Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022

Startet av batterimannen, søndag 28. juni 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

Blouberg

Har stor forståelse for at det legges avgifter på El-bil, det viktige her er jo at differansen til fossil bil opprettholdes.
Viktig at det fortsatt skal lønne seg å kjøpe og bruke en nullutslipp bil. Liker også tanken om at transport og varebil fortsatt skal ha fritak i en periode.

stefse

Kan ikke få sagt det ofte nok og i mange nok tråder, men det viktigste er ikke om det er avgift eller ikke, men at differansen til fossil beholdes.
Dvs hvis elbiler skal begynne å betale f.eks 5 eller 10% moms, skal fossilbiler ilegges samme sats OPPÅ det de allerede betaler i avgift.
Samme enkle prinsipp for bomvei og andre bilrelaterte avgifter.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: stefse på tirsdag 07. juli 2020, klokken 01:31
Samme enkle prinsipp for bomvei og andre bilrelaterte avgifter.
Ser ikke ut som om det holder. Mange i Oslo og andre områder som har fått bompenger på elbiler som dropper elbil nå. Er stor forskjell på å få regning og ikke få det i det hele tatt. Hvis ikke gevinsten av elbil er stor nok gidder ikke de med nok penger (og som ikke bryr seg om klima/miljø) å kjøpe elbil igjen.

Disse kjøperne er og viktige for overgangen, det er de som bytter bil ofte og mater bruktmarkeder.

Elbil kan ikke bare ha lik TCO, den må være vesentlig rimeligere enten i innkjøp eller bruk.

Som det er nå er fremdeles småbilene vesentlig dyrere i innkjøp, i bruk på langtur er det nå minst like dyrt å hurtiglade. Bompengeregningen får man uansett. Dette i tillegg til utfordringene med betalingsløsning, tilgjengelighet og stabilitet på ladere, og manglende utbygging.

Før dette bedres vesentlig vil ikke elbilandelen i salget stige vesentlig (min påstand). Jeg snakker fremdeles med alt for mange som opplever at elbil er begrensende m.t.p hvor man kan færdes (ca hele Nordnorge utenom E6), hvor fort lading går og hvor enkelt det er å leve med.

Vi har nå fått med early majority, for resten er fremdeles ikke elbilvalget naturlig, men oppleves som en byrde. Før man har løst utfordringene med bruk må elbil være en økonomisk nobrainer for å få med resten. Skal man da legge på avgifter må avgiftene på innkjøp av fossilbiler vesentlig opp. Bruk (bensin / diesel kost) er det umoralsk å gjøre noe med, da det vil gå ut over de med allerede dårligst økonomi. Koster derimot X5en 2 mill+ vil nok flere se seg om etter alternativer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Enig i at avgiftene på fossile biler må kraftig opp, for å kompensere for avgifter på nullutslipp. Det holder ikke å tro at bilene vil konkurrere på egen hånd med likt avgiftsregime, og det er heller ikke rettferdig i forhold til den byrde utslippene gir.
"sliter like mye på veien" argumenter er omtrent latterlige. Det er piggdekk og tungtransport som sliter på veien. En vanlig personbil på sommerdekk sliter nesten neglisjerbart på veinettet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: stefse på tirsdag 07. juli 2020, klokken 01:31
Kan ikke få sagt det ofte nok og i mange nok tråder, men det viktigste er ikke om det er avgift eller ikke, men at differansen til fossil beholdes.

Enig. Litt av problemet i slike diskusjoner er at det blandes inn i diskusjonen øvrige type skatter og avgifter, ting settes helt kunstig opp mot hverandre. Man kan helt klart diskutere disse også, men for meg blir sammenblandingen helt feil for poenget er jo/vel at det skal lønne seg å velge "riktig" (elbil versus fossilbil), ikke hvor dyrt, eller billig, det i seg selv skal være. Diskusjoner om f.eks formuesskatt og/eller bidrag til briller til barn kan man diskutere andre steder.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

cra

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juli 2020, klokken 09:00
Sitat fra: stefse på tirsdag 07. juli 2020, klokken 01:31
Samme enkle prinsipp for bomvei og andre bilrelaterte avgifter.
Ser ikke ut som om det holder. Mange i Oslo og andre områder som har fått bompenger på elbiler som dropper elbil nå.

Det tror jeg ofte bunner i "barnslig trass" rett og slett. De ser ikke at besparelsen i praksis er den samme. Sikkert samme folka som kaster hele kurven med jordbær om ei av dem er mugla. Samtidig skal man ikke kimse av det psykologiske i det; jeg er selv veldig glad i å ha gratis superlading på Teslaen, selv om jeg innerst inne vet at besparelsen i kroner og øre ikke er allverden i løpet av et år. Men den følelsen..... #Sunnmøring  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stefse

Sitat fra: cra på tirsdag 07. juli 2020, klokken 11:19
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juli 2020, klokken 09:00
Sitat fra: stefse på tirsdag 07. juli 2020, klokken 01:31
Samme enkle prinsipp for bomvei og andre bilrelaterte avgifter.
Ser ikke ut som om det holder. Mange i Oslo og andre områder som har fått bompenger på elbiler som dropper elbil nå.

Det tror jeg ofte bunner i "barnslig trass" rett og slett. De ser ikke at besparelsen i praksis er den samme. Sikkert samme folka som kaster hele kurven med jordbær om ei av dem er mugla. Samtidig skal man ikke kimse av det psykologiske i det; jeg er selv veldig glad i å ha gratis superlading på Teslaen, selv om jeg innerst inne vet at besparelsen i kroner og øre ikke er allverden i løpet av et år. Men den følelsen..... #Sunnmøring  :laugh:
Spesielt i bommen er dette viktig fordi betalingsprosessen er noe som bearbeides hver gang man kjører i den. Disse "tunge tankene" belaster dermed sjelen jevnlig.
MVA betaler man bare en gang og er ferdig med det. (Bortsett fra at det sikkert blir MVA på bompenger også engang) :D

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: stefse på tirsdag 07. juli 2020, klokken 13:50
Sitat fra: cra på tirsdag 07. juli 2020, klokken 11:19
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juli 2020, klokken 09:00
Sitat fra: stefse på tirsdag 07. juli 2020, klokken 01:31
Samme enkle prinsipp for bomvei og andre bilrelaterte avgifter.
Ser ikke ut som om det holder. Mange i Oslo og andre områder som har fått bompenger på elbiler som dropper elbil nå.

Det tror jeg ofte bunner i "barnslig trass" rett og slett. De ser ikke at besparelsen i praksis er den samme. Sikkert samme folka som kaster hele kurven med jordbær om ei av dem er mugla. Samtidig skal man ikke kimse av det psykologiske i det; jeg er selv veldig glad i å ha gratis superlading på Teslaen, selv om jeg innerst inne vet at besparelsen i kroner og øre ikke er allverden i løpet av et år. Men den følelsen..... #Sunnmøring  :laugh:
Spesielt i bommen er dette viktig fordi betalingsprosessen er noe som bearbeides hver gang man kjører i den. Disse "tunge tankene" belaster dermed sjelen jevnlig.
MVA betaler man bare en gang og er ferdig med det. (Bortsett fra at det sikkert blir MVA på bompenger også engang) :D
Det psykologiske aspektet har mer betydning enn en skulle tro ut fra reelle forhold. Tror politikere generelt undervurderer virkningen av selve signalet de gir ved å si det skal bli endringer.

Burger

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juli 2020, klokken 09:00
Sitat fra: stefse på tirsdag 07. juli 2020, klokken 01:31
Samme enkle prinsipp for bomvei og andre bilrelaterte avgifter.
Ser ikke ut som om det holder. Mange i Oslo og andre områder som har fått bompenger på elbiler som dropper elbil nå.
Ser man dette på noen som helst statestikk over elbilandel og/eller salg i Oslo?

Jeg har mistanke om at slike er statistisk insignifikant og kan ignoreres.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: stefse på tirsdag 07. juli 2020, klokken 13:50
Spesielt i bommen er dette viktig fordi betalingsprosessen er noe som bearbeides hver gang man kjører i den. Disse "tunge tankene" belaster dermed sjelen jevnlig.

Før var det nok slik, med myntinnkast. Nå, med Autopass og avtalegiro kan jeg ikke si at jeg skjenker bompengene en eneste tanke de gangene jeg passerer Svinesundsbrua. Dieselfylling derimot, den sved i lommeboka hver gang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:21
Sitat fra: stefse på tirsdag 07. juli 2020, klokken 13:50
Spesielt i bommen er dette viktig fordi betalingsprosessen er noe som bearbeides hver gang man kjører i den. Disse "tunge tankene" belaster dermed sjelen jevnlig.

Før var det nok slik, med myntinnkast. Nå, med Autopass og avtalegiro kan jeg ikke si at jeg skjenker bompengene en eneste tanke de gangene jeg passerer Svinesundsbrua. Dieselfylling derimot, den sved i lommeboka hver gang.
Tror ikke FNB folka er helt enige med deg.....

Maxwell_400

Elbiler er vel et byfenomen ? Og det skyldes i stor grad bompenger. Har inntrykk av at elbiler ennå er en nummer to bil selv om det er den som brukes i det daglige. For å gjøre elbilen attraktiv som nummer en bil må det fremdeles være økonomiske fordeler med å kjøre elbil, det er tross alt en god del prakk med elbil. Bare det å lade med ørten apper og å finne ladestasjoner er jo et lite h....e. Med fossilbil trenger du ikke app for å "lade", der er jo "lade" plassene strategisk plassert og godt opplyst.

For tekno frelste er det et nirvana å prøve å finne riktig app og brikke på ladestasjon men for folk flest er det håpløst. For Jaguar og Ionity, med riktig operatør kan du velge pris fra 3.6kr/kW - 9kr/kW eller fast pris 72kr (Chargepoint-men ikke fra 1.Juli) eller 88kr/lading(Jaguar Plugsurfing). Pris står naturligvis ikke på stasjonen.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

cra

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:21
Før var det nok slik, med myntinnkast. Nå, med Autopass og avtalegiro kan jeg ikke si at jeg skjenker bompengene en eneste tanke de gangene jeg passerer Svinesundsbrua. Dieselfylling derimot, den sved i lommeboka hver gang.

Og nå har de jo gjort alle passeringene "usynlige". Ingen skilt som sier noe om hva det koster å passere, ingen lampe som lyser og viser at du er registrert. Ingenting. Bare et anonymt kamera over veien avslører at du blir belastet for å passere.

Det er rett og slett pinlig at vi i 2020 ikke kan få melding i en app mobiltelefonen umiddelbart etter passering om hvor vi har passert og hvor mye vi har blitt trukket. Jeg har hatt det slik der jeg parkerer på jobben i årevis. Har skrevet til samferdselsministeren om dette, og oppfordrer andre til å gjøre det samme (uavhengig av om det kjøres elbil eller ikke).

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 08. juli 2020, klokken 09:18
Elbiler er vel et byfenomen ?

På ingen måte. Jeg bor på landet, og her har i alle fall elbiler vært populære lenge. Besparelsen er vel så bra når man kjører langt som når man kjører kort og betaler bompenger. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

THE

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 08. juli 2020, klokken 09:18
Elbiler er vel et byfenomen ?

Har du vært utenfor bygrensene de siste par årene? På turer mellom øst og vest så møter man en stor andel elbiler. Tesla 3, S, X, Audi eTron, Kia Niro, Hyundai Kona, Jaguar iPace og Mercedes EQC  med flere er nok biler som mange har som hovedbil, og kanskje eneste bil i husstanden. Selv bor jeg på landet, kjører mye langtur og ca 35-40000 km i året, og må si at det er perfekt med elbil. Har kjørt 100000 km med Tesla X siden høsten 2017, og vi har ikke hatt noen annen bil i tillegg. Det blir stadig enklere å ha elbil som eneste bil, og det er kun når man skal utenfor allfarveg at man må tenke på planlegging mtp. lading. Etter hvert som det blir bygd ut hurtigladere i Finnmark og i kyststrøkene i Nord Norge og på Vestlandet så begynner det å bli uproblematisk å kjøre elbil i Norge. Håper at utbygging av destinasjonslading også skyter fart.

Jeg er uansett redd for at nedtrapping av elbilfordeler vil redusere salget av elbiler. Innføring av mva. og avgifter på nye biler vil helt sikkert føre til at elbilandelen i nybilsalget går ned, i alle fall om avgifter innføres fra 2022. Reduksjon eller fjerning av bruksfordeler vil jeg tro fører til at folk som kjøper brukt bil vil velge bensin/diesel i stedet for elektrisk også.

Slik det norske skatte- og avgiftssystemet er bygd opp så er staten avhengige av inntekter fra bil, og elbil vil helt sikkert bli ilagt avgifter snart. Håper bare det blir gjort på en måte som ikke vil skremme folk bort fra å velge elbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Maxwell_400

Joda vært utenfor bygrensa og observerer færre elbiler i distriktene, her er noe statistikk;

https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilbestand/

Det er vel Oslo, Bergen, Stavanger som har størst tetthet.

Jeg klarer meg fint med Elbil som nummer 1 bil men den kostet jo mye da, har en ladbar hybrid som brukes kun til småkjøring.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA