Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022  (Lest 1875 ganger)

cra

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7296
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #30 på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 22:09 »
Ser ikke helt poenget med å belønne bilene med de største batteriene. Disse bilene er tunge, mindre energiøkonomiske og også mer foruresende å produsere.

Men det er disse som virkelig får folk til å innse at elbil kan brukes til alt. Det være seg trekking av tunge hengere eller lange reiser. Greit nok; få gjør dette hver eneste dag eller uke, men det er først når man kan (nesten) kjøre slik man gjorde før man får med de siste over.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11890
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #31 på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 22:13 »
Store biler med store batteri kjøres lengre og frakter flere mennesker enn små biler med små batteri.
Alternativt må en kjøpe to biler, noe som er mye verre for miljøet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ketill Jacobsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 454
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #32 på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 22:48 »
Ser ingen grunn til å kaste inn håndkledet på elbiler før de fleste fossil-bilene i landet er parkerte.

I Mai var 43% av de nye bilene utslippsfrie. Men med bare 286.000 elbiler av en total bilpark på 5 623 000 har vi ikke mere enn ca 5% elbiler i landet.

Så vi har langt igjen enda. Og vi som er lettest å "overtale" har kjøpt allerede. De fleste av mine venner bryr seg ikke om elbiler. Selv om de har vært med på tur og prøvekjørt, lært at rekkeviddeangst ikke er så skummelt, og burde være klar over de økonomiske fordelene så sitter et kjøp av elbil langt inne.

Hvis vi virkelig vil fjerne fossil forurensning kan vi ikke gi oss når vi bare såvidt har begynt.

Nå er det ingen som ønsker å kaste inn håndkledet. Målsettingen om 100% gjelder personbiler og lette varebiler som utgjør ca 3,3 millioner biler. Med en elbilbestand på ca 330.000 ved slutten av året 2020 vil 10% av bilene være elbiler. I tillegg kommer ladbare hybridbiler som også gjør en god innsats.

Med noe høyere avgifter på fossilbiler (innkjøp og brennstoff) og nye avgiftsregler bør det være mulig å komme nær ambisjonen med at 100% av solgte personbiler og lette varebiler skal være elbiler i 2025. Den største utfordringen blir kanskje å sørge for lademuligheter til de som bor i bygårder og borettslag.

Forslag som går på fritak av moms opp til et gitt beløp er en bastardløsning som ikke vil stå seg over tid og bryter enda mer med det generelle prinsippet for moms enn ikkemoms. Dette Forslaget som Arbeiderpartiet kom med først er elendig og i beste fall veldig populistisk.
« Siste redigering: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 22:54 av Ketill Jacobsen »

engolf

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 433
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #33 på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 10:02 »
Synes det er helt greit jeg. At man starter å fase ut fordelene. Vi må få inn de pengene vi taper på elbilpolitikken før eller siden.
Men man må ikke nødvendigvis få de inn ved å legge på avgifter. Staten vil få massivt reduserte kostnader p.g.a. reduksjon av luftveissykdommer bl.a, som fort kan dekke inn de tapte avgiftene.

Skjønner tanken din, men vil neppe kunne dekke opp for inntektstapet og vil ta lang tid før det får den ønskete effekt og i mellomtiden gjør man hva?

Inntektstap? Om jag inte tar fel så drar staten in betydligt mer i bilrelaterade avgifter än det som går tillbaka till bilrelaterad infrastruktur. Dagens höga avgifter kan inte försvaras oavsett hur man vänder och vrider på det.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3376
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #34 på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 14:19 »
Det er helt absurd å kutte fordelene for elbil når oljenæringen nettopp fikk skattelettelser oppunder 100 milliarder. Det kan bare ikke forsvares.

Amoss

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8223
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #35 på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 18:41 »
Inntektstap? Om jag inte tar fel så drar staten in betydligt mer i bilrelaterade avgifter än det som går tillbaka till bilrelaterad infrastruktur. Dagens höga avgifter kan inte försvaras oavsett hur man vänder och vrider på det.

I "gamle dager" var jeg helt enig med deg. Men etter at elbilen ble ett reellt alternativ så kan de høye avgiftene på fossilbiler forsvares som ett de-incinativ for å kjøpe/bruke noe man ikke ønsker - på lik linje med avgiftene på røyk og alkohol.

Dersom elbilene etterhvert blir pålagt alle de samme avgiftene som fossilbilene har i dag vil jeg igjen bli enig med deg :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2760
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #36 på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 19:54 »
Per i dag et årlig inntektstap på tretten milliarder (eller noe sånn) som vil øke til det dobbelte hvis alle kjøper elbiler er ikke småpenger, men vi kan vel bare øke formuesskatten og innføre en statlig eiendomsskatt samt øke avgifter på alkohol og tobakk? Hvorfor ikke fjerne alle avgifter på bilbruk for man må jo bare ha en bil og hvorfor også måtte betale for det?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Elbileier fra Sandnes

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #37 på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 20:58 »
Jeg vil tro EU-reglene med stadig høyere bøter år for år til bilprodusentene for CO2-utslipp fra bilparken, vil gjøre fossilbiler stadig mer kostbare å kjøpe. Det vil derfor likevel lønne seg å kjøpe elbil for forbrukeren.

Jeg tror de fleste har forståelse for at vi elbil-eiere også må betale for bruk av veien, samtidig som det er et politisk ønske om å kun null-utslippsbiler innen 2025. Men jeg tenker utslippsbøtene til produsentene må økes betraktelig for at det skal veie opp mot bortfall av f.eks. momsfritak. Jeg er i tvil om det er realistisk.
Leaf 01.2013 - fortsatt 12 streker

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3376
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #38 på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 21:08 »

Jeg tror de fleste har forståelse for at vi elbil-eiere også må betale for bruk av veien, samtidig som det er et politisk ønske om å kun null-utslippsbiler innen 2025.
jeg har ingen forståelse for dette når oljeindustri får skattefritak.

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 895
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #39 på: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 09:47 »
Det er helt absurd å kutte fordelene for elbil når oljenæringen nettopp fikk skattelettelser oppunder 100 milliarder. Det kan bare ikke forsvares.
Kan ikke sammenligne elbilfordeler med Norges viktigste næring og hundretusenvis av arbeidsplasser, det blir rett og slett for dumt.
« Siste redigering: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 09:50 av Rollep »
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6203
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #40 på: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 12:54 »
Kan ikke sammenligne elbilfordeler med Norges viktigste næring og hundretusenvis av arbeidsplasser, det blir rett og slett for dumt.
Så transport er ikke vesentlig for noen av de andre næringene? Jeg mener transport er en grunnleggende nødvendighet  som ikke bør avgiftsbelegges. Unntak for miljøfiendtlige alternativer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Burger

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1172
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #41 på: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 13:04 »
Er på tide å fase ut fordelene så lenge det holdes fast på at fossilt får dobbelt så mye i bom, parkering og ferje.

Det kommer mye elbiler i tiden fremover, akkurat nå virker det som prisen og leveringsviljen på vestlige biler butter i mot for dårlig planlegging av innkjøp av batteri og uvilje mot å senke pris på elbiler som tross alt konkurer internt i selskap med fossilt på nesten alle bortsett fra Tesla og en del Kinesisk. Vi får håpe strenger og strengere utslippskrav og bøter i EU kommer til å tvinge fram større volum på elbiler og de må sette ned prisene. Ev bli feid av banen av kinesere og kun levere på merkebeviste og premium kundegruppen. Spør en del amerikanske bilprodusenter hvordan det er å ha en kundegruppe som bokstavelig talt dør ut.

Jeg har vært med og spart med billigere driftskostnader og fordeler til nå 570k på to elbiler på henholdsvis 5 og 2 år eierskap. Hadde jeg kjøpt i dag så hadde elbilene vært mye mer dugandes til langtur og litt enklere i hverdagen, men jeg har vært en liten brikke som har gjort elbilrevolusjonen mulig.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Ketill Jacobsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 454
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #42 på: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 21:50 »
Det er helt absurd å kutte fordelene for elbil når oljenæringen nettopp fikk skattelettelser oppunder 100 milliarder. Det kan bare ikke forsvares.

Skjønner du ikke den enkle sammenhengen at når regjeringen kaster 100 milliarder etter oljenæringen så må de ta inn disse pengene fra ett eller annet sted?

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7339
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #43 på: Fredag 03. Juli 2020, klokken 16:29 »
Det er helt absurd å kutte fordelene for elbil når oljenæringen nettopp fikk skattelettelser oppunder 100 milliarder. Det kan bare ikke forsvares.

Skjønner du ikke den enkle sammenhengen at når regjeringen kaster 100 milliarder etter oljenæringen så må de ta inn disse pengene fra ett eller annet sted?
Å da synes du det er greit å ta det fra elbilister? (+ brillestøtte til barn og lignende som de har fjernet)

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2760
    • Vis profil
Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« Svar #44 på: I går kl. 07:58 »
Det er helt absurd å kutte fordelene for elbil når oljenæringen nettopp fikk skattelettelser oppunder 100 milliarder. Det kan bare ikke forsvares.

Skjønner du ikke den enkle sammenhengen at når regjeringen kaster 100 milliarder etter oljenæringen så må de ta inn disse pengene fra ett eller annet sted?
Å da synes du det er greit å ta det fra elbilister? (+ brillestøtte til barn og lignende som de har fjernet)

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/barn-skal-fortsatt-fa-briller/id2675127/#:~:text=Denne%20ordningen%20gir%20st%C3%B8tte%20til,forebyggingen%20av%20tre%20spesifikke%20%C3%B8yelidelser.&text=I%20statsbudsjettet%20er%20den%20%C3%B8vre,per%20brillepar%20for%20ekstra%20tilpassede.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)