Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => ID.3 => Emne startet av: Hansi på fredag 28. februar 2020, klokken 19:06
Hva tror dere om ID.3 som langturbil? Har VW kostet på bilen god nok temperaturstyring av batteripakken?
e-Golf gjorde det ikke akkurat så bra på 1000 KM challenge: https://youtu.be/G_B1Z9lrBwU?t=2526
Sitat fra: Hansi på fredag 28. februar 2020, klokken 19:06e-Golf gjorde det ikke akkurat så bra på 1000 KM challenge: https://youtu.be/G_B1Z9lrBwU?t=2526
Selvfølgelig gjør e-Golf det dårlig på langtur med høy hastighet på motorvei og flere hurtigladinger når det ikke er noen form for temperaturregulering av batteriet.
https://elbilforum.no/index.php?topic=47155.0
Tror den blir helt kurant, om ikke akkurat Tesla-nivå på 1000 km testen. Den har jo vannkjøling. https://insideevs.com/news/387078/volkswagen-id3-battery-pack-in-brief/
Får håpe det. Håper de kommer med noe tilsvarende navigate to supercharger funksjonalitet og mulighet for å forvarme batteripakken.
Her diskuteres batteripakkene og ladehastighet på tysk forum:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=38354
Google Translate: https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=no&u=https%3A%2F%2Fwww.goingelectric.de%2Fforum%2Fviewtopic.php%3Ft%3D38354
Sitat fra: Hansi på onsdag 11. mars 2020, klokken 00:06
noe tilsvarende navigate to supercharger
Ja, noe tilsvarende. For eksempel "varm opp batteriet" istedenfor at batterioppvarming er en sideeffekt av en navigering. Jeg liker ikke Teslas måte å designe sånne ting på. Meningen er at det liksom skal være "usynlig", men i praksis blir det til at alle finner ut hvordan det funker ganske kjapt og så bruker man navigasjonssystemet som batterivarmekontroll, selv om man ikke skal til en supercharger.
Når det er sagt så tviler jeg på det. Tyskerne er ganske langt bak på ting spesifikt for elbil, men ganske god på generelle ting for bil.
Sitat fra: OlaM på onsdag 11. mars 2020, klokken 09:12
Sitat fra: Hansi på onsdag 11. mars 2020, klokken 00:06
noe tilsvarende navigate to supercharger
Ja, noe tilsvarende. For eksempel "varm opp batteriet" istedenfor at batterioppvarming er en sideeffekt av en navigering. Jeg liker ikke Teslas måte å designe sånne ting på. Meningen er at det liksom skal være "usynlig", men i praksis blir det til at alle finner ut hvordan det funker ganske kjapt og så bruker man navigasjonssystemet som batterivarmekontroll, selv om man ikke skal til en supercharger.
Når det er sagt så tviler jeg på det. Tyskerne er ganske langt bak på ting spesifikt for elbil, men ganske god på generelle ting for bil.
Vet ikke om jeg er helt enig, allerde i 2013 lanserte BMW en elbil som kan forvarme batteriet før avreise etter timeplan, og som attpåtil evner å utsette oppstart av lading slik at den er ferdig rett før avreise.
Sitat fra: model3citizen på onsdag 11. mars 2020, klokken 11:08
Sitat fra: OlaM på onsdag 11. mars 2020, klokken 09:12
Sitat fra: Hansi på onsdag 11. mars 2020, klokken 00:06
noe tilsvarende navigate to supercharger
Ja, noe tilsvarende. For eksempel "varm opp batteriet" istedenfor at batterioppvarming er en sideeffekt av en navigering. Jeg liker ikke Teslas måte å designe sånne ting på. Meningen er at det liksom skal være "usynlig", men i praksis blir det til at alle finner ut hvordan det funker ganske kjapt og så bruker man navigasjonssystemet som batterivarmekontroll, selv om man ikke skal til en supercharger.
Når det er sagt så tviler jeg på det. Tyskerne er ganske langt bak på ting spesifikt for elbil, men ganske god på generelle ting for bil.
Vet ikke om jeg er helt enig, allerde i 2013 lanserte BMW en elbil som kan forvarme batteriet før avreise etter timeplan, og som attpåtil evner å utsette oppstart av lading slik at den er ferdig rett før avreise.
Satser på at du har rett og at ID3en kommer med batterivarmer!
Sitat fra: OlaM på tirsdag 10. mars 2020, klokken 21:06
Tror den blir helt kurant, om ikke akkurat Tesla-nivå på 1000 km testen. Den har jo vannkjøling. https://insideevs.com/news/387078/volkswagen-id3-battery-pack-in-brief/
I følge denne grafen bør ID.3 matche Model 3 med tilsvarende batteristørrelse veldig bra, selv når Tesls har rullet ut V3 over alt. https://www.electrive.net/2019/12/13/p3-charging-index-porsche-taycan-derzeit-bestes-langstrecken-elektroauto/
NB! Dette er lading fra 20% SOC. Dersom man kjører ned til 5-10% SOC og stopper hyppig, vil nok Model 3 Fortsatt kunne vinne et 1000 km «race». I praksis vil imidlertid den eneste fordelen Tesla eiere har være eksklusiv tilgang til veldig mange lynladere, i tillegg til de som alle andre kan bruke. Med mindre EU eller andre myndigheter regulerer dette.
Ladenettverket skal man selvfølgelig ikke kimse av, men begreper som «Tesla-nivå» gir liten mening fremover.. Porsche-nivå ville vært mer beskrivende, siden en Taycan i dag ville slått Model 3 nedover svenskekysten og opp igjen. e-tron lader også fortere i de fleste situasjoner, så det er ingen tvil om at Volkswagen Group har teknologien. Det gjelder sikkert Volvo og andre også. Spørsmålet er først og fremst hva slags karosseri og størrelse bilen har, og hvor stort batteri den har.
Man kan kanskje snakke om «midsize sedan-nivå»? Det blir spennende å se ladekurven til Polestar 2, og hvordan de fremstiller forbrukstallene, med eller uten ladetap- og andre tap.
Se forøvrig denne videoen fra ca. 14:05. Ironisk nok er vel BYTON konk(?) men det han sier om forskjellene mellom produsentene er interessant. Den er egentlig ikke så stor. https://youtu.be/izIbTZ6mZjc
Sitat fra: elektro på fredag 10. juli 2020, klokken 11:12
I følge denne grafen bør ID.3 matche Model 3 med tilsvarende batteristørrelse veldig bra, selv når Tesls har rullet ut V3 over alt. https://www.electrive.net/2019/12/13/p3-charging-index-porsche-taycan-derzeit-bestes-langstrecken-elektroauto/
Her gjør de feilen å lade fra SOC % til SOC %, som egentlig er totalt uinteressant. Da er det bedre å gjøre f.eks som NAF, se på hvor mange km man får ladet på 30 minutt. Gjerne med start med 5 mil resterende rekkevidde. Aller helst flere målepunkt, 15,30 og 45 minutt.
Sitat fra: elektro på fredag 10. juli 2020, klokken 11:12
Ladenettverket skal man selvfølgelig ikke kimse av, men begreper som «Tesla-nivå» gir liten mening fremover.. Porsche-nivå ville vært mer beskrivende, siden en Taycan i dag ville slått Model 3 nedover svenskekysten og opp igjen.
I flg ABRP vil TM3 slå Taycan i slik test.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=df50cc50-4c7b-4d68-b5b5-583ce7664416
https://abetterrouteplanner.com?plan_uuid=fb44022c-aab3-45cf-a0b7-285ee23b90e0
ID.3 ser ok ut på 1000km challenge dersom man kan hente noe ut av denne: https://www.volkswagen.no/no/biler/id3.html?adchan=em&publisher=vw&adpay=non-paid&format=textlink&adpl=acs&country=no&language=no&campaign=VW_StartPresales_ID31ST&admt=CustomerBank&adplt=footer&adcr=textlink#testtur (https://www.volkswagen.no/no/biler/id3.html?adchan=em&publisher=vw&adpay=non-paid&format=textlink&adpl=acs&country=no&language=no&campaign=VW_StartPresales_ID31ST&admt=CustomerBank&adplt=footer&adcr=textlink#testtur)
på 0.37 så ser man 98 kw på 16% og 0.33 ser man 49kw på 82%, det er spesiellt viktig på 1000km challenge at ladehastighet ikke kneler på 60-70 og 80%..
Sitat fra: automat på fredag 10. juli 2020, klokken 16:48
Sitat fra: elektro på fredag 10. juli 2020, klokken 11:12
Ladenettverket skal man selvfølgelig ikke kimse av, men begreper som «Tesla-nivå» gir liten mening fremover.. Porsche-nivå ville vært mer beskrivende, siden en Taycan i dag ville slått Model 3 nedover svenskekysten og opp igjen.
I flg ABRP vil TM3 slå Taycan i slik test.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=df50cc50-4c7b-4d68-b5b5-583ce7664416
https://abetterrouteplanner.com?plan_uuid=fb44022c-aab3-45cf-a0b7-285ee23b90e0
Model 3 lader bittelitt raskere enn Taycan, og ca. dobbelt så raskt som e-tron.
Tenker du Max effekt eller hele 0-100 seansen? Tror det kan være to forskjellige resultat..
I minutter lader e-tron raskest 10-90%. I rekkevidde har ikke jeg regnet ut... takk for at TeslaBjørn tester.
https://youtu.be/9BhDiwHxa94
Eneste om er interessant er jo enten hvor fort man kan få inn ett gitt antall km, eller hvor mange km man kan lade på en gitt tid.
Typisk ladetid kan f.eks være 15, 30 og 45 minutt. H.h.v. dopause, is/kaffepause og lunsj. Evt hvor lang tid bruker man på å få ladet neste kjørestrekk, f.eks 25-35 mil.
Her er hvor mye rekkevidde biler som Bjørn Nyland har testet får lagt til ved gitte minuttintevaller under lading
Og her er ladekurven sortert på ladehastighet i km lagt til.
Rød = Model 3
Blå = Taycan
Lilla = e-tron
Så for at Taycan skal lade raskere enn Model 3 så må de starte fra 50% SoC.
For at e-tron skal vinne over Model 3 så må de starte fra 65% SoC
Km lagt til i forhold til EPA,WLTP eller Bjørn sine forbruks tall?
Ellers er det ganske åpenbart at bilen som forbruker mindre vil få tilført mere km for lik energi mengde.
Du kan sjekke tallgrunnlaget her
https://drive.google.com/drive/folders/1HOwktdiZmm40atGPwymzrxErMi1ZrKPP
Sitat fra: Bzzlink på onsdag 19. august 2020, klokken 12:25
Her er hvor mye rekkevidde biler som Bjørn Nyland har testet får lagt til ved gitte minuttintevaller under lading
Hvilken Taycan viser du til her?
For i videoen jeg lenket til lader jo store batteriet til Taycan et minutt eller 2 raskere enn Model 3. Med en anslått rekkevidde på 580 km vs 560 km for LR DM 3 i 90 km/t vil jo det bety fler km/minutt ladet også.
Det var derfor jeg lurte på grunnlaget til sammenligning.
Sitat fra: daktari på onsdag 19. august 2020, klokken 16:46
Sitat fra: Bzzlink på onsdag 19. august 2020, klokken 12:25
Her er hvor mye rekkevidde biler som Bjørn Nyland har testet får lagt til ved gitte minuttintevaller under lading
Hvilken Taycan viser du til her?
For i videoen jeg lenket til lader jo store batteriet til Taycan et minutt eller 2 raskere enn Model 3. Med en anslått rekkevidde på 580 km vs 560 km for LR DM 3 i 90 km/t vil jo det bety fler km/minutt ladet også.
Står Taycan 94 kWh I tallgrunnlaget. Det er vel WLTP tall som er gått utifra. Taycan 4S på 19» felger gjorde det veldig bra i siste testen, og legger man de tallene til grunn så bli ladehastigheten bedre, men Model 3 bruker fortsatt mindre pr km i 90. Her er forbrukstallene i 90 og 120 km/t
(Og Model 3 P slår den på akselerasjon og toppfart)
Sitat fra: Bzzlink på onsdag 19. august 2020, klokken 12:27
Og her er ladekurven sortert på ladehastighet i km lagt til.
Rød = Model 3
Blå = Taycan
Lilla = e-tron
Så for at Taycan skal lade raskere enn Model 3 så må de starte fra 50% SoC.
For at e-tron skal vinne over Model 3 så må de starte fra 65% SoC
Vi trenger ikke lure oss selv. De i Taycan er vinnerne, uansett.
Sitat fra: Bzzlink på onsdag 19. august 2020, klokken 15:24
Du kan sjekke tallgrunnlaget her
https://drive.google.com/drive/folders/1HOwktdiZmm40atGPwymzrxErMi1ZrKPP
Du skriver også over at Model 3 lader dobbelt så fort som e-tron. Vel, det er bare fordi Teslabjørn fikk veldig høyt forbruk på sin første sommertest av e-tron i tallgrunnlaget du viser til. På en annen rute, med litt for høy snittfart, kun én vending, ikke korrigert for tripteller misvisning, ukjent dekktrykk og i veldig sterk sidevind. Normalt er det ikke noe problem å oppnå WLTP rekkevidde på landevei / blandet kjøring. Noe Teslabjørn sine senere tester også viser.
Hvis vi lar det ligge og legger WLTP rekkevidde, og Model 3 lading på Supercharger V3 fra hans video https://youtu.be/9BhDiwHxa94 til grunn, så får vi:
Etter 30 minutter fra 10% SOC:
Model 3 LR: 425 km = 14,2 km/min
e-tron 55: 319 km = 10,6 km/min
ID.3 58 kWh: = 285 = 9,5 km/min (fra Car Maniac sin test)
Etter 30 minutter fra 40% SOC:
Model 3 LR: 280 km = 9,3 km/min
e-tron 55: 259 km = 8,6 km/min
Etter 15 minutter fra 66% SOC:
Model 3 LR: 118 km = 7,9 km/min
e-tron 55: 125 km = 8,3 km/min
Ok, så vil sikkert noen si at man må kjøre ned til minst 10% og ikke lade for lenge for å få topp ladehastighet på Model 3. Ja, men sånn er ikke verden. Det er ikke sikkert at laderen ligger akkurat der du har 10%, at det er en Supercharger V3 og at du da har varmt nok batteri til å få 250 kW, eller at ingen av passasjerene er sultne eller må på do før du har kjørt tre, fire eller sju timer, som er tiden det tar å tømme batteriet på Model 3. Det som er viktig er hvor mye du får ladet når du uansett må stoppe. Paradoksalt nok blir det nesten en fordel med høyere forbruk fordi det gir lavere SOC og bedre ladehastighet når du først må stoppe. Nesten. ;) ;) ;)
Sorry. Det ble litt off topic, men synes det burde adresseres når noen slenger ut en påstand om "dobbelt så fort".
Skulle gjerne hatt litt mer sammenligningsgrunnlag fra ID.3 her, men det er jo egentlig ikke så relevant å teste en "SR+" mot dyrere "Long Range" biler. Alt tyder imidlertid på at ID.3 vil hevde seg veldig godt i virkelige scenarioer og har fornuftig ladehastighet. At de har kontroll på kjøling og varme tar jeg også for gitt, siden dette er hovedplattformen til et utall modeller fra VAG fremover og man kan se for seg at det er noe "trickle down" fra konsernbrødre Porsche og Audi her, som håndterer dette meget bra. At det er ikke er de mest ekstreme hastighetene er jo også en fordel.
Med forbehold om at dataene til Abetterrouteplanner stemmer, så skal ID.3 58 kWh skal kunne klare 1000 km. challenge på godt under 11 timer, altså langt raskere enn Kona 64 kWh og mange andre, hvis ikke alle, biler i samme prisklasse. https://abetterrouteplanner.com/classic/?plan_uuid=68748c0d-a9b9-48cc-834a-8957a7a6be1b mens 77 kWh varianten skal kunne utfordre Model 3 Long Range til målstreken. https://abetterrouteplanner.com/classic/?plan_uuid=8c1266d7-b494-4258-91d1-45851133b2bf I praksis blir det tilfeldigheter hvilken som er raskest. Jeg tror ikke V3 blir noen revolusjon i praksis, pga. at kurven blir desto brattere.
Nå som de første ID.3 har ankommet i Norge.. Har vi fått klarhet i om ID.3 har mulighet for batteritemperering ala Tesla Navigate to Supercharger?
Kan man se batteritemperatur noe sted? SoC?
Nå skal vel Teslabjørn få tilgang til en ID.3 i helga etter hva jeg har forstått, skulle kjøre 1000KM challenge lørdag var det vel? Hvor lang tid tror dere den kommer til å bruke? Jeg tipper ca. 11 timer, noe jeg vil anse som bra eventuelt.
Sitat fra: Hansi på torsdag 17. september 2020, klokken 13:51
Nå skal vel Teslabjørn få tilgang til en ID.3 i helga etter hva jeg har forstått, skulle kjøre 1000KM challenge lørdag var det vel? Hvor lang tid tror dere den kommer til å bruke? Jeg tipper ca. 11 timer, noe jeg vil anse som bra eventuelt.
Tror det er litt vel optimistisk, kanskje med versjonen som har største batteriet.
Tipper nærmere 12 timer, ps2 hadde 11 og halv og den har større batteri.
For de som er interesserte, så begynte Bjørn på 1000km Challenge med ID.3 klokka 10 i formiddag.
Strømmes live på YouTube her: https://www.youtube.com/watch?v=9QehZkFBYkM
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 17. september 2020, klokken 16:57
Sitat fra: Hansi på torsdag 17. september 2020, klokken 13:51
Nå skal vel Teslabjørn få tilgang til en ID.3 i helga etter hva jeg har forstått, skulle kjøre 1000KM challenge lørdag var det vel? Hvor lang tid tror dere den kommer til å bruke? Jeg tipper ca. 11 timer, noe jeg vil anse som bra eventuelt.
Tror det er litt vel optimistisk, kanskje med versjonen som har største batteriet.
Tipper nærmere 12 timer, ps2 hadde 11 og halv og den har større batteri.
PS2 virker også ha et høyere forbruk også, selv om vær og motvind var verre enn hva det er på kjøreturen hans nå.
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 17. september 2020, klokken 16:57
Sitat fra: Hansi på torsdag 17. september 2020, klokken 13:51
Nå skal vel Teslabjørn få tilgang til en ID.3 i helga etter hva jeg har forstått, skulle kjøre 1000KM challenge lørdag var det vel? Hvor lang tid tror dere den kommer til å bruke? Jeg tipper ca. 11 timer, noe jeg vil anse som bra eventuelt.
Tror det er litt vel optimistisk, kanskje med versjonen som har største batteriet.
Tipper nærmere 12 timer, ps2 hadde 11 og halv og den har større batteri.
Du ligger an til å bomme kraftig.
Now live 1000 km challenge on the Autobahn. :police:
https://www.youtube.com/watch?v=YpIt117dWvk
10 timer og 48 minutter er fasiten.
0-100 på ca. 6,9 sekunder med 18" hjul.
* Obama not bad .jpg *
Now live with Battery Life. 8) :+1:
https://www.youtube.com/watch?v=kjpnqH_kfAY
Sitat fra: Desti på søndag 20. september 2020, klokken 15:23
Now live with Battery Life. 8) :+1:
https://www.youtube.com/watch?v=kjpnqH_kfAY
10:34 på Autobahn.