Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MCU1 røyk i går, trenger anbefalinger fra forument å få løst situasjonen

Startet av Ampéreson, tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:01

« forrige - neste »

Muffinman

Ja, helt seriøst. Jeg har nettopp en slik simmering som er  svett som jeg tenkte å få byttet i fobindelse med neste oljeskift og har fått bekreftet at den ikke går under garantien. For øvrig ganske vanlig at disse ryker på de små driveunitene.

petersv

Det er denne delen de bytter med nå, gitt de tilbyr tjenesten enda i Norge:

MSX MCU PC TEGRA DAUGHTERBOARD-PROVISIONED (64GB)   2728211-S0-A   Restricted

Listeprisen i USA er visst $500, usikker på hva den koster i Norge, men ofte stemmer x 10 ganske bra.

alda

Sitat fra: petersv på onsdag 19. august 2020, klokken 10:44
Det er denne delen de bytter med nå, gitt de tilbyr tjenesten enda i Norge:

MSX MCU PC TEGRA DAUGHTERBOARD-PROVISIONED (64GB)   2728211-S0-A   Restricted

Listeprisen i USA er visst $500, usikker på hva den koster i Norge, men ofte stemmer x 10 ganske bra.
Tesla tar 120$ för denna delen, som du kan se av inlägg 75 på förra sidan.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

MeTesla

Sitat fra: alda på onsdag 19. august 2020, klokken 11:33
Sitat fra: petersv på onsdag 19. august 2020, klokken 10:44
Det er denne delen de bytter med nå, gitt de tilbyr tjenesten enda i Norge:

MSX MCU PC TEGRA DAUGHTERBOARD-PROVISIONED (64GB)   2728211-S0-A   Restricted

Listeprisen i USA er visst $500, usikker på hva den koster i Norge, men ofte stemmer x 10 ganske bra.
Tesla tar 120$ för denna delen, som du kan se av inlägg 75 på förra sidan.

Dette ser veldig lovende ut! Jeg gleder meg til å høre første norske erfaring med dette, hva det kostet til slutt og hvordan det oppleves...

HKS

Sitat fra: RJK på søndag 16. august 2020, klokken 18:10
Som datamenneske er jeg kjent med at eMMC er en tragisk løsning der data skrives i store mengder. Og når det som skrives bare skjer på en liten del av minnet, så er dette en "katastrofe som venter på å skje". Dette er helt klart en feil man må kunne si har ligget latent fra produksjon, og noe jeg mener Tesla må fikse uten kostnad for eierne, utgått garanti/reklamasjonsrett eller ikke.

Det finnes langt mer robust minne som burde vært brukt istedet, og jeg annser ikke en oppgradert eMMC-brikke som noen varig løsning, men en fremdeles utsettelse av kommende defekt, igjen. Spørsmålet er mer om dette skjer før eller etter at bilen er kondemnert.

Svaret er rett og slett at Tesla burde lagt inn en SSD av ok kvalitet på dette kortet, istedet for en svak eMMC-brikke. Først da er det sannsynlighet for at brikken vil overleve bilen. Det er litt dyrere, men langt billigere enn å måtte gjøre en slik workaround.

Bare å stå på, TOCN. Denne saken håper jeg dere vinner frem med, men som sagt, krev SSD fremfor eMMC-brikke.
Som "datamenneske" burde du egentlig vite at det ikke er noe problem hvis Tesla hadde brukt eMMC-brikker av god kvalitet...

Dette har ingenting med eMMC vs. SSD å gjøre. En SSD av lav kvalitet ville hatt akuratt samme problemene som vi har nå. Du får eMMC-brikker som er sertifiserte for industrielle applikasjoner (også aerospace om så).

Problemet koker ned til:
1. Tesla har brukt en for liten eMMC-brikke, når brikken er full så er det ikke plass til å sjule "defekt minne".
2. Tesla har valgt en brikke som har dårlig tolleranse for antall skriveoperasjoner og temperatur.
3. Dårlig programmering fra Tesla sin side med overdreven logging av data har aksellererert problemet.

Tesla Model 3 Long Range

Espen Hugaas Andersen

De av dere som har opplevd at MCU har tatt kvelden - hvor lenge tror dere jeg har igjen?

1. I midten av juli mens jeg var på ferie var skjermen svart en morgen. Jeg ladet ved et hotell med Type 2 kabelen. Prøvde å resette flere ganger, det så ut som den begynte å starte opp, og så var den svart igjen. Etter mye prøving og feiling brukte jeg nøkkelen til å løse ut ladekabelen, noe jeg vanligvis ikke gjør og måtte google hvordan man gjør, faktisk. (UMC og supercharger har jo egen knapp, og ellers bruker jeg skjermen.) Når jeg da forsøkte en ny restart igjen etter å ha plugget ut så gikk det faktisk. Den startet opp og alt var normalt, tilsynelatende.
2. Nå er det en sang i Spotify som ikke kan spilles. Den bare står og jobber, og jeg mener at om jeg lar den stå og jobbe lenge nok, så restarter skjermen. Normalt sett er jeg rask til å trykke til en annen sang, og da hopper den til den sangen etter kanskje 30 sekunder med jobbing.
3. Innimellom når jeg kommer tilbake til bilen har Spotify glemt sangen den sto på, og begynner heller å spille en podcast (som er riktignok i favorittene).

