsskjema, men skjemaet sier "Nei" til kvalifisering for refusjon.
Med introduksjonen "Du kan bare sende inn skjemaet en gang. Kontroller at all informasjon er korrekt" lurer jeg på om jeg aksepterer avslag på refusjon dersom jeg sender det inn. Har noen vært i kontakt med Tesla om dette?
Sitat fra: GOS på onsdag 07. april 2021, klokken 17:13
Eller som HAR HATT. Jeg fikk også, men jeg solgte min for 27 måneder siden og den har siden da IKKE vært stående på meg i Tesla sine systemer. Jeg videresendte til den jeg solgte bilen til og han hadde ikke hørt noe.
Men det er vel korrekt at du skal få refusjonen da det var du som hadde utlegget?
Når man går inn på VIN Recall Search, får jeg i alle fall opp at siste oppdatering i saken var 31.03.21. Siste tids OTA oppdateringer med minor bugs & fixes skal ha inneholdt en rekke "nød"-prosedyrer for hvordan bilen oppfører seg når MCU går i svart/ryker. Men jeg har ikke mottatt noe mer info om når vi kan vente å få skiftet til 64GB eMMC.
Limer inn teksten som beskriver deres løsning her:
In 2020, Tesla deployed several OTA firmware updates to address certain functionalities that may be lost when the eMMC reaches accumulated lifetime wear. Specifically, on vehicles equipped with: • FW release 2020.24.6.11 or newer, the defrosting/defogging settings will maintain the user's selection for the duration of the drive cycle in which the eMMC wears out. On all subsequent drive cycles, the defrosting/defogging settings will automatically set the ambient cabin temperature to 22 degrees C (71.6 degrees F) and initiate windshield defrosting/defogging to ensure sufficient windshield visibility. In addition, all exterior lighting controls and chimes will continue to function normally after eMMC wear-out. • FW release 2020.48.12 or newer, the rearview camera display will continue to display on the center display after eMMC wear-out and an alert will now appear on the center display anywhere from one to six months before the eMMC reaches accumulated lifetime wear to notify most consumers of the wear status and to inform them that they should contact Tesla Service. As of January 22, 2021, 88% of all US vehicles affected by this recall report are operating all the aforementioned FW updates. Based on the above, Tesla believes that the aforementioned OTA FW updates remedy any potential safety risk presented by the eMMC wear-out condition. However, in the interest of ensuring the best possible ownership experience for affected customers, Tesla will also replace the eMMC on all affected vehicles or reimburse any affected customers who previously paid to replace an eMMC, Visual Compute Module ("VCM") daughterboard, or MCU that was determined to be caused by accumulated wear of the eMMC. The eMMC is a component on the VCM daughterboard within the MCU. To be specific, Tesla will replace the VCM daughterboard that has the Hynix 8GB eMMC with a VCM daughterboard that has an enhanced 64GB Micron eMMC, free of charge.
Sitat fra: traktor4ever på onsdag 07. april 2021, klokken 18:01
Hei,
Jeg betalte 25.775,- for denne reparasjonen i fjor og fikk nettopp link til eMMC refusjonsskjema, men skjemaet sier "Nei" til kvalifisering for refusjon.
Med introduksjonen "Du kan bare sende inn skjemaet en gang. Kontroller at all informasjon er korrekt" lurer jeg på om jeg aksepterer avslag på refusjon dersom jeg sender det inn. Har noen vært i kontakt med Tesla om dette?
Ja, TOCN har vært i kontakt med Tesla Norge om det tidligere i dag (går) - hvor de var veldig kjappe på å svare tilbake at de skulle sjekke dette opp nærmere med Tesla sentralt.
Det virker på meg som det har oppstått en liten men kritisk programmerings-feil et eller annet sted der... Jeg ville holdt an litt før jeg fylte inn om jeg var deg til de har rettet feilen.
Ganske morsomt at Tesla, som er bl.a. en softwaregigant, feiler på noe så banalt som et skjema... :p
Jeg forsøkte også å sende inn skjemaet idag, men fikk følgende når jeg trykket send:
"Forespørselen din er ikke kvalifisert for refusjon av eMMC"
Fant ingen info om hvem jeg kunne kontakte for å komme videre, så prøvde å ringe Tesla støtte og veihjelp -> Service. Fikk forklart saken og den ble eskalert videre. Ikke godt å vite hvordan det går...
Sitat fra: Klykken på fredag 09. april 2021, klokken 09:28
Ganske morsomt at Tesla, som er bl.a. en softwaregigant, feiler på noe så banalt som et skjema... :p
Etter snart 8 år i Tesla og over 400.000km samlet stående på tunet er mitt bestemte inntrykk at Tesla ikke er spesielt gode på software :D
Sitat fra: Muffinman på fredag 09. april 2021, klokken 17:40
Etter snart 8 år i Tesla og over 400.000km samlet stående på tunet er mitt bestemte inntrykk at Tesla ikke er spesielt gode på software :D
Etter over 6 år i Tesla og 300.000 km i en slik er mitt bestemte inntrykk at Tesla er best i verden på Software.
Har enda ikke funnet en bilprodusent som er i nærheten enda.
Jeg har ikke noen mening om alle andre, konstanterer bare mitt inntrykk av softwaren i det eneste bilmerket jeg har eid siden 2013.
Vi husker jo pressekonferansen hvor all rekkeviddeangst skulle fjernes ved en ruteplanlegger som stort sett ikke hadde annet enn underholdningsverdi, og en automatisk forvarmingsfunksjon som svært få ble klok på. Interiørlys som timer ut før du rekker å få beltet på barnet, idiotisk minnefunksjon for heving av understell (man måtte aktivt velge bort automatisk heving i løpet av få sekunder etter at man valgte ny bakkeklaring om det ikke skulle skje hver gang man kom i nærheten), varsel om at hovedlysene står på om man åpner døra selv om de slår seg av når man går ut, flyttet verktøylinje på skjermen fra toppen til bunnen på TMS slik at en må ta blikket lengst mulig unna veien for å velge noe, føkket opp varmeapparatet når vi var på vei inn i en vinter og ordnet det ikke før til neste sommer osv. Eksemplene er for mange til å lage en uttømmende liste. De har fremdeles ikke levert på løftene på den første AP-versjonen, men i mange år var bilene plaget av brå og ulogiske hastighetsreduksjoner selv uten at AP var aktivert (kun cc). Samme med skumle bråbremsinger ved motgående trafikk i tunnel som jeg selv har opplevd, og som nesten avstedkom ulykke.
Jeg har Tesla på tross av softwaren, ikke på grunn av den. De virker å ha fokus på å rulle ut nye ting som ikke virker eller virker bare halvveis, istedet for å lage grunnfunksjonaliteten hammerstabil. Spill, Spotify og Netflix regner jeg ikke som grunnfunksjonalitet.
Polestar 2 er bra på software virker det som, ellers er stort sett alle håpløst dårlige i forhold til tesla som definitivt er best i verden totalt sett. Mye av det kommer av den integrerte ruteplanleggeren med SuC nettverket som fungerer bortimot perfekt og er helt essensielt for elbiler. Resten er også intuitivt, raskt, stabilt og bra.
Sitat fra: Muffinman på fredag 09. april 2021, klokken 20:12
Jeg har Tesla på tross av softwaren, ikke på grunn av den.
Det du nevner er stort sett bugs, og ting som har blitt fikset fortløpende (kan aldri huske å ha blitt varslet om lys som står på dog).
Navigasjonen har ikke ruteplanlegger men den foreslår optimale ladestopp. Har enda tilgode å oppleve andre som gjør det like sømløst.
Reorinteringen av knapperaden ble gjort ved innføring av liggende skjerm på TM3, hvor det fungerer mye bedre. Det blir jo nå likt på TMS/X. Men de burde beholdt en variant som var optimalisert for vertikal layout ja.
Det jeg dog mener Tesla er best på er å gjøre det enkelt å finne frem. Var spent på f.eks Mach-e, men t.o.m. med den store skjermen der måtte de knote det til.
Nå fungerer ladeplanleggeren brukbart ja. Men det tok noen år. Den kunne foreslå en omvei på flere mil til en lader som lå noen kilometer unna, eller kjøre lange veier tilbake for å lade når man nesten var på neste lader.
Prøv å skru på lysene og åpne døra. Da begynner det å pipe for å varsle deg om at lysene står på. Når du letter rompa ut av setet slås lysene uansett av, og varselet opphører. Meningsløs alarm med andre ord. Det går heller ikke an å sette på lysene med parkert bil og åpen dør uten at føreren sitter i setet uten at dette varselet går kontinuerlig.
Det er liten tvil om at Tesla er overlegent best i bilindustrien på brukerrettet software.
Problemet er jo bare at alle andre er så katastrofale at det å være best ikke akkurat er noe særlig å skryte av. Sammenliknet med folk som virkelig kan brukergrensesnitt og kvalitetsutvikling er de helt på jordet.
Jeg har både Model S (2015) og Polestar 2 (2021), og jeg vil definitivt si at Teslaen er noen hestehoder foran på alle fronter i den softwaren jeg ser og tar på.
(Dog, på trafikkrettet ML/AI er de nok temmelig langt fremme globalt)
Hvilke andre bilselskaper selger software hvor marginen på dette alene er større enn mange andre har på hele bilen.
Tesla er på et helt annet nivå, tross irriterende bugs og tidvis dårlige implementeringer.
Sitat fra: Muffinman på lørdag 10. april 2021, klokken 20:28
Prøv å skru på lysene og åpne døra. Da begynner det å pipe for å varsle deg om at lysene står på. Når du letter rompa ut av setet slås lysene uansett av, og varselet opphører. Meningsløs alarm med andre ord. Det går heller ikke an å sette på lysene med parkert bil og åpen dør uten at føreren sitter i setet uten at dette varselet går kontinuerlig.
Da forstår jeg at jeg ikke har fått dette varselet. Ikke ting jeg pleier å gjøre.
Det er nyttig å skru på lysene manuelt i enkelte tilfeller når automatikken ikke gjør det. For eksempel når det er tåke eller i tilfeller man ønsker å ha lys i bakenden også (de er ikke på når bare kjørelys er tent). Når kjøreturen er ferdig får man i praksis "besked" om å huske å slå av lysene, selv om de slår seg av automatisk når man går ut av bilen.
NB: Du kan gå ut av bilen med lysa på om du setter den i "manuell park" via skjermen, bruker det ofte på vinteren....