Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering av kart

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2020, klokken 20:27

« forrige - neste »

Kølis

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 28. mai 2020, klokken 12:35
Sitat fra: Kåre Knatten på torsdag 28. mai 2020, klokken 12:20
Kan hende at du har valgt "kun lynladere *

Mulig du kan ha rett. Kan ikke huske å ha sett akkurat et slikt valg når det gjelder e-tron ruteplanlegger ("e-tron route"), men slett ikke umulig.
Nå gauler det om trafikkø, veiarbeid ol. Det har ikke min bil gjort de første 6500km - nytt eller tilfeldig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

ThomasEL

#46
Sitat fra: Kølis på lørdag 30. mai 2020, klokken 09:06
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 28. mai 2020, klokken 12:35
Sitat fra: Kåre Knatten på torsdag 28. mai 2020, klokken 12:20
Kan hende at du har valgt "kun lynladere *

Mulig du kan ha rett. Kan ikke huske å ha sett akkurat et slikt valg når det gjelder e-tron ruteplanlegger ("e-tron route"), men slett ikke umulig.
Nå gauler det om trafikkø, veiarbeid ol. Det har ikke min bil gjort de første 6500km - nytt eller tilfeldig?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis det har vært veiarbeid langs ei plottet rute, så har jo navigasjonen vist det før også. Men mener du at det er mer «aggressivt» nå, altså med hyppigere talebeskjeder?

Jeg har forøvrig ikke fått 20.4 ennå. Virker ikke som det «spys ut» oppdatering samme dag til alle...?

(For å oppdatere mitt forrige innlegg:
Det at navigasjonen ville ha meg 10 mil ekstra i feil retning for å lade på HPC fremfor vanlig DC må ha vært en «engangs bug». Alt normalt neste dag)

EDIT: I dag fikk også jeg 20.4 (men har ikke kjørt nok til å se evt endringer ennå)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kølis

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 30. mai 2020, klokken 11:01
Sitat fra: Kølis på lørdag 30. mai 2020, klokken 09:06
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 28. mai 2020, klokken 12:35
Sitat fra: Kåre Knatten på torsdag 28. mai 2020, klokken 12:20
Kan hende at du har valgt "kun lynladere *

Mulig du kan ha rett. Kan ikke huske å ha sett akkurat et slikt valg når det gjelder e-tron ruteplanlegger ("e-tron route"), men slett ikke umulig.
Nå gauler det om trafikkø, veiarbeid ol. Det har ikke min bil gjort de første 6500km - nytt eller tilfeldig?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis det har vært veiarbeid langs ei plottet rute, så har jo navigasjonen vist det før også. Men mener du at det er mer «aggressivt» nå, altså med hyppigere talebeskjeder?

Jeg har forøvrig ikke fått 20.4 ennå. Virker ikke som det «spys ut» oppdatering samme dag til alle...?

(For å oppdatere mitt forrige innlegg:
Det at navigasjonen ville ha meg 10 mil ekstra i feil retning for å lade på HPC fremfor vanlig DC må ha vært en «engangs bug». Alt normalt neste dag)

EDIT: I dag fikk også jeg 20.4 (men har ikke kjørt nok til å se evt endringer ennå)
Ja symboler har det alltid vært, men «gaule» = snakke.
Nå sier kvinnestemmen «obs, kø lenger fremme».


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

ThomasEL

#48
Er det forresten noen som har skjønt logikken i rekkefølgen MMI oppgir ladestasjoner..?

Når jeg søker etter stasjoner, enten jeg trykker på HPC-ladere eller DC-ladere, så hadde jeg forventet at nærmeste stasjon kom øverst i lista. Men det er ikke nødvendigvis tilfelle... En stasjon som ligger 35km borte kan gjerne vises over en som ligger 20km borte. Finner ikke noe mønster (dog viser den ikke plutselig en stasjon 100 mil borte, det er ikke det jeg mener)

Søker jeg etter DC-lader så kommer det forresten konsekvent opp to ladere nær hytta øverst, disse er merket med et slags klokkesymbol. Deretter kommer alle laderne i nærheten av min lokasjon🤪

Dette er uten noe aktiv rute, så da skal søket kun ta med steder i nærheten av lokalisasjonen. (Har man aktiv rute, kan man jo også søke nær destinasjon og langs ruta)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 30. mai 2020, klokken 17:03
Er det forresten noen som har skjønt logikken i rekkefølgen MMI oppgir ladestasjoner..?

Når jeg søker etter stasjoner, enten jeg trykker på HPC-ladere eller DC-ladere, så hadde jeg forventet at nærmeste stasjon kom øverst i lista. Men det er ikke nødvendigvis tilfelle... En stasjon som ligger 35km borte kan gjerne vises over en som ligger 20km borte. Finner ikke noe mønster (dog viser den ikke plutselig en stasjon 100 mil borte, det er ikke det jeg mener)

Søker jeg etter DC-lader så kommer det forresten konsekvent opp to ladere nær hytta øverst, disse er merket med et slags klokkesymbol. Deretter kommer alle laderne i nærheten av min lokasjon🤪

Dette er uten noe aktiv rute, så da skal søket kun ta med steder i nærheten av lokalisasjonen. (Har man aktiv rute, kan man jo også søke nær destinasjon og langs ruta)

Det er ingen logikk, e-tron ruteplanlegger kan ikke brukes til noe som helst- og heller ikke søkefunksjonen etter DC og HPC ladere. Sånn er det i alle fall med den software versjonen jeg har. En eller annen tysker i et forum påstod at det var kommet stor forbedring nylig.

Bruk www.abetterrouteplanner.com/classic hvis du ikke er kjent, eller søk på kart etter 100 kW+ ladere f.eks. i Elbilforeningen sin app og plott inn ruta manuelt i bilen eller vha. MyAudi appen før avreise. Litt styr men.. til Audis forsvar, det er vel ingen elbil som eksisterer i dag som klarer å lage en optimal rute med lading på tvers av ladenettverk og operatører? 51 år etter at vi første gang sendte folk til månen.. ::)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Nja SÅ ille er det da ikke..!
Søkefunksjonen etter DC og HPC fungerer jo fint, den finner jo alle laderne (det søkes online)
Det var bare rekkefølgen de blir vist i jeg stusset litt på.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på mandag 01. juni 2020, klokken 09:42
Nja SÅ ille er det da ikke..!
Søkefunksjonen etter DC og HPC fungerer jo fint, den finner jo alle laderne (det søkes online)
Det var bare rekkefølgen de blir vist i jeg stusset litt på.

Ok, jeg skal gi den et nytt forsøk, men sist jeg sjekket valgte ruteplanleggeren 50 kW ladere istedet for 150lW ladere, og jeg synes listen som kommer opp virker som den bare inneholder en brøkdel av laderne som finnes. Den har aldri fortalt meg om Ionity på Dal f.eks, så flaks jeg vet om den.

NB! Tar forbehold om at jeg har en veldig tidlig bil. Den har vært inne bla. ifbm. ruteskift, at jeg ble påkjørt- og for å få hengerfeste, samt justeing av dørhåndtak, men ganske sikker på at jeg mangler div. oppdateringer.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

evtronDK

Sitat fra: elektro på mandag 01. juni 2020, klokken 11:33
Sitat fra: ThomasEL på mandag 01. juni 2020, klokken 09:42
Nja SÅ ille er det da ikke..!
Søkefunksjonen etter DC og HPC fungerer jo fint, den finner jo alle laderne (det søkes online)
Det var bare rekkefølgen de blir vist i jeg stusset litt på.

Ok, jeg skal gi den et nytt forsøk, men sist jeg sjekket valgte ruteplanleggeren 50 kW ladere istedet for 150lW ladere, og jeg synes listen som kommer opp virker som den bare inneholder en brøkdel av laderne som finnes. Den har aldri fortalt meg om Ionity på Dal f.eks, så flaks jeg vet om den.

NB! Tar forbehold om at jeg har en veldig tidlig bil. Den har vært inne bla. ifbm. ruteskift, at jeg ble påkjørt- og for å få hengerfeste, samt justeing av dørhåndtak, men ganske sikker på at jeg mangler div. oppdateringer.

Du bør helt sikkert checke om den har fået aktion 93g1 og 91x4 eller om den har mulighed for det....

Det blev markant bedre ruteplanlægning efter disse to opgraderinger.

Jeg kan se det i Service Plan i myAudi app'en. Ved ikke om det også er tilfældet i Norge.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

elektro

Sitat fra: evtronDK på mandag 01. juni 2020, klokken 12:27
Sitat fra: elektro på mandag 01. juni 2020, klokken 11:33
Sitat fra: ThomasEL på mandag 01. juni 2020, klokken 09:42
Nja SÅ ille er det da ikke..!
Søkefunksjonen etter DC og HPC fungerer jo fint, den finner jo alle laderne (det søkes online)
Det var bare rekkefølgen de blir vist i jeg stusset litt på.

Ok, jeg skal gi den et nytt forsøk, men sist jeg sjekket valgte ruteplanleggeren 50 kW ladere istedet for 150lW ladere, og jeg synes listen som kommer opp virker som den bare inneholder en brøkdel av laderne som finnes. Den har aldri fortalt meg om Ionity på Dal f.eks, så flaks jeg vet om den.

NB! Tar forbehold om at jeg har en veldig tidlig bil. Den har vært inne bla. ifbm. ruteskift, at jeg ble påkjørt- og for å få hengerfeste, samt justeing av dørhåndtak, men ganske sikker på at jeg mangler div. oppdateringer.

Du bør helt sikkert checke om den har fået aktion 93g1 og 91x4 eller om den har mulighed for det....

Det blev markant bedre ruteplanlægning efter disse to opgraderinger.

Jeg kan se det i Service Plan i myAudi app'en. Ved ikke om det også er tilfældet i Norge.

Smart! Jeg har kun fått utført 93E4, 90M8 og 57H3 og siste verkstedbesøk var 19. november i fjor..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

my.audi.com er kartversjon 2020.3_P0400 nå tilgjengelig for nedlasting og oppdatering over USB. Testet også at oppdatering fortsetter selv om tenning slås av og bilen låses.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

I går ble ny versjon av kartet for Norge lastet ned automatisk i min bil.
Versjonen heter 2021.1_P0440

Jeg er egentlig godt fornøyd med hyppigheten på kartoppdateringer.
- Problemet er jo at oppdateringene ikke virker å inneholde så mye nytt alltid. Tar veldig lang tid før en del nye veistrekninger kommer med :-(
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Ser at ny E134 ved Kongsberg er kommet med der. Den åpnet 3. juli. Så det var enten kjapt levert kartoppdatering, eller så "hjalp" det med forsinket vegåpning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på lørdag 22. august 2020, klokken 16:58
Ser at ny E134 ved Kongsberg er kommet med der. Den åpnet 3. juli. Så det var enten kjapt levert kartoppdatering, eller så "hjalp" det med forsinket vegåpning.

Ja, på denne oppdateringen ser det faktisk ut til å ha kommet med litt👍
Drev og zoomet litt rundt på kartet, og kan se ut som den nye 4-felts strekningen på E18 i Bamble også har kommet med!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Newbie spørsmål om kart og automatiske oppdateringer generelt. Må man ha datasim for dette? (Æ har ikke det)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Du må ha data-SIM for å få aller siste kart OTA (for tiden versjon 2021.1_P0440). Disse lastes ned per land hvor bilen befinner seg (dersom du har slått på automatiske oppdateringer, hvis ikke får du spørsmål om du vil laste ned).

Uten data-SIM kan du laste ned fra nettsidene og legge inn på en USB minnepinne (for tiden 2020.3_P0400). Denne plugger du i bilen, som da spør (etter litt tenketid) om du vil oppdatere. Da oppdateres alle kartene i bilen (ca 25 GB) dersom USB'en har en nyere versjon, så det kan uansett være lurt å gjøre før en Europatur.

(Og akkurat nå kan ikke nettsidene koble konto mot bil, så nedlastingslenken er ikke tilgjengelig)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA