Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron  (Lest 3693 ganger)

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2475
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #75 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 11:16 »
Synes forresten Audi e-tron og har veldig høye priser på Finn.no. Det er jo ingen biler som selges billigere enn "Fra-prisene" på prislisten. Så enten er de loaded med utstyr, eller så holder de seg veldig godt...?

Eller så var ikke økonomien så god som optimismen var eller fått en 'coronaknekk' så de håper på å få igjen absolutt alt bilen kostet da de hentet den ut.
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

PF

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 209
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #76 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 11:46 »
Når det gjelder ytelse syns jeg man bør under 6 sekunder. I chill-modus har min Model X ca 8 sekunder, og det oppleves direkte tregt. Fun-factor er da på null.

Ser e-tron 55 er akkurat innenfor i boost-modus. Hvordan er det med denne funksjonen? Kan den alltid være på eller må den aktiveres? Hvordan aktiveres den i så fall?

Trykker girspaken to ganger mot deg. Engang for drive engang til for Sport, som gir boost.


Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6652
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #77 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 11:50 »
Trykker girspaken to ganger mot deg. Engang for drive engang til for Sport, som gir boost.
Og da er det aktivert, til man setter bilen i park, eller?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ThomasEL

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 853
  • Audi e-tron 50 Advanced business 2020
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #78 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 12:23 »
Skjønner jeg er alt for forsiktig med bilen min :laugh:
På de tre ukene og 1000km jeg har kjørt, så har jeg vel knapt vært over 50% på effektmåleren, og i alle fall aldri over 75%

Tror det er litt tankegang om innkjøring som henger igjen  :police: :police: :laugh:
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

pst

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #79 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 12:25 »
Trykker girspaken to ganger mot deg. Engang for drive engang til for Sport, som gir boost.
Og da er det aktivert, til man setter bilen i park, eller?
For å unngå DU-havari ( kfr Tesla ) er boost-funksjonen begrenset til automatisk å gå til normal etter 8 sekunder - du har tilsvarende boost-effekt i kick-down.
( " The Tesla Grin " får du selvfølgelig ikke i E-tron , men du slipper også Tesla. )
2020 Audi e-tron 55
2019 Audi RS5 coupé

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6652
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #80 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 12:49 »
For å unngå DU-havari ( kfr Tesla ) er boost-funksjonen begrenset til automatisk å gå til normal etter 8 sekunder - du har tilsvarende boost-effekt i kick-down.
( " The Tesla Grin " får du selvfølgelig ikke i E-tron , men du slipper også Tesla. )
I mitt syn er det OK om det er en liten pause mellom hver gang boost funksjonen kan aktiveres, men det jeg ikke ville kunne akseptere er om det er en plundrete manuell operasjon å aktivere boost før hver bruk, ala launch control.

Men nå høres det ikke ut som det er det. Om alt man trenger å gjøre er å sette den i sport ved begynnelsen av kjøreturen og så ordner bilen selv med å justere ytelsene, så vil jeg si det er greit nok. Da er ikke e-tron utelukket for min del. Men det måtte være e-tron 55. (Egentlig litt rart at Audi ikke har gitt e-tron mer ytelser generelt. 1 sekund bedre over hele linja så kunne e-tron gått fra å være "ikke utelukket" til "aktuell".)
« Siste redigering: Mandag 18. Mai 2020, klokken 12:52 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pst

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #81 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 13:19 »
I en Auto-Bild ( hefte 10.2019 ) duell mellom  Audi e-tron 55 og Tesla Model X 100D blir e-tron målt til 5,6 sek og X til 5,1 sek ( testforbruk hhv. 33,4 kW og 34,7 kW , test rekkevidde hhv 280 km og 290 km ).

Ingen racerbiler noen av dem - sjekk Porsche Taycan Turbo S  ( eller en hvilken som helst bensinbil med +/- 500 hk ) :)
2020 Audi e-tron 55
2019 Audi RS5 coupé

ThomasEL

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 853
  • Audi e-tron 50 Advanced business 2020
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #82 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 13:23 »
For å unngå DU-havari ( kfr Tesla ) er boost-funksjonen begrenset til automatisk å gå til normal etter 8 sekunder - du har tilsvarende boost-effekt i kick-down.
( " The Tesla Grin " får du selvfølgelig ikke i E-tron , men du slipper også Tesla. )
I mitt syn er det OK om det er en liten pause mellom hver gang boost funksjonen kan aktiveres, men det jeg ikke ville kunne akseptere er om det er en plundrete manuell operasjon å aktivere boost før hver bruk, ala launch control.

Men nå høres det ikke ut som det er det. Om alt man trenger å gjøre er å sette den i sport ved begynnelsen av kjøreturen og så ordner bilen selv med å justere ytelsene, så vil jeg si det er greit nok. Da er ikke e-tron utelukket for min del. Men det måtte være e-tron 55. (Egentlig litt rart at Audi ikke har gitt e-tron mer ytelser generelt. 1 sekund bedre over hele linja så kunne e-tron gått fra å være "ikke utelukket" til "aktuell".)
´

Du mener her at ett sekund fra eller til i akselerasjon fra 0-100 km/t er avgjørende for om du vil trives med en bil eller ikke..?

Ikke noe galt i det altså, men det er fascinerende å se hvor ulikt behov man har. Selv med Leafen jeg hadde før tråkket jeg vel bare "pedalen i bånn" et par tre ganger i løpet av halvannet år. Og e-tronen er jo i alle fall sprekere enn den. Tviler på jeg får bruk for maks akselerasjon med e-tronen mange ganger. Kjører ikke spesielt sakte på landeveien, men føler sjelden behov for å rakettstarte...
(Mulig det er en vane jeg lærte meg til fra første elbilen jeg hadde, i den tiden man måtte kjøre med "egg" mellom fot og pedal for å ha nok strøm til å komme fran :laugh: :laugh:

Men jeg har testet aksen på Tesla, så jeg forstår jo at det kan være litt gøy å kjenne det kicket. Absolutt :+1:

(Liker som tidligere nevnt Tesla godt altså, så dette var ikke noe innlegg for å forsvare e-tron mot Tesla. Var bare litt fascinert av begrunnelsen for å evt velge bort en e-tron. Heldigivs er vi ulike, og nå begynner det jo å bli en del valgmuligheter også i elbilmarkedet :+1:)
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6652
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #83 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 13:26 »
I en Auto-Bild ( hefte 10.2019 ) duell mellom  Audi e-tron 55 og Tesla Model X 100D blir e-tron målt til 5,6 sek og X til 5,1 sek ( testforbruk hhv. 33,4 kW og 34,7 kW , test rekkevidde hhv 280 km og 290 km ).

Ingen racerbiler noen av dem - sjekk Porsche Taycan Turbo S  ( eller en hvilken som helst bensinbil med +/- 500 hk ) :)
Jeg vil si både 5,6 og 5,1 er godkjent. Det er ikke racerbilakselerasjon, men det er heller ikke kjedelig. Jeg vil helst ha en bil som ikke er kjedelig. (Har man høyere krav enn meg, og vil ha vil ha racerbilakselerasjon kan man gå for Model X performance.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6652
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #84 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 13:42 »
Du mener her at ett sekund fra eller til i akselerasjon fra 0-100 km/t er avgjørende for om du vil trives med en bil eller ikke..?
Det har en betydning. Men jeg kan leve med dårligere ytelser også, det er bare det at da faller også betalingsviljen. Per i dag er ikke e-tron spesielt aktuell for meg, i forhold til totalpakken. Med bedre ytelser, lavere pris, mer rekkevidde, osv så ville bilen bli mer aktuell.

(Liker som tidligere nevnt Tesla godt altså, så dette var ikke noe innlegg for å forsvare e-tron mot Tesla. Var bare litt fascinert av begrunnelsen for å evt velge bort en e-tron. Heldigivs er vi ulike, og nå begynner det jo å bli en del valgmuligheter også i elbilmarkedet :+1:)
Absolutt bra med valgmuligheter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1760
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #85 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 13:46 »
Du mener her at ett sekund fra eller til i akselerasjon fra 0-100 km/t er avgjørende for om du vil trives med en bil eller ikke..?
Det har en betydning. Men jeg kan leve med dårligere ytelser også, det er bare det at da faller også betalingsviljen. Per i dag er ikke e-tron spesielt aktuell for meg, i forhold til totalpakken. Med bedre ytelser, lavere pris, mer rekkevidde, osv så ville bilen bli mer aktuell.

(Liker som tidligere nevnt Tesla godt altså, så dette var ikke noe innlegg for å forsvare e-tron mot Tesla. Var bare litt fascinert av begrunnelsen for å evt velge bort en e-tron. Heldigivs er vi ulike, og nå begynner det jo å bli en del valgmuligheter også i elbilmarkedet :+1:)
Absolutt bra med valgmuligheter.

For min del er det litt motsatt. Jeg venter på en dyrere e-tron med mer effekt. Ikke fordi dagens er for treg, men fordi jeg syns "S" er litt tøffere og den blir mye sjeldnere. Det plager meg at det ikke er mulig å bestille S. Jeg er liksom i bytte-bil-modus for tiden og det er "må ha biler" i handelen.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3376
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #86 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 13:52 »
Trykker girspaken to ganger mot deg. Engang for drive engang til for Sport, som gir boost.
Og da er det aktivert, til man setter bilen i park, eller?
Jepp, det er 2 hakk på girspaken. Hakk 1 drive, hakk 2 Sport (boost aktivert). Gjøres i en bevegelse.  Varer til neste "motor off", dvs, etter Park.

Jeg tror Audi har valgt litt lavere ytelser på de vanlige bilene for å gi plass til en S-line (den vet vi kommer med trippel-motor) og en RS under der igjen. De har jo tradisjonelt vært gode på slik branding og å slippe modellene en om gangen. Det er egentlig litt rart at Tesla ikke utnytter dette mer enn de gjør; altså en dedikert sports-pakke som gir enda heftigere breddet understell, hjul og bremser over det Performance allerede tilbyr.
« Siste redigering: Mandag 18. Mai 2020, klokken 13:56 av daktari »

Contango

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 551
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #87 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 14:10 »
Jeg synes Tesla har klart noe enda mer genialt enn sports pakke. Fått en masse mennesker til å betale 50k for FSD som knapt har noe som helst man kan bruke. Og på toppen true med at prisen blir enda høyere hvis man ikke kjøper nå. Det er så godt gjort at tyskerne må lure på hva de ikke har fått med seg på markedsføringsskolen.
Edit: ...og bare for å ha sagt det. Jeg synes det grenser til svindel å markedsføre det de gjør. Men så synes jeg det samme om de liberale tolkningene av WLTP som andre fabrikanter driver med også (uten å åpne den diskusjonen igjen). Det er overraskende mange bilkjøpere som ikke setter seg særlig godt inn i produktet de kjøper selv om det koster relativt mye.
« Siste redigering: Mandag 18. Mai 2020, klokken 14:32 av Contango »
2019 P100D, 2019 3P-

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6198
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #88 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 14:45 »
Det er egentlig litt rart at Tesla ikke utnytter dette mer enn de gjør; altså en dedikert sports-pakke som gir enda heftigere breddet understell, hjul og bremser over det Performance allerede tilbyr.
Høres ut som Plaid versjonen av Model S som etter sigende skal komme i år.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

PF

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 209
    • Vis profil
Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
« Svar #89 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 15:00 »
Skjønner jeg er alt for forsiktig med bilen min :laugh:
På de tre ukene og 1000km jeg har kjørt, så har jeg vel knapt vært over 50% på effektmåleren, og i alle fall aldri over 75%

Tror det er litt tankegang om innkjøring som henger igjen  :police: :police: :laugh:

Tror det er fornuftig, min har nå gått 18000km så burde være innkjørt. Med innkjøring her mener jeg tannhjul i differ osv, de har helt klart godt av å blir kjørt en del kilometer før full gass gis. Prøvd launch engang på min, og det gjorde psyiskvondt i hjerte på en som liker å være forsiktig med bilen. Så kan man argumentere for at bilen skal tåle det, men jeg liker allikevel å være forsiktig.

Fartsdumper osv, tas i mye lavere fart en andre, men så virker det som at understellet på mine biler holder lengre en andre sine også.