Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Ohmia Charging?

Startet av runeae, onsdag 18. mars 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

Ohmia Charging

Hei alle fine og engasjerte elbileiere der ute! 8)


Vi har forstått at det har vært endel misforståelser og feiltolkninger av vår tjeneste den siste tiden. Vi ønsker ikke å starte en debatt, men heller oppklare og informere litt om hvordan vår forretningsmodell fungerer.

Først og fremst er vi TrønderEnergi-eid. Det vil si at vårt moderselskap er eid av flere kommuner i Trøndelag, og ikke en stor aktør som er ute etter å gjøre stor profitt på kort tid.

Hele vår forretningsmodell er basert på at vi har stor tro på elbiler i fremtiden. Troen er så stødig at vi tar hele den finansielle og teknologiske risikoen når vi kostnadsfritt installerer infrastruktur for elbillading i boligselskap.
Vi tror at vi på sikt (Om flere tiår) vil tjene på dette, selv om det er en lang vei til det punktet.

Vi samarbeider med markedets beste elektroinstallatører og monterer et anlegg som gir alle beboere mulighet til å lade sin el- eller hybridbil. Alle parkeringsplasser vil bli klargjort for lading, ved at vi legger opp strømtilførsel til hver plass og forsegler det med et plug & play-deksel. Smartsystemet vil selv fordele og justere strømkapasiteten til der det trengs mest. Man trenger aldri å bekymre seg for at noen ikke får strøm. Våre infrastrukturkostnader er litt større enn hos noen andre leverandører fordi vi nettopp gjør hele jobben med å sette opp ladere til alle med en gang.

Etter at infrastrukturen i boligselskap er installert kan beboerne bestille et ladeabonnement hos oss. Beboer oppgir da hva slags bil hen kjører, hvor mange KM hen kjører per år og hvor stor andel av ladingen beboeren skal gjøre hjemme.

Basert på bilprodusentenes offisielle data vet vi hvor mye hver enkelt bil snittmessig forbuker, og det er disse dataene vi har lagt til grunn i vår differansiering mellom modellene. Vi har også en flåtemessig betrakning på dette slik at det blir likt for kunder uavhening av om de bor i Tromsø eller Kristiansand.

Noen synes det er vanskelig å forstå seg på hvorfor vi gjør det slik, men det er rett og slett for å gjøre det enklere for våre sluttbrukere. Det er KM man kjører og ikke kWh. Trenger man hjelp til å finne ut av hvor mye man kjører per år anbefaler vi å sjekke hvor mange KM du har forsikret bilen for.

Faktisk er det slik at våre kunder kan bruke så mye kWh de ønsker uten at det koster de noe ekstra - bare så lenge hen kjører antall KM som er oppgitt.  Med andre ord kan du forvarme så mye du vil, kjøre opp og ned fjellformasjoner i -30 grader eller sove i bilen din med full AC hele natta.
Energien utgjør kun en liten del av kostnadsbildet for å levere en ladetjeneste slik vi gjør. Dette er blant annet inkludert i alle våre ladeabonnement:

- At vi tar all finansiell og teknologisk risiko
- Beboere betaler etablering og kobler seg til når de ønsker
- Rimelig tilgang til fremtidsrettet ladeteknologi
- Lader med type 2 uttak
- Full garanti så lenge boligselskapet er kunde
- Kostnadsfri bytte av lader ved feil, og når teknologisk utvikling tilsier det
- Nok strøm til alles kjørebehov
- Førstelinjesupport til sluttbrukere
- Forsikring av lader og infrastruktur
- Driftsavtale med årlig kontroll
- Sikring mot effektavgifter med egen måler og strømabonnement
- Mulighet for utkjøp av anlegget, men ingen plikt.
- Fast ladeabonnement per måned, selv ved effekttariff

Når beboeren har bestilt et ladeabonnement hos oss vil vi sende hen en lader i posten helt kostnadsfritt.
Den kan hen selv klikke på plass på strømuttaket på sin parkeringsplass eller få hjelp av oss mot et lite gebyr. Beboeren kobler til sin ladekabel og er klar til å bli fulladet.

Og bare så det er nevnt - ladeabonnementene våre kan tilpasses etter bruk , om du ser du har behov for mer eller mindre.
OG det en ingen skjulte infrastrukturkostnader i månedsprisen. Du betaler kun for din pakke og ditt forbruk.

Om noen skulle ha noen flere spørsmål til Ohmia så kontakt gjerne kundesenteret vårt.
De er eksperter på feltet  :)

Tlf: 46 42 60 00
Mail: ohmia@ohmiacharging.no

Håper dette klarte opp i eventuelle misforståelser. God onsdag videre!
Mvh Oda, markedssjef i Ohmia.

emurof

Sitat fra: Ohmia Charging på onsdag 24. juni 2020, klokken 13:58Smartsystemet vil selv fordele og justere strømkapasiteten til der det trengs mest. Man trenger aldri å bekymre seg for at noen ikke får strøm. Våre infrastrukturkostnader er litt større enn hos noen andre leverandører fordi vi nettopp gjør hele jobben med å sette opp ladere til alle med en gang.

Jeg tror ikke jeg har hørt om en eneste leverandør som ikke legger inn lastbalansering i systemet.

Om man setter opp ladere til alle eller ikke virker ikke fryktelig relevant for saken.

SitatFaktisk er det slik at våre kunder kan bruke så mye kWh de ønsker uten at det koster de noe ekstra - bare så lenge hen kjører antall KM som er oppgitt.  Med andre ord kan du forvarme så mye du vil, kjøre opp og ned fjellformasjoner i -30 grader eller sove i bilen din med full AC hele natta.
Energien utgjør kun en liten del av kostnadsbildet for å levere en ladetjeneste slik vi gjør. Dette er blant annet inkludert i alle våre ladeabonnement:

Det virker mer logisk å sette pris etter hovedbruksområdet, som er kjøring.

Sitat- At vi tar all finansiell og teknologisk risiko
- Beboere betaler etablering og kobler seg til når de ønsker
- Rimelig tilgang til fremtidsrettet ladeteknologi
- Lader med type 2 uttak
- Full garanti så lenge boligselskapet er kunde
- Kostnadsfri bytte av lader ved feil, og når teknologisk utvikling tilsier det
- Nok strøm til alles kjørebehov
- Førstelinjesupport til sluttbrukere
- Forsikring av lader og infrastruktur
- Driftsavtale med årlig kontroll
- Sikring mot effektavgifter med egen måler og strømabonnement
- Mulighet for utkjøp av anlegget, men ingen plikt.
- Fast ladeabonnement per måned, selv ved effekttariff

Problemet er at det er veldig dyrt i forhold til det man får. De fleste andre lignende tjenester leverer jo omtrent det samme.

turfsurf

Sitat fra: Ohmia Charging på onsdag 24. juni 2020, klokken 13:58
Noen synes det er vanskelig å forstå seg på hvorfor vi gjør det slik, men det er rett og slett for å gjøre det enklere for våre sluttbrukere. Det er KM man kjører og ikke kWh. Trenger man hjelp til å finne ut av hvor mye man kjører per år anbefaler vi å sjekke hvor mange KM du har forsikret bilen for.
Det er kWh man bruker. Forbruker for ett gitt antall km varierer med ett utall faktorer. Dette er likt som for drivstoff biler. Man fyller da ikke bensin for antall km heller.

Det dere driver med er bare tåkelegging og unødvendig forkludring for sluttbruker. Og til en pris som er jevngod med om ikke mere enn hurtiglading. Skivebom.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Skal ikke se bort i fra at Trønderenergi nå i fremtiden vil ta betalt for antall stikkontakter i boligene til folk, istedenfor for kWh brukt. For det er akkurat sånn Ohmia tar betalt for sine tjenester...

Har du hvitt hus med 5 eller mindre stikkontakter - 8500kr/mnd uansett forbruk.
Grått hus med 25 stikkontakter - 12750kr/mnd.
Rødt hus med 16 stikkontakter og varmepumpe - 11000kr/mnd.
;D :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Ohmia sin avtale vil være best for dem som kjører lite. For dem som kjører mye vil det lønne seg å ta en større kostnad for installasjon, mot lavere energi pris.

Har noen fellestrekk med kabel tv i borettslag og sameier. Lønner seg for noen å ha mange kanaler i grunnpakken. For andre vil det ikke lønne seg. Men, alle er bundet av felles avtalen som er inngått.

Håper bare de borettslag og sameier har sett på og regnet på ulike alternativer og ikke velger Ohmia som første og eneste alternativ.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

stiAn80

Bor i et sameie som dessverre valgte Ohmia Charging som leverandør. Heldigvis har jeg en schuko- kontakt som var tilvalg på leiligheten, og jeg fortsetter å bruke denne fremfor å gå over til Ohmia.

Det jeg stiller spørsmål ved er følgende:
Hvorfor kan dere ikke være ærlige på prisen pr. kW/h? Det er rett og slett fordi dere kamuflerer noe folk har begrep på, om til noe svada som ingen har forhold til for at dere skal kunne ta dere godt betalt.

Jeg vet hvor mange kilometer jeg kjører i løpet av et år, men har mindre kontroll på hvor mange kilometer jeg lader hjemme, og kilometer jeg lader på veien. Hadde det vært kW/h hadde jeg jeg hatt mer kontroll. Hvordan tenker Ohmia å følge opp dette? Dere kan jo ikke lese fra bilen hvor mange kilometer som er kjørt? Dette gjøres også mer ullent slik at forbruker velger større pakker en nødvendig.

Se på pakkeprisene deres, få de ned på et fornuftig kostnadsnivå for forbrukeren. Slik det er nå blir det billigere å lade på hurtigladere (iallefall om man har Tesla).

TB

Sitat fra: stiAn80 på mandag 29. juni 2020, klokken 12:56
Bor i et sameie som dessverre valgte Ohmia Charging som leverandør. Heldigvis har jeg en schuko- kontakt som var tilvalg på leiligheten, og jeg fortsetter å bruke denne fremfor å gå over til Ohmia.

Det at sameie har valgt Ohmia Charging som leverandør, ble dette gjennomført av styret alene?
Eller ble det lagt frem alternativ på generalforsamling? Ble ulike alternativer vurdert?

Om Ohmia er valgt som eneste alternativ, pga. det ikke kostet sameiet noe så bør det stilles spørsmål til styret om det var et riktig valg, da styret har bundet beboere opp til en avtale uten at beboere er informert om avtalen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

automat

Sitat fra: stiAn80 på mandag 29. juni 2020, klokken 12:56

Jeg vet hvor mange kilometer jeg kjører i løpet av et år, men har mindre kontroll på hvor mange kilometer jeg lader hjemme, og kilometer jeg lader på veien. Hadde det vært kW/h hadde jeg jeg hatt mer kontroll. Hvordan tenker Ohmia å følge opp dette? Dere kan jo ikke lese fra bilen hvor mange kilometer som er kjørt? Dette gjøres også mer ullent slik at forbruker velger større pakker en nødvendig.


Siden bortelading uansett vil være basert på antagelser, så er det vel bare å sette opp et regnestykke som er mest mulig optimistisk i eget favør? Har man f.eks lademulighet på jobb, så utnyttes vel den maksimalt?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

stiAn80


[/quote]

Siden bortelading uansett vil være basert på antagelser, så er det vel bare å sette opp et regnestykke som er mest mulig optimistisk i eget favør? Har man f.eks lademulighet på jobb, så utnyttes vel den maksimalt?
[/quote]

Jo, men tjenesten deres blir uansett for dyr. Ikke veldig lyst til å betale opp mot 3,- pr. kW/h (som ser ut til å være ca pris de tar pr. kW/h)...

ruslebiff

Mitt inntrykk er at løsninger som dette prøver å omgå den nye borettslagsloven (som sant nok ikke er vedtatt ennå). Der er det bestemmelser om at borettslaget skal dekke infrastrukturen frem til ladepunktet, men med Ohmias løsning blir den kostnaden bakt inn i kostnaden til sluttbruker. Usikker på om det faktisk er lovlig, det kan neppe sies å være i tråd med intensjonen bak loven.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-foreslar-a-gi-beboere-i-borettslag-rett-til-a-lade-hjemme/id2643812/

Wibla

#41
Jeg fikk faktura på strømforbruk til lading hjemme nå... 0,75 kr per kWh.

Helt greit!

E: I og med at det over ikke er spesielt givende til diskusjonen, så kan jeg jo dele noen synspunkter også, spesielt om Ohmia's post over.

Det er jo en fantastisk tåkelegging som blir forsøkt her. Dette bør være lett gjennomskuelig for folk flest. Dessverre er det mye uvitenhet rundt elektroarbeider generelt og elbillading spesielt i en del borettslagsstyrer, så da blir resultatet som forventet.
2018 Tesla Model S 75D

Enhanced

Sitat fra: stiAn80 på mandag 29. juni 2020, klokken 12:56
Jeg vet hvor mange kilometer jeg kjører i løpet av et år, men har mindre kontroll på hvor mange kilometer jeg lader hjemme, og kilometer jeg lader på veien. Hadde det vært kW/h hadde jeg jeg hatt mer kontroll. Hvordan tenker Ohmia å følge opp dette? Dere kan jo ikke lese fra bilen hvor mange kilometer som er kjørt? Dette gjøres også mer ullent slik at forbruker velger større pakker en nødvendig.
Så vidt jeg har forstått, basert på dialog med kundeservice, så ligger det en formel i Ohmia sine systemer et sted, som - selvsagt - er basert på kWh, men visstnok basert på hvilken biltype du har, for å kunne gjøre konverteringen fra kWh brukt til km kjørt. Men man blir jo usikker når man leser at kommunikasjonsansvarlig hevder at du skal kunne bruke uendelig kWh bare bilen står i ro...

emurof

Sitat fra: ruslebiff på tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:01
Mitt inntrykk er at løsninger som dette prøver å omgå den nye borettslagsloven (som sant nok ikke er vedtatt ennå). Der er det bestemmelser om at borettslaget skal dekke infrastrukturen frem til ladepunktet, men med Ohmias løsning blir den kostnaden bakt inn i kostnaden til sluttbruker. Usikker på om det faktisk er lovlig, det kan neppe sies å være i tråd med intensjonen bak loven.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-foreslar-a-gi-beboere-i-borettslag-rett-til-a-lade-hjemme/id2643812/

Loven betyr da ikke at borettslaget må dekke infrastrukturen? Bare at de ikke kan hindre etablering av lading.

At det at hver enkelt som trenger lading finner sin egen løsning vil bli dyrt og komplisert for borettslaget etter hvert er en annen sak.

Wibla

Sitat fra: Enhanced på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:39
Men man blir jo usikker når man leser at kommunikasjonsansvarlig hevder at du skal kunne bruke uendelig kWh bare bilen står i ro...

Det kalles tåkelegging! ;)

(Er jo egentlig helt hårreisende at de klarer å prøve å bruke det som en positiv ting med løsningen de har, man ønsker jo ikke at folk skal ha sånne vaner).
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA