Gitt at det blir høy mvasats så er alternativet dyrere for den norske forbrukeren: 25% prisøkning
Men tror selv ikke på at det innføres høy sats med en gang.
Jeg tror nok at coronasituasjonen kan ha satt ting i spill som ellers ville ligget stille, men full mva på elbiler i Norge er utenkelig på kort sikt. Til det er CO2 resultatene samt andre ringvirkninger av den norske elbilpolitikken alt for gode.
Det politiske målet om at den siste fossilbilen selges 31.12.2024 ligger fast. Jeg tror dette målet kommer til å bli høyt prioritert og at mange politikere ønsker at Norge skal være et foregangsland også på denne delen av overgangen til nullutslippsbilpark. Da vil man ikke ta sjansen på å legge mva på elbiler.
Hvis det kommer mva på elbiler i de neste årene, så handler det utelukkende om en symbolsk avgift, for eksempel noen prosent på de aller dyreste bilene.
Det snakkes om at det kan bli mva-fritak på elbiler i EU. Hvis så skjer, så er jeg sikker på at innfasing av mva på elbiler i Norge vil skje når EU gjør det.
Jeg tror også at om bilprodusentene lukter muligheten for det i "nær" fremtid blir et mva-fritak på elbiler i EU, så kan det bidra til at de i dag priser bilene høyere enn de ellers ville gjort. Ref de høye norske prisene på VW "folkevogna" ID.3 1st.