Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinket levering av Mach-E

Startet av OhmPaPa, onsdag 29. april 2020, klokken 00:11

« forrige - neste »

OhmPaPa

"Ford has informed Mach-E reservation holders in Norway, one of the first markets to get the new EV, that deliveries there have now been delayed until November 2020 due to COVID-19," a top auto industry analyst said Monday.

https://eu.freep.com/story/money/cars/ford/2020/04/27/ford-europe-mustang-mach-e-launch/3032970001/

Emma Bergg, Ford spokeswoman, said Monday: "We'll have more details to share on the timing of our upcoming all-new vehicles once we have safely brought our factories and facilities back online. And just for clarification, final timing is not yet determined."

Rosstopher

2020 skulle liksom være vendepunktet i elbilverdenen, året da det skulle komme konkurransedyktige SUVer fra "vanlige" produsenter, og alle skulle komme Model Y i forkjøpet.

Nå utsettes den ene bilen etter den andre, mens leveringer av Model Y startet tidligere enn planlagt. Mulig Tesla ikke skal vippes av tronen i år likevel. Dette er jo flott for Teslas aksjonærer, men ikke så bra for utvalg, mangfold, miljø, osv.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

OhmPaPa

Ja det er trist men etter COVID-19 er det vel ikke så overraskende med utsettelser når nesten alle bilfabrikker holder stengt i ukesvis.

Da er det værre å lese at Ford stopper planene om en elektrisk Lincoln SUV:

https://techcrunch.com/2020/04/28/ford-cancels-lincoln-electric-vehicle-program-with-rivian/amp/?__twitter_impression=true

Lincoln Motor, the luxury brand under Ford, has canceled plans to build an all new electric vehicle based on Rivian's skateboard platform.

Crain's Detroit reported that dealers were informed Tuesday.

Rivian and Ford said in a statement sent to TechCrunch that this was a mutual decision based on the current environment, which was meant to imply that the COVID-19 pandemic was the primary cause. The companies still plan to co-develop a vehicle in the future.

Electric cars in Norway


sjokomelk

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 29. april 2020, klokken 11:27
Da er det værre å lese at Ford stopper planene om en elektrisk Lincoln SUV:

https://techcrunch.com/2020/04/28/ford-cancels-lincoln-electric-vehicle-program-with-rivian/amp/?__twitter_impression=true

Lincoln Motor, the luxury brand under Ford, has canceled plans to build an all new electric vehicle based on Rivian's skateboard platform.

Crain's Detroit reported that dealers were informed Tuesday.

Rivian and Ford said in a statement sent to TechCrunch that this was a mutual decision based on the current environment, which was meant to imply that the COVID-19 pandemic was the primary cause. The companies still plan to co-develop a vehicle in the future.
Ford har gjeld til over ørene, og Covid-19-krisen har ikke gjort ting enklere for de. Så jeg tolker det som om de heller skal kjøre en vanlig "badge engineering" på Mach-E og klistre Lincoln-logoen på den i tillegg. Det er jo noe de har gjort de siste 60-70 årene i hele konsernet, og er den billigste måten å få flere modeller for de samme pengene. Og så heller prøve å få noe ut av de 500 millioner dollar de har lagt ned i Rivian senere.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Enlace

Skrives mye rart. Ford US har ikke gjeld til opp over ørene https://annualreport.ford.com/Y2019/default.aspx De har i 2019 blant annet investert over US 500 millioner i Rivian er største eier etter Amazon.

Aktiviteten på fabrikken i Cuautitlán som produserer Mach E ble startet opp igjen denne uken. Riktig nok med redusert bemanning (200 personer) Fabrikken i Mexico har lang erfaring. Den har satt sammen biler for Ford siden 1970, blant annet F Fiesta.

Ford sier også at de vil tjene penger på produksjonen av bilen fra første driftsår. Preproduksjon bilene kjøres og testes, ref. https://www.macheforum.com/. Ford har nevnt at Norge er et av de land sammen med Nederland som skal få tidlig biler.

Mulig sjokomelk sitter på innside informasjon, men i motsatt fall stoler jeg på Ford. Vet ikke om jeg kommer til å kjøpe bilen. Har dual motor mod 3 som nettopp rundet et år, og Opel Ampera E. Trenger å bytte til en elbil som har mulighet for hengerfeste og som kan dra hagesøppel og annen dritt i hengeren. Synes også stipulert kjørelengde er snau i forhold til batteristørrelse. Et lite lyspunkt er at det nå blir 351 hK eller mer for First Edition!

Electric cars in Norway

Jo da Ford de sliter de også. Alle gjør det. Men Ford er nok en av de aller siste som ryker hvis "dritten treffer vifta"..  he he.

Så jeg har trua på Ford men forsinkelser kan skje når det gjelder Mach-E også.

Kopi fra innlegget:

"Ford har gjeld til over ørene, og Covid-19-krisen har ikke gjort ting enklere for de".

sjokomelk

Forklaring på tallene fra Q1 2020-rapporten til Ford i videoen lenger ned. De er dessverre ikke veldig positive.

http://www.youtube.com/watch?v=3xSAvC1oiIo
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Electric cars in Norway

#8
Sjokomelk takker for video :+1:

Ja alle i bilbransjen sliter big time nå. Det er trist. Har du lest denne om Ford?

https://www.cnbc.com/2020/04/28/ford-f-earnings-q1-2020.html

Kopi under:

KEY POINTS

Ford expects an adjusted pretax loss of $5 billion during the second quarter as the company grapples with the fallout from the coronavirus pandemic

The automaker's total revenue, which includes auto sales and financing, slid 14.9% to $34.3 billion in the first quarter.

Ford burned through $2.2 billion in cash during the quarter, a number Wall Street is closely watching.

Ford Motor lost $2 billion during the first quarter and warned investors that losses during the second quarter will widen as the company grapples with the fallout from the coronavirus pandemic that's shuttered factories and devastated sales.

Before taxes, and after adjusting for one-time items, Ford lost $632 million, and that number is expected to top $5 billion during the second quarter, the automaker said Tuesday

Enlace

Ford, Chevrolet, GM og andre store US bilprodusenter kommer ikke til å gå konkurs som en følge av Koronakrisen. Under finanskrisen gikk myndighetene inn med store summer til videreutvikling av selskapet. Det samme vil skje igjen. Presidenten med sin bakgrunn og inn mot en valgkamp vil gjøre sitt ytterste for å redde bilindustrien. Får vi  derimot som en følge av korona, en lang resesjon vil Ford US ha en 50% eller høyere sjanse for å gå konkurs.

https://fordauthority.com/2020/04/ford-shores-up-cash-reserves-with-8-billion-debt-security/

Ser at Ford navnet mangler fullstendig på Mustang Mach E. Det kan være en forberedelse for at Ford gjør som flere andre selskap, skiller ut Mustang som et eget merkenavn om det skulle gå mot en konkurs for moderkonsernet. På den måten vil de kunne kvitte seg med den delen av virksomheten som tapper selskapet for penger og kvitte seg med arbeidskraft og drive videre virksomhet som vil lønne seg.


Trond.m

#10
Info fra Ford Norge i dag:

Utsettelsen er veldig ugunstig hvis det innføres delvis mva. fra 2021. I disse Corona tider man man ikke se bort fra at det blir nødvendig for å holde seg innenfor handlingsregelen for bruk av oljefondet.

«Dessverre medfører COVID-19 avbruddet ved våre fabrikker noe forsinkelser for de første leveringene av Mustang Mach-E. Vi forventer å starte leveransene i Norge i begynnelsen av 2021, og kan bekrefte at du som har forhåndsbestilt vil være i front av køen.

Like før fabrikken stengte ned produserte vi de aller første prototypene av Mach-E, og kvaliteten på disse tidlige bilene er helt i tråd med våre forventninger. Nedenfor kan du bl.a. lese om at Mach-E oppnår nesten 30 prosent raskere ladetider ved lynlading. Vi jobber kontinuerlig med flere slike oppgraderinger, og er overbevist om at Mustang Mach-E vil overgå dine forventninger»

hELgenen

Det er jo mye som tyder på avgifter fra 2021 - stats finansene trenger inntekter....
Dermed vil de som har bestilt denne kanskje få et voldsomt avgiftssjokk. Ikke bare er valuta påslaget usikkert, men om en f.eks regner med 10% MVA + 10% Valuta på en bil til rundt 500k - så snakker vi om en "prisstigning" på 100k. Det vil kunne få ekstreme utslag - ikke bare for Ford, men for hele bilbransjen i Norge.

tornaldo

Hva er det som tyder på at denne bilen vil få f.eks 10% MVA, og attpåtil på hele bilens verdi? Jeg har personlig ikke sett noe som tyder på det, så lurte på hvor informasjonen er hentet fra?

Utsagn om 100000 kr i avgift i 2021 på Mach-e fremstår veldig sensasjonspreget. Skal jo aldri si aldri, men det er å hente frem verstefallsteori.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

chargedup

ESA har kun godtatt mva fritak for Norge ut 2020 så langt. Regjeringen har vedtatt at mva fritaket skal gjelde ut 2021. Hva som kommer til å skje i 2021 vet vi ikke enda. Om ESA ikke skulle godkjenne mva fritak ut 2021 og politikerne ikke får til en annen avtale med ESA, blir det egentlig 25% mva, som tilsier en prisøkning på 125' på en bil til 500'. Da blir det nok mange som tenker seg om en ekstra gang før de kjøper seg ny mach-e (eller andre elbiler nye).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Emlyn1971

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 26. mai 2020, klokken 13:54
Hva er det som tyder på at denne bilen vil få f.eks 10% MVA, og attpåtil på hele bilens verdi? Jeg har personlig ikke sett noe som tyder på det, så lurte på hvor informasjonen er hentet fra?

Utsagn om 100000 kr i avgift i 2021 på Mach-e fremstår veldig sensasjonspreget. Skal jo aldri si aldri, men det er å hente frem verstefallsteori.

Ingenting å frykte, klimaet trumfer handlingsregelen. Eller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA