Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie 2020 - erfaringer

Startet av Dede, onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: chriso89 på søndag 19. juli 2020, klokken 11:55
Sitat fra: emagic på lørdag 18. juli 2020, klokken 22:11
Var en svipptur i Danmark med e-golfen denne uka.  3 dager Oslo - Hirtshals - Aalborg- Ebeltoft - Aalborg - Hirtshals - Oslo.

Jeg har hatt elbil i snart 10 år - Har også en av de første I.Miev'ene som kom til landet den gangen det fantes TO ChaDeMo ladere i Norge - så jeg er langt fra noen amatør i elbilverden.

MEN, jeg må si at jeg kommer IKKE til å dra til Danmark med elbil igjen med det første. Et problem i DK er gså at motorveiene har 130 grense - jeg forsøkte å tusle avgårde rundt 110 for ikke å overbruke strøm, men likevel stiger forbruket dramatisk ift å surre rundt i 80-90 som i Norge.  Ladet i hovedsak på Eon, men opplevde to tilfeller der disse ikke virket og danske ladestasjoner er stort sett EN stk pr lokasjon - og de er stort sett også plassert på temmelig øde rasteplasser uten noe spesielt servicetilbud.  Lading på eon koster ca 8 NOK pr kWh, heldigvis ikke noen minuttstraff som i Norge.

Det ble en meget dyr og en meget treg opplevelse til tross for ingen ladekø. 

Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn elbil - men neste gang jeg skal til Danmark byttelåner jeg meg en bensinbil!

-emagic
Nei danmark er ikke så elbil venlig.  blir nok å ta bensinbil om jeg skal ta turen.

Har danmark sluttet med minimum 6 dager overnatting for å være der?

Ja, de sluttet vel med det noen dager før siste reiseråd. Nå kan du være der selv på svipptur, eller bare langhelg. Nå kan du dessuten overnatte i København, som heller ikke var lov en stund.

Det kunne selvsagt vært bedre i Danmark for elbilister, spesielt prismessig men og muligheten for å registrere seg hos diverse ladeoperatører.

Men landet er jo paddeflatt, så bortsett fra noe høyere fartsgrenser som drar ned praktisk rekkevidde, så er det jo knapt klatremeter å snakke om, som er med på å øke rekkevidden sammenlignet med en tur Oslo til Bergen, som dessuten er lengre enn nord til sør i Danmark.

Men når man velger seg en E-Golf eller en annen kortrekkevidde elbil fremfor f.eks. Kona, E-Niro eller en av Tesla-modellene, så blir selvsagt rekkevidden endel dårligere og mer utfordrende på tur. Rekkevidden fungerer i det daglige, men på langtur blir man mer avhengig av et tett nettverk av ladere, og man må stoppe oftere for påfyll. Og det påvirker helt klart hvor positiv eller negativ turopplevelsen kan bli, om man ikke gjør stoppene til en positiv greie.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Rollep på søndag 19. juli 2020, klokken 14:21
Sitat fra: RJK på søndag 19. juli 2020, klokken 10:49
Skal du lengre ut mot kysten, er det kanskje en omvei å skulle få med seg lading på nærmeste Ionitystasjon, men prismessig er det ganske fornuftig ladepris hos Ionity med rette avtalen, når man ser på strømprisen ut til sluttkunden. Forhåpentligvis får man sakteladet ved ankomststed, eller man ikke trenger å lade så lenge på en Clever/E-On eller annen ladestasjon for å toppe opp.

Dermed vil jeg si at med rette bilen, så er elbilferie i Danmark absolutt helt greit. Men bilen må ha CCS, og den må ha lang rekkevidde, og gjerne godt med plass for stasj og folk. Kombiner dette med rette ladeavtalen, så er Danmark helt OK for en elbilturist. Og ellers, riktig så dejligt...
Hvis man bruker eins E-Mobil ser det ut som man kan lade på Clever/E-On til 0,31 Euro/kWt, det må da være innafor :)

Det er en grei pris, og ved lading i Danmark, rett ut grisebillig.

Ser Maingau har økt prisene siden 1.juli, og blitt relativt dyre nå. Kan jo like godt lade med vanlige priser på Circle K eller BKK, nå, og ihvertfall la inntektene gå på de norske budsjettene, fremfor å la de bli avspist med smuler, ved kun å få en andel av summen fra slike operatører.

Bortsett fra når ladestasjonen er Ionity, da trenger man slike operatører for å unngå blodpriser om man ikke har avtale gjennom produsenten som gir en billig lading der...

Eller med Eins E-Mobil til de eventuelt setter opp prisen, de og.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Arha

Sitat fra: RJK på søndag 19. juli 2020, klokken 14:56
Ser Maingau har økt prisene siden 1.juli, og blitt relativt dyre nå. Kan jo like godt lade med vanlige priser på Circle K eller BKK, nå, og ihvertfall la inntektene gå på de norske budsjettene, fremfor å la de bli avspist med smuler, ved kun å få en andel av summen fra slike operatører.

Maingau har vel ikke økt prisen, snarere tvert i mot.  Siden tysk moms er satt ned fra 19 til 16% ut året er prisene redusert tilsvarende.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

RJK

Sitat fra: Arha på søndag 19. juli 2020, klokken 15:47
Sitat fra: RJK på søndag 19. juli 2020, klokken 14:56
Ser Maingau har økt prisene siden 1.juli, og blitt relativt dyre nå. Kan jo like godt lade med vanlige priser på Circle K eller BKK, nå, og ihvertfall la inntektene gå på de norske budsjettene, fremfor å la de bli avspist med smuler, ved kun å få en andel av summen fra slike operatører.

Maingau har vel ikke økt prisen, snarere tvert i mot.  Siden tysk moms er satt ned fra 19 til 16% ut året er prisene redusert tilsvarende.

Leste nok tabellen litt feil. Husket det skulle være ca 0,4 ct/kWh som tilsvarer 4,14 NOK, men av en eller annen grunn fikk jeg det til å bli et sted nærmere 4,50 NOK per kWh (ikke spør meg hvordan...)

:o

Men ser de er svindyre i Danmark, med 34,11 ct/kWh + 58,48 ct/kWh, som gir en pris på 92,59 ct/kWh, eller 9,83 NOK/kWh.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

emagic

Sitat fra: goggo på søndag 19. juli 2020, klokken 08:59
Sitat fra: RJK på søndag 19. juli 2020, klokken 01:23
Sitat fra: Kristian O på lørdag 18. juli 2020, klokken 23:32
Sitat fra: emagic på lørdag 18. juli 2020, klokken 22:11

Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn elbil - men neste gang jeg skal til Danmark byttelåner jeg meg en bensinbil!

Evt låne en elbil som er meir egna til langtur? Tur til Danmark er ingen problem med f.eks en Tesla.

Tenkte akkurat det samme. Det frister lite å bruke icebil, så det må i tilfelle være en som gir meg mye mere plass, eller at det er en skikkelig lekemaskin man vil prøve på bl.a. Autobahn.

Førstevalget hadde dog blitt å finne en mer langtur-vennlig elbil.

Men man kommer ikke bort fra at hovedproblemet i Danmark eller i alle fall på Jylland er at det for det meste er kun 1 lader pr lokasjon.
Samt at både E.ON og Clever har dette abbonementet for storforbrukere der man betaler et fast månedlig beløp så får man lov å okkupere laderne så lenge man vil uten å betale ekstra.
Jeg hater den brune Model S-en som ofte langtidsparkerer på Clever laderen i Hjørring for eksempel.
Han står selvfølgelig fullt lovlig der - men likevel...

Nei - det er ikke dejligt at være norsk elbilist i Danmark!

mvh (eller kanskje msh)
Hugo


Det er så sant som det er sagt. Min tur var omtrent slik:

Hirtshals - Skagen/Grenen - Der var det en type 2 lader fra Eon som vi satte på mens vi var ute på Grenen.  Uvisst av hvilken årsak sluttet denne å lade to minutt etter at vi satte oss på sandormen... (den sender melding i appen)

Vildmose sydgående - en eneste stusselig Eon combo lader på et sted uten noe som helst annet enn parkerte semitrailere. 

Hotellet vi skulle bo på skrøt på seg elbilparkering...  plassen var tilpasset en Reva, og hadde rød industrikontakt - ikke hva man forventer på et hotell i 2020.  Så da ble det offentlig parkering over natt - uten lading.

Neste morgen skulle vi til Ree Park/Ebeltoft, heiv på noen kjappe kW på Himmerland sydgående og tenkte å ta et lengre stopp i Randers.

Randers virket selvfølgelig ikke.  10 minutt på telefon med support løste ikke problemet

Kjørte ned til Århus isteden, sydgående lader der var flagget død, kjørte forbi, og ladet på nordgående.  OK, men øde igjen, men iallefall en kafe.

Dro til Ebeltoft, på vei tilbake ser vi at Randers er oppe igjen.  Kjører dit og kommer 1 sekund bak en kar med en norsk Ioniq som etter en veldig hyggelig prat lot oss snike litt i køen slik at vi heller kunne stoppe litt lenger opp.

Himmerland nordgående var selvfølgelig død når vi kom dit...   Kjøre noen km videre, komme seg tilbake til Himmerland Nord som vi var på morgenen.   Her ble vi stående en drøy stund siden vi nå skjønte at her må man bare lade når man kan.

Dagen etter fikk vi satt den på en type2 i Aalborg mens vi var på Aalborgtårnet en tur.   Riktignok inne på pasientparkeringen til sykehuset, for det virker som om gateparkering med lading slik man har i oslo ikke finnes.

Da var det nok til at vi etterhvert kom oss hjem.

Ca 560 km kjør i danmark, brukte 681 kroner på lading.  Ca 8 kroner pr kWh. (5,55DKK)


Det hele minner meg om de første årene med I.Miev'en der det var helt lotto om hurtigladerene egentlig virket eller ei.   Jeg har hatt langturer med eGolfen i Norge uten problem siden det nå begynner å bli ekstremt mange CCS stasjoner i Norge - og gjerne mange på hvert sted.

I Danmark var vi ikke på en eneste stasjon med mer enn 1 lader og det er for dårlig.  I tillegg er det noen som ikke har forstått at når man lader elbil så trenger man pølse og kaffe - minnene kommer tilbake til ChaDeMo laderen til ABB på Billingstad i 2011, der man sitter ensom og forlatt i et industrielt wasteland...

De laderene som fungerte gav i og for seg brukbar fart , i snitt ca 38kW - ingen ladere viser jo ladespenning og strøm lenger - noe jeg synes er meget irriterende.

Nei, det er IKKE bra nok - Danmark ligger LANGT bak Norge på etablering av ladeinfrastruktur.

-og ikke en gang begynn å diskutere idiotleverandøren Clever der man må kjøpe ladepakker i en nettbutikk før man kan begynne å lade...  At man kan kalle selskapet sitt for "Clever" og ha en så kundefiendtlig tilnærming er intet annet enn imponerende!

-emagic





Rævedilter

Kjørte Bergen - Trondheim t/r med 1,5 tonns varehenger
Oppover over Tindevegen/Sognefjellet - forbruk snitt 335 Wh/km - tirsdag:
Voss - kun oss
Lærdal - kun oss
Bismo/Sjåk - vel halvfullt og ingen hengerlading så måtte koble i fra henger.
Domås - vel halvfullt og ingen hengerlading så måtte koble i fra henger. 3-4-5 biler i kø på ikkje-Tesla ladestasjoner.
Bergkåk - under halvfullt og hengerlading - luksus...

Heim igjen E39 - snittforbruk rett under 300 Wh/km (litt mindre last) - torsdag -> onsdag:
Klett - ingen hengerlader men nesten tomt så kunne stå på tvers.
Aspøya - nesten fullt men kun to hengerladere så eg ventet 5 minutt i stedet for å koble frå.
Ørskogfjellet - nesten halvfullt og hengerladere.
Nordfjordeid hotell - 2 destinasjonsladere (32A Tesla & 24A alle bilmerker) bak hotellet, begge ledige da eg kom.
Lavik - vel halvfullt og ingen hengerlading så måtte koble i frå henger. Da kom det ein lokal med henger, kjørte inn på delvis opparbeida nabotomta med grov grus og stillte seg på tvers bak ladestolpene og ladet med henger - der lærte eg litt...

Hadde ikkje trudd eg skulle seie dette, men lading gjekk fleire ganger for fort så eg måtte sette den til 100% slik at me fekk ete ferdig...hadde også vinterdekk på alle hjul for første gang på sommarferie og det snøa tett over både Tindevegen og Sognefjellet (som var nattstengt grunna snø fram til kl. 0800), men snø la seg ikkje i veien.

Har angra litt på elbiljøpet mitt grunna for lite fleksibilitet når ein kjører (for få ladestasjoner), men denne turen gjekk iallefall knirkefritt, selvfølgelig grunna at det var på hovedveier.

Magnus Hansen

Pussig (?) observasjon ved planlegging av hurtiglading. Sjekket status for en fortumlader og det sto at begge laderne var ledige. Når jeg kom dit var derimot begge opptatt. Begge bilene var ferdigladet, men fremdeles plugget i. Så Fortum oppfatter de som ledige når ladingen er stoppet tydeligvis. Selv om jeg antar det bør være mulig å registrere om bilen faktisk er plugget i (?). Bilene sto i alle fall der 15 min før første ble hentet. Dårlig økonomi og irriterende for andre som trenger å lade...

En annen lokasjon var registrert med to hurtigladere ledige og to AC ladere opptatt. Ved ankomst var det selvfølgelig snakk om to ladere med både AC og DC og begge ladeplassene var tatt av biler på AC. De kan sikkert lade DC samtidig, men det hjelper lite når p-plassene på hver side ikke var reservert for ladende biler og okkupert av fossilbiler..

Fremdeles ikke alltid like enkelt å være kjøre elbil på langtur...

Maxwell_400

Sitat fra: emagic på søndag 19. juli 2020, klokken 16:53

Da var det nok til at vi etterhvert kom oss hjem.

Ca 560 km kjør i danmark, brukte 681 kroner på lading.  Ca 8 kroner pr kWh. (5,55DKK)


Det hele minner meg om de første årene med I.Miev'en der det var helt lotto om hurtigladerene egentlig virket eller ei.   Jeg har hatt langturer med eGolfen i Norge uten problem siden det nå begynner å bli ekstremt mange CCS stasjoner i Norge - og gjerne mange på hvert sted.

I Danmark var vi ikke på en eneste stasjon med mer enn 1 lader og det er for dårlig.  I tillegg er det noen som ikke har forstått at når man lader elbil så trenger man pølse og kaffe - minnene kommer tilbake til ChaDeMo laderen til ABB på Billingstad i 2011, der man sitter ensom og forlatt i et industrielt wasteland...

De laderene som fungerte gav i og for seg brukbar fart , i snitt ca 38kW - ingen ladere viser jo ladespenning og strøm lenger - noe jeg synes er meget irriterende.

Nei, det er IKKE bra nok - Danmark ligger LANGT bak Norge på etablering av ladeinfrastruktur.

-og ikke en gang begynn å diskutere idiotleverandøren Clever der man må kjøpe ladepakker i en nettbutikk før man kan begynne å lade...  At man kan kalle selskapet sitt for "Clever" og ha en så kundefiendtlig tilnærming er intet annet enn imponerende!

-emagic

Ha ha, en må bare le av det, det ble nå en god historie utav det.....glad jeg ikke dro til Danmark i år.

Det tar nok mange år før Danmark og Sverige er oppe på norsk nivå.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Daniel_0007

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 20. juli 2020, klokken 08:51
Sitat fra: emagic på søndag 19. juli 2020, klokken 16:53

Da var det nok til at vi etterhvert kom oss hjem.

Ca 560 km kjør i danmark, brukte 681 kroner på lading.  Ca 8 kroner pr kWh. (5,55DKK)


Det hele minner meg om de første årene med I.Miev'en der det var helt lotto om hurtigladerene egentlig virket eller ei.   Jeg har hatt langturer med eGolfen i Norge uten problem siden det nå begynner å bli ekstremt mange CCS stasjoner i Norge - og gjerne mange på hvert sted.

I Danmark var vi ikke på en eneste stasjon med mer enn 1 lader og det er for dårlig.  I tillegg er det noen som ikke har forstått at når man lader elbil så trenger man pølse og kaffe - minnene kommer tilbake til ChaDeMo laderen til ABB på Billingstad i 2011, der man sitter ensom og forlatt i et industrielt wasteland...

De laderene som fungerte gav i og for seg brukbar fart , i snitt ca 38kW - ingen ladere viser jo ladespenning og strøm lenger - noe jeg synes er meget irriterende.

Nei, det er IKKE bra nok - Danmark ligger LANGT bak Norge på etablering av ladeinfrastruktur.

-og ikke en gang begynn å diskutere idiotleverandøren Clever der man må kjøpe ladepakker i en nettbutikk før man kan begynne å lade...  At man kan kalle selskapet sitt for "Clever" og ha en så kundefiendtlig tilnærming er intet annet enn imponerende!

-emagic

Ha ha, en må bare le av det, det ble nå en god historie utav det.....glad jeg ikke dro til Danmark i år.

Det tar nok mange år før Danmark og Sverige er oppe på norsk nivå.

Enig og derfor er best å kjøre tesla hvis man skal på europa tur desverre.
Model 3 2019 LR Rwd

Rollep

Sitat fra: goggo på søndag 19. juli 2020, klokken 08:59
Sitat fra: RJK på søndag 19. juli 2020, klokken 01:23
Sitat fra: Kristian O på lørdag 18. juli 2020, klokken 23:32
Sitat fra: emagic på lørdag 18. juli 2020, klokken 22:11

Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn elbil - men neste gang jeg skal til Danmark byttelåner jeg meg en bensinbil!

Evt låne en elbil som er meir egna til langtur? Tur til Danmark er ingen problem med f.eks en Tesla.

Tenkte akkurat det samme. Det frister lite å bruke icebil, så det må i tilfelle være en som gir meg mye mere plass, eller at det er en skikkelig lekemaskin man vil prøve på bl.a. Autobahn.

Førstevalget hadde dog blitt å finne en mer langtur-vennlig elbil.

Men man kommer ikke bort fra at hovedproblemet i Danmark eller i alle fall på Jylland er at det for det meste er kun 1 lader pr lokasjon.
Samt at både E.ON og Clever har dette abbonementet for storforbrukere der man betaler et fast månedlig beløp så får man lov å okkupere laderne så lenge man vil uten å betale ekstra.
Jeg hater den brune Model S-en som ofte langtidsparkerer på Clever laderen i Hjørring for eksempel.
Han står selvfølgelig fullt lovlig der - men likevel...

Nei - det er ikke dejligt at være norsk elbilist i Danmark!

mvh (eller kanskje msh)
Hugo

Virker som Tesla og Ionity er de eneste som har satt opp ordentlige ladestasjoner i Danmark.

Øyvind.h

#100
Ionity har fra 4 til 10 stolper per lokasjon. Totalt 32 uttak i hele Danmark. Tesla har inntil 26 og totalt 130 uttak eller noe sånt. 16 til på vei i følge supercharge info. Tesla har fungert som en drøm i Danmark.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rollep

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. juli 2020, klokken 13:17
Ionity har fra 4 til 10 stolper per lokasjon. Totalt 32 uttak i hele Danmark. Tesla har inntil 26 og totalt 130 uttak eller noe sånt. 16 til på vei i følge supercharge info. Tesla har fungert som en drøm i Danmark.
Jeg er klar over at Tesla har flere uttak enn Ionity men så befinner det seg også langt flere Tesla biler på langtur enn biler som bruker Ionity så det går sikkert utmerket fint for oss andre og klare oss med Ionity. Begge sine stasjoner er plassert langs omtrent samme veistrekninger, så ingen stor forskjell der.

Electric Avenue

#102
TLDR advarsel:  :police:

Turen fra Ålesund til Namsos, og tilbake via oppdal gikk ikke helt knirkefritt. Det ble etter hvert ganske dårlig stemning og en del frustrasjon pga til dels dårlig planlegging, problemer med lading og mangel på lading underveis. Samboeren presterte vel å si noe sånt som "Aldri mer elbil!"   ::)

Det gikk veldig greit på Tesla sine superchargere. Der var det ledig plass hver gang vi skulle lade. Da er det bare å rygge seg inn og sette inn kontakten, også begynner bilen å lade.

Problemene oppstod når vi kom litt mer ut på bygda, (utenfor hovedområdet dekt av tesla sitt superladenettverk) og skulle benytte oss av andre ladere fra diverse leverandører.

Problemene begynte i Trondheim. Der skulle vi innom Ikea en tur, og jeg besluttet å lade litt der siden det var ledig plass.

Der ble jeg stående å knote i sikkert 20 min uten å få det til. Ladebrikken fra elbilforeningen funket ikke, så jeg måtte begynne å laste ned en ny app. Etter å ha fått installert appen og lagt til bank-kortet, innser jeg at ladebrikken må tydeligvis legges inn i denne appen før den kan brukes på stasjonen. Ok, greit nok, da vet vi det.

Da det var gjort så virket det fremdeles ikke. Samboeren begynte å bli lei av å vente så jeg forsøkte å starte via SMS istedet. Det funket heller ikke.. Forsøkte å ta kabel ut og inn flere ganger. Fremdeles ikke noe hell. Det begynte å bli dårlig stemning, og jeg begynte å bli ganske gjennomvåt der jeg stod. Det ble altså ikke noe lading der..  Når vi kom ut igjen så stod vedkommende som hadde bilen ved siden av i telefonen og pratet med support pga problemer.

Vi ladet vi batteriet helt opp på Levanger istedet, som er siste Tesla supercharger før Namsos, siden jeg visste det var dårlige lademuligheter der oppe. Vi skulle være der et par dager, og det ble også en del kjøring rundt om kring der oppe. Etter hvert måtte det lades, så vi kjørte derfor inn på den eneste hurtigladeren som er i Namsos, og plugget oss inn der. Den startet å lade i ca 15 sekunder før den kuttet. Kunne høre en kontaktor som slo ut. Deretter forsøkte den på nytt, i ca 15 sekunder før den kuttet..

Forsøkte andre uttaket. Samme der. Ringte support.... Det var noe problem med tilkobling til skyen mente han. Etter ca 20 minutter med knoting ga vi opp. Lastet ned en ny app (plugshare) og oppdaget at det var en offentlig lader et lite stykke unna. Koblet oss på der, og etter å ha lastet ned enda en app (Easypark) så fikk vi startet (type2)lading i det minste.

Vi dro for å spise lunsj, og etter ca en time kom vi tilbake og skulle koble fra. Avsluttet lading fra appen, men ingen reaksjon.. Forsøkte deretter å stoppe fra bilen, og forsøkte å ta ut kabelen fra bilen og deretter laderen, men nei, kabelen var fremdeles låst fast i selve laderen, og ifølge appen stod den fremdeles og ladet?..

Forsøkte å starte en ny økt via SMS og deretter avslutte, men nei.. det virket heller ikke. Da ble det å ringe support igjen, men de kunne fortelle meg at de bare leverte utstyret, og at de ikke hadde noen direkte kontroll over den laderen siden den var i regi av Namsos kommune, så jeg fikk et nr jeg skulle ringe istedet. Ringte nummeret og kom da til Servicetorget i Namsos kommune  (dette var på Lørdagen). Der fikk jeg en hyggelig telefonsvarer som kunne fortelle at servicetorget var stengt, og at de åpner igjen på Mandag.

Nå begynte tålmodigheten å bli tynnslitt. Samboeren var også lei og lot det så klart gå utover meg. "Nei aldri mer elbil! Skal vi kaste vekk hele dagen på dette??" sier hun.. Jeg anser meg selv som en ganske tålmodig og sindig person, men akkurat der og da var jeg veldig nær ved å bare kjøre ifra kabelen. Nå hadde jeg fått nok! Jeg hadde akkurat rukket å tenke tanken før jeg hørte et klikk. Endelig slapp den taket. Da hadde jeg kastet bort 20 minutter til..

Vi hadde planlagt en fjelltur, og det begynte å haste siden vi visste det var meldt regn igjen på kvelden. På vei bort til foten av fjellet ser vi en Tesla som står ved hurtigladeren på Xtra og lader, så jeg tenker at da har vel laderen der begynt å virke igjen. Jeg begynte å få litt "ladeangst", så jeg bestemte meg for å prøve der igjen slik at vi kunne få ladet opp igjen bilen mens vi gikk på fjellet. Desverre stod den andre Teslaen ca midt på stripen, så det ble trangt om plassen. Vi måtte heve bilen til max høyde, og jeg måtte ut for å dirigere mens madamen rygget så langt bak som mulig slik at vi fikk bakenden over en kant som var der, slik at kabelen akkurat skulle rekke bort.. Etter et par forsøk fikk vi parkert slik at det akkurat gikk. Fikk koblet på og forsøkte å starte, men nei. Samme problem som tidligere.

Hadde akkurat koblet oss fra igjen og skulle til å dra da eieren av den andre teslaen kom tilbake. Jeg spurte om han hadde hatt noe problem, og joda, han hadde ikke fått til å lade han heller, men nå hadde den ene som han brukte begynt å funke igjen, så jeg fikk koblet meg på der når han dro. Da funket det endelig!!   :D

Vi begynte deretter å gå oppover mot fjellet, og kom oss ca 150 meter fra bilen da himmelen åpnet seg og vannet fosset ned... Da var tiden med finevær oppbrukt, og det var bare å gå ned igjen til bilen. Jeg skal ikke beskrive nærmere glosene som kom fra samboeren på akkurat dette stadiet, men kort oppsumert så var hele dagen ødelagt og alt var så klart min feil.  8)

Nå var jeg så lei av ladeproblemer at jeg bestemte oss for at nå får det bare være! Nå gidder jeg ikke mer. Nå får vi bare gjør det vi skal, også kjører vi mot Trondheim igjen og håper på det beste. Enten så kommer vi frem, eller så stopper vi. Det får bære eller briste..

Heldigvis kom vi oss til tilbake til Levanger supercharger med 2% igjen på batteriet.

Vi ladet litt i Levanger, og dro deretter videre til Trondheim. Der brukte vi litt mer tid enn planlagt, så vi kom oss sent frem til hurtigladeren på Rennebu. Ladet defor bare til ca 65% slik at vi skulle komme oss frem til Skifer hotellet på Oppdal i tide. Vi var vel der ca 22:30. Vi hadde på forhånd sjekket at de hadde lading på hotellet, så vi gamblet på at vi kunne få ladet litt der før vi skulle videre.

Når vi kom dit så var det 4 ladeplasser tilgjengelig. Der stod det 2 elbiler og en BMW ladbar hybrid.. BMWen stod så klart parkert slik at den tok opp 2 ladeplasser, så der fikk vi ikke ladet. Sa ifra til resepsjonen, men de kunne ikke gjør noe..

Tenkte at de sikkert flytter seg når de er fulladet, men i 00:00 tiden så stod alle der fremdeles. Tenkte at jeg kan alltids sette den på lading før frokost. Kl 09:00 så står fremdeles de samme 3 bilene der... Hvor lang tid tar det egentlig å lade opp en ladbar hybrid? Nå hadde vedkommende stått der i et halvt døgn og okkupert ikke bare en, men TO ladeplasser...  Kjente at jeg ble litt irritert igjen  :-\

Planen var å kjøre via sunndalsøra tilbake til ålesund. Noe som ikke hadde vært noe problem med 80-90% batteri, men med ca 55% igjen så ble det akkurat litt for lite, så da ble vi tvunget til å kjøre via Dombås istedet. Der var det forøvrig ikke noe problem å få ladet på superlader.

Konklusjon:

Turen ble litt så som så takket være til dels dårlig planlegging og timing fra vår side, men også i stor grad pga ladere som ikke fungerer og klumsete løsninger, for ikke å snakke om folk som okkuperer ladeplasser over lang tid osv.

Tesla sine superladere funker meget bra og er enkle å bruke. Faktisk enklere enn å fylle drivstoff. Du bare stopper og plugger den inn, og vipps, så starter den å lade..

De andre laderene er jeg ikke like godt fornøyd med.
Alle har sine egne system, egene apper som må lastes ned og kontoer må opprettes osv før de kan brukes. Det burde vært et universalt system for alle, slik at man slipper all denne knotingen.

Vi kom oss tross alt dit vi skulle og tilbake igjen, men det gikk ikke helt smertefritt. Jeg har utdannelse innen IT og er relativt god på tekniske løsninger, men selv for meg så syntes jeg det ble litt vel knotete til tider.
Jeg håper det etter hvert kommer et universalt system på plass slik at det blir like enkelt å bruke en hvilken som helst ladeløsning som det er å koble seg på en superlader fra Tesla. Da tror jeg mye vil være gjort. :)

Når alt dette er sagt så kommer jeg nok til å kjøpe meg elbil igjen neste gang. Jeg er så godt fornøyd med bilen, og jeg lader hjemme 99% av tiden uansett. Turer til østlandet osv er aldri noe problem. Dette var første turen litt ut på bygda, og der ble det litt utfordringer. Velger å håpe og tro at de vil få på plass bedre og enklere systemer med tiden, etter hvert som det blir flere og flere elbiler her til lands.
Tesla Model S

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. juli 2020, klokken 13:17
Ionity har fra 4 til 10 stolper per lokasjon. Totalt 32 uttak i hele Danmark. Tesla har inntil 26 og totalt 130 uttak eller noe sånt. 16 til på vei i følge supercharge info. Tesla har fungert som en drøm i Danmark.

Tror det vil fungere helt fint med EQCen og avtalen du foreløpig har inkludert i kjøpesummen. Det er først når den inkluderte perioden er i ferd med å gå ut, at du må se om det lønner seg for deg å videreføre den, eller finne en operatør a la Maingau, som riktignok er dyr å bruke i Danmark (0,9259 €/kWh = 9,79 NOK).

Ionity sin pris til uregistrerte kunder er til sammenligning 6,20 DKK = 8,80 NOK. Selv rakk jeg å skaffe meg Juicepass fra EnelX til 30 Euro ≈ 328,- NOK for ubegrenset lading i juli.

Ser ikke bort fra at det kan bli en Danmarkstur på meg før måneden er omme, bare for virkelig å utnytte dette, og samtidig komme meg en tur ut av landet. Kanskje til og med dra innom Tyskland.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Maxwell_400

Sitat fra: Electric Avenue på mandag 20. juli 2020, klokken 19:12
TLDR advarsel:  :police:

Nå begynte tålmodigheten å bli tynnslitt. Samboeren var også lei og lot det så klart gå utover meg. "Nei aldri mer elbil! Skal vi kaste vekk hele dagen på dette??" sier hun.. Jeg anser meg selv som en ganske tålmodig og sindig person, men akkurat der og da var jeg veldig nær ved å bare kjøre ifra kabelen. Nå hadde jeg fått nok! Jeg hadde akkurat rukket å tenke tanken før jeg hørte et klikk. Endelig slapp den taket. Da hadde jeg kastet bort 20 minutter til..


God historie, jeg har også en samboer med rimelig kort lunte når det gjelder prakk. Når vi kjøpte elbil så lovte jeg dyrt og hellig at vi ville bytte den ut med en hybrid hvis det ble problematisk. Fikk heldigvis en knirkefri bilferie på Vestlandet (takk BKK!) så har ennå sluppet å bytte den ut. Jeg har også høyere teknisk utdanning og har installert alt av apper og registrert meg hos det meste av operatører men det er ikke en holdbar løsning når alle skal ha elbil. Det blir litt av et kaos - Tesla unntatt selvføgelig.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA