Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering av kart

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2020, klokken 20:27

« forrige - neste »

daktari

Ganske fornøyd med my oppdatering av kart. Som skrevet over laster man ned en ca 30 GB fil med alle land i zip-format, pakker ut på usb. Trenger ikke java lenger.
Denne usb går i midtkonsollen og oppdatering starter automatisk. Det supre var da den oppdaterte kun land som ikke var oppdatert fra tidligere, så Norge beholdr sitt nyere kart. Den oppdaterer mens man kjører, pauser og starter opp igjen der den slapp ved ny kjøretur. Trenger altså ikke sitte i bilen, den kan få jobbe et par timer for seg selv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

#91
Da er det ny versjon av europakart på nettsidene (0260001E.zip). Dette gir versjon 2021.1_P0440 for alt annet enn Norge, der de aller fleste allerede har et nyere kart levert OTA (2021.2_P0450).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Doppler

Jeg har et spørsmål rundt oppdatering av kart. Etter at bilen på egenhånd for opp i 80km/t i en 60-sone, tenkte jeg at det kunne være greit å ha siste kartversjon. Jeg har lest av MMI versjon i bilen under Generelt->Programvareversjon. Denne er P0370_EU2020.05. Ut fra tidligere innlegg har jeg oppfattet at det finnes en nyere versjon. Automatisk nedlasting var inaktiv, men jeg har satt den på under Innstillinger->Systemvedlikehold->Automatisk kartoppdatering online. Det er ok at bare den norske delen blir oppdatert. Jeg satt den på i går, men har fremdeles samme versjon i dag. Ingen meldinger (som jeg har fått med meg). Jeg har e-SIM som skal være aktiv. Legger også merke til at årstall og programvare nr. har byttet plass i forhold til de versjonsnavnene som er nevnt lenger oppe i forumet. Er jeg på rett spor her? Eller har tåken lagt seg hos meg?
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

Orbit

Du er nok på rett spor, men mulig det tar litt tid før du får nedlastningen i bilen. Om ikke noe skjer de nærmeste dagene, kan du i alle fall få nest nyeste versjon ved å laste ned oppdatering til USB-pinne via nettsidene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Doppler

 :+1:Ok, takk for tips. Da får jeg smøre meg med litt mer tålmodighet.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

Doppler

Da har jeg fått lastet ned og installert nye kart. Fikk melding når jeg satt meg inn i bilen i dag. Takker så mye for tips. Ny versjon under "Navigasjonsdata" er P0490_EU_Q420. Ikke noe årstall e.l. Problemet med 80 i 60-sonen er der fremdeles. Den "finner frem" en virtuell 80 sone og dundrer forbi et 60 skilt i 80 uten å blunke.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

janbanan

Sitat fra: Doppler på tirsdag 06. april 2021, klokken 18:35
Da har jeg fått lastet ned og installert nye kart. Fikk melding når jeg satt meg inn i bilen i dag. Takker så mye for tips. Ny versjon under "Navigasjonsdata" er P0490_EU_Q420. Ikke noe årstall e.l. Problemet med 80 i 60-sonen er der fremdeles. Den "finner frem" en virtuell 80 sone og dundrer forbi et 60 skilt i 80 uten å blunke.
Jeg er ikke veldig imponert over viljen til å ta med oppdateringer i kartene som brukes i navigasjon. Det er mye veier med feil fartsgrense, dessverre. Det tar ofte lang tid før nye veier dukker opp også.
Fartsgrensene i kartgrunnlaget som Audi lager sine kart fra, finner du her. https://mapcreator.here.com
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Øyvis Prøyvis

Jeg er enig i at fartsgrensene som ligger i kartet Audi bruker ikke alltid er så oppdatert og riktig. Kjører du f.eks langs Tinnsjøen og kommer til Gransherad tror bilen den kjører inn i 30 sone (som er en parallell vei) og viser dette i instrumentpanelet i mange km. Småirriterende når dette alltid skjer.
Har også merket at fartsgrensene er litt i ulaget i Arendal hvor jeg bor. Her er bremser plutselig bilen ned til 50 i 60 sone, og speeder opp til 50 i 40 sone...alltid på samme steder. Den adaptive cruisecontrollen vil også ha det til at veien plutselig er svingete og bremser ned uten at veien faktisk gjør noen krumspring.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Orbit

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på tirsdag 06. april 2021, klokken 21:28
Kjører du f.eks langs Tinnsjøen og kommer til Gransherad tror bilen den kjører inn i 30 sone (som er en parallell vei) og viser dette i instrumentpanelet i mange km.
Jeg så det var en del dårlig plassering av vegkoordinater både på Fv361 (mot Ørvalla) og Fv37 (mot Bolkesjø) etter Gransheradkrysset. Hvilken av disse var det som gir feil for deg? Jeg har rettet opp noe nå, men om du gir nøyaktig posisjon, kan jeg sjekke ekstra. (Tror ikke det er så mange rettinger de får inn. Jeg har selv bare sent inn en håndfull, og er likevel på topp-10 listen for Norge......) Jeg kjører selv en del på Fv361, men har ikke lagt merke til å havne på feil vel (men holder også farten selv).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: Doppler på tirsdag 06. april 2021, klokken 18:35
Ny versjon under "Navigasjonsdata" er P0490_EU_Q420. Ikke noe årstall e.l.
Se bilde i tidligere innlegg på tråden. Det er en egen side med versjonsnummer per land, og der vil du mest sannsynlig finne årstall.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvis Prøyvis

Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. april 2021, klokken 22:36
Jeg så det var en del dårlig plassering av vegkoordinater både på Fv361 (mot Ørvalla) og Fv37 (mot Bolkesjø) etter Gransheradkrysset. Hvilken av disse var det som gir feil for deg? Jeg har rettet opp noe nå, men om du gir nøyaktig posisjon, kan jeg sjekke ekstra. (Tror ikke det er så mange rettinger de får inn. Jeg har selv bare sent inn en håndfull, og er likevel på topp-10 listen for Norge......) Jeg kjører selv en del på Fv361, men har ikke lagt merke til å havne på feil vel (men holder også farten selv).
Det er forsåvidt begge 2. Det er ved disse koordinatene fra Google Maps 30 sonen dukker opp: 59.698548981414355, 9.014039838926092. Som du ser ligger det en parallell vei med 30 sone, men her burde likvel bilen skjønne at den ligger på hovedveien og ikke sideveien...
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Orbit

Hoved- og sideveien lå begge litt for langt vest på kartet der. Så med nøyaktig GPS-posisjon, så havner bilen i østkanten/utenfor hovedveien. Legg på litt forventet avvik, og du kan lett få en posisjon som bilen tror er midt imellom veiene på kartet. Jeg flyttet begge veiene noe østover slik at de stemmer med satelittbildene. Det tar typisk et halvt år før slikt kommer til kartene som er i bilen.

Kjører du med aktiv destinasjon i navigasjonen? Jeg pleier det, og har ikke havnet på sideveien. Mitt inntrykk er at når navigasjonen er usikker på hvilken vei bilen er på, så holder den seg til planlagt rute (dvs hovedveien i dette tilfellet) til det er opplagt at du har tatt en annen vei.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øystein Hermansen

Sitat fra: janbanan på tirsdag 06. april 2021, klokken 19:34
Jeg er ikke veldig imponert over viljen til å ta med oppdateringer i kartene som brukes i navigasjon. Det er mye veier med feil fartsgrense, dessverre. Det tar ofte lang tid før nye veier dukker opp også.
Fartsgrensene i kartgrunnlaget som Audi lager sine kart fra, finner du her. https://mapcreator.here.com

Jaguar I-Pace benytter også here.com som kartgrunnlag.  Samme feilene finnes her også når det gjelder fartsgrenser og visning.  Er noen områder hvor bilens kamera gjenkjenner et 80 skilt (eller 60 skilt med streker over) og viser 80 km/t som fartsgrense og så går det 100-200 meter så er vi nede i et 60 km/t område i følge bilen.  Har tatt av funksjonen "gi beskjed dersom du er 10/20 km/t over grensa".  Det ble bare et irritasjonsmoment.

Det værste er at jeg har gått inn på here.com på PC, opprettet konto, og endret fartsgrenser på kartet (en kan gjøre det).  I følge kart på mobilen så er (sjekker her) fartsgrensen oppdatert, men laster jeg ned oppdatert kart til bilen så er det ingen endringer her (enda i alle fall).  Nå har det snart gått 6 mnd.  Kanskje jeg skal prøve igjen til sommeren ....

Truls Antonsen

Har erfaring med at det tok 3-4 år lenger å få inn gata jeg bor i på Audi enn på VW. Den kom i 2016 oppdatering på VW, men først i 2020 på Audien.
Forøvrig bodd her siden 2010..og naboen noen år lenger...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyvis Prøyvis

Sitat fra: Orbit på onsdag 07. april 2021, klokken 14:04
Kjører du med aktiv destinasjon i navigasjonen? Jeg pleier det, og har ikke havnet på sideveien. Mitt inntrykk er at når navigasjonen er usikker på hvilken vei bilen er på, så holder den seg til planlagt rute (dvs hovedveien i dette tilfellet) til det er opplagt at du har tatt en annen vei.
Ja, jeg kjører med destinasjon i navigasjonen. Jeg kan ikke si at jeg har merket forskjell på om jeg legger inn destinasjon eller ikke.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA