Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron

Startet av TeslaJan, torsdag 14. mai 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

TeslaJan

Jeg kjører i dag en Tesla Model 3 LR Dual Motor som jeg i utgangspunktet er superfornøyd med men pga. at man har barn så blir bilen dessverre litt for liten. Bagasjeplass og liten plass i baksete er noen av de tingene jeg er minst fornøyd med. Litt mye dekkstøy og noe panelgaps her og der er jo også noen av minus sidene til bilen.
Resten er jeg superfornøyd med og få andre merker kan vel matche Tesla på ladenettverk, tech og hvor raske de egentlig er. Går som en rakett.😁

Jeg vurderer å gå over til Audi E-tron pga av bedre plass og ikke minst bedre komfort inne i bilen. Kvalitetsmessig så bør vel også Audi ligge et hestehode foran Tesla. Tesla Model S og Model X er helt uinteressante for meg da jeg synes de er utdaterte rent designmessig.

Prismessig så ligger E-tron 50 nærmere Model 3 enn E-tron 55 men jeg er usikker om 50-batteripakken blir for liten. Jeg kjører mest i byen men reiser på hytta på fjellet (1100 m over havet) under normale omstendigheter uten pandemi 2 helger i måneden. D er en tur på ca.210 km en vei.  Spørsmålet er om jeg kommer frem uten å lade?
Her hvor jeg bor har jeg installert Type2 lader 16A. Regner med at denne kan brukes på E-tron?

Er d ellers noe utstyr som man «må ha» i denne bilen? Hva tenker dere?



daktari

Sitat fra: TeslaJan på torsdag 14. mai 2020, klokken 18:17
Jeg kjører i dag en Tesla Model 3 LR Dual Motor som jeg i utgangspunktet er superfornøyd med men pga. at man har barn så blir bilen dessverre litt for liten. Bagasjeplass og liten plass i baksete er noen av de tingene jeg er minst fornøyd med. Litt mye dekkstøy og noe panelgaps her og der er jo også noen av minus sidene til bilen.
Resten er jeg superfornøyd med og få andre merker kan vel matche Tesla på ladenettverk, tech og hvor raske de egentlig er. Går som en rakett.😁

Jeg vurderer å gå over til Audi E-tron pga av bedre plass og ikke minst bedre komfort inne i bilen. Kvalitetsmessig så bør vel også Audi ligge et hestehode foran Tesla. Tesla Model S og Model X er helt uinteressante for meg da jeg synes de er utdaterte rent designmessig.

Prismessig så ligger E-tron 50 nærmere Model 3 enn E-tron 55 men jeg er usikker om 50-batteripakken blir for liten. Jeg kjører mest i byen men reiser på hytta på fjellet (1100 m over havet) under normale omstendigheter uten pandemi 2 helger i måneden. D er en tur på ca.210 km en vei.  Spørsmålet er om jeg kommer frem uten å lade?
Her hvor jeg bor har jeg installert Type2 lader 16A. Regner med at denne kan brukes på E-tron?

Er d ellers noe utstyr som man «må ha» i denne bilen? Hva tenker dere?
e-tron,  som alle Audier, kan kjøpes så og si uten utstyr. Så tenk gjennom hva du har i dag, og hva du kan klare deg uten. Jeg tenker ryggekamera med 360 kamera og komfortnøkkel kanskje er mest kritisk. Man kan jo leve med stoffseter, vanlig stereo, ikke cruisekontroll, lite assistentsystemer. Men kvalitetsølelse kommer med litt utstyr som mykt skinn, ekstra lyddemping etc.

Det er ikke sikkert at du får feilfri Audi når det kommer til panelgaps etc men de fleste ser ok ut.

Hvordan etron er på reell kvalitet og driftstabilitet vs Model 3 er jeg jaggu usikker på. Nok av bugs i software.

Forbruk: 21 mil 1000 moh kan kanskje gå akkurat i regn og motvind? Men neppe hvis store deler av turen går på motorvei, da bør du ha 55 -eller lade.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Ja, du kan bruke laderen. En brukt i-Pace er et mye bedre kjøp enn en e50 for ditt bruk. Kun de  største optimistene her vil si at du kommer til hytta med e50. Www.abetterrouteplanner.com
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

storeulv

Grovt regnet skal du bruke bilen på hyttetur 1/7 av tiden (4 dager per måned)?

Vurderingen burde da bli hva som er viktig de andre 6/7 av tiden, tenker nå jeg. Det skiller snaue 100 liter på bagasjeplass i favør e-tron. Det kan kanskje ha litt betydning?


VW eGolf 2017
--> Audi e-tron 50 AS 2020

Sent from my iPhone using Tapatalk
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

z4rd

#4
TeslaJan: Har du kjørt e-tron? Prøvesittet og pakket bilen med hele familien? Hvis ikke så anbefaler jeg deg å låne med deg en hjem slik at du og familien får testet.

Personlig synes jeg ikke at e-tron har så voldsomt mye mer plass enn TM3 m/ hengerfeste og takstativ. Det er noen liter, men når det kommer til det praktiske så får begge jobben gjort for vår del. Bedre kjørekomfort har den uten tvil, men mangler liksom en viktig ting, og det er rekkevidden til TM3, samt den samme fleksibiliteten ladenettverket til Tesla gir.

Jeg har gått fra TMX til TM3, og har ikke angret på det, selv om det er noen løsninger med TMX som overgår det meste. Vi er 4 i familien og mht det praktiske fungerer det veldig godt for oss i alle fall. Har du takstativ og hengerfeste på din TM3? Mulig vi to har veldig forskjellige behov mht hva som fraktes rundt, men skulle jeg ha gått fra TM3 til e-tron, så hadde det blitt Sportback 55.

Også sier du ingenting vedrørende budsjettet ditt. Audi kan specces opp med flere 100k i forskjell - og da sitter man igjen med litt ulike produkter. F.eks en e-tron eller A8 for den saks skyld, uten doble glass, synes jeg blir litt snålt, spør du meg :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Øyvind.h

Ser en kar i Audi FB gruppen gjorde akkurat dette byttet for noen måneder siden, men han byttet tilbake til Model 3.

Jeg tenker det er to ganske forskjellige biler som leverer på forskjellige preferanser.
Utseendemessig er E-tron meget vellykket etter mitt syn. Fleksibel og knall bil. Komfortabel og lader veldig raskt. Gode lys og god plass. Men har du 21 mil og 1100 meter til hytta kan du glemme E50. Se på E55.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kires

Du vil komme opp på sommern, vintern går ikke. Har 23 mil til hytta og ca 800 høydemeter og kommer opp nå uten å lade, har dog ikke gjort det da jeg plugger i når vi uansett Stopper.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

turfsurf

Sitat fra: Contango på torsdag 14. mai 2020, klokken 18:47
Ja, du kan bruke laderen. En brukt i-Pace er et mye bedre kjøp enn en e50 for ditt bruk.
Jeg gjorde nettopp valget mellom TM3, I-Pace og litt på sidelinjen etron 50. Ingen tvil om at lett brukte I-Pace er gode kjøp nå, og vi endte opp med en. Men hvis behovet er bagasjeplass så er den ingen vinner. Det er god plass i kupeen, og bagasjen er praktisk, men man får med mindre enn i en etron. Men da kommer du frem til hytta hele tiden. Selv med takboks.

Så det kommer veldig an på behov. Selv liker jeg ikke kjørefølelsen i etron, den blir for tung og vag, ikke morsom å kjøre. Og så liker jeg heller ikke implementasjonen av regen.

Og skal du bruke bilen til vesentlig lengre turer enn hytta relativt ofte ville jeg beholdt TM3 eller sett etter en brukt TMS/TMX. CCS ladenettverket suger for langtur enda.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TeslaJan

Takker for flere gode innspill.
Jeg har dessverre ikke fått kjørt en E-tron enda og d er en god ide å låne en slik hos Audi noen timer for å prøvepakke og se hvordan den er på «tur». Har alltid likt Audi og hadde en Audi dieselbil før jeg gikk over til Tesla. Designen på Audien tiltaler meg og jeg synes bilen oser av kvalitet når jeg møter en. Den ser dyr og eksklusiv ut.

Model 3 ser dog mye mer sporty ut så dette er to forskjellige biler.

En som nevnte Jaguar I Pace her. Sikkert en god bil d også men kona liker ikke den så da faller den ut.

Har satt en limit på kr. 650.000,- men hvis man skal ha en E-tron 55 med litt utstyr så koster jo den fort 750.000,- med noen få km på telleren.

Dette har jeg skjønt ikke kommer til å bli lett.🙈

Contango

#10
Du får helt OK utstyrte 55 med 20k ish km for under 700' på Finn. Den ekstra rekkevidden og ladehastigheten er mer enn verdt det.

Edit: Forøvrig første gang jeg hører at en kone ikke liker Jaguaren. Hos oss hadde den kommet opp i sofaen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Sitat fra: Contango på torsdag 14. mai 2020, klokken 19:57
TBs bananabox liste.
som tidl eier av en Model S tviler jeg på at man får 1 banankasse i frunken på en facelift 4wd. Tror ikke du får 1 oppi en 4wd classic heller. Da kommer etron på delt 3. plass med Model S og Xpeng, bak X og Soul.
Jeg opplever at vi har like mye bagasjeplass som facelift S, men mer kupeplass. Ergo mer plass enn 3ern og Ipace.
Jeg ville lett etter en brukt 55 "intro" eller hva det het, det kan nok være kjøpers marked om dagen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TeslaJan

Nå er ikke kona mi som andre koner tror jeg.

Hadde hun fått velge så hadde d blitt Bentley!😂

Øyvind.h

HSE Ipace med store felger synes jeg ser bra ut. Men den ser helt grusom ut med de minste ballongdekkene. Utrolig hvordan de påvirker utseendet i negativ retning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

Hehe, Daktari - du tenker på «Edition One» med de ubrukelige speilene. Siden jeg Corona kjeder meg i kveld sjekket jeg bananaboksene på pre-facelift.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA