Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fasebalansering, laststyring mm Zaptec vs Easee

Startet av Svartbak, mandag 28. mars 2022, klokken 15:20

« forrige - neste »

Svartbak

Hei,
Vi har et sameie med rundt 70 p-plasser som skal ha ebil-lading. P-plassene er fordelt i p-kjeller i 4 bygg. Hvert av byggene har 400V TN, og det er planlagt en 63A kurs dedikert for lading i hvert av byggene.

Pt står valget mellom ladere fra Zaptec (Zaptec Pro) eller Easee (Easee Charge). Begge synes å dekke (de fleste) av våre behov. Noen spørsmål:

Ideelt sett ønsker vi fakturering til hver enkelt beboer basert på faktisk timebaserte forbruk og pris (dynamisk prising).
- Er det noen 3.part-leverandører som støtter dette? Evt er det noen som har indikasjoner på når dette blir blir tilgjengelig?
- Er det noe (tekniske) forskjeller på Zaptec og Easee som gjør at slik dynamisk prising vil bli vanskelig?
- Per i dag, får man ut rapporter med timeforbruk for hver enkelt lader fra både Zaptec og Easee?

En annen problemstilling er dynamisk fasebalansering og laststyring.
- Er det noen forskjeller på Zaptec og Easee rent teknisk og funksjonelt på disse to områdene?

Takk  for svar!

Erik Ola Ulvestad

Skal ikkje avklare mellom Zaptec og Easee desverre, men vil påstå at fasebalansering er oppskrytt, IMHO, iallefall med føremål å skaffe meir kapasitet til lading.

Eit moment er om de ønsker opptil 22kW lading pr bil, dvs 3 x 32A. Då må de antakeligvis gi kast på fasebalansering men du bør få dette bekrefta av produsentane. Valgt fase ved tilkopling av bil vil antakeligvis ikkje endrast under ladning, men få gjerne dette også bekrefta. Anlegget kan ikkje spå om kva bilar som vil lade kort eller lenge så det optimale fasevalget vil ikkje bestå over tid.

Avhengig av topologi vil de antakeligvis bli brukt 5 leder kabel uansett, så kabelkost pr meter blir den samme også med 1fase lading og fasevalgbalansering.

Om de har 21 plassar pr bygg vil de aldri få mindre enn 9A pr plass. Med 21 plassar kobla som 1fase på 3 x 63A vil 2 plassar pr fase aldri kunne optimaliserast betre med fasevalg. Dei tre siste plassane totalt vil heller ikkje kunne optimaliserast. For 3 til 18 plassar er der mange muligheter, men statistisk normalfordeling ordnar den biffen godt nok.

Fasebalansering med hensikt til å  redusere ubalanse i hovedtavle er eit anna tema, noko som til ei viss grad kan gjerast utan fasevalgomkobling.

I J.T.Gjøby sitt siste innlegg vert det no også stilt spørsmål til om populære ladeboksar som ofte er brukt til fasebalansering faktisk er innanfor norsk regelverk (dog av andre grunnar enn fasebalanseringa).

Kan nokon bekrefte om Easee/Zaptec støttar miks av 3fase og 1 fase bilar for fasebalansering?
Teoretisk burde det jo gå.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

#2
Anlegget jeg kjenner har Zaptec med 230 V IT. Trefase er dermed lite aktuelt, få biler støtter 3 fase på IT.
På TN nett vil trefase være mer aktuelt, da flere biler støtter det.

Fasebalanseringen gjør at tavla / effektbryter blir utnyttet riktig - har sjekket mot måler, og det stemmer godt. Nylig oppstod feil på kabel inn til det ene anlegget, og midlertidig kabel måtte legges. Ved å justere ned Zaptec anlegget har vi klart oss med 63A totalt, derav 50 A til ladeanlegget for 23 Zaptec ladebokser.

Ang. fakturering av faktisk timebasert forbruk og pris er det meg bekjent ingen støtte for det i Zaptec pr idag.

Måten vi har gjort det på er å ta hele strømregningen, og dele på antall kWh. Da får vi en pris som brukes den måneden. Pris pr kWh  for des, jan, februar har vært 2,16, 1,29 og 1,48 kr.

Klart, fordel med faktisk timebasert forbruk er å oppfordre til å lade på natten, men her har det vært nok å oppfordre om dette, samt også et ønske om å utnytte effekten over større antall timer, enn bare om natten.

Zaptec støtter fast effektregulering basert på tid, dvs. kan gi mindre strøm (totalt) på dagtid, med oppløsning pr time.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA