Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur med e-Golf. Asker - Billund

Startet av Amatøren, lørdag 29. juni 2019, klokken 23:35

« forrige - neste »

Amatøren

Da har min datter tatt e-Golfen på ferie turen vår med meg som kartleser og ladeorganisator.

Faktisk så var EON eneste vi brukte av utenlandske operatør vi brukte bortsett fra de vi bruker hjemme.

Det var så lite kjøring i Tyskland at det ble bare en (gratis) EON lading i Flensburg.

Det ble en del lading over 80 % da det ikke kom andre som ville lade.

På vei hjem så så opplevde vi at det kom en annen norsk elbil som skulle lade i Munkedal. Den ble levert med bergingsbil! Det var en franskprodusert kassebil/varebil. Da jeg forsto at de ville lade (så ikke elbilen da de kom da bergingsbilen sto med fronten mot oss så vi så ikke hva som var bakpå) avsluttet vi med en gang så de fikk begynt å lade. Pratet med en fra bilen og vedkommende syntes det var litt langt mellom laderne. Trodde først at sjåføren av bergingsbilen bare skulle innom den døgnåpne stasjonen.


Litt fra turen:

Startet hjemmefra uten at batteriet var fulladet. Dessverre har jeg ikke dokumentasjon på alt som jeg nå ønsker at jeg skulle hatt.

På vei ned så fikk vi "rapidgate" syd i Sverige (MAX Falkenberg). Og verre ble det etter hvert.

Ble litt snaut til laderen OKQ8 Glumslöv Södergående med 26 km rest igjen.

På vei opp så fikk vi "rapidgate" syd i Sverige (OKQ8 Hallandsås). Og verre ble det etter hvert.

Derimot ble det veldig snaut til laderen OKQ8 Hallandsås med 13 km rest igjen. Var nede på 10 km, men steg litt da siste strekket var på parallellvei til E6 med lavere hastighet. Skulle ladet mer på den før, hadde ikke beregnet at det var mye oppoverbakke til det ladestoppet. I tillegg så stemmer ikke plasseringen til laderen med husnummer (adresse). Dermed kjørte vi feil vei da vi kjørte av E6. Oppdaget dette heldigvis raskt så vi fikk snudd og kom oss frem.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Fin turrapport, men.. Snittfart på 26kW på 13xkWh...  :o ganske krise, iallfall hadde det vært det med barn i bilen.

Ville du gjort turen om igjen? Ta båt til Danmark så blir turen mye mer levelig med samme bil..

Amatøren

#2
Tusen takk.

Det var min datter som ville teste og hun sier hun vil gjøre det igjen....

Er ikke så hypp på båt.

Når hun sier at når hun er ferdig med studier så skal hun ha ID. Cross. Blir jo bedre rekkevidde, ladehastighet og forhåpentligvis også temperatur regulering av batteriet også.

Selv så ønsker vi gamlinger en ID. Buzz.

Forøvrig så var strømutgiftene litt over halvparten av det dieseldyret brukte.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

mortensen

- spændende at se for en som påtænker at købe brugt e-Golf.
Dog er jeg overrasket over, hvor mange gange du blev nødt til at lade. Ofte kører I ikke mere end 100km ml. ladning... og rækkevidden burde vel være mindst 150km på motorvej, ikke?

Jeg er godt klar over, at 20% -> 80% er optimal ladning, men alligevel. Med to små børn ville sådan en lang tur være hård! Men igen, 95% af vores kørselsforbrug er ture op til ca. 150km t/r (15 mil total)

Amatøren

#4
Ja, det er ikke ideelt.

Det var å tilpasse lading med der det er ladere og hvis den ikke virker, forsøke å ha strøm til alternativ lader da det stort sett er bare er en på hver lokasjon. I tillegg så planla vi med å unngå Bee da de kun sender faktura.

På vei hjem og vi sto og ladet på E.ON OKQ8 Munkedal, kom en svensk bergingsbil med en norsk el-varebil med to damer. De syntes det var litt langt mellom laderne i Sverige. Den har vel rekkevidde litt kortere enn e-up!.

Vi var litt redde for å gå tom for strøm selv også.

Det var ikke sparekjøring! Fulgte alle fartsgrenser der det gikk (ikke 10—30 km/t under fartsgrensene for å spare strøm) og normal bruk av klima.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

mortensen

Tak - det er ret givende at få et retvisende billede af forbrug og rækkevidde.
At køre til Oslo fra København er én af de lange ture, jeg gerne ville kunne tage, men det må nok blive med Oslobåden fra Kbh ;) Og det er også helt fint én gang om året.

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på lørdag 29. juni 2019, klokken 23:35

Faktisk så var EON eneste vi brukte av utenlandske operatør vi brukte bortsett fra de vi bruker hjemme.

Hvordan får man lavest pris hos E.ON, deres egen app?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA