Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie 2020 - erfaringer

Startet av Dede, onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Nå sist søndag var faktisk ingen biler som ladet et vanlig syn langs E39 mellom Molde og Trondheim utpå dagen (trodde det skulle være innfartstrafikk), både på Aspøya og Shell Orkanger. På Valsøytunet hadde jeg vel en liten times pause (uten å lade, hadde nok fra destinasjonslading og hjem) og observerte 0, 1 og 2 på 2 hurtigladere som ladet på ulike tidspunkt. Dette er dog ganske attraktivt sted med kafe/restaurant, camping og klatrepark. På Vinjeøra kun en bil som ladet på 2 ladere.

Forøvrig enig i at ladbare hybrider bare må få lade på laveste prioritet og passe på å flytte bil etter ferdig ladet, kanskje ikke tillates i det hele tatt ved få uttak. Jeg tror jeg ville slått opp registreringsnummeret og prøvd å få tak i vedkommende som opptok to ladeplasser uten å lade.

Lov å kjøre gjennom Sverige under koronaepidemien på vei til Danmark iallefall, vet ikke om det er lov på vei til Norge (aktuelt i nord). Bare pass på å desinfisere hender etter å ha berørt ladepistolen og skjermen.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

ryback

Det er "lov" å kjøre gjennom Sverige om man skal til/fra Norge så lenge man ikke stopper unødig. Det er heller ikke "lov" til å overnatte. Hvis du skal til Finland så slipper man ikke inn i Finland om man krysser via Sverige.

Vi kjørte fra København over Svinesund for 2 uker siden. Det eneste de spurte om var:
Politiet: Hvor har dere vært?
Jeg: Danmark
Politiet: Har dere stoppet på veien?
Jeg: Ja for å lade
Politiet: Det er greit, men dere har ikke vært på Nordbysenteret?
Jeg: Nei det har vi ikke.
Politiet: OK. God tur videre.

chriso89

Hva er det med hybrider og lade på destinasjonsladere som så kan få de 3 mil på strøm?  Var på Trysil og det var 2 ladere på hotellet og står på skilt at man skal flytte bilen når full.   Da jeg kom sto en hybrid der og når jeg koblet ut når den var full så sto hybride der.   2 dager senere sto dne enda der....

Electric Avenue

Sitat fra: chriso89 på onsdag 22. juli 2020, klokken 09:51
Hva er det med hybrider og lade på destinasjonsladere som så kan få de 3 mil på strøm?  Var på Trysil og det var 2 ladere på hotellet og står på skilt at man skal flytte bilen når full.   Da jeg kom sto en hybrid der og når jeg koblet ut når den var full så sto hybride der.   2 dager senere sto dne enda der....

Jeg syntes iallefall det er ekstremt egoistisk å gjøre slikt. Spesielt når du okkuperer TO av fire plasser, altså halvparten av plassene, over lang tid for å unngå å få noe bulk i siden. Da mener jo vedkommende tydeligvis at deres eiendeler er viktigere enn alle andre sine.

De har jo motor så de kommer seg dit de skal uansett. Man stjeler da i praksis en time fra noen andre (som må sitte å vente på å få ladet opp et annet sted) for å spare seg noen få liter med drivstoff selv..   ???

Elbiler lader opp for å kunne komme seg fra A til B. Hybrider lader opp kun for å spare penger på drivstoff. Jeg sier ikke at de ikke skal få lov til å lade men da må de iallefall flytte seg når de har ladet opp, noe som ikke burde ta så fryktelig lang tid. Og for all del, nøy deg med EN plass. :)

Jeg var faktisk iferd med å sende SMS for å spore opp nummer til eier og si ifra, men ombestemte meg. Gadd ikke bruke 50 kr bare for å oppnå krangling og dårlig stemning.. Folk med slik mentalitet kommer man som regel ingen vei med uansett.  8)

Tesla Model S

hemi

Min erfaring er at de gjør det fordi de sparer 5 meter å gå, badeplassene er ofte plassert nærme innganger p.g.a. infrastruktur og kabelstrekk.

ref sperre plasser er folk ekstremt ræva til å kjøre bil sånn generelt.

Rollep

#125
Sitat fra: chriso89 på onsdag 22. juli 2020, klokken 09:51
Hva er det med hybrider og lade på destinasjonsladere som så kan få de 3 mil på strøm?  Var på Trysil og det var 2 ladere på hotellet og står på skilt at man skal flytte bilen når full.   Da jeg kom sto en hybrid der og når jeg koblet ut når den var full så sto hybride der.   2 dager senere sto dne enda der....
Er der ingen mulighet for å nappe ut kontakten hvis bilen er ferdigladet? Hvis man har med seg 7,5m type 2 kabel når man ofte frem til laderen fra flere plasser unna. Den er uansett grei og ha med seg når idioter med dieselbil har feilparkert.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Øyvind.h

Å sjekke eier koster vel bare 3kr per sms?
Melding regnr til 2282.
Betaler du 50,- for den tjenesten blir du svindlet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Sitat fra: Rollep på onsdag 22. juli 2020, klokken 13:12Hvis man har med seg 7,5m type 2 kabel når man ofte frem til laderen fra flere plasser unna.

👍

Vi opplevde noe litt annet. Vi har HC skilt og ved ankomst til hotel Legoland så ble bilen rygget inn på den ene HC plassen (ankom ved lunsj tid). Greit med lang trefase kabel (7,5 m) for den rakk frem til EON stolpen.

Måtte flire litt for meg selv da jeg var ute i bilen for å hente bagasje da vi hadde fått rommet. For da var det kommet en elbil som hadde tenkt å lade. Plassen var jo ledig, men ikke stolpen... 🤔

Selvfølgelig gikk jeg ut og koblet fra bilen når den var ferdig ladet. Fulgte med på app så jeg gikk til bilen før den var ferdig. Tror den må ha blitt ferdig omtrent når jeg passerte resepsjonen. Ville ikke okkupere ladestolpen unødvendig over natten.

Senere på kvelden så sjekket jeg for morro skyld og da ladet den andre. Den sto jo 'først i køen' da han parkerte på ladeplassen i påvente av at stolpen ble ledig.

I sommer så så jeg to norske fossilbiler (ikke hybrid) som hadde blokkert plassene og jeg så elbiler passere forbi....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Electric Avenue

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. juli 2020, klokken 13:57
Å sjekke eier koster vel bare 3kr per sms?
Melding regnr til 2282.
Betaler du 50,- for den tjenesten blir du svindlet.

3 kroner høres mer fornuftig ut ja. Har aldri hatt behov for å sjekke før så jeg googlet det, og første alternativ som kom opp kostet 49 kr via sms. Det var iallefall helt uaktuelt.  ;D
Tesla Model S


Roy Aasen

Hvor mange av disse kommer ikke til å kjøre el på ferie igjen? En god del vil jeg tro. Personlig prøver jeg ikke engang slike øvelser.

Daniel_0007

Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 22. juli 2020, klokken 22:15
Hvor mange av disse kommer ikke til å kjøre el på ferie igjen? En god del vil jeg tro. Personlig prøver jeg ikke engang slike øvelser.

Enig må være kjipt å være e-tron eier og være avhengig av 50 kw ladere som du i tillegg må stå en time i kø 😝
Model 3 2019 LR Rwd

hemi

Og jeg synes det er ille å kjøre tesla med tesla ladenettverk ;D

1 time i kø, for å lade 1 time... auch!

RJK

Sitat fra: Rollep på søndag 19. juli 2020, klokken 14:21
Sitat fra: RJK på søndag 19. juli 2020, klokken 10:49
Skal du lengre ut mot kysten, er det kanskje en omvei å skulle få med seg lading på nærmeste Ionitystasjon, men prismessig er det ganske fornuftig ladepris hos Ionity med rette avtalen, når man ser på strømprisen ut til sluttkunden. Forhåpentligvis får man sakteladet ved ankomststed, eller man ikke trenger å lade så lenge på en Clever/E-On eller annen ladestasjon for å toppe opp.

Dermed vil jeg si at med rette bilen, så er elbilferie i Danmark absolutt helt greit. Men bilen må ha CCS, og den må ha lang rekkevidde, og gjerne godt med plass for stasj og folk. Kombiner dette med rette ladeavtalen, så er Danmark helt OK for en elbilturist. Og ellers, riktig så dejligt...
Hvis man bruker eins E-Mobil ser det ut som man kan lade på Clever/E-On til 0,31 Euro/kWt, det må da være innafor :)

Jeg sliter med å finne priser på Eins. Kommer ikke opp i appen heller, ikke når jeg sitter hjemme og sjekker mot Ionity.

Hadde satt stor pris på lenke til der du finner priser. Eller en kort forklaring på hvor du ser det, om du ikke ser det på en webside.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Man bør planlegge litt bedre enn det der i år. Også litt rart å kjøre fra Lillehammer til Østerdalen når det er bedre lademuligheter langs E6 med Dombås, Hjerkinn og Vinstra. Var det for å besøke Aukrustsenteret så burde de absolutt fått opp AC-lading på parkeringsplassen sin. Skal man kjøre Østerdalen så bør det lades på Elverum med god kapasitet.Da bør man med passe stort batteri kunne ha fleksibilitet til å lade mange steder i Østerdalen eller Berkåk/Støren eller kanskje helt på Klett/Trondheim.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA