Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: TeslaJan på torsdag 14. mai 2020, klokken 18:17

Tittel: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: TeslaJantorsdag 14. mai 2020, klokken 18:17
Jeg kjører i dag en Tesla Model 3 LR Dual Motor som jeg i utgangspunktet er superfornøyd med men pga. at man har barn så blir bilen dessverre litt for liten. Bagasjeplass og liten plass i baksete er noen av de tingene jeg er minst fornøyd med. Litt mye dekkstøy og noe panelgaps her og der er jo også noen av minus sidene til bilen.
Resten er jeg superfornøyd med og få andre merker kan vel matche Tesla på ladenettverk, tech og hvor raske de egentlig er. Går som en rakett.😁

Jeg vurderer å gå over til Audi E-tron pga av bedre plass og ikke minst bedre komfort inne i bilen. Kvalitetsmessig så bør vel også Audi ligge et hestehode foran Tesla. Tesla Model S og Model X er helt uinteressante for meg da jeg synes de er utdaterte rent designmessig.

Prismessig så ligger E-tron 50 nærmere Model 3 enn E-tron 55 men jeg er usikker om 50-batteripakken blir for liten. Jeg kjører mest i byen men reiser på hytta på fjellet (1100 m over havet) under normale omstendigheter uten pandemi 2 helger i måneden. D er en tur på ca.210 km en vei.  Spørsmålet er om jeg kommer frem uten å lade?
Her hvor jeg bor har jeg installert Type2 lader 16A. Regner med at denne kan brukes på E-tron?

Er d ellers noe utstyr som man «må ha» i denne bilen? Hva tenker dere?


Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: daktaritorsdag 14. mai 2020, klokken 18:36
Sitat fra: TeslaJan på torsdag 14. mai 2020, klokken 18:17
Jeg kjører i dag en Tesla Model 3 LR Dual Motor som jeg i utgangspunktet er superfornøyd med men pga. at man har barn så blir bilen dessverre litt for liten. Bagasjeplass og liten plass i baksete er noen av de tingene jeg er minst fornøyd med. Litt mye dekkstøy og noe panelgaps her og der er jo også noen av minus sidene til bilen.
Resten er jeg superfornøyd med og få andre merker kan vel matche Tesla på ladenettverk, tech og hvor raske de egentlig er. Går som en rakett.😁

Jeg vurderer å gå over til Audi E-tron pga av bedre plass og ikke minst bedre komfort inne i bilen. Kvalitetsmessig så bør vel også Audi ligge et hestehode foran Tesla. Tesla Model S og Model X er helt uinteressante for meg da jeg synes de er utdaterte rent designmessig.

Prismessig så ligger E-tron 50 nærmere Model 3 enn E-tron 55 men jeg er usikker om 50-batteripakken blir for liten. Jeg kjører mest i byen men reiser på hytta på fjellet (1100 m over havet) under normale omstendigheter uten pandemi 2 helger i måneden. D er en tur på ca.210 km en vei.  Spørsmålet er om jeg kommer frem uten å lade?
Her hvor jeg bor har jeg installert Type2 lader 16A. Regner med at denne kan brukes på E-tron?

Er d ellers noe utstyr som man «må ha» i denne bilen? Hva tenker dere?
e-tron,  som alle Audier, kan kjøpes så og si uten utstyr. Så tenk gjennom hva du har i dag, og hva du kan klare deg uten. Jeg tenker ryggekamera med 360 kamera og komfortnøkkel kanskje er mest kritisk. Man kan jo leve med stoffseter, vanlig stereo, ikke cruisekontroll, lite assistentsystemer. Men kvalitetsølelse kommer med litt utstyr som mykt skinn, ekstra lyddemping etc.

Det er ikke sikkert at du får feilfri Audi når det kommer til panelgaps etc men de fleste ser ok ut.

Hvordan etron er på reell kvalitet og driftstabilitet vs Model 3 er jeg jaggu usikker på. Nok av bugs i software.

Forbruk: 21 mil 1000 moh kan kanskje gå akkurat i regn og motvind? Men neppe hvis store deler av turen går på motorvei, da bør du ha 55 -eller lade.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Contangotorsdag 14. mai 2020, klokken 18:47
Ja, du kan bruke laderen. En brukt i-Pace er et mye bedre kjøp enn en e50 for ditt bruk. Kun de  største optimistene her vil si at du kommer til hytta med e50. Www.abetterrouteplanner.com
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: storeulvtorsdag 14. mai 2020, klokken 19:33
Grovt regnet skal du bruke bilen på hyttetur 1/7 av tiden (4 dager per måned)?

Vurderingen burde da bli hva som er viktig de andre 6/7 av tiden, tenker nå jeg. Det skiller snaue 100 liter på bagasjeplass i favør e-tron. Det kan kanskje ha litt betydning?


VW eGolf 2017
--> Audi e-tron 50 AS 2020

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: z4rdtorsdag 14. mai 2020, klokken 19:46
TeslaJan: Har du kjørt e-tron? Prøvesittet og pakket bilen med hele familien? Hvis ikke så anbefaler jeg deg å låne med deg en hjem slik at du og familien får testet.

Personlig synes jeg ikke at e-tron har så voldsomt mye mer plass enn TM3 m/ hengerfeste og takstativ. Det er noen liter, men når det kommer til det praktiske så får begge jobben gjort for vår del. Bedre kjørekomfort har den uten tvil, men mangler liksom en viktig ting, og det er rekkevidden til TM3, samt den samme fleksibiliteten ladenettverket til Tesla gir.

Jeg har gått fra TMX til TM3, og har ikke angret på det, selv om det er noen løsninger med TMX som overgår det meste. Vi er 4 i familien og mht det praktiske fungerer det veldig godt for oss i alle fall. Har du takstativ og hengerfeste på din TM3? Mulig vi to har veldig forskjellige behov mht hva som fraktes rundt, men skulle jeg ha gått fra TM3 til e-tron, så hadde det blitt Sportback 55.

Også sier du ingenting vedrørende budsjettet ditt. Audi kan specces opp med flere 100k i forskjell - og da sitter man igjen med litt ulike produkter. F.eks en e-tron eller A8 for den saks skyld, uten doble glass, synes jeg blir litt snålt, spør du meg :)
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Contangotorsdag 14. mai 2020, klokken 19:57
TBs bananabox liste.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 14. mai 2020, klokken 20:06
Ser en kar i Audi FB gruppen gjorde akkurat dette byttet for noen måneder siden, men han byttet tilbake til Model 3.

Jeg tenker det er to ganske forskjellige biler som leverer på forskjellige preferanser.
Utseendemessig er E-tron meget vellykket etter mitt syn. Fleksibel og knall bil. Komfortabel og lader veldig raskt. Gode lys og god plass. Men har du 21 mil og 1100 meter til hytta kan du glemme E50. Se på E55.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Kirestorsdag 14. mai 2020, klokken 20:39
Du vil komme opp på sommern, vintern går ikke. Har 23 mil til hytta og ca 800 høydemeter og kommer opp nå uten å lade, har dog ikke gjort det da jeg plugger i når vi uansett Stopper.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: turfsurftorsdag 14. mai 2020, klokken 20:42
Sitat fra: Contango på torsdag 14. mai 2020, klokken 18:47
Ja, du kan bruke laderen. En brukt i-Pace er et mye bedre kjøp enn en e50 for ditt bruk.
Jeg gjorde nettopp valget mellom TM3, I-Pace og litt på sidelinjen etron 50. Ingen tvil om at lett brukte I-Pace er gode kjøp nå, og vi endte opp med en. Men hvis behovet er bagasjeplass så er den ingen vinner. Det er god plass i kupeen, og bagasjen er praktisk, men man får med mindre enn i en etron. Men da kommer du frem til hytta hele tiden. Selv med takboks.

Så det kommer veldig an på behov. Selv liker jeg ikke kjørefølelsen i etron, den blir for tung og vag, ikke morsom å kjøre. Og så liker jeg heller ikke implementasjonen av regen.

Og skal du bruke bilen til vesentlig lengre turer enn hytta relativt ofte ville jeg beholdt TM3 eller sett etter en brukt TMS/TMX. CCS ladenettverket suger for langtur enda.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: TeslaJantorsdag 14. mai 2020, klokken 20:54
Takker for flere gode innspill.
Jeg har dessverre ikke fått kjørt en E-tron enda og d er en god ide å låne en slik hos Audi noen timer for å prøvepakke og se hvordan den er på «tur». Har alltid likt Audi og hadde en Audi dieselbil før jeg gikk over til Tesla. Designen på Audien tiltaler meg og jeg synes bilen oser av kvalitet når jeg møter en. Den ser dyr og eksklusiv ut.

Model 3 ser dog mye mer sporty ut så dette er to forskjellige biler.

En som nevnte Jaguar I Pace her. Sikkert en god bil d også men kona liker ikke den så da faller den ut.

Har satt en limit på kr. 650.000,- men hvis man skal ha en E-tron 55 med litt utstyr så koster jo den fort 750.000,- med noen få km på telleren.

Dette har jeg skjønt ikke kommer til å bli lett.🙈
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Contangotorsdag 14. mai 2020, klokken 21:11
Du får helt OK utstyrte 55 med 20k ish km for under 700' på Finn. Den ekstra rekkevidden og ladehastigheten er mer enn verdt det.

Edit: Forøvrig første gang jeg hører at en kone ikke liker Jaguaren. Hos oss hadde den kommet opp i sofaen.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: daktaritorsdag 14. mai 2020, klokken 21:29
Sitat fra: Contango på torsdag 14. mai 2020, klokken 19:57
TBs bananabox liste.
som tidl eier av en Model S tviler jeg på at man får 1 banankasse i frunken på en facelift 4wd. Tror ikke du får 1 oppi en 4wd classic heller. Da kommer etron på delt 3. plass med Model S og Xpeng, bak X og Soul.
Jeg opplever at vi har like mye bagasjeplass som facelift S, men mer kupeplass. Ergo mer plass enn 3ern og Ipace.
Jeg ville lett etter en brukt 55 "intro" eller hva det het, det kan nok være kjøpers marked om dagen.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: TeslaJantorsdag 14. mai 2020, klokken 21:50
Nå er ikke kona mi som andre koner tror jeg.

Hadde hun fått velge så hadde d blitt Bentley!😂
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 14. mai 2020, klokken 21:52
HSE Ipace med store felger synes jeg ser bra ut. Men den ser helt grusom ut med de minste ballongdekkene. Utrolig hvordan de påvirker utseendet i negativ retning.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Contangotorsdag 14. mai 2020, klokken 21:55
Hehe, Daktari - du tenker på «Edition One» med de ubrukelige speilene. Siden jeg Corona kjeder meg i kveld sjekket jeg bananaboksene på pre-facelift.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: daktaritorsdag 14. mai 2020, klokken 22:34
Sitat fra: Contango på torsdag 14. mai 2020, klokken 21:55
Hehe, Daktari - du tenker på «Edition One» med de ubrukelige speilene. Siden jeg Corona kjeder meg i kveld sjekket jeg bananaboksene på pre-facelift.
advanced intro! De kostet sub 800 nye for et drøyt år siden.
Det bildet viser en classic s85, ganske imponerende hva de fikk til med den.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Contangotorsdag 14. mai 2020, klokken 23:01
Du har selvfølgelig rett. Overså at du skrev 4wd.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: daktaritorsdag 14. mai 2020, klokken 23:07
Sitat fra: Contango på torsdag 14. mai 2020, klokken 23:01
Du har selvfølgelig rett. Overså at du skrev 4wd.
jepp, og så fikk jo facelift Hepa-filter som tok ytterligere plass fra frunken. Men frunken på S facelift var nok uansett større enn på etron, så om man ikke får en banankasse oppi får man bra med skisko, hjelmer eller bagger.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Hrctorsdag 14. mai 2020, klokken 23:15
Gikk fra Tesla (3 stk model X og 2 stk model 3) og til en ny E-Tron 50. Jeg prøvde ikke E-tron før jeg bestilte. Anbefaler deg sterkt å gjøre det før du bestemmer deg. Bilene er veldig forskjellige på godt og vondt.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: psttorsdag 14. mai 2020, klokken 23:22
.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Counterpointertorsdag 14. mai 2020, klokken 23:53
Bruken av adjektiver indikerer ofte en agenda som ikke sies høyt.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Contangofredag 15. mai 2020, klokken 00:18
.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: TeslaJanfredag 15. mai 2020, klokken 05:46
Re pst:

La oss holde en konstruktiv dialog. Det gagner de fleste av oss.

Er man bare sint så logger man av og tar seg en bolle.😁👍

Skal ta meg en tur til Møller Ensjø i dag og se litt nærmere på E-tron. Noen som vet om Sportback også er utstilt der? Må jo se den også.

Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: z4rdfredag 15. mai 2020, klokken 05:55
Høres ut som en god idè. Du kommer jo til å like bilen. Den oser kvalitet, og blir ikke mindre fin i showrommet. Men sørg for prøvekjøring/lån med deg hjem eller i det minste ha bilen noen timer. Tror du kommer til å bli overrasket på godt og vondt. Personlig mener jeg at du kommer til å miste veldig mange positive fordeler ved å gå fra TM3 til e-tron, men så er spørsmålet hva som er viktigst for deg/dere. Når det er sagt, så er det alltid gøy med forandring :)

For øvrig skal Sportback være utstilt på Ensjø.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: PFfredag 15. mai 2020, klokken 07:31
Prøvekjøring er nok lurt, i forhold til model 3 er det noen ting som trekker ned. Ytelse og rekkevidde.
Ytelsen på 55 er mer en bra nok, men model 3 er betydelig raskere, også rekkevidden, en 55 går ikke særlig mer en 30mil.
Lading, hvis du stort sett småkjører så er ikke rekkevidde og ladetilgang noe stort problem, kjører du kun langturer til hytta er det vel bare ladegeografien opp til hytta som er interessant. Er den bra nok, så faller argumentet om Teslas ladenettverk i stor grad bort.

Når det gjelder alt annet ved en bil så er min personlige mening at Audien er bedre en model 3. Så kommer nok noen fanboys inn og snakker om hvor mye bedre skjermen osv er. Men i realiteten, hvor ofte bruker du det? Min står stort sett på apple carplay og navi. Alt det andre blir sjeldent brukt.

Støymessig opplever jeg Audien som mange mange ganger bedre, prøv spesielt litt på grusvei så skjønner man forskjellen.
Kjøreegenskaper, hvor ofte får man med norske fartsgrenser presset nye biler til limit?  Min opplevelse av audien når du presser den litt er at den er veldig bra og stabil, men det er en SUV og ikke porsche.

Plass, bagasjerommet på nyere Audier og egentlig fleste nye biler har litt uheldig avslutning som gjør at plassen er ikke veldig bra sammenliknet med min Volvo xc70, X5 jeg hadde før hadde også bedre plass.
Plassen inni, det er ikke mulig å sitte tre i baksetet med barneseter med iso-fix på plass. Det blir alt for trangt, ellers er plassen bra.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: TeslaJanfredag 15. mai 2020, klokken 07:37
Er klar over at Tesla har mange fordeler ovenfor E-tron. Og Audi er sikkert bedre på andre punkter. Vil garantert savne ladenettverket, hurtigheten og tech'en i Model 3 hvis man bytter. Uff dette blir ikke lett.🙈
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: z4rdfredag 15. mai 2020, klokken 07:49
TM3 er ikke bare raskere, den er mer agil. Sprekere og smidigere å kjøre enn f.eks TMX og e-tron. Det kommer du til å merke godt selv, TeslaJan. Det handler ikke om 0-100 i lyskryss, men som andre også har nevnt tidligere på forumet, inn og ut av rundkjøringer osv håndteres veldig smidig av TM3. De som har kjørt bilen selv skjønner dette godt når de sammenligner med andre biler...

Argumentet angående ladenettverk faller ikke bort fordi kjøremønsteret er på ett vis i dag. Den er fortsatt gjeldende. Du får en mer fleksibel bil mht utnyttelse av ladere, både i inn- og utland.

Fanboy-greiene gidder jeg ikke å argumentere mot engang. Teknologien og brukergrensesnittet + appen taler for seg selv.

Angående plassen så er det jo det samme med to iso-fixseter bak. Håpløst å dytte en tredje person inn der. Det jeg merker meg med TM3 er at den har overraskende god plass til f.eks personen som sitter foran et barnesete. Altså for både fører og passasjer. Designmessig har man vært meget heldige her og jeg har faktisk noe bedre benplass i passasjersetet på min TM3 enn i TMX, da vi har samme barnesetet rett bak. Dette har med utformingen av interiøret/dashbord/setene å gjøre. Anbefaler deg å få testet dette... man kan fort bli overrasket.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: TeslaJanfredag 15. mai 2020, klokken 08:06
Jeg må si at støynivå inne i kupeen er viktig for meg. Elsker når bilen er godt støyisolert som en MB S klasse eller BMW 7 serie. Modell 3 når ikke opp dit dessverre men sier ikke at d er plagsomt for d er d absolutt ikke. Men litt dekkstøy i høyere hastighet er d. Her tror jeg E-tron er et par hakk bedre enn 3'ern. Har hatt Model 3 i ett år nå og nå har d begynt å dugge litt i baklyktene når jeg vasker bilen. D er slike småting som er litt irriterende og som jeg tror Audi kanskje er bedre på.
Når d gjelder infotainment systemet i Tesla så synes jeg d er helt genialt. At man styrer alt på skjermen var uvant med en gang men nå synes jeg d er fantastisk. Spotify, Netflix, spill og diverse easteregg er jo også kult. Ene sønnen min elsker Fart mode for eksempel. Ja litt tullete men ungene elsker d.😁
Når d gjelder ladenettverk så er jo Tesla helt unike.

Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: z4rdfredag 15. mai 2020, klokken 08:15
Støyisolering er definitivt bedre i e-tron. Men da bør du også kjøpe en bil som har doble glass hvis du først vil ha det stille. Ikke alle bilene som har dette.

Enig med Fart Mode og de andre underholdningsmulighetene. Unga digger jo at de kan tegne og synge karaoke med vennene. Bringer frem et smil på alle :) Personlig foretrekker jeg å bruke More Cowbell med regnbue i kjørefeltet når jeg vil ha litt god stemning - anbefaler videoen på YouTube hvis ikke folk er kjent med den fra SNL med Will Ferrell og Christopher Walken. (https://www.youtube.com/watch?v=cVsQLlk-T0s (https://www.youtube.com/watch?v=cVsQLlk-T0s)
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: TeslaJanfredag 15. mai 2020, klokken 08:17
Doble glass er notert hvis d blir et bytte.👍
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: No-namefredag 15. mai 2020, klokken 08:22
E-tron er godt støyisolert, doble glass eller ikke.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Øyvind.hfredag 15. mai 2020, klokken 08:40
Model 3 kan etterisoleres om en vil dempe støy. Sjekk med Bilkomponenter.no eksempelvis. Hadde masse knapper på mobil i gamledager også. I blant hadde det vært praktisk, men kjøper jo ikke en knappemobil.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: PFfredag 15. mai 2020, klokken 08:55
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. mai 2020, klokken 08:40
Model 3 kan etterisoleres om en vil dempe støy. Sjekk med Bilkomponenter.no eksempelvis. Hadde masse knapper på mobil i gamledager også. I blant hadde det vært praktisk, men kjøper jo ikke en knappemobil.

Det der er et dårlig argument, flere og flere blir kritiske til løsningen med å flytte alt over til skjerm i bil, da det tar mye oppmerksomhet fra sjåføren.

Men antagelig er det en trend som kommer til å bli, fordi det er billigere å ha alt på en skjerm, en å ha knapper rundt om, i tillegg er det lettere å oppdatere i etterkant og fornye, men det betyr ikke at det fra en brukervennlighetsside er en bedre løsning.

Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: z4rdfredag 15. mai 2020, klokken 09:02
Har du noe erfaring med TM3 selv? Det er ikke forstyrrende. Du får jo styrt det meste av bilens funksjoner med stemmen din uansett. Alt fra setevarmere, klima, musikk osv. Du kan jo spørre trådstarter om dette er et problem for han i dag, i stedet for å konstruere et problem basert på dine egne preferanser.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Øyvind.hfredag 15. mai 2020, klokken 09:12
Carplay er bare et lite plaster for å slippe fullgod infotainment. På det punktet er tyskerne langt bak i klassen.
Men noen foretrekker mange knapper, andre vil ha det enkelt.
Et punkt som ikke er nevnt er autopilot. Nå er ikke Tesla helt i mål med sin autopilot, men Audis løsning er langt bak. Det ville vært et savn for min del på langtur.

Fanboys finnes det for øvrig bra med i begge leire, der Audi fanboys vil hevde Tesla bare er bra på rekkevidde og aks og taper på alt annet. Mens Tesla fanboys vil hevde Audi bare er best på støy og lys, men taper på alt annet.
Fasiten ligger et sted i mellom, der preferanser avgjør.
Jeg går selv tilbake til traust tysk i dag og gleder meg til det tyskerne kan, og gruer meg til det tyskerne er dårlige på.

For øvrig har jeg styrt ganske mye fra rattet selv. Alt fra "Spill ACDC" som fisker opp ACDC sanger, styrer vifte/kupetemperatur, i S`en styrte jeg soltaket derfra osv. Og selv med fysiske knapper merker jeg selv at jeg ser ned, finner knappen, justerer og ser at valget ble korrekt. Kan være enklere og raskere enn skjerm, men ikke enorm forskjell. Derimot med stor skjerm kan en ha store valg, store knapper og være funksjonsrik uten at brukervennligheten begrenses. Jeg hadde gjennomgang av X`en når den ble solgt i går og kjøper var ekstatisk over brukervennlighet og omfang. Han styrte unna E-tron blant annet fordi foreldrene hadde slitt med mange feil på sin.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: daktarifredag 15. mai 2020, klokken 09:21
Sitat fra: TeslaJan på fredag 15. mai 2020, klokken 08:06
Har hatt Model 3 i ett år nå og nå har d begynt å dugge litt i baklyktene når jeg vasker bilen. D er slike småting som er litt irriterende og som jeg tror Audi kanskje er bedre på.

Sorry, no such luck... Kvalitet er ikke lik premium, det er opplevd kvalitet, dvs. kun touch and feel.

Mer konkret, https://teknikensvarld.se/audi-bakljus-tal-inte-biltvatt/

Alle Jaguar sine baklykter sprekker. Har foreløpig sett noen få tilfeller fra e-tron-eiere.

Men støynivået er lavere, hører knapt grus fra hjulene o.l.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Sørfredag 15. mai 2020, klokken 09:25
Angående doble glass, så mente min selger at det primært var i autobahnhastighet et man ville merke noe større forskjell. Vi har uten, og må si at det er en meget godt isolert bil i mine ører selv om her er man sikkert av forskjellig oppfatning. Det er og en gjenganger av folk som sitter på at de kommenterer hvor støysvak den er. Mao prøvekjør en uten doble glass før du evt legger ekstra penger i dette som kan brukes på annet mer nødvendig tilbehør.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Øyvind.hfredag 15. mai 2020, klokken 09:27
Ja ikke lett å si hvilken av de to som vil være mest feilfri. Har sett litt forskjellig feil meldt på begge biler i begge grupper. Dugg i lys virker å være et generelt problem på nye biler med energieffektive lamper.
Hadde sammenligningen derimot vært ny E-tron nå vs gammel Model X (som jeg hadde) ville jeg forventet klart færre feil på E-tron. I hvert fall på alt annet enn software.

Sitat fra: Sør på fredag 15. mai 2020, klokken 09:25
Angående doble glass, så mente min selger at det primært var i autobahnhastighet et man ville merke noe større forskjell. Vi har uten, og må si at det er en meget godt isolert bil i mine ører selv om her er man sikkert av forskjellig oppfatning. Det er og en gjenganger av folk som sitter på at de kommenterer hvor støysvak den er. Mao prøvekjør en uten doble glass før du evt legger ekstra penger i dette som kan brukes på annet mer nødvendig tilbehør.
Du vil nok merke forskjell eksempelvis i tunneler og på veier hvor du kjører inntil betongbarrierer som reflekterer mye lyd. Kanskje noe vindsus fra speil også. Og når alt rundt deg er godt støydempet er det lettere å merke nye kilder. Jeg har bare prøvekjørt med, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Men den var stillegående, og forskjellen mot egen bil ble tydelig i 100km/t+.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: daktarifredag 15. mai 2020, klokken 09:31
Sitat fra: Sør på fredag 15. mai 2020, klokken 09:25
Angående doble glass, så mente min selger at det primært var i autobahnhastighet et man ville merke noe større forskjell. Vi har uten, og må si at det er en meget godt isolert bil i mine ører selv om her er man sikkert av forskjellig oppfatning. Det er og en gjenganger av folk som sitter på at de kommenterer hvor støysvak den er. Mao prøvekjør en uten doble glass før du evt legger ekstra penger i dette som kan brukes på annet mer nødvendig tilbehør.
Nå er vel doble glass, tynn type, standard på alle e-tron uansett på fordørene.

Med tilvalget lydisolerte glass blir de ytterligere tykkere foran, og legger på tynn dobling bak. På Jaguar var det tilvalg med dobbel (tynn type) foran bare.

Jeg vil mene du merker det godt i tunneler, lavere hjulstøy også i lav fart, i 70 km/t og oppover men spesielt bra på motorveien der du har meget lavt lydnivå i 110 km/t.

Hvis målet er å gå fra en bil med noe støy til noe lavere bør man nok ta den helt ut.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Amatørenfredag 15. mai 2020, klokken 09:33
Sitat fra: z4rd på fredag 15. mai 2020, klokken 09:02Du får jo styrt det meste av bilens funksjoner med stemmen din uansett. Alt fra setevarmere, klima, musikk osv. Du kan jo spørre trådstarter om dette er et problem for han i dag, i stedet for å konstruere et problem basert på dine egne preferanser.
:-1:

Å sitte å bable for å styre funksjoner er uaktuelt for oss. Spesielt når passasjerer ofte sover i bilen på langturer.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: z4rdfredag 15. mai 2020, klokken 09:35
Ja, det er sykt vanskelig å bytte musikk og temp når man har Autopilot på eller én hånd på rattet. Utrolig hvordan den skjermen skal problematiseres av folk uten reell egenerfaring. Har trådstarter i det hele tatt nevnt dette som noe han misliker eller som ikke fungerer for han?
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: TeslaJanfredag 15. mai 2020, klokken 09:36
Når d gjelder infotainmentsystemet i Model 3 så er d helt genialt da man kan styre veldig mye med voice control. Tror trenden vil gå den veien etterhvert for flere merker.

Jeg har allerede støyisolert min Model 3 med ekstra gummilister rundt dørene, list rundt panoramataket, ekstra lydisolering i bagasjerommet. Ja d ble bedre men fremdeles litt dekkstøy.

Det er jo noe med d at man tror gresset er grønnere på andre siden men d stemmer jo ikke alltid.

Får bare prøvekjøre og se om det er bil for oss eller ikke. Ikke verre enn d.👍
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Øyvind.hfredag 15. mai 2020, klokken 09:42
Sitat fra: TeslaJan på fredag 15. mai 2020, klokken 09:36
Får bare prøvekjøre og se om det er bil for oss eller ikke. Ikke verre enn d.👍
Høres ut som en god ide :) Foreløpig er det ingen som leverer i pose og sekk, men de er gode på forskjellige områder. E-tron er en veldig lekker bil designmessig, selv om jeg skulle ønske de hadde gjort noe med grillen.Og så er det jo faktisk så enkelt som at blir du misfornøyd, så har du Finn.no. Det går faktisk an å selge den nye bilen om man savner den gamle.
Jeg selger EQC`en til fordel for Y om den ikke faller i smak over tid. Livet er for kort til å være merkefundamentalist.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: TeslaJanfredag 15. mai 2020, klokken 09:45
Autopiloten til Model 3 er også noe jeg bruker flittig. Den fungerer meget bra selv om den har noen uforklarlige fantombremsinger en gang i blant.

Har også FSD pakken men den mener jeg ikke er verdt prisen på 50.000,-
Summon fungerer dårlig og kom til meg funksjonen fungerer jo ikke i det hele tatt. Flytter seg kanskje noen meter.  Navigate on autopilot har jeg testet noen ganger og fungerer greit men ikke noe mer.

Blir spennende å teste autopilot på E-tron også.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: daktarifredag 15. mai 2020, klokken 09:52
Sitat fra: TeslaJan på fredag 15. mai 2020, klokken 09:45
Autopiloten til Model 3 er også noe jeg bruker flittig. Den fungerer meget bra selv om den har noen uforklarlige fantombremsinger en gang i blant.

Har også FSD pakken men den mener jeg ikke er verdt prisen på 50.000,-
Summon fungerer dårlig og kom til meg funksjonen fungerer jo ikke i det hele tatt. Flytter seg kanskje noen meter.  Navigate on autopilot har jeg testet noen ganger og fungerer greit men ikke noe mer.

Blir spennende å teste autopilot på E-tron også.
Autopiloten er litt anderledes.
Tesla er slik "nå kjører jeg" " nå kjører du". Pling-plong. Plong-Pling. hele tiden.
Audi er mer glidende overgang, plutselig er den deaktivert fordi svingen er for krapp (typisk Ring 3, men ikke på E6). På den annen siden kan du bytte felt uten å slå av AP, den er automatisk aktivert når man er over i nytt felt. Avstandsholderen fungerer meget godt. Det er kanskje et snev av ping-ponging i kjørefeltet, men ikke plagsomt. Audi har også plutselig nedbrems pga. feil tolkning av fartsgrense, men det kan slås av individuelt slik at det ikke er noe problem.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: TeslaJanfredag 15. mai 2020, klokken 10:00
Enig med deg Øyvind.h at det blir vanskelig å få både i pose og sekk. Her må man gi og ta og så får man komme frem til et valg som passer oss best.

Er heldigvis ikke noen fanboy av noe spesielt merke som på død og liv skal fremheve sin egen bil og snakke nedlatende om en annen. Tror jeg sluttet med dette når jeg var rundt 10-11 år når selvfølgelig pappa hadde den beste bilen i gata selv om det var en Mitsubishi Galant.😂
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Thomas Parslifredag 15. mai 2020, klokken 10:02
Sitat fra: PF på fredag 15. mai 2020, klokken 08:55
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. mai 2020, klokken 08:40
Model 3 kan etterisoleres om en vil dempe støy. Sjekk med Bilkomponenter.no eksempelvis. Hadde masse knapper på mobil i gamledager også. I blant hadde det vært praktisk, men kjøper jo ikke en knappemobil.

Det der er et dårlig argument, flere og flere blir kritiske til løsningen med å flytte alt over til skjerm i bil, da det tar mye oppmerksomhet fra sjåføren.

Det jeg har sett av vitenskaplige undersøkelser støtter ikke den kritikken, har du referanser?


Sitat fra: PF på fredag 15. mai 2020, klokken 08:55
Men antagelig er det en trend som kommer til å bli, fordi det er billigere å ha alt på en skjerm, en å ha knapper rundt om, i tillegg er det lettere å oppdatere i etterkant og fornye, men det betyr ikke at det fra en brukervennlighetsside er en bedre løsning.

Store skjermer er dyre og krever programvare de færreste mestrer, og hittil er det bare Tesla som klarer det bra. Små skjermer med Android eller Windows er riktignok billige, men de finner du utelukkende på billigere biler.

Fordelen med skjermer er at de kan tilpasse seg kontekst (kjører, står stille, har parkert, rygger) og klarer å skjule en enorm kompleksitet som de færreste forstår.

Tesla har gått litt langt for mange med Model 3, men så er også målet å lage selvkjørende biler.

(Dette minner litt om diskusjonen rundt mobiltelefoner for snart 13 år siden, Apple ble ledd av og "alle" kunnen forklare hvorfor BlackBerry og Nokia hadde bedre telefoner...)
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: moby666fredag 15. mai 2020, klokken 10:13
Gikk fra Etron til TM3, hadde aldri gått andre vei... Jeg var nok ekstra uheldig med min Etron, da den stod så si hele tiden på verksted. Problemet med etron er som sagt tidligere; rekkevidde, dyr lading, treg lading (i forhold til km, da særlig på AC), lite sporty kjøreegenskaper, langt bak teknologisk (må inn på verksted for en liten oppdatering)
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: turfsurffredag 15. mai 2020, klokken 10:14
Sitat fra: daktari på fredag 15. mai 2020, klokken 09:52
Autopiloten er litt anderledes.
Tesla er slik "nå kjører jeg" " nå kjører du". Pling-plong. Plong-Pling. hele tiden.
Audi er mer glidende overgang, plutselig er den deaktivert fordi svingen er for krapp (typisk Ring 3, men ikke på E6). På den annen siden kan du bytte felt uten å slå av AP, den er automatisk aktivert når man er over i nytt felt. Avstandsholderen fungerer meget godt. Det er kanskje et snev av ping-ponging i kjørefeltet, men ikke plagsomt. Audi har også plutselig nedbrems pga. feil tolkning av fartsgrense, men det kan slås av individuelt slik at det ikke er noe problem.
Sånn opplever jeg det og. Tenker på det som at i Tesla er det autopiloten som kjører og jeg som overvåker/assisterer, mens i de andre er det motsatt. Dvs jeg kjører, LKA assisterer.

Men feltskiftevarianten til etron/I-Pace/EQC skulle jeg gjerne sett Tesla tillate. Dvs automatisk aktivere igjen etter feltskifte. Og så kunne de kuttet ut en del av plingplongingen. Og så motsatt for de andre, der er det ingen varsler når LKA deaktiveres.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: DagfinnNfredag 15. mai 2020, klokken 10:39
Sitat fra: pst på torsdag 14. mai 2020, klokken 23:22
Hvis problemet med Model 3 utelukkende er litt plassmangel og man kan leve med snodig ergonomi ( og betjening / instrumentplassering ), forferdelige galonplastseter og et uutholdelig støybilde - da skal man beholde Teslaen ;  i det hele tatt å synes at e-tron og Model 3 er sammenlignbare diskvalifiserer e-tron. 8)
Verste fanboy uttalelse jeg har sett på stund - selv fra en Audi-fanboy. Huff og huff.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: pstfredag 15. mai 2020, klokken 11:28
Sitat fra: DagfinnN på fredag 15. mai 2020, klokken 10:39
Sitat fra: pst på torsdag 14. mai 2020, klokken 23:22
Hvis problemet med Model 3 utelukkende er litt plassmangel og man kan leve med snodig ergonomi ( og betjening / instrumentplassering ), forferdelige galonplastseter og et uutholdelig støybilde - da skal man beholde Teslaen ;  i det hele tatt å synes at e-tron og Model 3 er sammenlignbare diskvalifiserer e-tron. 8)
Verste fanboy uttalelse jeg har sett på stund - selv fra en Audi-fanboy. Huff og huff.
Du er altså uenig med meg - oj,oj,oj  :)
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: ThomasELfredag 15. mai 2020, klokken 11:29
Alt avhenger jo av personlige preferanser og behov. Jeg syns overhodet ikke det er noe problem å se at Tesla er best på noe, Audi på noe annet.

Jeg har personlig stor sans for Tesla, så da vi skulle bytte ut Leafen, vurderte vi selvsagt Tesla. Men Tesla modell 3 er en bil i ca samme størrelse som Leafen, uten nevneverdig større bakseteplass og bagasjeromsplass. Mens e-tron er en relativt stor familiebil.
- Det gjorde utslaget for vår del. Andre har helt andre preferanser og ønsker.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 15. mai 2020, klokken 12:42
TESLA MODEL Y...et alternativ?

Jeg tenker at det gjerne er litt tidlig å snevre inn søket på kun disse to/tre alternativene. Har selv Model 3, og hvis du kjører så ofte til hytta og har unger ville jeg vurdert Tesla Model Y, som skal begynne å leveres etter nyttår, som begynner å nærme seg. Her får du en bil med 15cm lengre baksete-lengde-plass enn 3, så da er det problemet løst. I tillegg er den litt høyere enn 3, og har mye mer praktisk og større bagasjeplass enn Model 3. Kanskje større bagasjeplass enn e-tron og? I tillegg blir det krok og takbøyler, og lang rekkevidde og superladere. Tesla har for øvrig og begynt med destination chargers. Men er klart at Tesla har en del områder de har spart penger på, som dørhåndtak osv. Testere i USA (de aller fleste) sier det er bitte litt bedre lydisolering i Y enn 3.

Jeg vet ikke hvilken bil du bør velge, men etron er jo skikkelig digg å sitte i, og god og høy. Har ikke kjørt den, bare sittet i den på lanseringen, og sett masse videoer. Har vibreringen forsvunnet i 60/70km/t, som en del har skrevet om?
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Amatørenfredag 15. mai 2020, klokken 13:21
Sitat fra: TeslaJan på fredag 15. mai 2020, klokken 09:45Blir spennende å teste autopilot på E-tron også.

e-tron har ikke autopilot, men lane assist og eventuelt også blindsonevarsel hvis man har bestilt med.

e-tron krever at man holder i rattet og styrer.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: No-namefredag 15. mai 2020, klokken 13:37
At du må holde rattet er riktig,  men det må du uansett bil enn så lenge.  Og E-tron kan styre. Hvordan det funker er veldig bra forklart av daktari i svar nr 45.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Contangofredag 15. mai 2020, klokken 15:17
Jeg tror jeg hadde bestemt meg forholdsvis fort. Tesla 3 bruktpriser er gode og sannsynligvis stigende som følge av bortimot stopp i leveringer. Samtidig er bruktprisene for Audi (og spesielt Jaguar) fremdeles litt Corona preget. Det misforholdet kan ikke vedvare over lang tid.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Huskestuefredag 15. mai 2020, klokken 21:09
Sitat fra: No-name på fredag 15. mai 2020, klokken 08:22
E-tron er godt støyisolert, doble glass eller ikke.

Helt enig!

Har prøvd 55 litt som var produsert tidlig med doble glass og 50 som er ny produsert uten. Samme dag samme rute. Begge på 20 tommere sommerdekk (mulig det var forskjellig merke). Hele familien var enige om at ny 50 demo bil med vanlig glass var stillere enn brukt bilen. Uansett begge var ekstremt stillegående men å si at en trenger dobbelt glass på denne bilen er tull og tøys... E-tron er en av markedets mest stillegående biler. Jeg har hatt en god del hundre mil i både MB S klasse og Audi A8 av siste versjoner og den er helt på høyde med dem mhp innvendig støy. Så stille faktisk at skilt avlesing med fartsgrense varsel er mye viktigere enn dobbelt glass...   

Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Tinfredag 15. mai 2020, klokken 22:29
Sitat fra: moby666 på fredag 15. mai 2020, klokken 10:13
Gikk fra Etron til TM3, hadde aldri gått andre vei... Jeg var nok ekstra uheldig med min Etron, da den stod så si hele tiden på verksted. Problemet med etron er som sagt tidligere; rekkevidde, dyr lading, treg lading (i forhold til km, da særlig på AC), lite sporty kjøreegenskaper, langt bak teknologisk (må inn på verksted for en liten oppdatering)

Jeg gikk fra TM3 til Etron. Hadde aldri gått motsatt vei. Kommer an på behovet. Går tilbake til Tesla når Y kommer. X og S har blitt for dyre og føles utdatert.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: turfsurffredag 15. mai 2020, klokken 22:31
Sitat fra: Contango på fredag 15. mai 2020, klokken 15:17
Jeg tror jeg hadde bestemt meg forholdsvis fort. Tesla 3 bruktpriser er gode og sannsynligvis stigende som følge av bortimot stopp i leveringer.
Synes TM3 brukt er overpriset på finn. Noe få 10k under opprinnelig nypris for ett år gamle biler. Da mister man ett år garanti og 10k i dekkslitasje. Brukt TM3 er en dårlig deal IMO.

Og sammenligne med prisen på ny TM3 blir helt feil, en 2020 Tesla er ikke samme bilen som en 2019.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Contangofredag 15. mai 2020, klokken 22:49
Sitat fra: turfsurf på fredag 15. mai 2020, klokken 22:31
Sitat fra: Contango på fredag 15. mai 2020, klokken 15:17
Jeg tror jeg hadde bestemt meg forholdsvis fort. Tesla 3 bruktpriser er gode og sannsynligvis stigende som følge av bortimot stopp i leveringer.
Synes TM3 brukt er overpriset på finn. Noe få 10k under opprinnelig nypris for ett år gamle biler. Da mister man ett år garanti og 10k i dekkslitasje. Brukt TM3 er en dårlig deal IMO.

Og sammenligne med prisen på ny TM3 blir helt feil, en 2020 Tesla er ikke samme bilen som en 2019.
Han skal selge. Gode for ham.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: eivhellefredag 15. mai 2020, klokken 23:06
Sitat fra: DagfinnN på fredag 15. mai 2020, klokken 10:39
Sitat fra: pst på torsdag 14. mai 2020, klokken 23:22
Hvis problemet med Model 3 utelukkende er litt plassmangel og man kan leve med snodig ergonomi ( og betjening / instrumentplassering ), forferdelige galonplastseter og et uutholdelig støybilde - da skal man beholde Teslaen ;  i det hele tatt å synes at e-tron og Model 3 er sammenlignbare diskvalifiserer e-tron. 8)
Verste fanboy uttalelse jeg har sett på stund - selv fra en Audi-fanboy. Huff og huff.
Man trenger ikke være fanboy for å erkjenne at det er vesentlig forskjell på en Etron og en Model 3. Formfaktor og bakkeklaring er vesentlig forskjellig. Model 3 er en bil du setter deg ned i. Etron er en bil du setter deg inn i. Derfor vil jeg for eksempel ikke anbefalt Model 3 til eldre folk som er litt dårlige til beins og sliter med å komme seg ut og inn av en bil som er litt lav. Og for familier med små barn, er det langt mer praktisk med en bil med stor bakluke hvor det er enkelt å laste ut og inn en barnevogn. I tillegg er Etron også mer anvendelig om du ofte kjører på tvilsomme kjærreveier der man trenger litt ekstra bakkeklaring.

Hvis man ikke er opptatt av disse egenskapene er det mer smak og behag som gjelder. Og da kan for eksempel forbruk, ladehastighet og rekkevidde mellom lading, være ting som man vektlegger mer.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: DagfinnNlørdag 16. mai 2020, klokken 10:55
Sitat fra: eivhelle på fredag 15. mai 2020, klokken 23:06
Sitat fra: DagfinnN på fredag 15. mai 2020, klokken 10:39
Sitat fra: pst på torsdag 14. mai 2020, klokken 23:22
Hvis problemet med Model 3 utelukkende er litt plassmangel og man kan leve med snodig ergonomi ( og betjening / instrumentplassering ), forferdelige galonplastseter og et uutholdelig støybilde - da skal man beholde Teslaen ;  i det hele tatt å synes at e-tron og Model 3 er sammenlignbare diskvalifiserer e-tron. 8)
Verste fanboy uttalelse jeg har sett på stund - selv fra en Audi-fanboy. Huff og huff.
Man trenger ikke være fanboy for å erkjenne at det er vesentlig forskjell på en Etron og en Model 3. Formfaktor og bakkeklaring er vesentlig forskjellig. Model 3 er en bil du setter deg ned i. Etron er en bil du setter deg inn i. Derfor vil jeg for eksempel ikke anbefalt Model 3 til eldre folk som er litt dårlige til beins og sliter med å komme seg ut og inn av en bil som er litt lav. Og for familier med små barn, er det langt mer praktisk med en bil med stor bakluke hvor det er enkelt å laste ut og inn en barnevogn. I tillegg er Etron også mer anvendelig om du ofte kjører på tvilsomme kjærreveier der man trenger litt ekstra bakkeklaring.

Hvis man ikke er opptatt av disse egenskapene er det mer smak og behag som gjelder. Og da kan for eksempel forbruk, ladehastighet og rekkevidde mellom lading, være ting som man vektlegger mer.
Fornuftig sagt. Det var heller ikke at man synes den andre bilen er bedre/dårligere enn den første som var mitt poeng. Men den smakløse stilen i innlegget.
Jeg har jo SR3+ og det er mye med den jeg ikke liker. Men ingen andre biler til den prisen gav samme totalpakke. Den blir nok solgt når Y kommer.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Pinglelørdag 16. mai 2020, klokken 15:38
Bilkjøp er kompromisser.
Min drømmebil er like parkeringsvennlig som en småbil, har plass som en kassevogn, 1000 km rekkevidde, lades der du vil stoppe, og lades på en firedel av pausen jeg trenger. Dentar svinger som den beste elbil, er lydløs og utslippsfri innvendig og utvendig, og har krok og tar taklast. Jo, og har samme waf-faktor som ipace (trådstarter ville sagt mer). Komfort er selvsagt, og elektronikken gjør det jeg vil, uten at jeg trenger å tenke på at den er der.

Samtidig er godt godt nok. Så lenge jeg har en bil som fungerer og ikke har så store begrensniger til hverdags og iferier at jeg tenker på det, er bytte bare tull.
Er det slik at plassen begrenser nå, kan du enten vente på y, om du tror den er stor nok, eller kjøpe brukt etron eller ipace i mellomtiden, og vurdere om y er bedre når den kommer.
Bruktprisene for tm3, ipace og etron gjør at du neppe gjør noe dårlig valg om du bytter nå; det er mage etron og ipace som allerede har tapt seg 150k, og etter prisjustering regner jeg med at brukt etron/ipace vil holde seg, mens tm3 får en smalere kundekrets når tmy kommer, og at mange som er glade i sin tm3 vil bytte til tmy.

Om du får utslett av det som ikke er der når du prøvekjører bilen, er valget greit: vent på y.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: HåkonEsøndag 17. mai 2020, klokken 12:32
Etron er jo egentlig en billig Q8, en ganske påkostet stor SUV. En fossil i denne klassen er fort på 1,3 MNOK med moderat motor.

Model 3 er en amerikansk små/mellomklasse-bil som prioriterer sportslighet og enkelhet/kostnadsbesparende løsninger.

De sammenlignes jo utelukkende pga at de nærmer seg i pris pga Etron 50.

Selv syntes jeg det er et klasseforskjell i komfort, støyisolering, plass og praktikalitet.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: z4rdsøndag 17. mai 2020, klokken 12:38
Ikke helt uenig med deg der. Men de sammenlignes primært pga at de er elbiler. Sekundært at de havner i samme prissegment avhengig av hvilke options man har valgt på e-tron.

Resten av egenskapene får bli til den enkelte å vekte mht egne behov. Synes Pingle sitt resonnement er treffende.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: HåkonEsøndag 17. mai 2020, klokken 13:44
Selvsagt, behovet (og kanskje følelser for mange?) bør jo være styrende ved ethvert bilkjøp.

Mange er ute etter en litt sportslig mindre bil med god rekkevidde og lave driftskostnader, og der treffer M3 godt. Model Y treffer nok mange mye bedre rent praktisk, men Tesla får nok også etterhvert mange konkurrenter som kanskje vil konkurrere godt i den klassen hva praktikalitet og pris angår.

Etron tror jeg treffer godt helt uavhengig av dette fordi den angriper et litt annet premium-segment der det fortsatt ikke er spesielt mange virkelig gode alternativer....enda. Det er jo egentlig en "Q8" på billigsalg. Snart kommer jo også MB (Og sikkert flere) med store elektriske SUV som krysser av "alle" boksene.

Viktigste er jo at vi kunder får så mye konkurranse i markedet som mulig. :) Det vil jo presse også Tesla til å drive innovasjon på andre områder enn de gjør i dag. For om noen år er rekkevidde, akselerasjon og ladenettverk sannsynligvis en ikke-sak for konkurrentene også, og da holder det ikke bare med en kul sjef som er der mest på papiret.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: PFmandag 18. mai 2020, klokken 07:38
absolutt, men for å være litt realistisk, akselerasjon, er det egentlig noen som trenger mer en hva e-tron tilbyr? Jeg forstår at det er morsomt med mye mer, men de aller fleste har levd med 8-10 sekunders bilder til 100 i alle år uten at de har klaget på ytelsen.

Jeg forstår at Tesla har satt en standard for akselerasjon for elbiler, men nivået ble nok satt mer ut i fra show, ikke hva som er nødvendig.
Ladenettverk, i alle fall i sør-Norge så treffer man stort sett på hurtigladere for e-tron også, men det utbygningen som skjer så er det nok som du sier få år til det er blitt veldig bra.

Jeg er meget spent på Model Y, tror mange ikke bil interesserte har fått med seg mye av kritikken rundt Teslas serviceapperat og heller kommer til å velge konkurrenter. Så du har nok de som har tesla i dag som kommer til å vurdere å kjøpe, men en stor bølge slik vi så på model 3, tviler jeg på. Til det er det kommet for mange andre konkurrenter.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: ThomasELmandag 18. mai 2020, klokken 08:44
Det er jo interessant å se om elbilmarkedet nå gradvis vil "normalisere" seg, eller om man fortsatt vil se slike "salgsbølger" a la det både Nissan Leaf, e-golf, Tesla 3 og nå Audi e-tron har hatt i tur og orden. Jo flere merker og modeller som kommer ut i markedet, dess mindre sannsynlig blir det vel kanskje at vi igjen ser bilmodeller "alle" bare skal ha...
Slik det har vært nå, så er det jo til dels samme kundegruppe som ser på alt fra Nissan til Audi (meg selv inkludert). Smått om sen vil jeg tro den tendensen avtar. Men om vi allerede ser konturene av det, eller om det går et par år til, er vanskelig å si sikkert.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: z4rdmandag 18. mai 2020, klokken 09:05
Til PF sitt innlegg: Jeg føler at dette er et potensielt minefelt... men skal prøve å forklare hvordan jeg personlig tenker rundt tema:

Når det kommer til akselrasjon så er det selvfølgelig smak og behag, samt hvilke referanser folk har fra før av. Vi har alle masse greier i livet som vi ikke nødvendigvis "trenger", og når det kommer til biler så er jo det veldig mye snakk om følelser, og der er vi veldig forskjellige i hva vi trives best med. For meg i alle fall er følelsene jeg får for bilen viktige. Om det så er egenskaper jeg setter pris på eller estetikken. For noen andre kan det være kun en A til B-greie...

Når det er sagt så skal det ikke være noen tvil om at det gir en helt annen følelse å kjøre en bil som gjør 0-100 på 4 sekunder, kontra hhv. 5, 6, 7 og 8 sekunder.

Personlig så har jeg kjørt e-tron ved flere anledninger og den har aldri klart å få frem smilet på samme måte som f.eks TMX og TM3 gjør. Jeg trivdes dog veldig godt i e-tron. Mer komfortabelt blir det omtrent ikke. Men for meg var ikke det nok. For noen andre kan det være motsatt. For andre igjen kan det være lyden som er viktig - ikke at det er tema for elbiler, men det spiller fortsatt på de samme følelsene.

Jeg kan på samme tid kjøre min TM3 rolig uten at den plager meg på noe vis. Men for meg så mangler f.eks en bil som e-tron den dosen med galskap som Teslaen byr på, både i form av underholdning, samt akselrasjon. Men så har jo folk ulike preferanser i hva de foretrekker. Jeg trives rett og slett best med biler som får frem smilet hos meg og de som sitter på. Dette betyr jo ikke at man har behov for eller kjører full akselrasjon hele tiden... Min kjørestil tilsvarer 98% rolige akselrasjoner. Så det er jo definitivt ingenting jeg trenger.

EDIT: For å oppsummere: Jeg mener at det ikke kun handler om akselrasjon, men "fun-factor", men det hjelper jo på at bilen er rask hvis man ønsker å rive skinnet av pølsa ;) Når det er sagt så er kanskje den artigste bilen jeg har eid, utenom TMX, en LR Defender, og den gjorde sikkert 0-100 på 20 sekunder ellerno. Derfor synes jeg at premisset "er rask akselrasjon nødvendig?" blir like galt eller riktig avhengig av hva man er ute etter.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Contangomandag 18. mai 2020, klokken 09:46
PF - jeg kan nå, etter 8 måneder og 5000 km, selge vår model 3 for mer enn vi ga for den. Det er ikke tilfellet med e-Tron. Analysen din bør justeres ift realitetene rundt oss. Jeg forstår godt hvorfor mange liker e-Tron, men bilen er altså svært dyr ift hva du får. Det er ikke min vurdering. Det er Finns vurdering. Å selge sin modell 3 nå og kjøpe en brukt e-Tron er antagelig ganske fornuftig. Men å kjøpe en ny e-Tron - tja.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: PFmandag 18. mai 2020, klokken 10:06
ehhh... jeg er veldig klar over at e-tronen har stupt i pris, men det forventet jeg også. At model 3 ikke gjør det er for meg utrolig rart. Tesla må kunne levere bil ganske kjapt fortiden, de har jo ikke solgt noe i år i norge.

Når det gjelder ytelse, jeg synes e-tronen er kjedelig å kjøre. Mangler lyd, skulle gjerne også hatt mer aks, den mangler egentlig alt en som elsker bil og kjøreglede ønsker seg. Men flere jeg har snakket med vil aldri ha noe annet igjen.

Mistanken min er jo at de fleste som gidder å skrive på et forum også har mer interesse en den generelle person angående bil. Så for de fleste her inne vil nok mer ytelse alltid være ønskelig, for min nabo med null interesse, not so much. Sp fun-factor, det er liten del av befolkningen som bryr seg om det, og dessverre blir det færre og færre. Halvparten av naboene mine har ikke engang fått meg seg at han ene har kjøpt seg gul lambo. Høre lyden, kjenne girene slå inn opp over i aksen, virkelig kunne holde fart i svingene, det er drømmen.

Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Contangomandag 18. mai 2020, klokken 10:17
Hehe - jeg gikk fra Mitsubishi til Tesla så ikke gi opp håpet for menneskeheten. Model 3 finnes det ikke så mye som en skrue igjen av på lager. Derfor også bruktpriser over normalen og sikkert et OK tidspunkt å selge på. Har vurdert det selv ift i-Pace men vil ikke ha to digre biler i husholdningen og treern er en særs artig bil å kjøre også. Performance S en har jeg fredet. Så lenge den er driftssikker (og det har den vært så langt) vil jeg ikke ha noe annet.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 18. mai 2020, klokken 10:22
Sitat fra: PF på mandag 18. mai 2020, klokken 10:06Tesla må kunne levere bil ganske kjapt fortiden, de har jo ikke solgt noe i år i norge.
Er noen måneder ventetid nå. Produksjonen stoppet i 5-6 uker pga corona, men allerede før det slet de med å produsere nok til å møte etterspørselen. (Ny bestilling nå kommer trolig august/september.)
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 18. mai 2020, klokken 10:41
Når det gjelder ytelse syns jeg man bør under 6 sekunder. I chill-modus har min Model X ca 8 sekunder, og det oppleves direkte tregt. Fun-factor er da på null.

Ser e-tron 55 er akkurat innenfor i boost-modus. Hvordan er det med denne funksjonen? Kan den alltid være på eller må den aktiveres? Hvordan aktiveres den i så fall?
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 18. mai 2020, klokken 11:02
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2020, klokken 10:22
Sitat fra: PF på mandag 18. mai 2020, klokken 10:06Tesla må kunne levere bil ganske kjapt fortiden, de har jo ikke solgt noe i år i norge.
Er noen måneder ventetid nå. Produksjonen stoppet i 5-6 uker pga corona, men allerede før det slet de med å produsere nok til å møte etterspørselen. (Ny bestilling nå kommer trolig august/september.)

Det som en del ikke vet er at det som oppgis som "Salgstall" i virkeligheten er "Registrert på veien antall"-tall. For eksempel vil du se at Salgstallene for Model Y = 0. Det er fordi ingen er registrert på veien. I virkeligheten har mange signert en kjøpekontrakt på Tesla Model Y, men de tallene offentliggjøres ikke. Det samme gjelder Model 3.

Synes forresten Audi e-tron og har veldig høye priser på Finn.no. Det er jo ingen biler som selges billigere enn "Fra-prisene" på prislisten. Så enten er de loaded med utstyr, eller så holder de seg veldig godt...?
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Amatørenmandag 18. mai 2020, klokken 11:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 18. mai 2020, klokken 11:02Synes forresten Audi e-tron og har veldig høye priser på Finn.no. Det er jo ingen biler som selges billigere enn "Fra-prisene" på prislisten. Så enten er de loaded med utstyr, eller så holder de seg veldig godt...?

Eller så var ikke økonomien så god som optimismen var eller fått en 'coronaknekk' så de håper på å få igjen absolutt alt bilen kostet da de hentet den ut.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: PFmandag 18. mai 2020, klokken 11:46
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2020, klokken 10:41
Når det gjelder ytelse syns jeg man bør under 6 sekunder. I chill-modus har min Model X ca 8 sekunder, og det oppleves direkte tregt. Fun-factor er da på null.

Ser e-tron 55 er akkurat innenfor i boost-modus. Hvordan er det med denne funksjonen? Kan den alltid være på eller må den aktiveres? Hvordan aktiveres den i så fall?

Trykker girspaken to ganger mot deg. Engang for drive engang til for Sport, som gir boost.

Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 18. mai 2020, klokken 11:50
Sitat fra: PF på mandag 18. mai 2020, klokken 11:46Trykker girspaken to ganger mot deg. Engang for drive engang til for Sport, som gir boost.
Og da er det aktivert, til man setter bilen i park, eller?
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: ThomasELmandag 18. mai 2020, klokken 12:23
Skjønner jeg er alt for forsiktig med bilen min :laugh:
På de tre ukene og 1000km jeg har kjørt, så har jeg vel knapt vært over 50% på effektmåleren, og i alle fall aldri over 75%

Tror det er litt tankegang om innkjøring som henger igjen  :police: :police: :laugh:
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: pstmandag 18. mai 2020, klokken 12:25
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2020, klokken 11:50
Sitat fra: PF på mandag 18. mai 2020, klokken 11:46Trykker girspaken to ganger mot deg. Engang for drive engang til for Sport, som gir boost.
Og da er det aktivert, til man setter bilen i park, eller?
For å unngå DU-havari ( kfr Tesla ) er boost-funksjonen begrenset til automatisk å gå til normal etter 8 sekunder - du har tilsvarende boost-effekt i kick-down.
( " The Tesla Grin " får du selvfølgelig ikke i E-tron , men du slipper også Tesla. )
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 18. mai 2020, klokken 12:49
Sitat fra: pst på mandag 18. mai 2020, klokken 12:25For å unngå DU-havari ( kfr Tesla ) er boost-funksjonen begrenset til automatisk å gå til normal etter 8 sekunder - du har tilsvarende boost-effekt i kick-down.
( " The Tesla Grin " får du selvfølgelig ikke i E-tron , men du slipper også Tesla. )
I mitt syn er det OK om det er en liten pause mellom hver gang boost funksjonen kan aktiveres, men det jeg ikke ville kunne akseptere er om det er en plundrete manuell operasjon å aktivere boost før hver bruk, ala launch control.

Men nå høres det ikke ut som det er det. Om alt man trenger å gjøre er å sette den i sport ved begynnelsen av kjøreturen og så ordner bilen selv med å justere ytelsene, så vil jeg si det er greit nok. Da er ikke e-tron utelukket for min del. Men det måtte være e-tron 55. (Egentlig litt rart at Audi ikke har gitt e-tron mer ytelser generelt. 1 sekund bedre over hele linja så kunne e-tron gått fra å være "ikke utelukket" til "aktuell".)
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: pstmandag 18. mai 2020, klokken 13:19
I en Auto-Bild ( hefte 10.2019 ) duell mellom  Audi e-tron 55 og Tesla Model X 100D blir e-tron målt til 5,6 sek og X til 5,1 sek ( testforbruk hhv. 33,4 kW og 34,7 kW , test rekkevidde hhv 280 km og 290 km ).

Ingen racerbiler noen av dem - sjekk Porsche Taycan Turbo S  ( eller en hvilken som helst bensinbil med +/- 500 hk ) :)
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: ThomasELmandag 18. mai 2020, klokken 13:23
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2020, klokken 12:49
Sitat fra: pst på mandag 18. mai 2020, klokken 12:25For å unngå DU-havari ( kfr Tesla ) er boost-funksjonen begrenset til automatisk å gå til normal etter 8 sekunder - du har tilsvarende boost-effekt i kick-down.
( " The Tesla Grin " får du selvfølgelig ikke i E-tron , men du slipper også Tesla. )
I mitt syn er det OK om det er en liten pause mellom hver gang boost funksjonen kan aktiveres, men det jeg ikke ville kunne akseptere er om det er en plundrete manuell operasjon å aktivere boost før hver bruk, ala launch control.

Men nå høres det ikke ut som det er det. Om alt man trenger å gjøre er å sette den i sport ved begynnelsen av kjøreturen og så ordner bilen selv med å justere ytelsene, så vil jeg si det er greit nok. Da er ikke e-tron utelukket for min del. Men det måtte være e-tron 55. (Egentlig litt rart at Audi ikke har gitt e-tron mer ytelser generelt. 1 sekund bedre over hele linja så kunne e-tron gått fra å være "ikke utelukket" til "aktuell".)
´

Du mener her at ett sekund fra eller til i akselerasjon fra 0-100 km/t er avgjørende for om du vil trives med en bil eller ikke..?

Ikke noe galt i det altså, men det er fascinerende å se hvor ulikt behov man har. Selv med Leafen jeg hadde før tråkket jeg vel bare "pedalen i bånn" et par tre ganger i løpet av halvannet år. Og e-tronen er jo i alle fall sprekere enn den. Tviler på jeg får bruk for maks akselerasjon med e-tronen mange ganger. Kjører ikke spesielt sakte på landeveien, men føler sjelden behov for å rakettstarte...
(Mulig det er en vane jeg lærte meg til fra første elbilen jeg hadde, i den tiden man måtte kjøre med "egg" mellom fot og pedal for å ha nok strøm til å komme fran :laugh: :laugh:

Men jeg har testet aksen på Tesla, så jeg forstår jo at det kan være litt gøy å kjenne det kicket. Absolutt :+1:

(Liker som tidligere nevnt Tesla godt altså, så dette var ikke noe innlegg for å forsvare e-tron mot Tesla. Var bare litt fascinert av begrunnelsen for å evt velge bort en e-tron. Heldigivs er vi ulike, og nå begynner det jo å bli en del valgmuligheter også i elbilmarkedet :+1:)
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 18. mai 2020, klokken 13:26
Sitat fra: pst på mandag 18. mai 2020, klokken 13:19
I en Auto-Bild ( hefte 10.2019 ) duell mellom  Audi e-tron 55 og Tesla Model X 100D blir e-tron målt til 5,6 sek og X til 5,1 sek ( testforbruk hhv. 33,4 kW og 34,7 kW , test rekkevidde hhv 280 km og 290 km ).

Ingen racerbiler noen av dem - sjekk Porsche Taycan Turbo S  ( eller en hvilken som helst bensinbil med +/- 500 hk ) :)
Jeg vil si både 5,6 og 5,1 er godkjent. Det er ikke racerbilakselerasjon, men det er heller ikke kjedelig. Jeg vil helst ha en bil som ikke er kjedelig. (Har man høyere krav enn meg, og vil ha vil ha racerbilakselerasjon kan man gå for Model X performance.)
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 18. mai 2020, klokken 13:42
Sitat fra: ThomasEL på mandag 18. mai 2020, klokken 13:23Du mener her at ett sekund fra eller til i akselerasjon fra 0-100 km/t er avgjørende for om du vil trives med en bil eller ikke..?
Det har en betydning. Men jeg kan leve med dårligere ytelser også, det er bare det at da faller også betalingsviljen. Per i dag er ikke e-tron spesielt aktuell for meg, i forhold til totalpakken. Med bedre ytelser, lavere pris, mer rekkevidde, osv så ville bilen bli mer aktuell.

Sitat fra: ThomasEL på mandag 18. mai 2020, klokken 13:23(Liker som tidligere nevnt Tesla godt altså, så dette var ikke noe innlegg for å forsvare e-tron mot Tesla. Var bare litt fascinert av begrunnelsen for å evt velge bort en e-tron. Heldigivs er vi ulike, og nå begynner det jo å bli en del valgmuligheter også i elbilmarkedet :+1:)
Absolutt bra med valgmuligheter.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 18. mai 2020, klokken 13:46
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2020, klokken 13:42
Sitat fra: ThomasEL på mandag 18. mai 2020, klokken 13:23Du mener her at ett sekund fra eller til i akselerasjon fra 0-100 km/t er avgjørende for om du vil trives med en bil eller ikke..?
Det har en betydning. Men jeg kan leve med dårligere ytelser også, det er bare det at da faller også betalingsviljen. Per i dag er ikke e-tron spesielt aktuell for meg, i forhold til totalpakken. Med bedre ytelser, lavere pris, mer rekkevidde, osv så ville bilen bli mer aktuell.

Sitat fra: ThomasEL på mandag 18. mai 2020, klokken 13:23(Liker som tidligere nevnt Tesla godt altså, så dette var ikke noe innlegg for å forsvare e-tron mot Tesla. Var bare litt fascinert av begrunnelsen for å evt velge bort en e-tron. Heldigivs er vi ulike, og nå begynner det jo å bli en del valgmuligheter også i elbilmarkedet :+1:)
Absolutt bra med valgmuligheter.

For min del er det litt motsatt. Jeg venter på en dyrere e-tron med mer effekt. Ikke fordi dagens er for treg, men fordi jeg syns "S" er litt tøffere og den blir mye sjeldnere. Det plager meg at det ikke er mulig å bestille S. Jeg er liksom i bytte-bil-modus for tiden og det er "må ha biler" i handelen.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: daktarimandag 18. mai 2020, klokken 13:52
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2020, klokken 11:50
Sitat fra: PF på mandag 18. mai 2020, klokken 11:46Trykker girspaken to ganger mot deg. Engang for drive engang til for Sport, som gir boost.
Og da er det aktivert, til man setter bilen i park, eller?
Jepp, det er 2 hakk på girspaken. Hakk 1 drive, hakk 2 Sport (boost aktivert). Gjøres i en bevegelse.  Varer til neste "motor off", dvs, etter Park.

Jeg tror Audi har valgt litt lavere ytelser på de vanlige bilene for å gi plass til en S-line (den vet vi kommer med trippel-motor) og en RS under der igjen. De har jo tradisjonelt vært gode på slik branding og å slippe modellene en om gangen. Det er egentlig litt rart at Tesla ikke utnytter dette mer enn de gjør; altså en dedikert sports-pakke som gir enda heftigere breddet understell, hjul og bremser over det Performance allerede tilbyr.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: Contangomandag 18. mai 2020, klokken 14:10
Jeg synes Tesla har klart noe enda mer genialt enn sports pakke. Fått en masse mennesker til å betale 50k for FSD som knapt har noe som helst man kan bruke. Og på toppen true med at prisen blir enda høyere hvis man ikke kjøper nå. Det er så godt gjort at tyskerne må lure på hva de ikke har fått med seg på markedsføringsskolen.
Edit: ...og bare for å ha sagt det. Jeg synes det grenser til svindel å markedsføre det de gjør. Men så synes jeg det samme om de liberale tolkningene av WLTP som andre fabrikanter driver med også (uten å åpne den diskusjonen igjen). Det er overraskende mange bilkjøpere som ikke setter seg særlig godt inn i produktet de kjøper selv om det koster relativt mye.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: turfsurfmandag 18. mai 2020, klokken 14:45
Sitat fra: daktari på mandag 18. mai 2020, klokken 13:52
Det er egentlig litt rart at Tesla ikke utnytter dette mer enn de gjør; altså en dedikert sports-pakke som gir enda heftigere breddet understell, hjul og bremser over det Performance allerede tilbyr.
Høres ut som Plaid versjonen av Model S som etter sigende skal komme i år.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: PFmandag 18. mai 2020, klokken 15:00
Sitat fra: ThomasEL på mandag 18. mai 2020, klokken 12:23
Skjønner jeg er alt for forsiktig med bilen min :laugh:
På de tre ukene og 1000km jeg har kjørt, så har jeg vel knapt vært over 50% på effektmåleren, og i alle fall aldri over 75%

Tror det er litt tankegang om innkjøring som henger igjen  :police: :police: :laugh:

Tror det er fornuftig, min har nå gått 18000km så burde være innkjørt. Med innkjøring her mener jeg tannhjul i differ osv, de har helt klart godt av å blir kjørt en del kilometer før full gass gis. Prøvd launch engang på min, og det gjorde psyiskvondt i hjerte på en som liker å være forsiktig med bilen. Så kan man argumentere for at bilen skal tåle det, men jeg liker allikevel å være forsiktig.

Fartsdumper osv, tas i mye lavere fart en andre, men så virker det som at understellet på mine biler holder lengre en andre sine også.
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: elektromandag 18. mai 2020, klokken 19:46
Sitat fra: PF på mandag 18. mai 2020, klokken 11:46
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2020, klokken 10:41
Når det gjelder ytelse syns jeg man bør under 6 sekunder. I chill-modus har min Model X ca 8 sekunder, og det oppleves direkte tregt. Fun-factor er da på null.

Ser e-tron 55 er akkurat innenfor i boost-modus. Hvordan er det med denne funksjonen? Kan den alltid være på eller må den aktiveres? Hvordan aktiveres den i så fall?

Trykker girspaken to ganger mot deg. Engang for drive engang til for Sport, som gir boost.

Det er vel i praksis bare å vippe girvelgeren én gang bakover for å få den i Sport, hvis man allerede er ute og kjører. Eller skal jeg telle med Revers, Drive, Revers, Drive også, som jeg må utføre for å komme ut av garasjen og gårdsplassen. Så Sport. Fem bevegelser da. Slitsomt. ;)

PS! Nå står min e-tron bare og støver ned for tiden, så jeg husker snart ikke hvordan den brukes. Ikke kjører jeg ofte i Dynamic mode heller, men da er Sport aktivert som standard, og denne innstillingen husker vel bilen fra gang til gang. Hvis man er veldig opptatt av dette...
Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 19. mai 2020, klokken 08:53
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2020, klokken 10:41
Når det gjelder ytelse syns jeg man bør under 6 sekunder. I chill-modus har min Model X ca 8 sekunder, og det oppleves direkte tregt. Fun-factor er da på null.

Ser e-tron 55 er akkurat innenfor i boost-modus. Hvordan er det med denne funksjonen? Kan den alltid være på eller må den aktiveres? Hvordan aktiveres den i så fall?

Det rare er når jeg hadde Model S 85, som hadde 0-100km/t på 5,6 sekunder at jeg stort sett kjørte ganske fint, og ikke hadde behov for å trykke gassen i bunn, så jeg syntes det var overkill med den raske akselerasjonen. Faktisk tenkte jeg en stund etter jeg kjøpte den at det var litt sløs å ikke kjøpe 60kWh-versjonen, som nok og hadde saktere akselerasjon.

Så kjøpte jeg Model 3 Performance.... Og da ble jeg en drittunge igjen. Stort sett kjører jeg fint, men når det er en tom rundkjøring (med god oversikt) på vei til jobb, og deretter en lang slette uten biler, så omgjøres plutselig rundkjøringen til å bli en sjikane på en Formel 1 bane, og sletten blir langstrekken før mål.... 0-100 på litt over 3 sekunder som er som en gokart så blir det plutselig annerledes. Er nok litt sånn som folk som eier en rask motorsykkel. Da jeg hadde det som 20-åring så tok jeg og en del akselerasjoner / kjøring som ikke var så smart. Blir litt det samme. Du trenger det ikke, det er ikke sunt, men har du noe så raskt så blir det ofte en oppkvikker i hverdagen.

Tittel: Sv: Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron
Skrevet av: psttirsdag 19. mai 2020, klokken 10:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 19. mai 2020, klokken 08:53
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2020, klokken 10:41
Når det gjelder ytelse syns jeg man bør under 6 sekunder. I chill-modus har min Model X ca 8 sekunder, og det oppleves direkte tregt. Fun-factor er da på null.

Ser e-tron 55 er akkurat innenfor i boost-modus. Hvordan er det med denne funksjonen? Kan den alltid være på eller må den aktiveres? Hvordan aktiveres den i så fall?

Det rare er når jeg hadde Model S 85, som hadde 0-100km/t på 5,6 sekunder at jeg stort sett kjørte ganske fint, og ikke hadde behov for å trykke gassen i bunn, så jeg syntes det var overkill med den raske akselerasjonen. Faktisk tenkte jeg en stund etter jeg kjøpte den at det var litt sløs å ikke kjøpe 60kWh-versjonen, som nok og hadde saktere akselerasjon.

Så kjøpte jeg Model 3 Performance.... Og da ble jeg en drittunge igjen. Stort sett kjører jeg fint, men når det er en tom rundkjøring (med god oversikt) på vei til jobb, og deretter en lang slette uten biler, så omgjøres plutselig rundkjøringen til å bli en sjikane på en Formel 1 bane, og sletten blir langstrekken før mål.... 0-100 på litt over 3 sekunder som er som en gokart så blir det plutselig annerledes. Er nok litt sånn som folk som eier en rask motorsykkel. Da jeg hadde det som 20-åring så tok jeg og en del akselerasjoner / kjøring som ikke var så smart. Blir litt det samme. Du trenger det ikke, det er ikke sunt, men har du noe så raskt så blir det ofte en oppkvikker i hverdagen.
Du verden  :D :o