Jeg følger med på det. Og krysser fingrene for at MCU varer lenge nok til at jeg kan få oppgradert til MCU2. Men kanskje jeg bare skal få byttet den? Vet ikke om Tesla er med på bytte på reklamasjon uten at den er stein dau.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sulle

Ta bilde, og send serviceforespørsel med tidspunkt, når du har problemer. Hadde nettopp vår S inne for feil på skjerm (ikke sort, men spraglete, eller menyer som ikke virker). Tesla fant ingenting, men ba om at jeg meldte fra med tidspunkt for hendelse hvis det kom igjen. Var tilbake igjen en time etter henting ...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

RJK

Sitat fra: HKS på onsdag 19. august 2020, klokken 15:28
Sitat fra: RJK på søndag 16. august 2020, klokken 18:10
Som datamenneske er jeg kjent med at eMMC er en tragisk løsning der data skrives i store mengder. Og når det som skrives bare skjer på en liten del av minnet, så er dette en "katastrofe som venter på å skje". Dette er helt klart en feil man må kunne si har ligget latent fra produksjon, og noe jeg mener Tesla må fikse uten kostnad for eierne, utgått garanti/reklamasjonsrett eller ikke.

Det finnes langt mer robust minne som burde vært brukt istedet, og jeg annser ikke en oppgradert eMMC-brikke som noen varig løsning, men en fremdeles utsettelse av kommende defekt, igjen. Spørsmålet er mer om dette skjer før eller etter at bilen er kondemnert.

Svaret er rett og slett at Tesla burde lagt inn en SSD av ok kvalitet på dette kortet, istedet for en svak eMMC-brikke. Først da er det sannsynlighet for at brikken vil overleve bilen. Det er litt dyrere, men langt billigere enn å måtte gjøre en slik workaround.

Bare å stå på, TOCN. Denne saken håper jeg dere vinner frem med, men som sagt, krev SSD fremfor eMMC-brikke.
Som "datamenneske" burde du egentlig vite at det ikke er noe problem hvis Tesla hadde brukt eMMC-brikker av god kvalitet...

Dette har ingenting med eMMC vs. SSD å gjøre. En SSD av lav kvalitet ville hatt akuratt samme problemene som vi har nå. Du får eMMC-brikker som er sertifiserte for industrielle applikasjoner (også aerospace om så).

Problemet koker ned til:
1. Tesla har brukt en for liten eMMC-brikke, når brikken er full så er det ikke plass til å sjule "defekt minne".
2. Tesla har valgt en brikke som har dårlig tolleranse for antall skriveoperasjoner og temperatur.
3. Dårlig programmering fra Tesla sin side med overdreven logging av data har aksellererert problemet.

Generelt har SSD langt høyere antall les/skriv, så med samme størrelse er SSD sterkt å fortrekke. Noe av forskjellen kan man selvsagt utligne ved å bruke større brikker og av bedre kvalitet. Jeg vil fremdeles hevde at det hadde vært best å bruke en SSD, selv en av "dårlig" kvalitet til SSD å gjøre.

Men jeg gjorde vel den feilslutningen å tro de hadde brukt brikker som var sertifiserte, og derfor av god kvalitet til den forventede bruken, selv om realitetene viste seg å bety langt mere skriving enn forespeilet. Har de brukt brikker av dårlig kvalitet i tillegg, så er det jo enda større grunn til å kritisere Tesla for valget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rævedilter

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. august 2020, klokken 16:02
De av dere som har opplevd at MCU har tatt kvelden - hvor lenge tror dere jeg har igjen?

1. I midten av juli mens jeg var på ferie var skjermen svart en morgen. Jeg ladet ved et hotell med Type 2 kabelen. Prøvde å resette flere ganger, det så ut som den begynte å starte opp, og så var den svart igjen. Etter mye prøving og feiling brukte jeg nøkkelen til å løse ut ladekabelen, noe jeg vanligvis ikke gjør og måtte google hvordan man gjør, faktisk. (UMC og supercharger har jo egen knapp, og ellers bruker jeg skjermen.) Når jeg da forsøkte en ny restart igjen etter å ha plugget ut så gikk det faktisk. Den startet opp og alt var normalt, tilsynelatende.
2. Nå er det en sang i Spotify som ikke kan spilles. Den bare står og jobber, og jeg mener at om jeg lar den stå og jobbe lenge nok, så restarter skjermen. Normalt sett er jeg rask til å trykke til en annen sang, og da hopper den til den sangen etter kanskje 30 sekunder med jobbing.
3. Innimellom når jeg kommer tilbake til bilen har Spotify glemt sangen den sto på, og begynner heller å spille en podcast (som er riktignok i favorittene).

Jeg følger med på det. Og krysser fingrene for at MCU varer lenge nok til at jeg kan få oppgradert til MCU2. Men kanskje jeg bare skal få byttet den? Vet ikke om Tesla er med på bytte på reklamasjon uten at den er stein dau.

Eg hadde min inne hos Tesla ein veke nå med tilsvarende problemer, fekk kun muntlig beskjed om at dei hadde slettet noko data på den og resatt den så den er ok nå. Min var offline, konstant svart hovedskjerm og miles i km visning (som er standard defekt MCU oppførsel).
Men eg antar reparasjonen("ryddinga") er kun midlertidig og at dette kjem igjen. Min er 2 1/2 år gamal og gått vel 90000 km.
Spotifyoppførselen din har eg og sett av og til; men kun på tidligere oppdateringen, min har vore stabil nå i 4-5 mnd.

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. august 2020, klokken 16:02
De av dere som har opplevd at MCU har tatt kvelden - hvor lenge tror dere jeg har igjen?

1. I midten av juli mens jeg var på ferie var skjermen svart en morgen. Jeg ladet ved et hotell med Type 2 kabelen. Prøvde å resette flere ganger, det så ut som den begynte å starte opp, og så var den svart igjen. Etter mye prøving og feiling brukte jeg nøkkelen til å løse ut ladekabelen, noe jeg vanligvis ikke gjør og måtte google hvordan man gjør, faktisk. (UMC og supercharger har jo egen knapp, og ellers bruker jeg skjermen.) Når jeg da forsøkte en ny restart igjen etter å ha plugget ut så gikk det faktisk. Den startet opp og alt var normalt, tilsynelatende.
2. Nå er det en sang i Spotify som ikke kan spilles. Den bare står og jobber, og jeg mener at om jeg lar den stå og jobbe lenge nok, så restarter skjermen. Normalt sett er jeg rask til å trykke til en annen sang, og da hopper den til den sangen etter kanskje 30 sekunder med jobbing.
3. Innimellom når jeg kommer tilbake til bilen har Spotify glemt sangen den sto på, og begynner heller å spille en podcast (som er riktignok i favorittene).

Jeg følger med på det. Og krysser fingrene for at MCU varer lenge nok til at jeg kan få oppgradert til MCU2. Men kanskje jeg bare skal få byttet den? Vet ikke om Tesla er med på bytte på reklamasjon uten at den er stein dau.
Sjansen er stor for at de gjør en alternativ fiks nå først, så varer det en stund til, og du får i praksis "uendelig" garanti på den, siden det allerede har vært meldt inn feil og vært forsøkt rettet. Min har vært inne for nødhjelp to ganger allerede (på under 40kkm).

Ampéreson

Jeg som startet tråden og nå har fått en "remanufactured" MCU har faktisk dette spotify problemet nå. Og dette uheldigvis på min sønns to favorittsanger, Maga khans sang og Pinkys sang på det nyeste Kaptein Sabeltann albumet. Veldig vanskelig å forklare at de ikke fungerer.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Klykken

Bruk heller telefonen og stream fra den. Er også slik at mcu restartes ved noen søkefraser i tillegg til at noen sanger bare låser hele greia🤷‍♂️
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Sitat fra: Klykken på torsdag 20. august 2020, klokken 14:48
Bruk heller telefonen og stream fra den. Er også slik at mcu restartes ved noen søkefraser i tillegg til at noen sanger bare låser hele greia🤷‍♂️
Det der er genialt å gjøre når man er passasjer hos noen som nettopp har kjøpt helt ny bil  :D

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

saphran

Sitat fra: saphran på onsdag 29. juli 2020, klokken 21:59
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 21. juli 2020, klokken 11:15
Sitat fra: saphran på mandag 20. juli 2020, klokken 23:30

Nå vurderer jeg å få byttet minnebrikken hos EV Services for sikkerhets skyld

Gjør disse denne jobben? Pris/tid?

12000 kr, 3 dager.

Fikk tilbake bilen selv nå nylig fra EV Services i Bergen. De sliter nok litt med bemanningen for tiden (ansatt i karantene) så jobben tok lengre tid, men nå er ihvertfall jobben gjort. Prisen var også justert ned, så det var kjekt. MCUen føles nå betydelig kjappere både i bruk og ved restart. :+1:

Jeg må si jeg synes det er topp at vi nå får alternativer til Tesla på service, både på pris og ventetid... Hvis man også greier å være bedre på tilbakemeldinger underveis om fremdrift/forsinkelser (hvilket burde være enkelt nok så dårlig Tesla er på det) kan livet med service-trengende bil bli meget bedre.  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA