Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citröen AMI

Startet av Måkemannen, fredag 28. februar 2020, klokken 22:42

« forrige - neste »

Moas

Rart. Vi har både helårs mopedbiler og elbiler i Norge, men elektrisk mopedbil krever altså teknologi som BOS ikke kan levere?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Ja, det var en merkelig strategi fra BOS. Skylde på ladeteknologi.... Tror det er andre bakenforliggende vurderinger som BOS har tatt her.

kaiat

I følge instruksjonsboka kan ikke Ami lades i temperaturer under -5C. Den har også en beskyttelsemodus der effekten reduseres ved batteritemperatur under +5C. Mulig at det er dette BOS snakker om?

goggo

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 07:53
Ja, det var en merkelig strategi fra BOS. Skylde på ladeteknologi.... Tror det er andre bakenforliggende vurderinger som BOS har tatt her.

Korrekt! Og de andre bakenforliggende vurderingene er nok at de ikke vil selge noe som konkurrerer med salget av "ordentlige" biler som de kan tjene masse penger på både ved salg og senere vedlikehold.

Det er jo ingen av de etablerte importørene/forhandlerne som vil selge billige biler i Norge lengre.
Jeg hadde håpet på Kineserne, men det ser jo ut til at de også unngår å selge mindre/billigere biler her i Norge.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elektrolux

#34
Et problem i Norge er reklamasjonsretten som gjør at en må prise inn kostnaden med dårlig kvalitet.

Ofte blir slike kjøretøy dermed like dyre som en "ordentlig" bil.

I utlandet kan en selge disse med 1 - 2 års garanti med krav om "service" for å beholde garantien, mens i Norge trenger en ikke garantien og kan likevel reklamere på feil et halv desennium etter handelen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Moas

Sitat fra: kaiat på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:57
I følge instruksjonsboka kan ikke Ami lades i temperaturer under -5C. Den har også en beskyttelsemodus der effekten reduseres ved batteritemperatur under +5C. Mulig at det er dette BOS snakker om?
Hva er egentlig verst for batteriet?

F.eks. egolf 2014 utgave, DC lading i -25'c

eller

AMI med AC lading i samme temperaturområdet?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

TB

Oppdatert artikkel: https://www.elbil24.no/nyheter/kommer-ikke-til-norge-likevel/77427651

Sitat- Ami er ikke lagt på is, men i første omgang har vi informert forhandlerne om at vi ikke vet når bilen blir tilgjengelig, er svaret Elbil24 får fra PR- og informasjonssjef Stein Pettersen i Stellantis.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: kaiat på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:57
I følge instruksjonsboka kan ikke Ami lades i temperaturer under -5C. Den har også en beskyttelsemodus der effekten reduseres ved batteritemperatur under +5C. Mulig at det er dette BOS snakker om?
-5 °C  er jo alt for høy grense. Den må jo kunne lades selv om det er vinter.
Jeg vet ikke hvor mye lite effekt det er mellom +5 og -5  °C, så det er litt vanskelig å si noe konkret videre her.

Om det så skulle ta 10-12 timer å lade fult når det er på det kaldeste på vinteren, så synes jeg det er "greit nok".
Total stopp så fort batteriet er under -5  °C er veldig ugreit.



Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Måkemannen på fredag 28. februar 2020, klokken 22:42
5,5 kWt og 7 mil? Det må da være NEDC?

Rekkevidden er oppgitt i henhold til WMTC, World Motorcycle Test Cycle.

Sitat fra: CitroënUK46 MILE RANGE (WMTC)
https://business.citroen.co.uk/ami

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Motorcycle_Test_Cycle

TB

Kom reklame for Citroën Oli idag:

Dette er en bil, og ikke 4-hjuls moped/mopedbil som AMI?

https://www.citroen.no/om-citroen/konseptbiler/citroen-oli.html/
Citroën Oli – en konseptbil på riktig spor
Oppdag vår nye konseptbil Citroën Oli [all-ë]! Målet med Citroën Oli er å inspirere til rimelige, bærekraftige og gode kjøreopplevelser for alle. I denne konseptbilen har vi redusert vekten til et minimum, samtidig som den har en rekkevidde på 400 km. For å sikre lang levetid er bilen produsert med resirkulerte og resirkulerbare deler.

Visste du at taket på Citroën Oli er laget av en lett papp - som er sterkere enn stål?
Les mer og se filmen om Citroën Oli!
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Bjarne

Lite nytt om Ami i Norge de siste to årene, og Ami er fortsatt ikke å se på Citroen Norge sine nettsider. Men den er tilgjengelig som bruktimportert mopedbil på finn.no, om enn til en relativt stiv pris sammenlignet med hva de koster i Frankrike. Det ble forresten lansert en facelift-utgave på Paris Motor Show i høst, men det ser ikke ut til at problemet for bruk i kalde Norge (lading av batteriene) er løst.

Konseptbilen Oli som ble nevnt i e-posten over her, fikk med rette en god del oppmerksomhet da den kom. Jeg hadde gladelig betalt depositum for denne, men den blir vel neppe satt i produksjon, dessverre.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Bjarne på søndag 24. november 2024, klokken 14:41Lite nytt om Ami i Norge de siste to årene, og Ami er fortsatt ikke å se på Citroen Norge sine nettsider. Men den er tilgjengelig som bruktimportert mopedbil på finn.no, om enn til en relativt stiv pris sammenlignet med hva de koster i Frankrike. Det ble forresten lansert en facelift-utgave på Paris Motor Show i høst, men det ser ikke ut til at problemet for bruk i kalde Norge (lading av batteriene) er løst.

Konseptbilen Oli som ble nevnt i e-posten over her, fikk med rette en god del oppmerksomhet da den kom. Jeg hadde gladelig betalt depositum for denne, men den blir vel neppe satt i produksjon, dessverre.
Ja det blir nok for dyrt å importere disse slik at det vil nok ikke skape noe interesse er jeg redd for. Synd for den er jo artig  :+1:

Moas

Den som ligger på finn nå skal de ha 150k. For samme sum får du f.eks. en ny Aixam E med omtrent samme rekkevidde. Som pluss er garanti fra norske forhandlere, varmeapparat og stort bagasjerom.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA