Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering av kart

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2020, klokken 20:27

« forrige - neste »

Doppler

Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. april 2021, klokken 22:43
Sitat fra: Doppler på tirsdag 06. april 2021, klokken 18:35
Ny versjon under "Navigasjonsdata" er P0490_EU_Q420. Ikke noe årstall e.l.
Se bilde i tidligere innlegg på tråden. Det er en egen side med versjonsnummer per land, og der vil du mest sannsynlig finne årstall.

Jeg finner ikke denne under-menyen. Jeg går inn på "Innstillinger->Generelt->Versjonsinformasjon". Der listes bla. "Navigasjonsdatabase". Denne er nå oppdatert og har versjonsnummer som gitt ovenfor. Det er ingenting å trykke på her for å gå videre ned i menyen. Ei heller for de andre elementene som er på denne listen. Kanskje bilen har ny MMI programvare som ikke har dette undervalget? Uansett så regner jeg med at bilen nå har siste versjon for Norge, så takk så mye for hjelp.

Når det kommer til 80 hastighet i 60-sone, så er jeg ikke sikker på at det nødvendigvis er kartet som er feil. Det nemlig ikke hver gang det skjer, og når jeg tenker meg om, så skjer det ikke når jeg kjører andre veien. I går kjørte jeg gjennom området på nytt, men min bil fulgte da bilen foran som lå oppunder 60. Den ville derfor uansett ikke øke farten til 80. Men, jeg fulgte med på trafikkskiltet i displayet. Det forble 60km/t. De gangene bilen løper opp i 80, blir symbolet i displayet også 80. Jeg lurer på om ikke det var et lite tilleggssymbol på toppen også, men dette forsvant så fort at jeg ikke fikk det med meg. Igjen sto i alle fall et rent 80-symbol.

Veistykket går langs en elv med relativt høye fjellsider på hver side. Jeg tror derfor det er GPS posisjonen som blir feil et lite øyeblikk. Da henter trolig bilen informasjon fra et annet område som kanskje har 80-sone? Det er algoritmer som kan filtrere dette (gitt bilens fart og retning, går det an å prediktere sånn ca. hvor neste punkt bør være).  Men hvis det varer over en lengre periode, blir dette vanskelig.

Ellers lar jeg meg imponere av hvordan den bremser ned og gasser opp igjen i forbindelse med rundkjøringer og kurver. Den er kanskje litt tidlig ute med å bremse opp før en rundkjøring etter min smak, men den ser ut til å gi på igjen som forventet, litt før vi kjører ut. Så langt syntes jeg den treffer godt på kartet. Særlig kurvehåndteringen liker jeg godt. Den forrige bilen, av noe eldre type, kunne gi på i krappe svinger fordi ACC mistet sporing på bilen foran. Når vi så kom ut av svingen, oppdaget den igjen bilen foran og bremset ned.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

janbanan

Kjøper du ny bil etter sommerferien, så skal bilen sperre deg for å kjøre for fort. Dvs automatisk senke hastigheten til hva skiltet hastighet er på vegen. Dette er en EU regel, og blir også gjeldende i Norge.
Da er det håp om at Audi endelig kan oppdatere sine data i navigasjonsbasen, slik at rett hastighet vises i bilen, og forhåpentligvis vil dette gjøre at jeg kan koble ACC opp mot skiltgjenkjenning, uten at bilen bremser i i hytt og pine.


Kilde.
https://dinside.dagbladet.no/motor/na-far-alle-nye-biler-fartssperre/73853394
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

Sitat fra: janbanan på onsdag 16. juni 2021, klokken 12:20
Kjøper du ny bil etter sommerferien, så skal bilen sperre deg for å kjøre for fort. Dvs automatisk senke hastigheten til hva skiltet hastighet er på vegen. Dette er en EU regel, og blir også gjeldende i Norge.
Da er det håp om at Audi endelig kan oppdatere sine data i navigasjonsbasen, slik at rett hastighet vises i bilen, og forhåpentligvis vil dette gjøre at jeg kan koble ACC opp mot skiltgjenkjenning, uten at bilen bremser i i hytt og pine.


Kilde.
https://dinside.dagbladet.no/motor/na-far-alle-nye-biler-fartssperre/73853394

Tør vi håpe på mer oppdaterte kart..?
Jeg håper selvsagt, men artikkelen nevner vel kun at dette er kamerabasert (altså lesing av veiskilt), ikke kartbasert..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 16. juni 2021, klokken 14:27
Jeg håper selvsagt, men artikkelen nevner vel kun at dette er kamerabasert (altså lesing av veiskilt), ikke kartbasert..?
Ja, men Navi faller tilbake til hastighet som er lagret med kartdata når det er en stund siden forrige skilt ble avlest. Og her på østlandet (E6), betyr det gjerne en reduksjon på 20 km/t, eller feks en omkjøring fra de bygde ny E6 ved brumunddal (ferdig og åpnet høsten 2020).
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

Sitat fra: janbanan på onsdag 16. juni 2021, klokken 15:17
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 16. juni 2021, klokken 14:27
Jeg håper selvsagt, men artikkelen nevner vel kun at dette er kamerabasert (altså lesing av veiskilt), ikke kartbasert..?
Ja, men Navi faller tilbake til hastighet som er lagret med kartdata når det er en stund siden forrige skilt ble avlest. Og her på østlandet (E6), betyr det gjerne en reduksjon på 20 km/t, eller feks en omkjøring fra de bygde ny E6 ved brumunddal (ferdig og åpnet høsten 2020).

Ja, helt enig med deg i problemet👍
Det jeg er usikker på, er om dette nye vil innebære noe bedring i kartene. Det kan jo tenkes at de bare programmerer de nye bilene annerledes, slik at skiltgjenkjenningen blir bedre, og behovet for riktig kartdata mindre. Og da er det ikke sikkert vi med nåværende biler får nytte av det...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Rosstopher

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 16. juni 2021, klokken 14:27
Tør vi håpe på mer oppdaterte kart..?
Jeg håper selvsagt, men artikkelen nevner vel kun at dette er kamerabasert (altså lesing av veiskilt), ikke kartbasert..?

Kravet fra EU er enten kart eller kamera, og såvidt jeg kan se er det ingen krav til hvor godt det skal virke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ThomasEL

Er det noen som har fått noen kartoppdateringer OTA i det siste?
De første oppdateringene i år kom i ganske rask rekkefølge, men nå er det veldig lenge siden sist.

Jeg har versjon 2021.4 for Norge. Noen som har fått noe nyere?

Stusser også litt på at ikke det kom noe oppdatering for Danmark mens jeg var der i tre dager tidlig i august. Der har jeg versjon 2020.1. Forsøkte å slå av/på automatiske oppdateringer et par ganger, men ble aldri lastet ned noe. (satelittkart, online trafikkinfo etc fungerte, så jeg hadde nettforbindelse og roaming påslått)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Har også bare 2021.4 (OTA) og 2021.1 for resten (lastet ned fra nettsidene). 2021.1 er laget i juli 2020, og det er på høy tid med en samlet oppdatering.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

I dag kom det ny kartoppdatering OTA. Hadde litt troa, siden den brukte lenger tid på å laste ned og installere enn vanlig.

Sikkert NOE nytt. Men strekket ved Skomedal på RV9 (som tross alt er en stamvei, ikke en liten sidevei) som ble lagt om for omlag 3 år siden, er fortsatt ikke rettet opp :(

Ekstra dustete ser det jo ut siden jeg har på Google satelittkart som jo ligger som et bilde under kartdatene. Da ser man den fine, rette "nye" veien på satelittbildet i MMI og cockpit, mens det er den gamle streken som er markert som vei og RV9 i selve kartet.

Noen som kan berette om at de faktisk har funnet noen endringer i ny versjon..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

#114
Jeg ser den nye veien ikke en gang er inne i kartet til Here, som Audi henter sine kart fra! Jeg har editeringsrettigheter hos Here, så jeg skal få lagt inn denne i dag (men det tar typisk et halvår før slike endringer kommer ut OTA til bil). Vet du også fartsgrensen på den nye strekningen? Jeg ser ikke noen skilt med en kjapp sjekk med StreetView hos Google, så det er 80 km/t?
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Edit: Da er nyveien lagt til, og gamlevegen blitt Skåmedalsvegen og fratatt riksveinummeret. Så får vi se hvor lang tid det tar før dette dukker opp OTA.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Fantastisk, Orbit👏👏👏
Ja, stemmer at det er 80km/t på den nye veien!

Helt ubegripelig at ikke Vegvesen eller andre instanser har meldt inn dette før, men godt vi har folk som deg👍

Er det forresten en enkel sak å få editeringsrettigheter hos Here?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 21. september 2021, klokken 07:52
Er det forresten en enkel sak å få editeringsrettigheter hos Here?
Ja, det er bare å "joine" mapcreator
Møller skylder på Statens Vegvesen når det gjelder hastighets merking i kartet.
Jeg ser at ofte er Here sin kart med korrekt hastighet, selv om de ikke er det i bilens kart.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

#117
En stor nedtur etter ny kartoppdatering, er at langt færre ladestasjoner nå viser status (opptatt/ledig) i sanntid i MMI i bilen... :(
Dette hadde jo akkurat begynt å bli bra, nå opplever jeg det er et stort skritt tilbake.

Litt merkelig...

Edit:
Legger merke til at ved siden av noen av laderne (når man søker etter HPC-ladere i MMI), så har det kommet et nytt symbol. Minner om et lyn. Dog ikke ved alle HPC-ladere.
Det fikk meg til å tenke på at Youtuber Kris Rifa i en av sine nyeste filmer om e-tron GT påstår at GT forvarmer batteriet hvis man har lagt inn en HPC-lader som kan gi +175kW i navigasjonen/MMI. Dette har han visst fra en som har gjort omfattende tester med GT i Tyskland.
- Det er vel ikke noe håp om at det er noe slikt dette nye symbolet kan bety? Og at det vil komme en oppdatering der også "vanlig" e-tron vil kunne nyttiggjøre seg denne funksjonen..?
(Personlig har jeg dog mine STORE tvil om det vil skje...)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Sitat fra: ThomasEL på mandag 20. september 2021, klokken 19:56
Noen som kan berette om at de faktisk har funnet noen endringer i ny versjon..?
Kjørte Hamar - Oslo i helgen. Samme håpløse opplevelse av skiltgjenkjenning og gamle fartsgrenser som overstyres av navigasjon. Fra Hamar og sørover, er det 110 km/t (med kort unntak der det er 100 km/t etter Kolomoen). Til Olavsgård. Rett sør for Hamar bremser ACC, og det vises en kurve i HUD, det er rester av omkjøring pga anleggsarbeid for ett par år siden.

Bilen viser riktig fartsgrense når det lese av skilt, men det går tilbake till 90 km/t, etter en stund.
E-18 gjennom oslo, 70 km/t er skiltet i tunnelene, men der går det veeldig kjapt over til 80 km/t etter at skiltet ere passert.

Eneste endringen jeg finner i kartet, er versjonsnummeret.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Amatøren

Samme erfaring i Begnadalen (E16) syd for Bagn.

Ny versjon av kart, men den tror det er et kryss på nesten rett strekning med kraftig oppbremsing. Samme før og etter oppdatering.


Likeledes E134 Strømsåstunnelen. Fra Drammen mot Mjøndalen så tror den at det er 80 km/t ca en billengde etter 70 skiltet midt i tunnelen. Tilsvarende feil midt i tunnelen i motsatt retning ble borte for mange måneder siden, men jeg sitter på hugget fortsatt i tilfelle den faller tilbake til 'gamle synder'.

Noen ganger (ikke alltid!) så tror den det er meget krapp sving på E134 ved avkjøring til Mjøndalen når jeg kommer fra Drammen og skal videre på E134. Hvorfor det ikke er konsekvent er underlig for det er ikke kryssmarkering eller endring var hastighet. Det er nesten som den har to databaser og 'roter' med data fra de.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA