Tror den blir helt kurant, om ikke akkurat Tesla-nivå på 1000 km testen. Den har jo vannkjøling. https://insideevs.com/news/387078/volkswagen-id3-battery-pack-in-brief/
I følge denne grafen bør ID.3 matche Model 3 med tilsvarende batteristørrelse veldig bra, selv når Tesls har rullet ut V3 over alt.
https://www.electrive.net/2019/12/13/p3-charging-index-porsche-taycan-derzeit-bestes-langstrecken-elektroauto/NB! Dette er lading fra 20% SOC. Dersom man kjører ned til 5-10% SOC og stopper hyppig, vil nok Model 3 Fortsatt kunne vinne et 1000 km «race». I praksis vil imidlertid den eneste fordelen Tesla eiere har være eksklusiv tilgang til veldig mange lynladere, i tillegg til de som alle andre kan bruke. Med mindre EU eller andre myndigheter regulerer dette.
Ladenettverket skal man selvfølgelig ikke kimse av, men begreper som «Tesla-nivå» gir liten mening fremover.. Porsche-nivå ville vært mer beskrivende, siden en Taycan i dag ville slått Model 3 nedover svenskekysten og opp igjen. e-tron lader også fortere i de fleste situasjoner, så det er ingen tvil om at Volkswagen Group har teknologien. Det gjelder sikkert Volvo og andre også. Spørsmålet er først og fremst hva slags karosseri og størrelse bilen har, og hvor stort batteri den har.
Man kan kanskje snakke om «midsize sedan-nivå»? Det blir spennende å se ladekurven til Polestar 2, og hvordan de fremstiller forbrukstallene, med eller uten ladetap- og andre tap.
Se forøvrig denne videoen fra ca. 14:05. Ironisk nok er vel BYTON konk(?) men det han sier om forskjellene mellom produsentene er interessant. Den er egentlig ikke så stor.
https://youtu.be/izIbTZ6mZjc