Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Ohmia Charging?

Startet av runeae, onsdag 18. mars 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

ruslebiff

Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:57
Loven betyr da ikke at borettslaget må dekke infrastrukturen? Bare at de ikke kan hindre etablering av lading.

At det at hver enkelt som trenger lading finner sin egen løsning vil bli dyrt og komplisert for borettslaget etter hvert er en annen sak.

Jo - det er min bestemte forståelse av forslaget som er på bordet. Se sitatet fra lenken jeg pastet her. Forøvrig også slik det har blitt gjort i de fleste borettslag jeg har hørt om som har lagt til rette for lading, blant annet mitt eget.

Sitat
Det kan bli nødvendig for flere borettslag å forsterke det eksisterende strømnettet før ladepunkter kan settes opp. Det vil også kunne påløpe kostnader til å få på plass infrastruktur frem til ladepunktet.

– Siden dette er tiltak som kan komme alle beboerne til gode, er det naturlig at oppgraderingen som utgangspunkt bekostes av fellesskapet, sier Mæland.

Kostnadstaket for den enkelte andelseier skal ifølge forslaget ligge på halvparten av folketrygdens grunnbeløp (cirka kr 48 000).

emurof

Ja, du har egentlig rett i at man får inntrykket av det på den linken.

Men jeg søkte på nettet, og Huseiernes landsforbund, diverse advokater, osv. virket alle å være samstemte i at det kreves minst 50% flertall på årsmøte, og at retten til lading eventuelt ville innebære at hver enkelt gjorde sin egen vri på det uten at andre måtte betale noe.

Kan det være at det ikke har trådt i kraft? Jeg finner ikke §21 a i eierseksjonsloven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65

ruslebiff

Ikke trådt i kraft nei. Derfor jeg omtalte det som forslaget som ligger på bordet  ;D men det er til høring nå og blir nok vedtatt omtrent som det er

RJK

Sitat fra: Wibla på tirsdag 30. juni 2020, klokken 15:07
Sitat fra: Enhanced på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:39
Men man blir jo usikker når man leser at kommunikasjonsansvarlig hevder at du skal kunne bruke uendelig kWh bare bilen står i ro...

Det kalles tåkelegging! ;)

(Er jo egentlig helt hårreisende at de klarer å prøve å bruke det som en positiv ting med løsningen de har, man ønsker jo ikke at folk skal ha sånne vaner).

Dette, om de virkelig står ved dette, fjerner/reduserer jo incentivet for å kjøre økonomisk, bortsett fra når du skal lengre enn det du har av tilgjengelig kapasitet på batteriet. Men det problematiske er jo at de nekter deg å dele plassen med sin sambo/ektefelle/kjæreste eller å låne bort plassen og strømmen til en gjest som kommer på besøk, så om eventuelle gjesteplasser ikke får lademulighet, så redusererdet nytten/verdien av dt å ha lademulighet.

En annen sak er jo at man kan anta eget hjemmeladebehov til f.eks. 50 %. Dersom man da var litt vel optimistisk/pesimistisk, og man hjemmeladet 75/80 % istedet, så har jo dette lite å si så lenge km-anstand ikke øker utover det man har oppgitt. Men har jo heller ikke sjekket om hvilken prisforskjell det er på å ha f.eks. 12000 km i året og 100 % hjemmelading kontra åha 24 000 km, og 50 % hjemmelading. Slik det skrives, burde jo disse komme likt ut da hjemmelading fremdeles kun er for 12 000 km i begge tilfeller.

Når det kommer til kostnad for infrastrukturen, så er det vel temmelig klart at det er dyrere å legge opp til 100 % dekning inkludert å trekke kabel frem til koblingen for laderen, som den enkelte kan klikke på plass selv.

Spesielt sammenlignet med et opplegg der det legges opp grunnleggende strømnett til 100 %, men kun strekke kabel for de 10-15-20 % som har elbil/hybridbil og som ønsker lading, og samtidig begrenser inntaket for nåværende behov selv om anlegget er fysisk klart for et fremtidig større inntak.

Men er det da rett å fakturere dagens kunder dyrere fordi man går all in på infrastrukturen, når man heller ikke ser ut til å ha en justering av månedskostnaden basert på hvor mange som faktisk bestiller ladeboks til plassen sin? Og ser heller ikke noen sted at det er lagt opp til en "nedtrapping" når man har dekket kostnaden for infrastrukturen, og strømmen (og eventuell effektavgift) er eneste større post igjen på utgiftssiden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Hvem som skal betale er et sentralt spørsmål. I borettslag og sameie vil det være mest praktisk om alle betaler litt. De som har nytte av investeringen, dvs. disponerer en ladbar bil kan gjerne betale mer enn de som ikke disponerer en ladbar bil. Men, alle har nytte av at det finnes en infrastruktur tilgjengelig.

Som en illustrasjon: Borettslag investerer i infrastruktur, dette koster 300 000 kr. Det er 10 personer som ønsker tilgang på lading, dvs. disse betaler da 30 000 kr hver. De som ikke ønsker lading betaler ikke noe.

Noe senere er det en til som ønsker tilgang på lading. Da må denne betale 2727,30 kr til hver av de 10 første som har betalt 30 000 kr. Dermed har alle betalt 27273 kr.

Så kommer det en til, som må betale 2273 til de 11 første, og slik fortsetter det, nr 30 må betale 345 kr til de 29 første, nå har alle betalt 10 000 kr hver.

Å administrere dette er ikke så enkelt, dermed er det mye enklere at borettslag / sameie har eierskapet til infrastrukturen - og alle beboere betaler litt, de som lader betaler mer.

Borettslag / sameier som ber Ohmia Charging om å finansiere og administrere lade anlegget vil da i praksis ende opp med at de som benytter anlegget må dekke alt. Men, i motsetning til illustrasjonen vil ikke disse få noe tilbake når flere kobler seg på, de vil måtte fortsette å betale hele tiden, men de vil fordele det over flere år.

Dermed unngår en et stort utlegg først, men tar det igjen over tid.

Så er spørsmålet - ville flere koblet seg på om prisene var lavere - og Ohmia Charging hadde tjent like mye?  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

emurof

Sitat fra: TB på torsdag 02. juli 2020, klokken 22:43Som en illustrasjon: Borettslag investerer i infrastruktur, dette koster 300 000 kr. Det er 10 personer som ønsker tilgang på lading, dvs. disse betaler da 30 000 kr hver. De som ikke ønsker lading betaler ikke noe.

Noe senere er det en til som ønsker tilgang på lading. Da må denne betale 2727,30 kr til hver av de 10 første som har betalt 30 000 kr. Dermed har alle betalt 27273 kr.

Så kommer det en til, som må betale 2273 til de 11 første, og slik fortsetter det, nr 30 må betale 345 kr til de 29 første, nå har alle betalt 10 000 kr hver.

Å administrere dette er ikke så enkelt, dermed er det mye enklere at borettslag / sameie har eierskapet til infrastrukturen - og alle beboere betaler litt, de som lader betaler mer.

De som legger ut først bør bli kompensert for dette fordi de taper f.eks. renteinntekter på det. De legger i praksis ut for alle andre og "finansierer" deres andel gjennom et slags lån eller hva man skal kalle et. Så de som er først ute bør "belønnes" med at de får det billigere enn de som venter. Altså de som kommer til senere må betale mer enn de som er først ute.

Er det noen som har gjort dette i praksis før?

TB

#51
Sitat fra: emurof på fredag 03. juli 2020, klokken 01:11
Sitat fra: TB på torsdag 02. juli 2020, klokken 22:43Som en illustrasjon: Borettslag investerer i infrastruktur, dette koster 300 000 kr. Det er 10 personer som ønsker tilgang på lading, dvs. disse betaler da 30 000 kr hver. De som ikke ønsker lading betaler ikke noe.

Noe senere er det en til som ønsker tilgang på lading. Da må denne betale 2727,30 kr til hver av de 10 første som har betalt 30 000 kr. Dermed har alle betalt 27273 kr.

Så kommer det en til, som må betale 2273 til de 11 første, og slik fortsetter det, nr 30 må betale 345 kr til de 29 første, nå har alle betalt 10 000 kr hver.

Å administrere dette er ikke så enkelt, dermed er det mye enklere at borettslag / sameie har eierskapet til infrastrukturen - og alle beboere betaler litt, de som lader betaler mer.

De som legger ut først bør bli kompensert for dette fordi de taper f.eks. renteinntekter på det. De legger i praksis ut for alle andre og "finansierer" deres andel gjennom et slags lån eller hva man skal kalle et. Så de som er først ute bør "belønnes" med at de får det billigere enn de som venter. Altså de som kommer til senere må betale mer enn de som er først ute.

Er det noen som har gjort dette i praksis før?

Var ment som en illustrasjon, enn en faktisk løsning. Kan argumentere med at de som tar løsningen ibruk tidlig vil ha en større "nytte" og dermed er det rettferdig de betaler litt mer. Er ikke noen krav om at det skal være 100% likt fordelt.

Jeg er ikke kjent med om noen har gjort denne typen løsning. Vil tro det har blitt gjort lignende i mindre borettslag / sameier, neppe i større.

Har lest om flere som har installert egen "privat" lading, med borettslag / sameie sin godkjenning. Så blir det for mange, ikke tilgang på nok strøm inn - og det må legges opp anlegg med styring. Dermed ender de som var først opp med å betale dobbelt, både for sin "private" løsning, så sin andel av en felles løsning. Det kan lage konflikter...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

#52
Nye lekestativer i borettslaget og valg:

Alternativ 1:
Ettersom det bare er 10 av beboerne som har barn, blir borettslaget enig om at det er de med barn som skal betale for lekeapparatene, og 10 barnefamilier betaler da 30.000kr hver. Så flytter det inn en ny familie med barn, som da betaler inn 27.000kr. Disse fordeles til de barnefamiliene som allerede har betalt inn. Slik fortsetter det til alle har fått betalt inn. Forettningsfører tar 3000kr i administrasjonsgebyr hver gang noen med barn flytter inn eller blir gravide, fordi penger må tilbakeføres til så mange parter i et komplisert regnestykke.

Alternativ 2:
Borettslaget skal bytte ut lekeapparater. Ettersom det bare er 10 av beboerne som har barn, blir borettslaget enig om at de ikke vil ta denne investeringen. De får et meget godt tilbud fra Lekia AS, der Lekia setter opp lekeapparater kostnadsfritt for borettslaget. Verdien på lekeapparatene setter Lekia AS til 3 ganger så høyt som de andre tilbudene på like lekeapparater borettslaget har fått. Dette er en kjempegod deal for styreleder Marteniussen, som er 80år og ikke interessert i å bruke av sin formue til borettslagets unge lovende. De som har barn mellom 0 og 18år  blir pålagt å betale 5000kr i engangsbeløp, og 500kr i måneden for tilgang til lekeapparatene. Etter 5 år kan borettslaget, ved 3/4 flertall kjøpe ut lekeapparatene for ca. halv pris av nyverdien som Lekia AS satte. Per på 6 år har med seg bestevennen Ola hjem, men ettersom Ola ikke har betalt for tilgang til lekeapparatene, må Ola sitte å se på, mens Per leker.

Alternativ 3:
Borettslaget ser på lekestativ som et viktig sosialt tiltak for å øke verdien på boligene, og for å få et borettslag der man ønsker at beboerne blir værende. Borettslaget øker fellesgjelden og innhenter tilbud på lekestativer. De velger den leverandøren som de er trygge på, gir god pris, 5-års garanti og opppfølging. Per og de andre barna i området bruker lekeapparatene flittig.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Speeder

Ja, alternativ 2 høres ut som en ryddig og fin løsning.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

RJK

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 03. juli 2020, klokken 11:48
Nye lekestativer i borettslaget og valg:

SNIP


Veldig fin illustrasjon som får frem et veldig viktig poeng, bortsett fra at det mangler et lite poeng de fleste ikke ser på.

Mange borettslag er gamle, og inntak av strøm ersatt etter datiden forventning om strømforbruk. Nå har mange så mange dingser som gårpå strøm, at flere føler seg begrenset. Kan ikke koke kaffe på trakteren samtidig som poteter og gryteretten koker inn, og man samtidig vil støvsuge litt før gjestene kommer.

Hovedinntaket er ikke større enn at det ikke har vært tillat å oppgradere sikringsskapene. Ved en oppgradering av anlegget, burde nok flere av borettslagene sett på muligheten for å øke hovedinntaket til selve bygget, for å gi muligheten til litt mere strøm til hver leilighet.

Ved å samkjøre dette, så burde det ikke være tvil om at kostnaden for grunnleggende infrastruktur og høyere inntak da må falle på borettslaget, og så kan man heller dytte kost på selve ladeboksen til den enkelte beboer med elbil eller ladbar hybridbil, som ønsker lademulighet på plassen sin.

Og har ingen permanente faste plasser, så bør og kostnad for ladeboksene falle på borettslaget, og så får heller brukerne identifisere seg med egen brikke, for individuell fakturering av faktisk forbrukt strøm.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wisd0m

#55
Sitat fra: Speeder på fredag 03. juli 2020, klokken 12:21
Ja, alternativ 2 høres ut som en ryddig og fin løsning.
Kan virke som det er mye misunnelse ute og går som gjør at en havner på alternativ 2.  Og mange glemmer at de selv snart må kjører elbil.


TB

#56
Lars sin lekeplass analogi er svært god. :D  - mangler bare mulighet for kortbetaling på lekeplassen.

Har nå i kveld sendt ut faktura for 23 ladeplasser i borettslaget.
Faktura består av to deler:
- en fast del 400 kr pr halvår.
- strøm etter forbruk, etter kostpris.

Totalen i kroner for disse 23 faktura for 1. halvår 2020 er 17% lavere enn 2. halvår 2019, samme antall ladeplasser.

Årsaken er 6,5% mindre forbruk, og 19% lavere strømpris.

Snittregningen er på 251 kr pr mnd, derav 66 kr er fast.

Ohmia Charging starter på 249 kr pr mnd, for 3000 kr, og 75% lading hjemme.

Slik jeg forstår mener de strømprisen er en uvesentlig del av kostnaden. Dermed regningen alltid være den samme. NÅ skal det sies at om strømprisen går opp, så vil regningen være den samme da også, men tror de fleste betaler det strømmen koster, enn å sikre seg med fastpris.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ladelord2k

Sitat fra: emurof på mandag 22. juni 2020, klokken 00:08
Sitat fra: TB på søndag 21. juni 2020, klokken 23:44
Om antallet nye kunder blir for lavt må Ohmia gjøre endringer på prisen - eller modellen.
Så lenge de har mange nok kunder som aksepterer dagens prismodell trenger de ikke gå ned på pris.

Her er en løsning som er mye lik?
https://www.ladeklar.no - 338 kr pr mnd ?
Litt usikker på om dette er inkludert strøm?

Nei, med Ladeklar betaler du både månedlig avgift og et påslag på strømkostnaden. Lurer på om det var 5%. Månedsavgiften kan være forskjellig fra anlegg til anlegg.

Stemmer, fra 299kr per mnd (kommer an på investeringen) pluss strømforbruk. 5 øre i tillegg per kilowatt.

sigvaldsen

Hei,

Fikk beskjed fra styret om at de har signert avtale med Ohmia for sameiet vårt for en stund tilbake. Uten å gå via generalforsamling, uten å konsultere med sameiet og uten å ta hensyn til eksisterende infrastruktur som er der fra før. Og nå er de i gang med arbeidet. Jeg mener det er et klart brudd på eierseksjonloven og vedtektene våre å beslutte installasjon av et nytt ladeanlegg for elbil uten at dette besluttes enten i eller via en generalforsamling. Til info er det 21 stk av 50 parkeringsplasser som har ladepunkt fra før. Med andre ord er alle interessert i en ny, god og rettferdig løsning, bare ikke den elendige og dyre løsningen fra Ohmia. Forstår virkelig ikke hvordan styret kan lande på avgjørelsen. Det er jo mye billigere å eie enn å leie.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende beslutningsprosess fra andre sameier? Hva ble i så fall utfallet av "konflikten"?

Har også en del andre spørsmål som jeg ikke finner på Ohmia sine nettsider eller i kontrakten som jeg lurer på om det er noen som bruker Ohmia kan svare på:

- Justeres månedsprisen opp eller ned hvis det lades "for mye" eller for lite enn avtalt kjørelengde?
- Ohmia forbeholder seg retten til å justere månedsprisen, blir den justert hvert år fra en indeks?
- Hva skjer hvis man låner bort lader til f.eks foreldre som er på besøk og har behov for lading? Avtalebrudd?
- Er det noen som forstår konsekvensen av de heftelsene Ohmia tinglyser på sameiet?
- Ved utleie av leilighet, må leietaker betale 4999 i oppstartsavgift for å opprette abonnement?
- Fungerer ladeløsningen som forespeilet? I vår kontrakt kan jeg ikke se et eneste avtalepunkt om kvalitet/hastighet på leveranse. Får alle ladet i tilfredsstillende hastighet? Forstår at dette avhenger av kapasitet inn i sameiet men i vårt tilfelle er den god.

PS: Jeg er uinteressert i svar fra Ohmia sine brannslukkere på forumet.

Wibla

Sitat fra: sigvaldsen på tirsdag 18. august 2020, klokken 12:29
Hei,

Fikk beskjed fra styret om at de har signert avtale med Ohmia for sameiet vårt for en stund tilbake. Uten å gå via generalforsamling, uten å konsultere med sameiet og uten å ta hensyn til eksisterende infrastruktur som er der fra før. Og nå er de i gang med arbeidet. Jeg mener det er et klart brudd på eierseksjonloven og vedtektene våre å beslutte installasjon av et nytt ladeanlegg for elbil uten at dette besluttes enten i eller via en generalforsamling. Til info er det 21 stk av 50 parkeringsplasser som har ladepunkt fra før. Med andre ord er alle interessert i en ny, god og rettferdig løsning, bare ikke den elendige og dyre løsningen fra Ohmia. Forstår virkelig ikke hvordan styret kan lande på avgjørelsen. Det er jo mye billigere å eie enn å leie.

Dere som har elbilladere per i dag må ta et møte og så er det igrunn bare en ting å gjøre: kontakt advokat.

Sitat fra: sigvaldsen på tirsdag 18. august 2020, klokken 12:29
PS: Jeg er uinteressert i svar fra Ohmia sine brannslukkere på forumet.

Jeg er veldig interessert i hva de har å si til sitt forsvar i en slik sak der styret har brutt eierseksjonloven.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA