hvorfor kjøpe tesla s...

Startet av foxy, lør 07. apr 2012, kl. 11:30

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: flux på søn 08. apr 2012, kl. 19:21
Min BMW 530D med 70 liter tank klarte ca. 1.100 km ved noenlunde økonomisk kjøring, å kjøre 1.100 km i Norge i ett strekk uten pause gidder hvertfall ikke jeg.

Hmm, jeg kjørte 1094km på forrige tank på Touranen, da gikk det på ca. 55 liter (kapasitet 60 liter). Dette var med piggdekk, på Michelin Energy sommerdekkene og i litt varmere vær bruker den nok mindre.

2005 VW Touran 2.0TDI DSG Highline. Aerodynamisk som en låvedør ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

El rayo

Sitat fra: foxy på lør 07. apr 2012, kl. 23:14
hvorfor skal tesla ha mindre verkstedsutgifter enn fosilbilene???
Det vil du oppdage når du har kjørt elbil en stund, Foxy - det gjelder ikke kun Tesla, men alle elbiler.

Sitat fra: foxy på lør 07. apr 2012, kl. 23:14
Lysår forran de tyske premium merkene i design?
Jeg vil vente med å uttale meg om utseendet til Model S til jeg har sett bilen med egne øyne. Da Corvette C5 (eller var det C6?) kom hadde fotografene valgt en lyssetting og vinkel som fremhevet en "kjøl" langs midten av taket. Det så helt merkelig ut. Men da jeg så Corvetten med egne øyne viste det seg at den var rett og slett vakker.

Unnskyld uttrykket, men jeg synes du "skiter i eget reir" i denne tråden, Foxy.

(For ordens skyld: jeg har hatt tysk bil.)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: foxy på lør 07. apr 2012, kl. 23:48
tok utgangspunkt i % av teoretisk rekkevidde jeg får i praksis på trillingen...men jeg er LANGT fra en økonomisk sjafør...
Og trillingene er langt fra tilpasset en typisk norsk vinter. Tesla, derimot, har sørget for at batteriet holder ideell temperatur.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

foxy

mange optimister her blant oss her - og det er bra det! men,

- signifikant lavere vedlikeholdskostnader for elbiler vs fosilbiler tror jeg ikke noe på... tenk bare på kost å erstatte batteriepakkene etter garanti har løpt ut... og mange slitasjedeler er likt for fosilbiler som det er for el- bilene..
- rekkevidde er bare en parameter, men det som også er (kansje enda mer) avgjørende er oppladingstid og tilgjenglighet for slike ladestasjoner
- hydrogenbiler er ingen dau fisk som noen påstår her - De har tydligvis ikke fulgt med i timen. Tvertimot så ser det ut som det er veldig bra oppsluttning bla. flere " big corp" i Tyskland og Japan for denne teknologien. Det er et stort aktivitetsnivå på dette område når det gjelder både infrastruktur og biler i særlig Tyskland - og det er der bilens fremtid avgjøres.... Utvikling av ren elbil infrastruktur kan man desverre ser langt etter, tiltross for at det finnes endel bra konsepter ref bl.a. automatisert batteriebytte på "bensinstasjoner".

Slik jeg ser det, så ser vi i fremtiden rene el-biler bare/hovedsaklig som små bybiler - hydrogen og hybrid varianter tar resten.

Tesla S (som langdistanse bil) er et morsomt leketøy, men i mine øyne ikke konkurransedyktig mot fosilbilene enda. Design er smak og behag - men den er i klasse med (helt greie) japanske biler..
Kjører man hydrogen sporet fullt ut med suksess, og/ eller de store bilprodusentene satser enda mer på elbiler kan Tesla Motors fort følge Think...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på man 09. apr 2012, kl. 00:45
mange optimister her blant oss her - og det er bra det! men,

- signifikant lavere vedlikeholdskostnader for elbiler vs fosilbiler tror jeg ikke noe på... tenk bare på kost å erstatte batteriepakkene etter garantie har løpt ut... og mange slitasjedeler er likt for fosilbiler som det er for el- bilene..
Det man slipper er:

- Olje (utenom olje til "girkassen")
- Oljefilter
- Eksossystem/katalysator
- Partikkelfilter
- Tennplugger
- Registerreim
- Motorvedlikehold
- Girkasse
- Clutch

I tillegg så får man mindre slitasje på bremsene, fordi det meste av bremsingen går på motoren.

Ja, man vil måtte bytte batteriet etter hvert. For Tesla må man bytte etter 8 år, i verste fall. Men dette vil ikke jeg kalle "vedlikehold". Det er nærmere å være en drivstoffutgift.
Sitat fra: foxy på man 09. apr 2012, kl. 00:45- rekkevidde er bar en parameter, men det som også er (kansje enda mer) avgjørende er oppladingstid og tilgjenglighet for slike ladestasjoner
Det er kanskje et par år før vi har nok ladestasjoner til å slippe rekkevidde-angst.
Sitat fra: foxy på man 09. apr 2012, kl. 00:45- hydrogenbiler er ingen dau fisk som noen påstår her, tvertimot så ser det ut som det er veldig bra oppsluttning bla. flere " big boys" i Tyskland og Japan for denne teknologien. Det ser ut som det et stort aktivitetsnivå på dette område når det gjelder både infrastruktur og biler i særlig Tyskland - og det er der bilens fremtid avgjøres.... Ren elbil infrastruktur kan man der ser langt etter, tiltross for at det finnes endel bra konsepter ref bl.a. automatisert batteriebytte på "bensinstasjoner".

Slik jeg ser det så ser vi i fremtiden rene el-biler bare/hovedsaklig som små bybiler - hydrogen, hybrid varianter tar resten.
Du ser feil. I en alternativ fremtid kunne kanskje dette skjedd, men hydrogen er for sent ute, selv om teknologien skulle bli god nok. Elbiler er allerede nå gode nok for å ta over markedet, men det vil gå noen år før teknologien som allerede finnes i labratorier ender opp i hendene på kunder. Og det tar tid å investere tilstrekkelig i lade-stasjoner, slik at elbiler kan fremstå som et fullgodt alternativ. Vi trenger ikke mer teknologisk fremskritt innen elbiler, vi trenger bare tid for å gjennomføre overgangen.

Hydrogenbiler derimot trenger diverse fremskritt. Som Toyota's leder for avansert teknologi sa mens han viste frem en av Toyota's hydrogenbiler, i "Who killed the electric car", så må man ha fromskritt på:

- Hydrogenlagring
- Kostnadsreduksjoner
- Rekkevidde
- Pålitelighet
- De fungerer ikke i kulde

link
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 09. apr 2012, kl. 01:15
Du ser feil. I en alternativ fremtid kunne kanskje dette skjedd, men hydrogen er for sent ute, selv om teknologien skulle bli god nok. Elbiler er allerede nå gode nok for å ta over markedet, men det vil gå noen år før teknologien som allerede finnes i labratorier ender opp i hendene på kunder. Og det tar tid å investere tilstrekkelig i lade-stasjoner, slik at elbiler kan fremstå som et fullgodt alternativ. Vi trenger ikke mer teknologisk fremskritt innen elbiler, vi trenger bare tid for å gjennomføre overgangen.

Hydrogenbiler derimot trenger diverse fremskritt. Som Toyota's leder for avansert teknologi sa mens han viste frem en av Toyota's hydrogenbiler, i "Who killed the electric car", så må man ha fromskritt på:

- Hydrogenlagring
- Kostnadsreduksjoner
- Rekkevidde
- Pålitelighet
- De fungerer ikke i kulde

link

neida du ser feil- les deg opp på bla. Clean Energy Partnership.... god fornøyelse!   :D
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på man 09. apr 2012, kl. 01:22
neida du ser feil- les deg opp på bla. Clean Energy Partnership.... god fornøyelse!
Samarbeidet er kanskje ikke så sterkt.

Det er bare et spørsmål om tid før de andre melder seg ut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 09. apr 2012, kl. 01:31
Sitat fra: foxy på man 09. apr 2012, kl. 01:22
neida du ser feil- les deg opp på bla. Clean Energy Partnership.... god fornøyelse!
Samarbeidet er kanskje ikke så sterkt.

Det er bare et spørsmål om tid før de andre melder seg ut.

hehe - hva man gjør i norge betyr NADA!!!! det er i Tyskland og Japan kabalen legges, så enkelt er den saken.......

når det gjeldernorge og denne saken les og lær her...

– Et nyopprettet selskap kalt HyOp (Hydrogen Operations), som nylig ble opprettet med formål å eie og drifte hydrogenstasjoner i Norge, har vært i dialog, og er i skrivende stund i forhandlinger med Statoil ASA omkring en overtakelse av stasjonene. I tillegg vil Statoil Fuel & Retail, sammen med innspill fra departementene og Transnova være viktige for videreføringen av hydrogensatsingen i Norge, skriver Simonsen.

I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på man 09. apr 2012, kl. 01:37i Hynor trekker ofte fram Japan og Tyskland som eksempler, der industri og myndigheter går sammen i et gjensidig forpliktende infrastrukturbygging.

I Japan skal 100 fyllestasjoner bygges fram til 2015, lanseringsåret for blant annet Toyotas brenselcellebil, og deretter 100 i året de påfølgende ti år. I Tyskland skal 1 000 fyllestasjoner for hydrogen være i virksomhet innen 2020....
Snakker om tapsprosjekt. De vil miste skjorta.

(Men egentlig er vel målene villt optimistisk - tror ikke de er dumme nok til å gjennomføre det.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 09. apr 2012, kl. 01:39
Sitat fra: foxy på man 09. apr 2012, kl. 01:37i Hynor trekker ofte fram Japan og Tyskland som eksempler, der industri og myndigheter går sammen i et gjensidig forpliktende infrastrukturbygging.

I Japan skal 100 fyllestasjoner bygges fram til 2015, lanseringsåret for blant annet Toyotas brenselcellebil, og deretter 100 i året de påfølgende ti år. I Tyskland skal 1 000 fyllestasjoner for hydrogen være i virksomhet innen 2020....
Snakker om tapsprosjekt. De vil miste skjorta.

(Men egentlig er vel målene villt optimistisk - tror ikke de er dumme nok til å gjennomføre det.)

du vet tydligvis ikke hva du snakker om... men lykkes de går tesla konk... :'(
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på man 09. apr 2012, kl. 01:42
For å si det sånn. Ifølge Clean Energy Partnership FAQen, så finnes det 27 hydrogenfyllestasjoner i Tyskland, og det er planlagt 5 til innen 2016, hvis vi runder opp til 7% økning per år, så vil Tyskland ha 1000 hydrogenfyllestasjoner i år 2065.

Jeg tror ikke Tesla har noe å frykte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 09. apr 2012, kl. 01:51
Sitat fra: foxy på man 09. apr 2012, kl. 01:42
For å si det sånn. Ifølge Clean Energy Partnership FAQen, så finnes det 27 hydrogenfyllestasjoner i Tyskland, og det er planlagt 5 til innen 2016, hvis vi runder opp til 7% økning per år, så vil Tyskland ha 1000 hydrogenfyllestasjoner i år 2065.

Jeg tror ikke Tesla har noe å frykte.

tyskland bygger lett 2000 stk på et år hvis de først bestemmer seg... på samme linje som de klarer å bygge noen 100km med firefelts motorvei på noen mnd.. vi snakker tross alt ikke om Norge her...
bare vent og se...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på man 09. apr 2012, kl. 02:01
tyskland bygger lett 2000 stk på et år hvis de først bestemmer seg... på samme linje som de klarer å bygge noen 100km med firefelts motorvei på noen mnd.. vi snakker tross alt ikke om Norge her...
bare vent og se...
Jeg kommer ikke til å vente. Model Xen blir nok levert i 2014. :)

Og jeg kan egentlig ikke se noen grunn for at jeg skulle bytte til hydrogen etter det. Da må hydrogen kunne produseres ved 100% effektivitet, og alle problemene med lagring, pris på brenselceller, osv magisk forsvinne.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 09. apr 2012, kl. 02:15
Sitat fra: foxy på man 09. apr 2012, kl. 02:01
bare vent og se...
Jeg kommer ikke til å vente. Model Xen blir nok levert i 2014. :)

Og jeg kan egentlig ikke se noen grunn for at jeg skulle bytte til hydrogen etter det. Da må hydrogen kunne produseres ved 100% effektivitet, og alle problemene med lagring, pris på brenselceller, osv magisk forsvinne.

vi får håpe at tesla motors har nok cash for å overleve frem til da.. taper penger gjør de.. så vi får se hvor lenge de holder ut....

mange er litt vel optimistiske ref tesla - tesla er en "grønn" bak ørene når det gjelder serieprod av biler... her kan for gå mye galt. så å være kunde her er HIGH risk....
I-miev 2011
Asker

elektrolux

Ser heller ikke at tiden er inne til langtur med f.eks Tesla S

Slike biler vil nok ha sitt bruksområde for langturpendlere med inntil 200-300 km til jobb minst 2 ganger i uka, eller omreisende selgere med behov for daglige rekkevidde på 400-500 km.

Men! Vanlig bruk der en skal til fra jobb 500m - 50000 m vekke og til hytta 1 gang i måneden vil en Elbil av Tesla S typen bli en kostbar investering.

Til slikt bruk tror jeg Dieselmotoren er overlegen, kombinert med Elmotor til nærområdene.

Dette kan gjøres på flere måter:

F,eks min egen løsning med en dieseldrevet langtursbil, kombinert med ren(e) batteribil(er) til all annen bruk. Veldig grei løsning i et land som Norge som legger til rette for denne løsningen med Elbilinsentivene våre, slik at det faktisk er penger å spare på å ha en elbil i tillegg til en langtursbil. En slik løsning åpner også for kreative og interresante kombinasjoner. Vi ser allerede folk som har Porsche Cayenne til turene til Hafjell, men som bruker Kewet forbi køene inn til Aker brygge. Andre kan kombinere en Classic Think med f.eks en Ford Mustang, og oppleve gleden av 2 flotte klassiske biler med hvert sitt bruksområde. Mange Bobilentusiaster har forlengst forstått dette konseptet, og har gjerne en liten Batteribil til bruk til jobb og butikk.

Eller en plug in hybridbil. Grei løsning i land som f.eks Tyskland med få insentiver for Elbil. I mange slike land er det mangel på garageplass/gateplan, og det er vanskelig for mange å ha flere biler. Med en slik løsning vil en kunne lage en bil som dekker både behovet til langtursbruk, og lokalbruk, samtidig som miljøet blir spart for de værste utslippene. Selvfølgelig er en hybrid alldri like god som et rent produkt. En bil av denne typen blir tyngre enn en ren batteribil, eller dieselbil, da den har begge teknikkene innebygget. Mer tyngde gir større forbruk av energi. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA